Notepad - do ..Status (...)''.txt

(32 KB) Pobierz
Spoleczenstwo rzymskie (societas) dzielilo sie podstawowo na ludzi (homines), czyli 
obywateli, i rzeczy (res), czyli niewolnikow. Niewolnik wiec wchodzil w sklad 
spoleczenstwa, ale nie byl czlowiekiem. Jako res, byl tylko przedmiotem prawa. 

^ <wyklad>

//
STYL!!!
Sa zmienione tylko kolejnosci wyrazow w zdaniach!!!

Na przestrzeni czasu prawa rzymskiego stanowisko niewolnika zmienialo sie; w dawnym 
prawie bylo inne niz w pozniejszym okresie. Z poczatku liczba niewolnikow w spoleczenstwie
byla niewielka. Pierwsi res byli tej samej rasy i wyznania co ich wlasciciele, pochodizli
z rodow Latynskich. Nalezeli do jednego domus co ich posiadacze, a zatem stanowiskowo
niewiele roznili sie od innych czlonkow rodziny. Jednak od drugiej wojny punickiej (data)
wiele sie zmienia. Wiele jencow wojennych stalo sie niewolnikami, co zmienilo obecna
panujaca sytuacje. Paulus Aemilius sprzedal w niewole okolo 150 000 jencow wojennych po
wyprawie do Epiru, a Scipio Aemilianus sprzedal w 146r pne okolo 50 000 Kartaginczykow
w niewole.
//

Niewolnicy dzielili sie na rozne grupy. Do grupy Familia urbana nalezeli wszelcy
niewolnicy przebywajacy w miescie, a Familia rustica stanowila substrat robotnikow
rolnych, zajetych w duzych latyfundiach rzymskich. Servi publici, czyli niewolnicy
panstwowi, zostawali zatrudniani przez gminy lub panstwo dla swoich potrzeb.

W pozniejszym okresie [cesarstwa] niewolnicy mieli coraz bardziej trudniejsze zycie, ze
wzgledu na ,,duza konkurencje'' (niewolnikow bylo coraz wiecej, wiec stawali sie oni
bardziej powszechni, tani). //?// Plautus, rzymski pisarz w swoich dzielach wspomina o
okrucienstwach, jakie popelniali wlasciciele w stosunku do swoich niewolnikow. Byly to
m.in chlosta (kara cielesna), oddanie do ciezkich robot, hanbiaca smierc na krzyzu.
Poniewaz niewolnik nie posiadal podmiotowosci prawnej (wchodzil w zakres tzw. dominica
potestas), wlasciciel mogl robic ze swoim niewolnikiem co chcial; mogl go wykorzystywac
jako sile robocza, fizyczna, umyslowa, mogl go sprzedac, darowac, a nawet zabic. Byl to
zakres wladzy, jaka wykonywal wlasciciel nad rzecza. Niewolnik nie posiadal zadnych praw
przedmiotowych oraz majatkowych, nie mogl wystepowac jako strona w procesie. Mogl jednak
np. zyc w zwiazku z niewolnica, za zgoda swojego pana, podobnym do zwiazku malzenskiego.
Ich dzieci jednakze nie byly spokrewnione ani ze soba, ani z rodzicami, nawet jesli
pozniej zostaly wyzwolone. Od II w pne prawo zezwala niewolnikowi na posredniczenie za
swojego pana w czynnosciach prawnych, jednak bylo to prawo ograniczone. Zobowiazanie
niewolnika nie bylo zaskarzalne i mialo tylko znaczenie faktyczne. Zobowiazalo jego pana
wowczas, gdy niewolnik dzialal z jego upowaznienia. Za wszelkie przestepstwa dokonane
przez iewolnika, odpowiadal jego wlasciciel. Mogl sie on uwolnic od odpowiedzialnosci m.in
poprzez oddanie niewolnika w rece poszkodowanego (noxae datio). Niewolnik mogl otrzymac
majatek od swojego pana. Wszelkie zawarte z tego zarzadu czynnosci prawne mialy skutek
tylko dla jego wlasciciela.
Przypuszczalnie ze wzgledu wplywu filozofii greckiej, prawa niewolnikow zostaja z czasem
zlagodzone. W okresie cesarstwa powstaly przepisy chroniace niewolnikow przed
bezpodstawnym zabiciem, zlym traktowaniem ze strony wlascicieli, a niewolnice nie mogly
byc zmuszane do prostytucji. Cesarz Klaudiusz wydal edykt, w ktorym postanawia, ze
jesli niewolnik zostanie zostawiony przez swojego wlasciciela ze wzgledu na jego chorobe
lub starosc, taci za kare jego wlasnosc. Natomiast Antonio Pius wydaje konstytucje, w
ktorej za bezpodstawne zabicie niewolnika, kare smierci moze poniesc jego wlasciciel,
oraz ze magistatura moze zmusic wlasciciela niewolnika ktory sie nad nim znecal, aby
go sprzedal.

Jak mozna bylo dostac sie w niewole?

Niewolnikiem mozna bylo zostac poprzez m.in urodzenie z niewolnicy. Jednak jesli
niewolnica w okresie ciazy byla wolna choc przez chwile, dziecko wtedy uznawalo sie
za wolne. W niewole mozna bylo sie dostac rowniez za kare przez sprzedaz trans Tiberium
(za Tyber). Polegalo to na tym, ze Rzymianim mogl zostac sprzedany tylko cudzoziemcom w 
poza obrebem Rzymu. Byli to rzymianie, ktorzy uchylili sie od spisu ludnosci (census),
ci ktorzy uciekli przed poborem wojskowym oraz dezerterzy. Rowniez osoby, ktore byly
,,dluznikami upadlymi'' (niewyplacalnymi); mogli byc sprzedani w niewole przez swojego
wierzyciela. Zlodzieje, ktorych czyn zostal zauwazony przez poszkodowanego; byli oni
oddawani w niewole na podstawie tzw. addictio. Poprzednie przyklady opisujace sposoby
dostania sie w niewole zostaly zniesione za czasow cesarstwa i zostaly zamienione innymi
zrodlami. 
Na nowych zasadach, niewolnikiem mozna bylo zostac na podstawie edyktu pretorskiego.
Byl on zastosowany np. wobec oszustow, ktorzy celowo sprzedawali sie w niewole po to, aby
po odzyskaniu wolnosci podzielic sie ze sprzedawca zdobyta cena kupna. Takze osoby, ktore
zostaly skazane na dozywotnia prace w kopalniach lub na smierc, nie posiadajacy wlasnego
pana (servi publici). Rowniez cudzoziemcy, ktorzy osiedlali sie w poblizu Rzymu, stawali
sie niewolnikami. [peregrini dediticii] //?// Ci, ktorzy dopuscili sie niewdziecznosci 
wobec swojego patrona, popadali z powrotem w niewole.
Za czasow Cesarza Klaudiusza wydano uchwale senatu, w ktorej mowa jest o wolnych kobietach
ktore utrzymywaly kontakty plciowe z cudzymi niewolnikami. Jesli mimo upominaia ze strony
wlasciciela/i niewolnika/ow nie zaprzestaly one swoich stosunkow, rowniez i one popadaly
w niewole. Jednakze pozniej ta uchwala zostala zniesiona przez Justyniania.
Niewola na podstawie ius gentium - dostanie sie osoby wolnej do niewoli wojennej. W
kwestiach majatkowych, osobe tak uznawano za ,,martwa od momentu dostania sie w niewole''.
Gdy taka osoba wrocila z niewoli, wszelkie jej prawa powracaly, a wszelki majatek
pozostawal bez zmian. //?//

Jak mozna bylo zostac wyzwolonym?

Mozna bylo zostac wyzwolonym poprzez czynnosc prawna przez swojego pana, ktory obdarzal
swojego niewolnika wolnoscia. Mogl to byc akt dobrowolny, za pomoca namowy niewolnika
lub osoby trzeciej, albo poprzez testament wlasiciela. 
W okresie republiki mozna bylo zostac wyzwolonym m.in poprzez ,,in iure cessio'', czyli
w formie pozornego procesu windykacyjnego. Byla to czynnosc polegajaca na dotknieciu laska
niewolnika poprzez obronce wolnosci, ktory nastepnie wypowiadal odpowiednia formule. Temu
obrzedowi zawsze towarzyszyli pretor lub namiestnik prowincji. Nastepnie magistratura
uznawala niewolnika za osobe wolna. 
Niewolnik mogl rowniez wpisac sie na liste obywateli za przyzwoleniem lub nakazem
wlasciciela, podczas spisu ludnosci przez cenzora.
Wyzwolenie poprzez testament mialo dwie formy. W jednej z nich testator mogl w testamencie
w uroczystych slowach zarzadac wyzwolenia niewolnika. W drugiej zas, testator zlecal
wyzwolenie do dziedzica lub zapisobiorcy za pomoca prosby. Niewolnik mogl uzyskac wolnosc
tylko za patronem zapisobiorcy badz dziedzica. Za cesarstwa, testator mogl wymusic
wyzwolenie na opornym dziedzicu.
Prawo pretorskie mialo takze nieformalne sposoby wyzwolenia. Jednym z nich bylo ustne
oswiadczenie woli pieciu swiadkow. Mozna bylo wyzwolic takze za pomoca pisemnego
oswiadczenia, przez zaproszenie niewolnika do stolu jako wspolbiesiadnika. Za czasow
cesarstwa chrzescijanskiego, biskup mogl oswiadczyc wyzwolenie. Wszelkie nieformalne
sposoby dawaly niewolnikom wolnosc tylko faktyczna, jednakze nie dawaly wolnosci prawnej.
W.zw., takie wyzwolenia mozna bylo odwolac. (...)
W prawie Rzymskim wystepowalo ograniczenie co do wyzwalania. Na podstawie ustawy lex Fufia
Canina (z 2r p.n.e), w testamencie mozna bylo wyzwolic tylko okreslona liczbe niewolnikow.
Jezeli podana liczba przez testatora byla wieksza niz dozwolona, oswiadczenie bylo
traktowane calosciowo jako niewazne. Swiadczy to m.in o tym, jak ogromna liczbe w 
spoleczenstwie zajmowali niewolnicy.

Wyzwoleni niewolnicy nie mieli rownego statusu spolecznego, takiego jaki mieli wolno
urodzeni obywatele. Liberti cives Romani nie mieli biernego prawa wyborczego. Posiadali
oni czynne prawo wyborcze, ktore bylo podrzedne. Ponadto, nawet po wyzwoleniu byli oni
zobowiazani okazywac szacunek i posluszenstwo swojemu bylemu wlascicielowi (patronowi).
Niewolnik nie mogl np wystapywac przeciw niemu sadownie, tak samo jak jego potomstwa.
Patron mogl domagac sie wykonania uslug, jak i utrzymania w razie zubozenia.

W rzymskim spoleczenstwie pomiedzy wolnym a niewolnikiem mozna bylo wyroznic jeszcze jedna
grupe, ktora nazywana byla polwolnymi. Byly one pod wzgledem prawa wolne, jednak w
rzeczywistosci mialy ograniczona wolnosc. Do takich osob zaliczali sie redempti, bedac
wykupionymi z niewoli, zostaja pod wladza swojego kupca do czasu zwrotu pieniedzy. 
Addicti natomiast byli to dluznicy przysadzeni na zasadzie addictio do czasu otrzymania
dluznej sumy wierzycielowi. Ci ktorzy wzieli pozyczke w formie nexum, zwani byli nexi i
byli polwolnymi. Byli i tacy, co swoje uslugi wynajmowali za pieniadze. Nosili oni nazwe
auctorati i nalezeli do nich gladiatorzy i synowie sprzedawani przez swoich ojcow w celu
wykonania okreslonych uslug. Polwolnymi byli rowniez ludzie sluzacy w dobrej wierze, czyli
t.zw homines liberi bona fide servientes. Osoby ktore byly obywatelami ale zachowywaly
status niewolniczy. 

^ Waclaw Osuchowski, ,,Rzymskie prawo prywatne - zarys wykladu", Warszawa 1986,
panstwowe wydawnictwo naukowe, s.161-171 #################################################

W III - I w pne charakter niewolnictwa zmienil sie z patriarchalnego w klasyczne.
Przestali oni byc traktowani na rowni z pozostalymi czlonkami rodziny. Byl calkowita
wlasnoscia swojego pana, ktory mogl traktow...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin