python. uczymy się programowania pełna wersja.mobi

(27563 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
Przedmowa 9
Podziękowania 11
O tej książce 13
O autorce 17
Rozdział 0
NAUKA PROGRAMOWANIA
Lekcja 1
Lekcja 2
Rozdział 3
STEROWANIE PRZEBIEGIEM PROGRAMU
Wprowadzenie do sterowania
przebiegiem programu 129
Lekcja 14
Podejmowanie bardziej złożonych
decyzji 142
Lekcja 15
Projekt podsumowujący: zaplanuj
przygodę 156
Lekcja 13
Dlaczego powinieneś
nauczyć się programować? 21
Podstawowe zasady
nauki języka programowania 29
Rozdział 1
ZMIENNE, TYPY, WYRAŻENIA I INSTRUKCJE
Lekcja 3
Lekcja 4
Rozdział 4
WYKONYWANIE POWTARZALNYCH
CZYNNOŚCI
Wykonywanie powtarzalnych
czynności za pomocą pętli 163
Lekcja 17
Dostosowywanie pętli do własnych
potrzeb 172
Lekcja 18
Wykonywanie powtarzalnych zadań
po spełnieniu określonych
warunków 178
Lekcja 19
Projekt podsumowujący: scrabble
— wersja artystyczna 189
Lekcja 16
Lekcja 5
Lekcja 6
Wprowadzenie do Pythona:
język programowania 45
Zmienne i wyrażenia: nadawanie
rzeczom nazw i przypisywanie
im wartości 56
Typy obiektów oraz instrukcje 66
Projekt podsumowujący:
Twój pierwszy program w języku
Python — konwerter godzin
na minuty 75
Rozdział 2
CIĄGI, KROTKI ORAZ INTERAKCJA
Z UŻYTKOWNIKIEM
Wprowadzenie do ciągów
— łańcuchów znaków 85
Lekcja 8
Zaawansowane operacje
na ciągach 93
Lekcja 9
Podstawowe komunikaty
o błędzie 100
Lekcja 10
Krotki, czyli kolekcje obiektów
dowolnego typu 103
Lekcja 11
Interakcja z użytkownikiem 110
Lekcja 12
Projekt podsumowujący: maszynka
do wymyślania imion 118
Lekcja 7
Rozdział 5
DZIELENIE KODU NA BLOKI
WIELOKROTNEGO UŻYCIA
Tworzenie programów łatwych
w rozbudowie 203
Lekcja 21
Osiągnięcie modułowości
i abstrakcji dzięki funkcjom 214
Lekcja 22
Zaawansowane operacje
z wykorzystaniem funkcji 225
Lekcja 23
Projekt podsumowujący: sprawdź
swoich przyjaciół 238
Lekcja 20
7
Kup książkę
Poleć książkę
8
Spis treści
Rozdział 6
PRACA ZE ZMIENNYMI TYPAMI DANYCH
Lekcja 24
Lekcja 25
Lekcja 26
Lekcja 27
Lekcja 28
Lekcja 29
Rozdział 8
KORZYSTANIE Z BIBLIOTEK
255
W CELU UDOSKONALANIA
WŁASNYCH PROGRAMÓW
Użyteczne biblioteki 357
Lekcja 36
Testowanie i debugowanie
programów 367
Lekcja 37
Biblioteka do tworzenia graficznego
interfejsu użytkownika 377
Lekcja 38
Projekt podsumowujący:
zabawa w berka 386
Lekcja 35
Dodatek A
Odpowiedzi do zadań
Dodatek B
Ściąga z Pythona
Obiekty zmienne i niezmienne
Praca z listami 262
Zaawansowane operacje
na listach 273
Słowniki jako powiązania między
obiektami 281
Tworzenie aliasów oraz kopiowanie
list i słowników 292
Projekt podsumowujący:
podobieństwo dokumentów 303
Rozdział 7
TWORZENIE WŁASNYCH TYPÓW OBIEKTÓW
ZA POMOCĄ PROGRAMOWANIA
ZORIENTOWANEGO OBIEKTOWO
Lekcja 30
Lekcja 31
Lekcja 32
Lekcja 33
Lekcja 34
395
443
Dodatek C
Godne uwagi biblioteki Pythona 447
Skorowidz 451
Tworzenie własnych typów
obiektów 315
Tworzenie klasy dla typu
obiektu 321
Praca z własnymi typami
obiektów 331
Dostosowywanie klas do własnych
potrzeb 339
Projekt podsumowujący:
gra w karty 347
Kup książkę
Poleć książkę
PRZEDMOWA
Są dwa główne powody, które skłoniły mnie do napisania tej książki. Moim celem
było wypełnienie luki na książkę, która uczy programowania od zera i która prezentuje
programowanie jako czynność pomocną w rozwiązywaniu codziennych problemów.
Panuje błędne przekonanie, że programowanie zawsze musi wiązać się z ogromnym
wysiłkiem, jako że polega na rozwiązywaniu problemów świata. W rzeczywistości to
tak nie wygląda. Nauka programowania pozwoli Ci ulepszyć Twoje codzienne życie!
Ja sama piszę bezustannie krótkie programy, czasem aby rozwiązać łamigłówkę, cza-
sem aby pomóc sobie w podjęciu jakiejś decyzji. Tę ideę chciałam zawrzeć w mojej
książce, by ułatwić każdemu dostęp do programowania — pokazać, że nawet z nie-
wielką wiedzą można pisać użyteczne programy dopasowane do swoich potrzeb.
Prowadzę na uczelni wyższej wstępny kurs informatyki oparty na języku Python.
Większość studentów uczestniczących w wykładach nie ma wcześniejszych doświad-
czeń z programowaniem w żadnym języku. Kurs jest dość intensywny i wielu uczest-
ników pyta o jakieś zasoby online dla ludzi, którzy wcześniej nie programowali. Prawie
wszystkie zasoby, które im polecam, wymagają bazowej wiedzy programistycznej
i stanowią kolejny etap w ich edukacji: muszą najpierw uchwycić ogólne zasady
programowania, a potem nauczyć się, jak zastosować je w Pythonie. Zawsze staram
się pamiętać, jak to jest rozpoczynać naukę programowania od zera, bez względu na
to, po raz który prowadzę wykład. Chciałabym, aby ta książka stanowiła łagodne
wprowadzenie do programowania w jednym z najpopularniejszych współcześnie języ-
ków i pokazała, jak przystępne może być pisanie kodu programistycznego.
9
Kup książkę
Poleć książkę
10
Przedmowa
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin