test kaczmar rozwiazany.doc

(97 KB) Pobierz
pytania egzaminacyjne z przedmiotu Zintegrowane Systemy Zarządzania

Pytania egzaminacyjne z przedmiotu

Zintegrowane Systemy Zarządzania

Maksymalna ilość pkt.do uzyskania :54 Zalicza - 32 pkt

Imię i Nazwisko

 

Grupa

 

 

1.Japoński TQM -CWQC to:

- zaangażowanie kierownictwa

- koncentracja na klientach i pracownikach

- zabezpieczenie zasobów

- produkcja na czas

- zapewnienie niskiej ceny poprzez niskie koszty

- koncentracja na faktach

- ciągłe doskonalenie

- powszechne uczestnictwo

 

2. Wymienić podstawowe cele TQM:

-zapewnienie ciągłej poprawy jakości dziś i w przyszłości

-zabezpieczenie możliwości eksploatacji w przypadku postępowania z tytułu odpowiedzialności cywilnej za produkt

-stworzenie przejrzystości i koherentności wew. Procedur obejmujących swym zakresem całą firmę

-pozyskanie zaufania klientów do kompetencji producenta i usługodawcy oraz wyrobów, usług czyli wzbudzenie zaufania do organizacji i do jego logo, które staje się specyficznym znakiem jakości.

 

3.Nalepsze trzy metody poprawy pracy to: . nowoczesne technologie

- motywacja personelu

- doskonalenie i kontrola procesów

- zarządzanie przez przywództwo

- szkolenie personelu

MOTYWACJA

PRZYWÓDZTWO

SZKOLENIE

KONTOLA PROCESÓW

ZESPODY DOSKONAL DCE

TECHNOLOGIE

KONTROLA DOSTAWCÓW

WSPARCIE ADMINISTRACYJNE

INSPEKCJA

 

 

4.Czynnikami motywującymi są:

- warunki pracy

- płace

- możliwość eksponowania osiągnięć

- jasna ścieżka kariery

- jasny zakres odpowiedzialności i uprawnień!!

 

5. Wymień zasady skutecznego motywowania;

- zasada dostosowania bodźców do potrzeb pracownika i potrzeb przedsiębiorstwa

- jasne określenie zasad systemu motywacyjnego i jego przestrzeganie

- zasada szybkości stosowania bodźców

- stosowanie odpowiedniej wielkości bodźca

- konsekwencja w stosowaniu bodźców.

 

6. System TQM opiera się na następujących zasadach:

- nastawienie każdego aspektu funkcjonowania organizacji na klienta i jego potrzeby

- ciągłej kontroli zarządzania- operatywki

- wszyscy pracownicy organizacji są zaangażowani w jej działalność i aktywnie biorą. udział w rozwiązywaniu problemów

-dążenie do korekty błędów

- wdrażane są mechanizmy zapewniające ciągłe doskonalenie organizacji i wszystkich jej pracowników przede wszystkim poprzez zapobieganie błędom

 

7.Barierami tworzonymi przez członków naczelnego kierownictwa we wdrażaniu system u zarządzania przez jakość są:

-źle określona wizja, strategia polityka i cele zarządzania przez jakość

-brak osobistego zaangażowania i identyfikowania się z celami zarządzania przez jakość

-brak zaangażowania w sprawy jakości i reorientacji na Klienta

-brak wiedzy - brak uczestnictwa w szkoleniach w zakresie zarządzania przez jakość i narzędzi zarządzania i doskonalenia jakości

-brak otwartości na zmiany, innowacyjność i kreatywność

-brak efektywnego komunikowania się z podwładnymi

-nieumiejętne przekazywanie celów i zadań

 

8. Wymień zasady DEMINGA

- Ukształtuj stały cel poprawy wyrobów i usług,

- Przyjmij nową filozofię.

- Przestań polegać na masowej inspekcji.

- Zerwij z praktyką oceniania interesów na podstawie przetargów cenowych.

- Wykrywaj problemy.

- Wprowadź nowoczesne metody szkolenia w trakcie pracy.

- Musisz zmienić odpowiedzialność mistrza.

- Usuń strach, by każdy mógł skutecznie pracować na rzecz firmy

- Przełam bariery między działami.

- Eliminuj liczbowe zadania

- Usuń normy pracy narzucające liczbowe limity.

- Usuń bariery stojące między robotnikiem wynagradzanym według stawek dniówkowych, a jego prawem do dumy ze swego zawodowstwa

- Wprowadź intensywny program szkoleń i ćwiczeń.

- Utwórz w ramach naczelnego kierownictwa strukturę,

 

9. Wg Jurana każdy proces składa się z następujących kolejnych elementów:

- planowania jakości

- kontroli jakości

- sterowania jakością

- korygowania błędów

- doskonalenia jakości

 

10. Błędy sporadyczne wg Jurana powinny być:

- natychmiast korygowane

- akceptowane ,bo towarzyszą każdemu procesowi i są nieuniknione

- usuwane przez bezpośrednich wykonawców

- specjalistów

 

11.Błedy chroniczne wymagają wg Jurana:

- przywrócenia istniejącego stanu

- radykalnej zmiany istniejącego stanu

 

 

 

 

 

 

 

12. Wymień zasady doskonalenia jakości wg Jurana:

-organizacja skoncentrowana na klienta

-przywództwo

-zaangażowanie pracowników

-podejście procesowe

-podejście systemowe do kierowania

-ciągłe doskonalenie

-decyzje oparte na faktach

-wzajemne stosunki z dostawcami

 

13.Głównymi zadaniami w zapewnieniu jakości wg Feigenbauma jest sterowanie czynnościami:

- w procesie rozwoju

- w procesie ustalania z klientem wymagań jakościowych

- jakościowymi przy zaopatrzeniu materiałowym

- jakościowymi w produkcji

- monitorowania satysfakcji klienta.

 

14.Feigenbaum uważa że działania korygujące są:

·          potrzebne

·          zbędne

Podaj czym uzasadnia swą opinię:

Działania związane z powstawaniem i korygowaniem błędów nie tworzą wartości dla klienta

 

15.Crosby uważa że kreatywność pracowników polega na:

- informowaniu o problemach jakościowych przełożonych a ich podstawowym .zadaniem jest realizacja czynności wg ściśle wyspecyfikowanych wymagań jakościowych

- samodzielnym rozwiązywaniu problemów wspomaganym systemowo przez zarządzających

- uczestniczeniu w zespołach do rozwiązywania problemów ustalonych przez przełożonych.

 

16.Ishikawa uważa że:

- każdy pracownik jest klientem dla następnego pracownika

- zarządzanie jakością to praca zespołowa

- najważniejsi w uzyskiwaniu efektywności zarządzania jakością są liderzy

- każdy pracownik zna i stosuje techniki zarządzania jakością oparte na metodach statystycznych

 

17. Taguchi uważa że :

- jakość nie jest kosztowna gdyż wartość tworzona dla klienta nie może być wyższa ani niższa od jego oczekiwań

- jakość zawsze kosztuje gdyż odchylenia od wartości oczekiwanej tworzą straty utraconych korzyści!!!

- jakość to zgodność z wymaganiami klienta

 

18. Wymień zasady doskonalenia jakości wg Taguchi:

-jakość to zgodność z wymaganiami Klienta.

-nie wszystkie parametry produktu są jednakowo ważne dla klienta;

-można tak dobrać wartość parametrów wyrobu, aby zakłócenia nie mogły wpłynąć na jego jakość;

-pomiar jakości jest wyznaczany jako funkcja strat jakości (quality loss function);

 

19. Punktem wyjścia wg Taguchi produkcji bez strat jest:

- idealne, jednoznaczne, systemowe wyspecyfikowanie potrzeb klienta

- doskonalenie jakości wyrobu w sferze przedprodukcyjnej

- doskonalenie jakości funkcji - cech wyrobów

- skoncentrowanie się na jakości procesowej wyrobów

 

20.Masing uważa że najważniejszym i elementami konkurencyjności są:

- jakość wymagana przez klienta

- cena

- termin realizacji

- elastyczność negocjacji

- zapewnienie satysfakcji klienta

21.Masing uważa że jakość : .

- kosztuje

- nie kosztuje

Podaj dlaczego tak uważa:

Produkt pozbawiony wad wymaga dużych nakładów finansowych

 

22. Wymień kategorie i charakter strat niskiej jakości pracy:

1)PRODUKCJA W TOKU-> zinwentaryzować elementy, które nie są w obecnej chwili potrzebne

2)ODRZUCENIE-> produkcja wybrakowanych produktów

3)NARZĘDZIA-> posiadanie nieprecyzyjnych i nieczytelnych, czekających zbyt długo na naprawę

4)WYDATKI-> zbyt duże inwestycje w stosunku do wytworzonego produktu

5)PRACA ADMINISTRACYJNA-> nadmiar personelu skutkiem zego systemu pracy administracji

6)PROJEKTOWANIE-> produkcja dóbr z większą ilością funkcji niż potrzeb

7)UZDOLNIENIA-> zatrudnienie ludzi do pracy, które mogłoby być zmechanizowane lub przydzielenie zbyt małej ilosci pracowników wykwalifikowanych

8)RUCH-> nieosiąganie przewidzianych norm pracy

9)WPROWADZENIE NOWEGO PRODUKTU-> zbyt wolny start w ustabilizowaniu produkcji nowego produktu.

 

25 Na poziomie analizowania problemu stosujemy:

- burzę mózgów

- listy sprawdzające

- projekt eksperymentu

- karty kontrolne

 

26. Podaj. jakimi metodami uzyskuje się zmniejszenie nakładów na wytworzenie produkcji przy jednoczesnym ukierunkowaniu rumy na jakość i potrzeby klienta czyli jak "wyszczupla " się organizację wg Massachusetts Institute of Technology:

- produkcję dokładnie na czas ("just-in-time" ) polegającą na realizacji dostaw w momencie rzeczywistego zapotrzebowania na dany surowiec lub półprodukt, oraz produkcji wyrobów dokładnie wtedy gdy będzie termin ich wysyłki;

- jednoczesne współdziałanie ("Simultaneous Engineering" -SE) )w ramach struktur poziomych na odcinkach: konstrukcja -planowanie - produkcja;

- zarządzanie bazujące na czasie ( "Time Based Management" -TBM)) zmniejszające czas projektowania i optymalizujące procesy projektowania;

- metodyczną analizę przyczyn i skutków wad ("Failure Modę and Effects Analisis" -FMEA) służącą do systematycznego i kompleksowego wychwytywania i unikania potencjalnych błędów konstrukcji, planowania i produkcji w celu podniesienia jakości tych faz oraz obniżki kosztów

 

27 W gospodarce rynkowej miernikami realizowania programów doskonalenia jakości są mierniki:

·          nakładów

·          zatrudnienia

·          produkcyjności

·          wydajności programu

·          efektywności celów

·          kosztochłonności efektów

·          efektywności nakładów

 

26.Model doskonałości jakości EFQM oparty jest na :

przywództwie

-          zarządzaniu komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną

-          polityce i strategii

-          zarządzaniu zasobami ludzkimi

-          zarządzaniu działaniami korygującymi i zapobiegawczymi zarządzani zasobami

-          zarządzaniu procesami

-          zadowoleniu klientów

-          zadowoleniu pracowników

-          wynikach biznesu

-          wpływie na społeczeństwo

 

 

PN-ISO 14001 :1998

 

27.Środowisko wg normy ISO 14001:1996 to otoczenie :

*                   obejmujące

*                   nie obejmujące

*                   ludzi i ich wzajemne zależności z fauną i florą.

 

28.Apekt środowiskowy to element działań organizacji który ma:

*                   korzystny

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin