coaching-i-mentoring-biznesowy-dla-bystrzakow.-wydanie-ii full.mobi

(35150 KB) Pobierz
Spis treści
O autorach .......................................................................................15
Podziękowania od autorów ...........................................................17
Wstęp ...............................................................................................19
CZĘŚĆ I: PIERWSZE KROKI W COACHINGU
I MENTORINGU BIZNESOWYM .................................................. 23
ROZDZIAŁ 1:
Poruszanie się w
świecie
coachingu i mentoringu ......25
Korzyści biznesowe płynące z coachingu i mentoringu ....................................... 26
Coaching i mentoring — definicje .......................................................................... 27
Coaching to sztuka współtworzenia ................................................................. 27
Mentoring jako sztuka udzielania mądrych rad ............................................. 29
Coaching i mentoring a terapia ........................................................................ 29
Coaching biznesowy a inne typy coachingu .......................................................... 32
Coaching biznesowy wymaga wiedzy biznesowej .......................................... 33
Coachowanie liderów, by zmieniali
świat
........................................................ 35
Przygotuj się do wspierania innych w kontekście biznesowym ......................... 36
Wybór coacha lub mentora ............................................................................... 38
Jak zostać coachem lub mentorem biznesowym? .......................................... 39
Po drugiej stronie ..................................................................................................... 40
Zrozumieć wymagania zawodowe ......................................................................... 41
ROZDZIAŁ 2:
Coaching i mentoring — dlaczego warto ......................45
Wcielanie się w rolę nauczyciela ............................................................................. 46
Spojrzenie z zewnątrz — wartość w biznesie ....................................................... 46
Punkt widzenia coacha ma znaczenie .............................................................. 47
Jak perspektywa przekłada się na zmianę ....................................................... 47
Zrozumieć teorię poziomów interpretacji ....................................................... 48
Niech klientowi zapali się lampka ..................................................................... 50
Spis treści
Kup książkę
5
Poleć książkę
Pokaż klientowi,
że
inwestycja się opłaca .............................................................. 51
Sprzedawanie korzyści ....................................................................................... 52
Analiza kosztów i korzyści .................................................................................. 54
Zmierz i przełóż na zyski .................................................................................... 55
Mierzenie korzyści niewidocznych dla klienta ................................................. 56
Inwestuj teraz, zyskaj później ............................................................................ 57
Elastyczne wykorzystanie budżetu ......................................................................... 59
Szkolenie liderów z umiejętności coachingowych
i mentoringowych wartością dodaną ................................................................. 60
ROZDZIAŁ 3:
Rozwój umiejętności i wiedzy coachingowej
i mentorskiej ....................................................................63
Co różni coaching od mentoringu .......................................................................... 64
Kompetencje coachingowe ............................................................................... 65
Nastawienie mentorskie .................................................................................... 65
Kompetencje coachingowe i mentorskie .............................................................. 66
Obecność na sesji ............................................................................................... 66
Aktywne słuchanie .............................................................................................. 67
Dlaczego coaching rzadko dotyczy pierwszej podniesionej kwestii ............. 68
Twoje zadanie domowe: zdobycie wiedzy biznesowej .................................. 69
Nadawanie sesji struktury ....................................................................................... 70
Wprowadź się we właściwy nastrój .................................................................. 70
Kontrakt: relacja oparta na jasnych zasadach ................................................ 70
Sesja kontraktowa .............................................................................................. 72
Zadbaj o odpowiednie otoczenie ..................................................................... 72
Znaj swoje ograniczenia ..................................................................................... 73
Korzystanie z modeli w coachingu i mentoringu .................................................. 74
Model CLEAR ....................................................................................................... 76
Model skoncentrowany na szukaniu rozwiązań ............................................. 79
Model dla mentorów .......................................................................................... 79
Osiąganie elastyczności w korzystaniu z modeli i narzędzi ........................... 82
Praca w szczególnych warunkach .......................................................................... 82
Coaching i mentoring przez telefon, w internecie lub e-mailowo ................ 83
Praca w
środowisku
między- i wielokulturowym ............................................ 85
ROZDZIAŁ 4:
Ocena potrzeb klienta
przed rozpoczęciem coachingu ......................................87
Tworzenie programów coachingowych
i mentoringowych na potrzeby organizacji ........................................................ 88
Zrozumieć, czego chce i czego potrzebuje organizacja ................................. 89
Zarządzanie talentami i planowanie sukcesji .................................................. 94
Wspieranie coachów i mentorów ..................................................................... 95
6
Kup książkę
Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków
Poleć książkę
Coaching dla aspirujących i nowo upieczonych przedsiębiorców ..................... 96
Pokazać nowym przedsiębiorcom wartość coachingu .................................. 96
Obszary, którym warto się przyjrzeć ................................................................ 98
Doradzanie specowi od wszystkiego i mistrzowi w swoim fachu ...............100
Firma rodzinna — misja: przetrwać i rozkwitnąć ...............................................101
Odkryj, w jakich obszarach Twoje wsparcie
będzie najbardziej pomocne ........................................................................101
Transformowanie dziedzictwa ........................................................................102
Biznes tylko profesjonalnie .............................................................................103
Rozwój „intraprzedsiębiorców” w ramach organizacji .......................................104
Tworzenie przestrzeni dla innowacji ..............................................................105
Wcielanie pomysłów w
życie
...........................................................................106
Współpraca z firmami społecznymi .....................................................................107
Rodzaje i warianty ............................................................................................107
Określenie wyzwań stających przed firmami społecznymi .............................108
CZĘŚĆ II: MYŚLEĆ JAK LIDER BIZNESU .................................... 111
ROZDZIAŁ 5:
Zapanować nad
światem
myśli i emocji .....................113
Zrozumieć, jak myślą ludzie ..................................................................................114
To nasze myśli nas definiują ...........................................................................115
Ćwicząc,
stwarzamy siebie ...............................................................................116
Wybieranie najlepszego z możliwych stanów .....................................................117
Nie przegap następstw negatywnych emocji ................................................117
Model stan-zachowanie ...................................................................................119
Cztery wzorce zachowania gwarantujące przetrwanie ................................120
Naucz się oddychać ..........................................................................................122
Przygnębiony? Nie patrz w prawo na dół ......................................................123
Jeśli sprawy nie idą po Twojej myśli, spójrz w górę ......................................125
Zmiana dialogu wewnętrznego ............................................................................126
Nie chodzi o to, co mówisz, tylko jak to robisz ..............................................127
Spraw, by absurdy brzmiały
śmiesznie
..........................................................128
Warto być milszym i bardziej
życzliwym
........................................................130
Tworzenie znaczących obrazów umysłowych .......................................................131
Nabieranie dystansu do sytuacji .....................................................................132
Koncentracja na właściwym celu ....................................................................134
Zmiana
świata
wewnętrznego z użyciem zewnętrznych
środków
...................136
Kiedy potrzebna jest terapia ...........................................................................136
Uważność, medytacja i metody tajemne w biznesie ....................................137
Spis treści
Kup książkę
7
Poleć książkę
ROZDZIAŁ 6:
Poradnik lidera: dlaczego „moja racja jest racja
najmojsza” nie jest dobrym mottem ...........................141
Brak elastyczności wykańcza ................................................................................143
Innowacyjne podejście do procesów
i produktów wymaga elastycznego przywództwa .....................................143
Studzenie lub podgrzewanie ambicji na podstawie
oceny akceptowanego poziomu ryzyka ......................................................145
Nie bój się poprosić o pomoc, gdy sytuacja Cię przerasta ................................148
Dopasowanie sposobu myślenia do problemu ......................................................151
Myśleć intencjonalnie .......................................................................................151
Ćwiczenia
z myślenia ........................................................................................153
W poszukiwaniu pewności,
podczas gdy wieloznaczność ma tyle do zaoferowania ............................154
Przyjmowanie innych punktów widzenia ............................................................154
Style przywództwa ............................................................................................155
Korzystanie z darów przywództwa .................................................................157
ROZDZIAŁ 7:
Coaching martwego pola ..............................................161
Nadawanie ram rozmowie coachingowej ...........................................................162
Przełamywanie powszechnych barier .................................................................163
Zwiększanie chęci do nauki .............................................................................163
Wychodzenie poza strefę komfortu ...............................................................165
Odkrywanie wrogów uczenia się ....................................................................167
Rozprawianie się z rolami i obrazami wywołującymi
ślepotę
...........................169
Zmienianie stanu ego .......................................................................................169
Uziemić ekscentryków .....................................................................................171
Dystansowanie empatii ...................................................................................173
Przestań dramatyzować, a wszystko stanie się jaśniejsze ................................174
Wykraczanie poza myślenie reaktywne .........................................................176
Rezygnacja z pełnych dramatyzmu ról ..........................................................177
Rozprawienie się z wyuczoną bezradnością ..................................................178
Odnajdowanie znaczenia lęku ........................................................................180
Rzucanie
światła
na niespójność ..........................................................................182
CZĘŚĆ III: COACHING I MENTORING KIERUJE BIZNES
NA WŁAŚCIWE TORY ................................................................ 185
ROZDZIAŁ 8:
Sugestywne opowieści w biznesie ...............................187
Wartość opowieści biznesowej .............................................................................188
Jak firmy przekazują swoją historię ................................................................188
Jaką historię opowiada firma ..........................................................................190
Odbiorcy opowieści ..........................................................................................191
8
Kup książkę
Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin