Tydzień I: Poznajemy zwierzęta / 4latki
Dzień 1. Nasze zwierzęta
Cele ogólne:
budzenie zainteresowania przyrodą; rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
wymienia przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie, na łące i w stawie; uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Środki dydaktyczne: albumy, książki o zwierzętach występujących w Polsce, zdjęcia zwierząt wycięte z kolorowych czasopism, plastikowe kółka do sersa (po jednym dla każdego dziecka), obrazki: łąki, stawu, lasu, ikonki: drzewko, kropla wody, stokrotka, tamburyn, zagadki, książka, s. 38, karta pracy, cz. 2, s. 16.
Przebieg dnia
I
1. Oglądanie albumów, książek na temat zwierząt spotykanych u nas. Słuchanie ciekawostek na ich temat.
Zestaw zabaw ruchowych – nr XXI.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – na spacer!
Nauczyciel wyznacza w jednym miejscu sali przedszkole. Dzieci gromadzą się w nim zebrane w gromadkę. Na hasło Dzieci – na spacer! – wszystkie opuszczają przedszkole i rozbiegają się w różnych kierunkach, spacerują, podskakują. Na hasło Dzieci – do przedszkola! – szybko wracają na wyznaczone miejsca.
Zabawa wyprostna – Słonko wschodzi i zachodzi.
Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – Słonko wstało i świeci. Potem powoli wracają do przysiadu i kulą się – Słonko zaszło.
Zabawa z elementem równowagi – Bociany na łące.
Dzieci – bociany – chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: – Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
Zabawa bieżna Przebudzone pszczółki.
Dzieci – pszczółki – poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie, cichutko bzycząc i poruszając skrzydełkami (palcami dłoni) na wysokości ramion. Podczas przerwy w grze przykucają na spotkanym kwiatku.
Marsz po obwodzie koła z rytmicznym wymawianiem tekstu: Zwierzęta, zwierzęta, zwierzęta znamy. Zwierzęta, zwierzęta, zwierzęta kochamy.
II
Zabawa dydaktyczna Poznajemy mieszkańców wybranych środowisk.
1. Rozwiązywanie zagadek.
Nauczyciel umieszcza na tablicy zdjęcia zwierząt wycięte z kolorowych czasopism.
Podaje dzieciom zagadki w postaci wymienionych cech danego zwierzęcia. Dzieci podają nazwy zwierząt, o których jest mowa, i pokazują ich zdjęcia.
Np.
Najczęściej jest zielona, mała. Spotkacie ją na łące lub w stawie. (żaba)
Nie chodzi, a sunie po trawie lub ziemi, sycząc przy tym. (wąż)
Jest dużym zwierzęciem, chodzi po lesie z dumnie podniesioną głową. Ma dorodne rogi.
(jeleń)
Zbierają nektar z kwiatów i zanoszą go do ula. Bzyczą. (pszczoły)
Stuka w korę chorych drzew, wyjada korniki. (dzięcioł)
2. Zabawa dydaktyczna (karta pracy, cz. 2, s. 16).
Nauczyciel pokazuje obrazek (zdjęcie) lasu i mówi, że symbolicznie dzieci będą go oznaczać ikonką drzewka. Umieszcza mały obrazek drzewka pod obrazkiem lasu.
Potem umieszcza obrazek stawu, a pod nim ikonkę kropli wody, która symbolicznie będzie oznaczać staw.
Na końcu umieszcza na tablicy obrazek łąki, a pod nim – ikonkę stokrotki, która symbolizuje łąkę.
Ćwiczenie w karcie pracy.
Nauczyciel pyta o nazwy kolejnych zwierząt, które są na zdjęciach. Po otrzymaniu odpowiedzi wspólnie z dziećmi ustala, gdzie takie zwierzę żyje, a dzieci nakleją odpowiednie małe obrazki.
Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem...
Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt, których nazwy podał nauczyciel.
Zestaw ćwiczeń ruchowych – nr XVIII.
Przybory: plastikowe kółka do sersa (po jednym dla każdego dziecka).
Część wstępna
Marsz po kole, rozdanie kółek.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Z domu do domu.
Dzieci biegają pomiędzy kółkami rozłożonymi na podłodze. Na hasło Do domu – szybko przykucają w najbliższym kółku. Na hasło Z domu – swobodnie biegają, omijając kółka.
Część główna
Ćwiczenia mięśni grzbietu.
Dzieci leżą przodem, głowy kładą na dłoniach, kółka leżą przed nimi. Dzieci podnoszą kółka obiema rękami, wkładają je na głowy – łokcie opierają o podłogę – przymierzają kapelusze. Następnie zdejmują kapelusze i odpoczywają w leżeniu na brzuchu.
Ćwiczenia rzutu i chwytu.
Dzieci tworzą koło, w którego środku stoi nauczyciel. Kolejno rzucają swoje kółka do nauczyciela, a następnie łapią kółka odrzucane przez niego. Ćwiczą raz jedną, raz drugą ręką.
Ćwiczenie z elementem równowagi.
Dzieci stają na jednej nodze. Drugą nogę, zgiętą w kolanie, podnoszą do góry, zakładają kółko na stopę. Przy powtórzeniu ćwiczenia następuje zmiana nóg.
Skrętoskłony.
Dzieci, siedząc w siadzie skrzyżnym, sięgają jak najdalej za plecy; jedną ręką kładą kółko na podłodze, następnie zabierają kółko drugą ręką.
Podskoki.
Dzieci wskakują obunóż do kółek leżących na podłodze i wyskakują z nich.
Część końcowa
Ćwiczenia stóp.
Dzieci, w siadzie prostym, trzymają kółka pomiędzy palcami jednej stopy, unoszą nogę z kółkiem do góry, starając się mieć wyprostowane kolano, i opuszczają nogę. Przy powtórzeniu ćwiczenia kółko trzymają drugą stopą.
Ćwiczenia rytmiczne.
Dzieci uderzają kółkami o podłogę w podanym przez nauczyciela rytmie. Potem odkładają kółka na swoje miejsce.
III
1. Ćwiczenia w książce, s. 38.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Rytmiczne dzielenie ich nazw (na sylaby).
Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem... (przewodnik, s. 45).
2. Zabawy swobodne w wybranych kącikach
Tydzień I: Poznajemy zwierzęta / 3LATKI
Dzień 1. To wiewiórka, a to ryba
Cel ogólny:
rozwijanie mowy i myślenia.
Cel operacyjny:
rozwiązuje zagadki.
Środki dydaktyczne: piosenka Skacze zając, zdjęcia, obrazki: zwierząt, domów zwierząt, zagadki o zwierzętach, nożyczki, karton, kartki, klej, książka, s. 30.
1. Oglądanie zdjęć zwierząt. Rytmiczny podział ich nazw za nauczycielem.
Nauczyciel pokazuje zdjęcia (obrazki) zwierząt. Dzieci, same lub z pomocą nauczyciela, nazywają zwierzęta i za nauczycielem dzielą ich nazwy na sylaby. Np. sar-na, ry-ba, mo-tyl, wie-wiór-ka…
2. Dowolny taniec przy piosence Skacze zając (sł. i muz. B. Forma).Ska - cze za - jąc, kic, kic, kic, po - mię - dzy drze - wa - mi. Po - baw się, po - baw się dziś, za - jącz - ku, z na - mi.
I. Skacze zając: kic, kic, kic
pomiędzy drzewami.
Pobaw się, pobaw się
dziś, zajączku, z nami.
II. Skaczą dzieci: hop, hop, hop,
skaczą jak zające.
Wszyscy dziś bawią się
wesoło na łące.
Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach.
1. Zabawa Gdzie mieszkają zwierzęta?
Nauczyciel przygotował obrazki przedstawiające rybę, ptaka – srokę, lisa. Dzieci nazywają zwierzęta. Potem nauczyciel pokazuje kolejno obrazki domów zwierząt, a dzieci umieszczają je pod odpowiednimi obrazkami zwierząt.
2. Ćwiczenia w książce, s. 30.
Rozwiązywanie zagadek.
Nauczyciel czyta zagadki, a dzieci wskazują odpowiednie zdjęcia i nazywają przedstawione na nich zwierzęta.
3. Dowolny taniec przy piosence Skacze zając (przewodnik, s. 81).
Spacer w pobliżu przedszkola.
1. Ćwiczenia w wycinaniu.
Dzieci trzymają w dłoni nożyczki i powtarzają na sucho czynności cięcia. Następnie każde dziecko otrzymuje pasek kartonu. Pojedynczymi ruchami nożyczek dzieci tną paski w określonych miejscach, drugą ręką je przytrzymują. Na zakończenie przyklejają wycięte kawałki na kartkach papieru.
Zabawa ruchowo-naśladowcza Poruszam się jak…
Dzieci naśladują ruchy zwierząt, których nazwy podaje nauczyciel. Np. węża, niedźwiedzia, żaby…
2. Zabawy swobodne w wybranych kącikach.
Dzień 5. W zoo / 4LATKI
rozwijanie mowy; rozwijanie sprawności fizycznej.
wymienia nazwy zwierząt z zoo; uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Środki dydaktyczne: wiersz B. Lewandowskiej W zoo, piosenka Dżungla, sylwety do wiersza, kolorowe krążki, plastikowe kółka do sersa (po jednym dla każdego dziecka), wykonane wcześniej koperty, przeszkody (do zabawy), zdjęcia zwierząt z zoo, tamburyn, nożyczki, Wyprawka plastyczna nr 17, karta pracy, cz. 2, s. 19.
1. Karta pracy, cz. 2, s. 19.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach. Liczenie ich. Kolorowanie tylu figur pod obrazkami, ile jest zwierząt na nich.
Zestaw zabaw ruchowych – nr XXI (przewodnik, s. 44).
Teatrzyk sylwet na podstawie utworu B. Lewandowskiej W zoo.
Nauczyciel ma sylwety: Tomcia Paluszka, mamy, dwóch sąsiadów oraz zdjęcia (obrazki) zwierząt wymienionych w utworze. Pokazuje zdjęcia zwierząt, gdy jest o nich mowa w utworze.
1. Przedstawienie teatrzyku.
Scena to stół. Na stole stoi brama, dalej Niedźwiedź. Z boku stoi – Tomcio Paluszek.
Tomcio: Najpierw się dzieciom przedstawić muszę:
Dzień dobry! (kłania się).
Jestem Tomcio Paluszek!
(Za Tomciem pojawiają się jego mama i dwaj sąsiedzi).
Tomcio: To moja mama. (Mama kłania się).
A to – sąsiedzi (ukłon sąsiadów).
Sąsiad I: Gdzie się wybierasz?
Tomcio: Chcę zoo zwiedzić!
Sąsiad II: A z kim tam pójdziesz?
Tomcio: Z wami!
Mama: I z mamą!
Sąsiedzi: A gdzie jest zoo?
Tomcio: O, za tą bramą!
Mama: Najpierw chodźmy do niedźwiedzi.
Sąsiedzi: Czemu niedźwiedź smutny siedzi?
Tomcio: Bo gorąco dziś na dworze, a on futra zdjąć nie może!
Mama: W tym basenie pływa foka.
Tomcio: Patrzcie, foka!
Sąsiedzi: Pokaż! Pokaż!
Tomcio: Foka czarna jest jak wrona.
Sąsiad I: Może taka zabrudzona?
Mama: Nie. Jest czarna, ale czysta, bo z kąpieli wciąż korzysta.
Tomcio (odwraca się w drugą stronę): Chodźcie ze mną do słoni.
Sąsiedzi (biegną za nim, mama również)...
PUSIA108