Szafran PRC cwiczenia.pdf

(2081 KB) Pobierz
Teoria piageta:
Schematy- struktury intelektu organizując zdarzenia
• asymilacja- proces poznawczy (wchłanianie informacji)
• Akomodacja- tworzeniem nowych schematów lub modyfikacja starych
Piaget przedstawił strukturę intelektu w kategoriach schematów i operacji. Noworodek wg Piageta
wyposażony jest w szereg wrodzonych schematów które odpowiadają reakcją odruchowym no
schemat ssania i inne. Operacja jest strukturą umysłowa wyższego rzędy która nie jest dana od
urodzenia i zwykle pojawia się w myśleniu przed osiągnięciem średniego dzieciństwa- wiek szkolny
Piaget swoją teorie zbudował na mocnych podstawach biologicznych a jej kluczowym pojęciem jest:
Adaptacja, Asymilacja, Akomodacja
Stadia rozwoju wg Piageta:
1. Stadium rozwoju sensomotoryczne ( 0-2 lat) (dotyk, lizanie, chodzenie)
2. Stadium przedoperacyjne (od 18 mies. Do 6 lat) –eksperyment z kulką gliny ‘klasyfikacja wg
jednego aspektu’ (widzimy)
3. Operacje konkretne (7-11 lat) (operacje myślowe na znanych doświadczeniach, rozwój
intelektualny)
4. Operacje formalne (11- do końca) ‘myślenie podobne do człowieka’ (rozwój który pozwoli
nam odpowiedzieć na pytanie „co by było gdyby”)
(Piaget uważał ze po 11 roku życia kończy się rozwój struktur poznawczych dziecka)
• Egocentryzm- (dziecko nie potrafi przyjąć innej niż jego perspektywa)
• Centracja- zwracanie uwagi na tylko jeden element
• Nieodwracalność-
• Odwracalność- 2+2 =4 ,ale że 4-2= 2 to tego dziecko nie kapuje
Klasyfikacja- zdolność do grupowania przedmiotów wg wielkości
Teoria rozwoju psychospołecznego wg. Erka Eriksona :
Zapytać Agateła czy da prezentacje
1.
Stadium 0-1 rok życia
• Podstawowa ufność biegun pozytywny
• Podstawowa nieufność biegun negatywny
• Nadzieja potencjalna zyskana siła
• Ufność w matkę lub innego opiekuna i we własne zdolności sprawcze
• Kluczowy element wczesnego bezpiecznego przywiązania.
2.
Stadium 2-3 rok życia
• Autonomia- biegun pozytywny (autonomia, dziecko sobie radzi)
• Wstyd i zwątpienie – biegun negatywny (dziecko wciąż wyręczane bla bla zwątpi we własne
siły)
• Wola potencjalna zyskana siła
• Nowe umiejętności fizyczne dają możliwość wolnego wyboru
• Dziecko uczy się kontroli
• Dziecko uczy się chodzić
• Ma tendencję do zachowań impulsywnych
3.
Stadium 4-5 rok życia
• Inicjatywa- biegun pozytywny
• Poczucie winy- biegun negatywny
• Zdecydowanie- potencjalna zyskana siła
• Organizacja działań w jakimś celu
• Podwyższenie poziomu asertywności i agresji
• Edypalny konflikt tej samej płci
Stadium 6-12 rok życia
• Pracowitość biegun pozytywny
• Poczucie niższości biegun negatywny
• Kompetencja- potencjalna zyskana siła
• Przyswojenie podstawowych kulturowych umiejętności i norm wraz z umiejętnościami
szkolnymi i sposobem użycia narzędzi
Stadium 13-18 rok życia
• Tożsamość- biegun pozytywny
• Niepewność- biegun negatywny
• Wierność- potencjalnie zyskana siła
• Przystosowanie pojęcia siebie samego do zmian związanych z pokwitaniem
• Dokonuje się wyboru pracy
• Osiąganie dorosłej tożsamości seksualne
• Poszukiwanie nowych wartości
Stadium 19- 25 rok życia
• Intymność – biegun pozytywny
• Izolacja- biegun negatywny
• Miłość potencjalnie zyskana siła
• Nawiązują się intymne stosunki wykraczające poza miłość młodzieńczą
• Założenie rodziny
Stadium 26- 65 roku życia
• Kreatywność- biegun pozytywny
• Stagnacja biegun negatywny
• Opiekuńczość potencjalnie zdobyta siła
• Rodzi się i wychowuje dzieci
• Skupia uwagę na osiągnięciach zawodowych
• Szkoli się następne pokolenie
• Porzuca się zainteresowanie sobą na rzecz innych
4.
5.
6.
7.
8.
Stadium 67 roku życia
• Integralność biegun pozytywny
• Rozpacz i rozgoryczenie biegun negatywny
• Mądrość potencjalnie zyskana siła
• Integruje się poprzednie etapy życia i godzi się z tożsamością
• Akceptuje się świetnie
Wczesne dzieciństwoŁ
1 rok- wiek niemowlęcy okres przystosowawczy, życie poza ciałem matki. Dziecko wazy statystycznie
3.37 kg, w trzecim roku podwaja wagę, rośnie między 20-35 cm. W wieku 2 dwóch lat mierzymy dwa
razy mniej niż w dorosłości. Dzieci rozpoznają wszystkie 4 podstawowe smaki, preferują słodki. Postawa
leżąca asymetryczna- podstawowa. Wzrok: do 3 miesięcy ostrość widzenia w odległości 25 – cm. (od
piersi do twarzy matki). 12 miesięcy dziecko ma wzrok jak dorosły. Odruchy – mimowolne reakcje,
dzielone na przystosowawcze( ułatwiają przetrwanie, ssania, połykanie, źreniczny, mruganie,
poszukiwawczy, wydalanie, chwytny, cofania przed bólem) i prymitywne (Babińskiego- pogładzenie
stopy
dziecko rozczapierza paluszki, potem zgina, Moro-wystraszone dziecko się wygina w strunę i
rozrzuca kończyny na bok, Marszu automatycznego- przebiera nóżkami w pionie, tętniczo-szyjny) jak
odruchy prymitywne utrzymują się dłużej niż 6 miesięcy- z dzieciakiem iść na kontrolę neurologiczną.
Pierwszy cefalokaudalny –głowowo ogonowy, z góry na dół podnosić głowę, siedzieć, chodzić
Proksymodystalny- odśrodkowy co blisko kręgosłupa, lepiej działa
Łokciowo-promieniowy
Stan dzieciaka oceniany na skali Abgar. Max pkt 10, 5 wymiarów po 2 pkt.
• Akcja serca
• Oddech
• Barwa ciała
• Napięcie mięśniowe
• Reakcja na bodźce.
7pkt- wszystko ok
Do 3pkt- krytycznyŁ
Od razu po urodzeniu i 5 minut po pierwszym pomiarze.
Klasyfikacja za Bolfem?? 6 poziomów pobudzenia
• Sen głęboki – zamknięte oczy, regularny oddech, bez ruchu
• Sen lekki- szybkie ruchy gałek ocznych, nieregularny oddech
• Drzemanie- oczy otwarte, regularny oddech, opóźniona reakcja na bodźce.
• Bierne czuwanie- oczy otwarte, skupienie na bodźcach,
• Czynne czuwanie- oczy otwarte skupienie na bodźcach, wzrost aktywności.
• Pobudzenie – płacz i krzyk.
Wraz z wiekiem czas snu się skraca, a czas aktywności wydłuża. 13-14 godzin śpią niemowlęta , a
noworodki 16-18.
Krytyczny okres to 2-3 miesiąc, potem już przestaje się drzeć.
Rozwój kości i układu mięśniowego
1.
2.
Dzielą się: odział kości – kości nadgarstka w 1 roku ma 3, a dorosły ma 8 kostek w nadgarstku.
Łączą się: Zrost ciemiączek i kości czaski. Z wielu kości powstaje jedna. Między 12-18 mies. Życia
te kości dopiero twardnieją.
Układ mięśniowy:
1.
Taka sama ilość mięśni w momencie narodzin i śmierci.
Układ nerwowy:
• Najlepiej rozwinięta Śródmózgowie i rdzeń przedłużony- ssanie, habituacje, ruchy głowy i szyi,
• Najsłabiej rozwinięta jest kora mózgowa, za rozwój mowy, ruchy ciała, umiejętność postrzegania,
myślenie abstrakcyjne. :
• Proces Mielinizacji do 2 roku życia postępuje najintensywniej i trwa do dorastania, obrastanie
osłonkami mielinowymi układu nerwowego, usprawnia przewodnictwo neuronalne.
• Proces wysyp synaptyczny- namnażanie się połączeń międzyneuronalnych, w wiek 4 lat posiada
2x więcej połączeń neuronalnych niż osoba dorosła.
• Masa mózgu zwiększa się trzykrotnie.
Czynniki warunkujące tempo rozwój: dieta wysokobiałkowa, karmienie piersią, geny, karmić piersią do 6
mies życia, możliwość treningu ruchowego, wcześniaki. Dzieci przed terminem urodzone rozwijają się
wolniej, ale nie przez całe życie!!! Przez 2-3 lata wyrównują.
Zagrożenia: 7-8 razy rocznie infekcje układu oddechowego: jeśli dziecko umiera w 1 mies życia, ot niska
wada urodzeniowa i obciążenie genetyczne. I nagła śmierć łóżeczkowa. Są grupy ryzyka, które dzieci
częściej tak umierają, chłopcy, czarnoskórzy, wcześniaki, dzieci młodych matek, dzieci w
pomieszczeniach gdzie się pali( ryzyko wzrasta 4krotnie).
Rozwój poznawczy:
Warunkowanie klasyczne: nowy bodziec, stara reakcja.
Warunkowanie instrumentalne: stary bodziec, wzmocnienie albo wygaszenie, nowa reakcja,
Koordynacja Piagetowska. Odróżnianie znanego od nieznanego itp.
Habituacja- przyzwyczajanie się, co byśmy nie zwariowali.
Rozumienie inteligencji:
• Koncepcja : podejście psychometryczne różnice indywidualne, inteligencja się nie rozwija, każdy z nas
ma poziom inteligencji
• Podejście Piagetowskie inteligencja to rozwój struktur poznawczych, inteligencja się rozwija w
doświadczeniu np.
• Teoria przetwarzania informacji Inteligencja to potencjał i struktura poznawcza która ulega rozwojowi
Rozwój percepcji:
Transfer intermodalny- między zmysłowy – widzi zabawkę i nie dotyka, a potem rozpoznaje w dotyku
Koordynacja intermodalna- łączenie informacji z kilku zmysłów
• Rozwój języka 1-2 miesiąc głużą samogłoskowo a a a a e e e e
• 6-7 miesiąc łączą spółgłoski z samogłoskami, głużą dzwięko+naśladowczo. Język receptywny-
rozumieją słowa a nie mówią. Ekspresywny- używają języka.
• 16 mies- zna i posługuje się ok 5 słowami
• 24 mes – ok 300 słów.
Stosowanie holofrazy –łączenie słowa z gestem, tworzy zdanie dwuwyrazowe
Teorie przywiązaniowe:
• Dzieci ufnie przywiązane, znika opiekun-negatywna emocja i kiedy wraca reagują radością
• Dzieci lękowe- dzieci unikające. Brak negatywnych emocji jak znika opiekun, a kiedy wraca uciekają
przed nim
• Dzieci lękowo ambiwalentne – negatywne emocja jak znika, a jak wraca są agresywne.
Przywiązanie: więź uczuciowa (ktoś tam jest wyjątkowy), poczucie bezpieczeństwa.
Poczucie własnego ja:
• ja subiektywne- ja egzystencjalne –istnieje i trwam w przestrzeni i czasie, odrębność własnej osoby do
12 miesiąca życia
• Ja obiektywne- ja kategorialne- poczucie że w świecie jestem przedmiotem, można mnie
zaklasyfikować do jakiejś kategorii np. płci, niebieskookich itp. Zaczyna się kształtowanie ok 21 miesiąca
życia. Np. eksperyment z lustrem
Adolescencja- okres dojrzewania, dojrzałości
Dorosłość- związana z wiekiem
Dojrzałość- związana z osobowością
Dojrzewanie: do 16 lat, wczesna adolescencja, faza poczwarki
• Zdolność prokreacyjna, do dawania życia, zdolność do posiadania dzieci
Po 16 wieku pozna adolescencja, faza motyla:
• Zdolność do samodzielnego kształtowania życia,
Zmiany fizyczne:
• 1904 roku autorstwa Hala (?) – koncentruje się na fizjonomii osób dojrzewających
• Poziom hormonów w dziewczyn 6-ktrotnie a u chłopaków 20ktortnie
• Skok pokwitaniowy- szybki przyrost ciała dz: biodra+ tkanka tłuszczowa, Ch: mięsnie , powinien
zakończyć się dojrzałością płciową (miesiączką ,albo spermą w moczu) chł rosną do 25 a dz. Do 21
Narządy płciowe Dz; rozrasta się macica, jajniki, piersi – pigmentacja sutków Ch: rosnie penis,
owłosienie, twarz, łonowe wlosy , pachy. Mózg się różnicuję. Wady wzroku mogą się pojawiać
dziewczyny średnio o jedna oktawę w dół a chł; mutacja. Najpierw nos i szczeka się rozrasta + zmiany
skórne+ zmiany łojowe
Zmiany poznawcze:
Koncepcja piagietowska- okres przejścia do 4 etapu mniejszy egocentryzm, pojawia się logika,
autorefleksja
Procesy informacyjne- procesy od których zależy magazynowanie, przetwarzanie informacji,
percepcja, uwaga i pamięć
Rozwój poznawcze- zachodzi w relacjach społecznych, wywołuje pewne emocje
Laurent Skolerg- opracował metodę oceny rozumowania moralnego
Rozwój społeczny: faza antagonizmu płci przejawianie niechęci do płci przeciwnej (niechęć pozorna),
grupa jest duża, a paczka: mała. Przyjaźń: związki przyjaźni mało liczne
Grupa rówieśnicza sprzyja rozwojowi tożsamości: funkcje
• Zastępowanie rodziny
• Stabilizacja osobowości
• Poczucie wzbudzenia własnej wartości
• Określenie standardów zachowania
• Bezpieczeństwo wynikające z liczebności grupy
• Rozwijanie społecznych kompetencji
• Przyjęcie wzorów i ich naśladowania
Wpływ grupy rówieśniczej jest powierzchowny, nie może zastąpić rodziny i w sprawach zasadniczych
modelem i punktem odniesienia jest rodzic
Relacje z rodzicami:
Obszar konfliktowy miedzy rodzicami a dorastającymi dzieciakami
• Kwestia związana z kontrolą rodzica dzieci nie chcą kontroli
• Branie odpowiedzialności za dziecko rodzica
• Przywiązywanie dużej uwagi do nauki
Rodzice z dziećmi powinni przejść z relacji rodzica do partnerstwa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin