Pytania egzaminacyjne z przedmiotu
Zintegrowane Systemy Zarządzania
Maksymalna ilość pkt.do uzyskania :54 Zalicza - 32 pkt
Imię i Nazwisko
1.Japoński TQM -CWQC to:
- zaangażowanie kierownictwa
- koncentracja na klientach i pracownikach
- zabezpieczenie zasobów
- produkcja na czas
- zapewnienie niskiej ceny poprzez niskie koszty
- koncentracja na faktach
- ciągłe doskonalenie
- powszechne uczestnictwo
2. Wymienić podstawowe cele TQM:
-zapewnienie ciągłej poprawy jakości dziś i w przyszłości
-zabezpieczenie możliwości eksploatacji w przypadku postępowania z tytułu odpowiedzialności cywilnej za produkt
-stworzenie przejrzystości i koherentności wew. Procedur obejmujących swym zakresem całą firmę
-pozyskanie zaufania klientów do kompetencji producenta i usługodawcy oraz wyrobów, usług czyli wzbudzenie zaufania do organizacji i do jego logo, które staje się specyficznym znakiem jakości.
3.Nalepsze trzy metody poprawy pracy to: . nowoczesne technologie
- motywacja personelu
- doskonalenie i kontrola procesów
- zarządzanie przez przywództwo
- szkolenie personelu
MOTYWACJA
PRZYWÓDZTWO
SZKOLENIE
KONTOLA PROCESÓW
ZESPODY DOSKONAL DCE
TECHNOLOGIE
KONTROLA DOSTAWCÓW
WSPARCIE ADMINISTRACYJNE
INSPEKCJA
4.Czynnikami motywującymi są:
- warunki pracy
- płace
- możliwość eksponowania osiągnięć
- jasna ścieżka kariery
- jasny zakres odpowiedzialności i uprawnień!!
5. Wymień zasady skutecznego motywowania;
- zasada dostosowania bodźców do potrzeb pracownika i potrzeb przedsiębiorstwa
- jasne określenie zasad systemu motywacyjnego i jego przestrzeganie
- zasada szybkości stosowania bodźców
- stosowanie odpowiedniej wielkości bodźca
- konsekwencja w stosowaniu bodźców.
6. System TQM opiera się na następujących zasadach:
- nastawienie każdego aspektu funkcjonowania organizacji na klienta i jego potrzeby
- ciągłej kontroli zarządzania- operatywki
- wszyscy pracownicy organizacji są zaangażowani w jej działalność i aktywnie biorą. udział w rozwiązywaniu problemów
-dążenie do korekty błędów
- wdrażane są mechanizmy zapewniające ciągłe doskonalenie organizacji i wszystkich jej pracowników przede wszystkim poprzez zapobieganie błędom
7.Barierami tworzonymi przez członków naczelnego kierownictwa we wdrażaniu system u zarządzania przez jakość są:
-źle określona wizja, strategia polityka i cele zarządzania przez jakość
-brak osobistego zaangażowania i identyfikowania się z celami zarządzania przez jakość
-brak zaangażowania w sprawy jakości i reorientacji na Klienta
-brak wiedzy - brak uczestnictwa w szkoleniach w zakresie zarządzania przez jakość i narzędzi zarządzania i doskonalenia jakości
-brak otwartości na zmiany, innowacyjność i kreatywność
-brak efektywnego komunikowania się z podwładnymi
-nieumiejętne przekazywanie celów i zadań
8. Wymień zasady DEMINGA
- Ukształtuj stały cel poprawy wyrobów i usług,
- Przyjmij nową filozofię.
- Przestań polegać na masowej inspekcji.
- Zerwij z praktyką oceniania interesów na podstawie przetargów cenowych.
- Wykrywaj problemy.
- Wprowadź nowoczesne metody szkolenia w trakcie pracy.
- Musisz zmienić odpowiedzialność mistrza.
- Usuń strach, by każdy mógł skutecznie pracować na rzecz firmy
- Przełam bariery między działami.
- Eliminuj liczbowe zadania
- Usuń normy pracy narzucające liczbowe limity.
- Usuń bariery stojące między robotnikiem wynagradzanym według stawek dniówkowych, a jego prawem do dumy ze swego zawodowstwa
- Wprowadź intensywny program szkoleń i ćwiczeń.
- Utwórz w ramach naczelnego kierownictwa strukturę,
9. Wg Jurana każdy proces składa się z następujących kolejnych elementów:
- planowania jakości
- kontroli jakości
- sterowania jakością
- korygowania błędów
- doskonalenia jakości
10. Błędy sporadyczne wg Jurana powinny być:
- natychmiast korygowane
- akceptowane ,bo towarzyszą każdemu procesowi i są nieuniknione
- usuwane przez bezpośrednich wykonawców
- specjalistów
11.Błedy chroniczne wymagają wg Jurana:
- przywrócenia istniejącego stanu
- radykalnej zmiany istniejącego stanu
12. Wymień zasady doskonalenia jakości wg Jurana:
-organizacja skoncentrowana na klienta
-przywództwo
-zaangażowanie pracowników
-podejście procesowe
-podejście systemowe do kierowania
-ciągłe doskonalenie
-decyzje oparte na faktach
-wzajemne stosunki z dostawcami
13.Głównymi zadaniami w zapewnieniu jakości wg Feigenbauma jest sterowanie czynnościami:
- w procesie rozwoju
- w procesie ustalania z klientem wymagań jakościowych
- jakościowymi przy zaopatrzeniu materiałowym
- jakościowymi w produkcji
- monitorowania satysfakcji klienta.
14.Feigenbaum uważa że działania korygujące są:
· potrzebne
· zbędne
Podaj czym uzasadnia swą opinię:
Działania związane z powstawaniem i korygowaniem błędów nie tworzą wartości dla klienta
15.Crosby uważa że kreatywność pracowników polega na:
- informowaniu o problemach jakościowych przełożonych a ich podstawowym .zadaniem jest realizacja czynności wg ściśle wyspecyfikowanych wymagań jakościowych
- samodzielnym rozwiązywaniu problemów wspomaganym systemowo przez zarządzających
- uczestniczeniu w zespołach do rozwiązywania problemów ustalonych przez przełożonych.
16.Ishikawa uważa że:
- każdy pracownik jest klientem dla następnego pracownika
- zarządzanie jakością to praca zespołowa
- najważniejsi w uzyskiwaniu efektywności zarządzania jakością są liderzy
- każdy pracownik zna i stosuje techniki zarządzania jakością oparte na metodach statystycznych
17. Taguchi uważa że :
- jakość nie jest kosztowna gdyż wartość tworzona dla klienta nie może być wyższa ani niższa od jego oczekiwań
- jakość zawsze kosztuje gdyż odchylenia od wartości oczekiwanej tworzą straty utraconych korzyści!!!
- jakość to zgodność z wymaganiami klienta
18. Wymień zasady doskonalenia jakości wg Taguchi:
-jakość to zgodność z wymaganiami Klienta.
-nie wszystkie parametry produktu są jednakowo ważne dla klienta;
-można tak dobrać wartość parametrów wyrobu, aby zakłócenia nie mogły wpłynąć na jego jakość;
-pomiar jakości jest wyznaczany jako funkcja strat jakości (quality loss function);
19. Punktem wyjścia wg Taguchi produkcji bez strat jest:
- idealne, jednoznaczne, systemowe wyspecyfikowanie potrzeb klienta
- doskonalenie jakości wyrobu w sferze przedprodukcyjnej
- doskonalenie jakości funkcji - cech wyrobów
- skoncentrowanie się na jakości procesowej wyrobów
20.Masing uważa że najważniejszym i elementami konkurencyjności są:
- jakość wymagana przez klienta
- cena
- termin realizacji
- elastyczność negocjacji
- zapewnienie satysfakcji klienta
21.Masing uważa że jakość : .
- kosztuje
- nie kosztuje
Podaj dlaczego tak uważa:
Produkt pozbawiony wad wymaga dużych nakładów finansowych
22. Wymień kategorie i charakter strat niskiej jakości pracy:
1)PRODUKCJA W TOKU-> zinwentaryzować elementy, które nie są w obecnej chwili potrzebne
2)ODRZUCENIE-> produkcja wybrakowanych produktów
3)NARZĘDZIA-> posiadanie nieprecyzyjnych i nieczytelnych, czekających zbyt długo na naprawę
4)WYDATKI-> zbyt duże inwestycje w stosunku do wytworzonego produktu
5)PRACA ADMINISTRACYJNA-> nadmiar personelu skutkiem zego systemu pracy administracji
6)PROJEKTOWANIE-> produkcja dóbr z większą ilością funkcji niż potrzeb
7)UZDOLNIENIA-> zatrudnienie ludzi do pracy, które mogłoby być zmechanizowane lub przydzielenie zbyt małej ilosci pracowników wykwalifikowanych
8)RUCH-> nieosiąganie przewidzianych norm pracy
9)WPROWADZENIE NOWEGO PRODUKTU-> zbyt wolny start w ustabilizowaniu produkcji nowego produktu.
25 Na poziomie analizowania problemu stosujemy:
- burzę mózgów
- listy sprawdzające
- projekt eksperymentu
- karty kontrolne
26. Podaj. jakimi metodami uzyskuje się zmniejszenie nakładów na wytworzenie produkcji przy jednoczesnym ukierunkowaniu rumy na jakość i potrzeby klienta czyli jak "wyszczupla " się organizację wg Massachusetts Institute of Technology:
- produkcję dokładnie na czas ("just-in-time" ) polegającą na realizacji dostaw w momencie rzeczywistego zapotrzebowania na dany surowiec lub półprodukt, oraz produkcji wyrobów dokładnie wtedy gdy będzie termin ich wysyłki;
- jednoczesne współdziałanie ("Simultaneous Engineering" -SE) )w ramach struktur poziomych na odcinkach: konstrukcja -planowanie - produkcja;
- zarządzanie bazujące na czasie ( "Time Based Management" -TBM)) zmniejszające czas projektowania i optymalizujące procesy projektowania;
- metodyczną analizę przyczyn i skutków wad ("Failure Modę and Effects Analisis" -FMEA) służącą do systematycznego i kompleksowego wychwytywania i unikania potencjalnych błędów konstrukcji, planowania i produkcji w celu podniesienia jakości tych faz oraz obniżki kosztów
27 W gospodarce rynkowej miernikami realizowania programów doskonalenia jakości są mierniki:
· nakładów
· zatrudnienia
· produkcyjności
· wydajności programu
· efektywności celów
· kosztochłonności efektów
· efektywności nakładów
26.Model doskonałości jakości EFQM oparty jest na :
- przywództwie
- zarządzaniu komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną
- polityce i strategii
- zarządzaniu zasobami ludzkimi
- zarządzaniu działaniami korygującymi i zapobiegawczymi zarządzani zasobami
- zarządzaniu procesami
- zadowoleniu klientów
- zadowoleniu pracowników
- wynikach biznesu
- wpływie na społeczeństwo
27.Środowisko wg normy ISO 14001:1996 to otoczenie :
* obejmujące
* nie obejmujące
* ludzi i ich wzajemne zależności z fauną i florą.
28.Apekt środowiskowy to element działań organizacji który ma:
* korzystny
...
alina_kujawa