ICAO Annex 11 PL.pdf

(1729 KB) Pobierz
DZIENNIK URZĘDOWY
URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
Warszawa, dnia 28 listopada 2016 r.
Poz. 209
OBWIESZCZENIE NR 12
PREZESA
URZĘDU
LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 listopada 2016 r.
w sprawie
ogłoszenia
tekstu
Załącznika
11 do Konwencji o
międzynarodowym
lotnictwie cywilnym,
sporządzonej
w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z
2016 r. poz. 605, 904 i 1361)
ogłasza się
jako
załącznik
do niniejszego obwieszczenia
Załącznik
11 –
„Służby
ruchu lotniczego” (wyd. trzynaste),
obejmujący
poprawki od 1 do 50 – do Konwencji o
międzynarodowym
lotnictwie cywilnym,
sporządzonej
w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z
późn.
zm.
1)
),
przyjęte
przez
Organizację Międzynarodowego
Lotnictwa Cywilnego.
Elektronicznie podpisany przez:
Aleksandra R korajska
Data: 2016-11-28 16:23:11
p.o. Prezesa
Urzędu
Lotnictwa Cywilnego
Piotr Samson
1)
Zmiany
wymienionej umowy
zostały ogłoszone
w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i
211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z
2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368,
369, 370 i 371.
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego
–2–
Poz. 209
Załącznik do obwieszczenia nr 12
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 28 listopada 2016 r.
Międzynarodowe normy
i zalecane metody postępowania
Załącznik 11
do Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym
SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
Służba kontroli ruchu lotniczego
Służba informacji powietrznej
Służba alarmowa
Niniejsze wydanie obejmuje wszystkie zmiany przyjęte
przez Radę przed dniem 10 marca 2008 r. i, z dniem 20 listopada 2008 r.,
zastępuje wszystkie poprzednie wydania Załącznika 11.
W celu uzyskania informacji na temat zastosowania Norm
i Zalecanych Metod Postępowania, patrz Przedmowa.
Wydanie trzynaste
Lipiec 2001 r.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego
–3–
Poz. 209
ZMIANY I POPRAWKI
O wprowadzeniu zmian regularnie podawane są zawiadomienia w
Dzienniku
ICAO
i w comiesięcznym uzupełnieniu do
Katalogu wydawnictw i środków au-
diowizualnych ICAO,
które zaleca się wykorzystywać w celach informacyjnych.
Poniżej umieszczono tabelę służącą do rejestracji zmian i poprawek.
REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK
ZMIANY
Nr
1-40
41
42
43
44
45
46
47-A
47-B
48
49
50-A
50-B
Data, od kiedy
obowiązuje
Data
Kto
wprowadzenia wprowadził
1
Nr
Data
wydania
27/11/2003
POPRAWKI
Data
wprowadzenia
27/11/2003
Kto
wprowadził
ICAO
Wprowadzone do niniejszego wydania
28/11/2002
27/11/2003
24/11/2005
23/11/2006
22/11/2007
20/11/2008
19/11/2009
18/11/2010
15/11/2012
15/07/2013
10/11/2016
05/11/2020
2/10/2002
27/11/2003
25/11/2005
23/11/2006
22/11/2007
10/03/2008
19/11/2009
18/11/2010
15/11/2012
14/11/2013
14/11/2016
14/11/2016
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
ICAO
(ii)
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego
–4–
Poz. 209
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA……....................................................vi
ROZDZIAŁ 1.
ROZDZIAŁ 2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
DEFINICJE ............................... 1-1
PRZEPISY OGÓLNE .............. 2-1
2.26 Ustalenie wymagań dotyczących
wyposażenia i wykorzystania transponderów
przekazujących barometryczną wysokość
bezwzględną ............................................ 2-12
2.27 Zarządzanie bezpieczeństwem ................ 2-12
2.28 Zarządzanie zmęczeniem ........................ 2-13
2.29 Wspólne systemy odniesienia ................. 2-13
2.30 Biegła znajomość języków ...................... 2-14
2.31 Plany awaryjne ........................................ 2-14
2.32 Określanie i wyznaczanie stref
niebezpiecznych, ograniczonych i
zakazanych .............................................. 2-14
2.33 Służba projektowania przyrządowych
procedur lotu ........................................... 2-14
ROZDZIAŁ 3. SŁUŻBA KONTROLI RUCHU
LOTNICZEGO................................................ 3-1
3.1 Zastosowanie ............................................. 3-1
3.2 Zapewnianie służby kontroli ruchu
lotniczego………………………………...3-1
3.3 Zakres działania służby kontroli ruchu
lotniczego .................................................. 3-1
3.4 Minima separacji ....................................... 3-2
3.5 Odpowiedzialność za kontrolę .................. 3-3
3.6 Przekazywanie odpowiedzialności za
kontrolę ..................................................... 3-3
3.7 Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego ....... 3-5
3.8 Kontrola ruchu osób i pojazdów na lotnisku3-
7
3.9 Wykorzystanie radaru i ADS-B ................ 3-7
3.10 Wykorzystanie radaru ruchu naziemnego
(SMR) ....................................................... 3-8
ROZDZIAŁ 4. SŁUŻBA INFORMACJI
POWIETRZNEJ ............................................. 4-1
4.1 Stosowanie ................................................ 4-1
4.2 Zakres służby informacji powietrznej ....... 4-1
4.3 Rozgłaszanie operacyjnej służby informacji
powietrznej ................................................ 4-2
4.4 Służba rozgłaszania VOLMET i służba
DVOLMET ............................................... 4-7
ROZDZIAŁ 5.
SŁUŻBA ALARMOWA ........... 5-1
2.6
2.7
2.8
2.9
2.10
2.11
2.12
2.13
2.14
2.15
2.16
2.17
2.18
2.19
2.20
2.21
2.22
2.23
2.24
2.25
Ustalenie odpowiedzialności ..................... 2-1
Cel służb ruchu lotniczego ........................ 2-1
Podział służb ruchu lotniczego .................. 2-2
Określenie potrzeby ustanowienia służb
ruchu lotniczego ........................................ 2-2
Wyznaczanie części przestrzeni powietrznej i
lotnisk kontrolowanych, gdzie będą
zapewniane służby ruchu lotniczego ......... 2-2
Klasyfikacja przestrzeni powietrznych ..... 2-3
Operacje przy nawigacji opartej o
charakterystyki systemu (PBN) ................. 2-3
Operacje z wykorzystaniem łączności opartej
na charakterystykach (PBC) ...................... 2-3
Operacje z wykorzystaniem dozorowania
opartego na charakterystykach (PBS) ....... 2-4
Szczegółowe opisy rejonów informacji
powietrznej, obszarów kontrolowanych i stref
kontrolowanych ......................................... 2-4
Oznaczenia organów służb ruchu lotniczego
i przestrzeni powietrznych ........................ 2-6
Ustalanie i oznaczanie tras ATS ................ 2-6
Ustalanie punktów zmiany namiaru .......... 2-6
Ustalanie i oznaczanie znaczących punktów
nawigacyjnych........................................... 2-6
Ustalanie i oznaczanie standardowych dróg
kołowania statków powietrznych .............. 2-6
Współpraca między użytkownikiem a
służbami ruchu lotniczego ......................... 2-7
Koordynacja między władzami wojskowymi
a służbami ruchu lotniczego ...................... 2-7
Koordynacja działalności mogącej zagrozić
bezpieczeństwu cywilnych statków
powietrznych ............................................. 2-7
Dane lotnicze ............................................. 2-8
Koordynacja między władzami
meteorologicznymi a władzami służb ruchu
lotniczego .................................................. 2-9
Koordynacja między organami służby
informacji lotniczej a władzami służb ruchu
lotniczego .................................................. 2-9
Minimalne wysokości bezwzględne lotu 2-10
Postępowanie w stosunku do statków
powietrznych w sytuacji zagrożenia........ 2-10
Szczególne sytuacje podczas lotu............ 2-10
Czas w służbach ruchu lotniczego........... 2-12
5.1 Stosowanie ................................................ 5-1
5.2 Zawiadamianie ośrodków koordynacji
poszukiwania i ratownictwa lotniczego .... 5-1
5.3 Wykorzystywanie środków łączności ....... 5-2
5.4 Nanoszenie na mapie pozycji zagrożonego
statku powietrznego .................................. 5-2
(iii)
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego
–5–
Poz. 209
5.5 Informacje dla użytkowników statku
powietrznego ............................................. 5-2
5.6 Informacje dla statków powietrznych
lecących w pobliżu zagrożonego statku
powietrznego ............................................. 5-3
ROZDZIAŁ 6. POTRZEBY SŁUŻB RUCHU
LOTNICZEGO W ZAKRESIE ŁĄCZNOŚCI6-
1
6.1 Lotnicza służba ruchoma (łączność
powietrze-ziemia) ...................................... 6-1
6.2 Lotnicza służba stała (łączność ziemia-
ziemia) ....................................................... 6-1
6.3 Służba kontroli ruchu naziemnego ............ 6-4
6.4 Służba radionawigacji lotniczej ................. 6-4
ROZDZIAŁ 7. POTRZEBY SŁUŻB RUCHU
LOTNICZEGO W ZAKRESIE INFORMACJI
7-1
7.1 Informacje meteorologiczne ...................... 7-1
7.2 Informacje o stanie lotnisk i o stanie
operacyjnym urządzeń z nimi związanych 7-2
7.3 Informacje o stanie operacyjnym służb
nawigacyjnych ........................................... 7-2
7.4 Informacje o balonach wolnych
bezzałogowych .......................................... 7-3
7.5 Informacje dotyczące aktywności
wulkanicznej ............................................. 7-3
7.6 Informacje dotyczące chmur materiałów
radioaktywnych i chemicznie toksycznych7-3
DODATEK 1.
.............
ZASADY OZNACZANIA
SPECYFIKACJI NAWIGACYJNYCH I
TRAS ATS INNYCH NIŻ
STANDARDOWE TRASY ODLOTU I
DOLOTU .................................................. 1-1
1. Oznaczniki tras ATS i specyfikacji
nawigacyjnych ........................................... 1-1
2. Układ oznacznika ...................................... 1-1
2.1 Przydzielanie podstawowych oznaczników 1-
2
2.2 Stosowanie oznaczników w łączności ....... 1-2
DODATEK 2.
..............
ZASADY USTALANIA I
OZNACZANIA ZNACZĄCYCH
PUNKTÓW NAWIGACYJNYCH ........... 2-1
1. Ustalanie znaczących punktów
nawigacyjnych ........................................... 2-1
1.1 Oznaczniki znaczących punktów
nawigacyjnych, wyznaczonych w miejscu
zainstalowania pomocy radionawigacyjnej2-1
1.2 Oznaczniki znaczących punktów
nawigacyjnych, wyznaczonych w miejscach,
w których nie zainstalowano pomocy
radionawigacyjnej ..................................... 2-1
1.3 Stosowanie oznaczników łączności ........... 2-2
(iv)
1.4 Znaczące punkty nawigacyjne
wykorzystywane dla celów meldowania ... 2-2
DODATEK 3.
.............
ZASADY OZNACZANIA
STANDARDOWYCH TRAS ODLOTU I
DOLOTU ORAZ ZWIĄZANYCH Z NIMI
PROCEDUR ............................................. 3-1
1. Oznaczniki standardowych tras odlotu i
dolotu oraz związanych z nimi procedur ... 3-1
1.1 Układ oznaczników ................................... 3-1
1.2 Przydzielanie oznaczników ....................... 3-2
1.3 Przydzielanie wskaźników aktualności ..... 3-2
1.4 Przykłady oznaczników w pełnym brzmieniu
i oznaczników kodowych .......................... 3-2
1.5 Układ oznaczników dla procedur podejścia
według MLS/RNAV ................................. 3-2
1.6 Stosowanie oznaczników w łączności ....... 3-3
1.7 Przedstawianie informacji o trasach i
procedurach dla potrzeb kontroli ruchu
lotniczego .................................................. 3-3
DODATEK 4.
...............
KLASY PRZESTRZENI
POWIETRZNEJ ATS – ZAPEWNIANE
SŁUŻBY I WYMAGANIA DOTYCZĄCE
LOTÓW .................................................... 4-1
DODATEK 5.WYMAGANIA ODNOSZĄCE SIĘ
CO DO JAKOŚCI DANYCH
LOTNICZYCH ......................................... 5-1
DODATEK 6. PRZEPISY NORMATYWNE DO
TYCZĄCE ZARZĄDZANIA
ZMĘCZENIEM ………………………….6-1
DODATEK 7. WZMAGANIA DLA SYSTEMU
ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ZMĘCZE-
NIA (FRMS) …………………………….7-1
DODATEK 8. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃ-
STWA DOTYCZĄCA SŁUŻBY PROJEK-
TOWANIA PRZYRZĄDOWYCH PROCE-
DUR LOTU ……………………………...8-1
ZAŁĄCZNIK A.
......
MATERIAŁ DOTYCZĄCY
SPOSOBU USTALANIA TRAS ATS
OKREŚLANYCH ZA POMOCĄ VOR .. A-1
1. Wstęp ....................................................... A-1
2. Określanie charakterystyk systemu VOR . A-1
3. Określanie chronionej przestrzeni
powietrznej wzdłuż tras wyposażonych w
VOR ......................................................... A-1
4. Odstępy między równoległymi trasami
wyposażonymi w VOR ............................ A-4
5. Odstępy między sąsiadującymi
nierównoległymi trasami wyposażonymi w
VOR ......................................................... A-5
6. Punkty zmiany namiaru dla VOR ............ A-5
7. Obliczanie promienia zakrętu ................... A-5
ZAŁĄCZNIK B.
....................
ROZGŁASZANIE
INFORMACJI O RUCHU PRZEZ STATKI
POWIETRZNE (TIBA) ORAZ
ODPOWIEDNIE PROCEDURY
OPERACYJNE ........................................ B-1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin