W chrzeĹ›cijaĹ„skich koĹ›cioĹ‚ach, na caĹ‚ym Ĺ›wiecie, kolory stosowane w witraĹĽach zdobiÄ…cych Ĺ›ciany i przedstawiajÄ…cych uĹ›wiÄ™cone fragmenty Biblii majÄ… ogromne znaczenie, ktĂłrego istnienia nie jesteĹ›my Ĺ›wiadomi. Czerwony : reprezentuje krew Chrystusa, obrazuje silne emocje, takie jak miĹ‚ość czy nienawiść. UĹĽycie tej barwy sĹ‚uĹĽy przypomnieniu o cierpieniu i poĹ›wiÄ™ceniu Jezusa. CzÄ™sto takĹĽe kolor ten zwiÄ…zany jest z mÄ™czeĹ„stwem Ĺ›wiÄ™tych. Niebieski : to naturalnie kolor nieba. Symbolizuje nadziejÄ™, szczerość i poboĹĽność. Kolor ten jest rĂłwnieĹĽ czÄ™sto zwiÄ…zany z postaciÄ… Dziewicy Maryi. Zielony : kolor trawy, zieleni jest wiÄ™c oznakÄ… wiosny, wzrostu, ale takĹĽe odrodzenia, zwyciÄ™stwa ĹĽycia nad Ĺ›mierciÄ…. Barwa ta symbolizuje wiarÄ™, nieĹ›miertelność, ale takĹĽe kontemplacjÄ™. BiaĹ‚y : to kolor, ktĂłry reprezentuje zawsze czystość i niewinność. Biel jest czÄ™sto zwiÄ…zana na obrazach z Bogiem. Czarny : Dość rzadko moĹĽna spotkać czarny kolor w kolorystyce witraĹĽowej. Kolor ten ma, ajk Ĺ‚atwo moĹĽna siÄ™ domyĹ›leć bliskie powiÄ…zanie z Ĺ›mierciÄ…. Żółty : chociaĹĽ kolor ten uĹĽywany jest czasem do symbolizowania zdrady, na przykĹ‚ad w obrazach przedstawiajÄ…cych Judasza, zdecydowanie częściej jest uĹĽywany do nadania barwy aureolom Ĺ›wiÄ™tych. To rĂłwnieĹĽ kolor symbolizujÄ…cy boskość, moc i chwaĹ‚Ä™. Fioletowy : uwaĹĽa siÄ™, ĹĽe Chrystus nosiĹ‚ fioletowy strĂłj przed ukrzyĹĽowaniem, wiÄ™c kolor ten nie bez powodu staĹ‚ siÄ™ symbolem cierpienia i wytrzymaĹ‚oĹ›ci. Fioletowy jest rĂłwnieĹĽ uĹĽywany do obrazowania krĂłlestwa BoĹĽego lub samego Boga Ojca. Symbolizuje takĹĽe miĹ‚ość, prawdÄ™ i pasjÄ™. Szary : to kolor symbolizujÄ…cy pokorÄ™ i ĹĽaĹ‚obÄ™, ale reprezentuje rĂłwnieĹĽ nieĹ›miertelność ducha. BrÄ…zowy : kolor ten symbolizuje duchowÄ… Ĺ›mierć i zrzeczenie siÄ™ rzeczy Ĺ›wiata. Jak widać mamy do czynienia z caĹ‚Ä… paletÄ… kolorĂłw uĹĽywanych w sztuce witraĹĽowej, wykorzystywanej w tworzeniu sakralnych okien, nic wiÄ™c dziwnego, ĹĽe za kaĹĽdym z nich istniejÄ… gĹ‚Ä™bokie znaczenia, ktĂłre pozwalajÄ… nam teraz interpretować je w zupeĹ‚nie nowy sposĂłb. ____________________________ 1. funkcja informacyjna – kolor to sygnaĹ‚ ostrzegawczy, zakazujÄ…cy, nakazujÄ…cy okreĹ›lone zachowania np. przejazd samochodem na kolorze zielonym, kolor umoĹĽliwia nam percepcjÄ™ rzeczywistoĹ›ci; 2. funkcja symboliczna – kolor niesie ze sobÄ… kod, odczytywanie tego kodu odbywa siÄ™ w pewnym, okreĹ›lonym kontekĹ›cie spoĹ‚eczno – kulturowym i religijnym, kolor w konkretnej przestrzeni spoĹ‚ecznej niesie ze sobÄ… czasem zupeĹ‚nie przeciwne treĹ›ci, z funkcjÄ… tÄ… wiÄ…ĹĽÄ… siÄ™ kolejne: 3. funkcja integrujÄ…ca – kolory wzbudzajÄ… w posĹ‚ugujÄ…cych siÄ™ nimi grupach podobne skojarzenia, przywoĹ‚ujÄ… podobne wartoĹ›ci, wzbudzajÄ… zbliĹĽone zachowania, sÄ… czynnikiem ksztaĹ‚towania toĹĽsamoĹ›ci; 4. funkcja komunikacyjna – kolory „mĂłwią”, kim jesteĹ›my, kim sÄ… oni, co nas różni, a w czym jesteĹ›my podobni, wzmacniajÄ… komunikacjÄ™ niewerbalnÄ…, sÄ… wyrazicielem naszej toĹĽsamoĹ›ci, dobĂłr stroju ma niebagatelne znaczenie w kontaktach miÄ™dzyludzkich, widać to szczegĂłlnie w sferze biznesu; 5. funkcja komunikacyjna (z ktĂłrÄ… Ĺ‚Ä…czy siÄ™ funkcja motywacyjna) – kolory powodujÄ…, ĹĽe w pewnych sytuacjach na przykĹ‚ad obrzÄ™dĂłw, zwyczajĂłw zachowujemy siÄ™ w taki a nie inny sposĂłb, na przykĹ‚ad kolor szat liturgicznych wskazuje nam na czas w Roku KoĹ›cielnym, inna bÄ™dzie postawa i uczestnictwo w okresie radosnym, inna w okresie pokutnym, 6. funkcja estetyczna lub emotywna – kolory wykorzystywane sÄ… w sztuce, ale i w ĹĽyciu codziennym po to, by dostarczać nam wraĹĽeĹ„, emocji, uczuć, rozrywki; 7. funkcja perswazyjna – wykorzystywana przede wszystkim w reklamie, kolory wzbudzajÄ… w nas pozytywne lub negatywne skojarzenia, przyzwyczajajÄ… do przedmiotĂłw, pobudzajÄ… do konkretnych zachowaĹ„. ____________________________ SZLAK CZERWONY – Zazwyczaj jest to gĹ‚Ăłwny i najwaĹĽniejszy szlak na danym obszarze. Szlak o sporej dĹ‚ugoĹ›ci, ktĂłry przebiega przez trasÄ™ najbardziej wartoĹ›ciowÄ… z punktu turystycznego. Na przykĹ‚ad GĹ‚Ăłwny Szlak Sudecki. SZLAK NIEBIESKI – To drugi pod wzglÄ™dem waĹĽnoĹ›ci szlak. Prowadzony na dĹ‚ugim dystansie, ale nie bÄ™dÄ…cy szlakiem gĹ‚Ăłwnym. SZLAK ŻÓĹTY – Tym kolorem oznacza siÄ™ zazwyczaj szlaki Ĺ‚Ä…cznikowe, czasem teĹĽ dojĹ›ciowe. SZLAK ZIELONY – Szlak doprowadzajÄ…cy do charakterystycznych miejsc, lub Ĺ‚Ä…cznikowy, czasem teĹĽ dojĹ›ciowy. SZLAK CZARNY – Najrzadziej stosowany ze wzglÄ™du na maĹ‚Ä… widoczność. Oznacza szlak dojĹ›ciowy, rzadziej Ĺ‚Ä…cznikowy. ____________________________ ZĹ‚oto powszechnie Ĺ‚Ä…czono ze SĹ‚oĹ„cem, z uwagi na barwÄ™ sĹ‚onecznego Ĺ›wiatĹ‚a, i z niebem, dlatego czÄ™sto pozĹ‚acano dachy paĹ‚acĂłw i Ĺ›wiÄ…tyĹ„, dawano zĹ‚ote podĹ‚oĹĽe Ĺ›wiÄ™tym obrazom. ____________________________ Flaga Krakowa - BiaĹ‚y symbolizuje czystość, a niebieski wody WisĹ‚y. Na fladze miasta biaĹ‚y pas znajduje siÄ™ na gĂłrze, a niebieski na dole. Krakowska flaga ma dĹ‚ugÄ… tradycjÄ™. NawiÄ…zuje bezpoĹ›rednio do Rzeczypospolitej Krakowskiej, paĹ„stwa utworzonego na kongresie wiedeĹ„skim i pozostajÄ…cego pod kontrolÄ… trzech sÄ…siednich mocarstw: rosyjskiego, pruskiego i austriackiego. Rzeczpospolita Krakowska istniaĹ‚a w latach 1815 – 1846. Mury / Baszty / WieĹĽe GodĹ‚a te w swej symbolice nawiÄ…zywaĹ‚y bardzo czÄ™sto do prawnej odrÄ™bnoĹ›ci miast – ich samorzÄ…dnoĹ›ci. StÄ…d wzięły siÄ™ mury miejskie z basztami i bramami nawet w herbach takich miast, ktĂłre nigdy w swych dziejach takich murĂłw nie posiadaĹ‚y. Ten element wystÄ™puje w godle herbowym wielu miast. BARWA CZERWONA – jest sygnaĹ‚em kategorycznego zakazu wykonywania okreĹ›lonych czynnoĹ›ci, z wyjÄ…tkiem wyĹ‚Ä…cznikĂłw maszyn i urzÄ…dzeĹ„, BARWA ŻÓĹTA – ostrzega przed niebezpieczeĹ„stwami, BARWA NIEBIESKA – jest sygnaĹ‚em zalecenia, nakazu, informacji, BARWA ZIELONA – oznacza miejsca i przejĹ›cia bezpieczne.
Mb6811