Kruszyński J. Religia iz współczesnych (1923).pdf
(
1920 KB
)
Pobierz
K
S.
JÓZEF
KRUSZYŃSKI
M,
T.
RELIGJA
ŻYDÓW
SPÓŁCZESNYCH
WYDAWNICTWO
KSIĘGARNI
POWSZECHNEJ
I
DRUKARNI
DIECEZJALNEJ
WE
WŁOCŁAWKU
1923
SPIS
RZECZY.
Przedmowa
..........
5
Podstawy
religji
żydowskiej..............................................................
7
Rozproszenie
żydów
.
.
.
.
.
.
.11
Talmud
...........
20
Znaczenie
Talmudu
...............................................................................23
Stosunek
Talmudu
do
obcych
wyznań.........................................
28
Przykazania
Boskie
w
oświetleniu
Talmudu
.
.
.
.30
Współczesna
organizacja
religijna..................................................
34
Modlitwy
........................................................................................36
Święta
...........
42
Kalendarz
.......................................................................................
44
Późniejsze
reformy
.
47
Sprawa
nawróceń
.........
49
Antysemityzm
.......................................................................................
53
PRZEDMOWA.
Niniejsza
książka
ma
na
względzie
zaznajomienie
czytelnika
z
charakterem
i
zasadami
religji
spółczesnego
żydostwa.
tową,
to
znaczy
tę
samą,
którą
zalecają
święte
księgi
czywistości
tak
nie
jest.
Istnieje
Starego
powszechne
przekonanie,
iż
żydzi
wyznają
religję
starotestamen-
Testamentu
i
którą
wyznawali
Izraelici
przed
Chrystusem.
W
rze
Religja
spólczesna
żydów
różni
się
zna
cznie
od
dawnej
religji
Mojżeszowej.
Ponieważ
religja
może
w
naj
silniejszej
mierze
wpływa
na
urobienie
się
charakteru
jednostek,
zarówno
jak
i
całych
narodów,
przeto
nie
od
rzeczy
będzie
bliż
sze
przypatrzenie
się
religji
żydów,
z
którymi
nasze
dzieje
i
nasza
spółczesna
praca
odrodzeńcza
jest
tak
ściśle
związana.
Kwestja
żydowska
w
odniesieniu
do
Polski
nastręcza
cały
ogrom
zagadnień
pierwszorzędnej
wagi.
Wypada
więc,
abyśmy
żydowskiej
ujrzymy
nie
tylko
badali
dążności
żydów
pod
względem
politycznym
i
spo
łecznym,
ale
także
i
religijnym.
W
religji
normę,
według
której
układają
się
stosunki
żydowskie
względem
Polski,
zarówno
jak
i
względem
wszystkich
narodów
chrześcijań
skich.
Spółczesną
kwestję
żydowską
należy
obejmować
w
jej
całokształcie,
w
którym
aspiracje
religijne
i
wszystko,
co
się
z
niemi
wiąże,
zajmują
pierwsze
miejsce.
Szczupła,
co
do
rozmiarów,
ni
6
niejsza
broszura,
nie
wyczerpuje
oczywiście
tematu,
podaje
atoli
główne
wytyczne,
dozwalające
wejrzeć
dokładniej
w
żydowską
duszę
i
zrozumieć
jej
nastroje
względem
chrześcijaństwa.
Obok
innych
moich
prac
z
dziedziny
żydoznawstwa
i
ta
ma
się
przy
czynić
do
lepszego
zrozumienia
spółczesnej
kwestji
żydowskiej.
Włocławek,
d.
1.
XII,
22
r.
Ks.
J.
Kr.
PODSTAWY
RELIGJ1
ŻYDOWSKIEJ.
Mówiąc
o
religji,
nie
należy
utożsamiać
religji
żydów
spół-
czesnych
z
religją
Starego
Testamentu.
Nie
przeczymy,
że
istnieje
harmonja
pomiędzy
wierzeniami
spółczesnego
żydostwa
a
syste
mem
religijnym
Starego
Testamentu,
lecz
jednocześnie
są
tak
zna
czne
różnice,
że
byłoby
błędem
utożsamiać
ze
Starym
Testamentem
wszystko,
co
dzisiaj
wiąże
się
z
wierzeniami
i
praktykami
religij-
nemi
żydów.
Księgi
Starego
Testamentu
są
oczywiście
źródłem
spółcze-
snych
wierzeń,
te
ostatnie
atoli
zostały
wyprowadzone
drogą
swoistych
interpretacyj,
odbywających
się
w
osobliwych
warunkach,
które
odbiły
szczególne
piętno
na
praktykach
religijnych
całego
żydostwa.
Religja
dawnego
żydostwa,
czyli
Izraelitów
przed
Chrystusem,
opierała
się
całkowicie
na
księgach
świętych.
Gdy
chodziło
o
pra
ktyczne
zastosowanie
zasad
religijnych,
żydzi
już
w
czasach
przed-
chrystusowych
wprowadzili
wiele
zboczeń,
za
co
niejednokrotnie
byli
strofowani
przez
Chrystusa
Pana.
Spaczyli
modlitwę,
za
co
byli
strofowani
przez
Pana Jezusa!
„A
gdy
się
modlicie
nie
bądź
cie
jako
obłudnicy,
którzy
lubią
się
rpodlić,
stojąc
w
bóżnicach
i
na
rogach
ulic,
aby
byli
od
ludzi
widziani"
(Mat.
6
:
5).
Na
innem
miejscu
P.
Jezus
potępia
żydów
słowy:
„skaziliście
rozkazanie
Boże
dla
ustawy
waszej"
(Mat.
15
:
b),
to
znaczy,
że
stosując
się
do
ustaw,
czyli
zwyczajów
rabinicznych,
odstąpili
od
„rozkazania
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Rochefoucauld Maksymy i rozważania moralne (1931).pdf
(3717 KB)
Rochefoucauld Maksymy i rozważania moralne (1931).txt
(131 KB)
Chamfort Maksymy i myśli charaktery i anegdoty (1910).pdf
(1147 KB)
Chamfort Maksymy i myśli charaktery i anegdoty (1910).txt
(203 KB)
Zarnowiecki L. Ozdoba domu bożego z.IV i V (1909).pdf
(43786 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin