Kunderewicz C. Najstarsze prawa świata (sł. kopia).pdf
(
5057 KB
)
Pobierz
Cezary R u 1 cI<r<>\vi<
1 >
*z
NAJSTARSZE
PRAW A ŚW IATA
/.M Ó R S U DIÓW
W
WY0\UVKTWO t\IWfit*VTin
ŁOfj/
tPM
SPIS TREŚCI
Przedmowa........................................................... ..................................
Kodeks Ur-Nammu...............
Kodeks L i p i t - I s z t a r a ...................... ................................................
Fragmenty n ie z n a n y c h s u m e r y js k i c h z b io r ó w prawnych...........
Z b i ó r praw z E s z n u n n y . ....................................................................
T a b e la
porównawcza
przepisów
Kodeksu
Hammurabiego i
1
3
19
41
52
w c z e ś n i e j s z y c h z b io r ó w praw k l i n o w y c h . . . . . . . ..............
^3
PRZEDMOWA
W roku 1952 podczas prowadzenia badań historyczno-prawnych
w dziedzinie praw Starożytnego Wschodu stwierdziłem, że w polskiej
literaturze naukowej w tym zakresie istnieją znaczne luki. Postanowi
łem tedy przede wszystkim opracować opatrzone komentarzami polskie
przekłady najstarszych i najważniejszych pomników tych praw, które
ze względu na ich formę graficzną nazwano prawami klinowymi.
Zacząłem od opracowania nowego polskiego przekładu Kodeksu
Hammurabiego, który został opublikowany przez Państwowe W y d a w
nictwo Naukowe w roku 1957 w przełożonej również przeze mnie cze
skiej pracy J. Klimy, pt.
Prawa Hammurabiego.
Następnie kolejno
ogłosiłem drukiem w „Czasopiśmie Prawno-Historycznym” komentowa
ne przekłady sumeryjskich i akkadyjskich zbiorów prawnych. Ukazały
się: w 1958 r.
Kodeks Ur-Nammu,
w 1959 r. —
Kodeks Lipit-Isztara,
w 1966 r. —
Fragmenty nieznanych sumeryjskich zbiorów prawnych
i w 1969 r. —
Nowe fragmenty sumeryjskich zbiorów prażonych.
Moje
komentowane przekłady zostały razem opublikowane przez Uniwersytet
Łódzki w 1972 r. dla potrzeb dydaktycznych w postaci skryptu pt.
N a j
starsze prawa świata.
Znalazły się w nim najstarsze z zachowanych
zbiorów praw klinowych, które zostały zidentyfikowane i nazwane przez
badaczy kodeksami (choć charakter i systematyka tych pomników znacz
nie odbiega od dzisiejszych pojęć w tej dziedzinie). Od chwili uka
zania się tego skryptu pojawiły się w literaturze naukowej za granicą
liczne prace dotyczące źródeł w nim zawartych, nowe transkrypcje i ko
mentowane przekłady Kodeksu Ur-Nammu, Kodeksu Lipit-Isztara, Zbio
ru praw z Esznunny oraz została zaproponowana odmienna chronolo
gia. Ponadto odkryto nowe fragmenty Kodeksu U r-Nam m u i Zbioru
praw z Esznunny1 Stało się więc potrzebne zrewidowanie, poprawienie
.
i uzupełnienie studiów ujętych w zbiorze
Najstarszych praw świata,
1 Zob.
b ib lio g r a fię
E.
S z l e c h t e r a
w
R evue critiq u e des droits cu n éiiorm es,
G.
C a r d a s c i i ,
:n r
1/1985,
nr
(=
R H D ),
Studia et D ocura. H ist, et Iu ris ( =
S D H I), t. X L I, X L I V , X L V I I I , L, i
Droits cunéiformes,
R e v . H ist, d e D ro it F ra n c , et E t r a n g e r
1/1986,
nr
1/1987
o ra z
p u b li k o w a n ą
co
rok
w
c z a s o p iś m ie
„ O r i e n t a li a "
(R o m a )
K eilschriitsbibliographie.
4
aby odpowiadały one
aktualnemu stanowi badań nad n ajd aw n iejszym i
pomnikami pra w klinowych. Stosow nie do tej p o trzeb y został w łaśnie
sporządzony niniejszy zbiór studiów.
Na
zakończenie chciałbym dorzucić kilka uw ag o tzw . kodeksach
mezopotamskich.
N o rm y
archaicznych p ra w m ezopotam skich m ia ły
z reguły postać niepisanego praw a zw ycza jo w ego . W ła d c y m ezop otam -
scy
dla
ugruntowania ładu i spraw iedliw ości starali się m. in. zapew n ić
stałość rozstrzygnięć sądowych. W 'tym celu p u b lik o w a li obszerne o fi
cjalne zb io ry aktualnie n ajw ażniejszych norm, p o p iera n ych i ch ron io
nych p rzez przed sta w icieli w ład zy, będące w istocie rz e c z y zb io ra m i
najważniejszych preced ensów
sąd ow ych 2. Z b io r y te m ia ły p rze to cha
rakter kazuistyczny, n ie b y ło zaś w nich ani zasad ogóln ych , ani syste
m atycznego ujęcia określonego działu praw a. W id o czn e je s t w nich
jednak dążenie do
tem a tyczn ego gru p o w a n ia p rzep isów , c z y te ż szerego
wania
ich w edług
stopnia a ktu aln ej w ażności lub zw ią zk u s k oja rzen io
w ego. O tym
w szystkim
p r z y stu diow an iu tzw . k odek sów m ezop ota m
skich n a leży
pa m ięta ć.
• 7ob. II. W e
s t b r o o k ,
R ev.
BlbMque, nr 92/1985, ss. 247— 204. Por. H. P. H.
R o t u c h (iw ,
Zoitschr. /. As*., nr 76/1986, ss. 17— 75; J. B o t t o r o, Ann. d. Scuola
norm.
super. <1 Pisa, Cl. lott.
e
lilo s .,
Ser.
III, t. X11/2,
1982, ss. 409— 444. Kwestia
1
n a tu ry
i celu i
Iz
w. kodeksów m ezopotamskich ma także być przedmiotem m ojej
osobnej rozpiawy.
2
Zacząłem od opra c o w a n ia nowego p o l s k i e g o p r z e k ł a d u Kodeksu
Hammurabiego, k t ó r y z o s t a ł o p u b lik o w a n y w 1957 r .
r ó w n i e ż p r z e z e mnie c z e s k i e j p r a c y J. K 1 i m y
rabiego.
N a s t ę p n i e
k o lejn o
o głaszałem
drukiem w
w przeło żo n ej
p t
.-Prawa Hammu
"C z a s o p iś m ie
akka-
Prawno—H isto ry czn y m " komentowane p r z e k ł a d y s u m e r y j s k i c h i
d y j s k i c h z b io r ó w prawnych; w 1958 r .
Kodeks L i p i t - I s z t a r a ,
w 1966 r .
Kodeks Ur-Nammu, w 1959 r .
fra g m e n ty n ie z n a n y c h s u m e r y js k i c h
z b i o r ó w prawnych i w 1969 r .
prawnych.
O s t a t n i o zapoznałem s i ę
nowe fr a g m e n t y s u m e r y j s k i c h z b io r ó w
z o p in ią,
że b y ł o b y r z e c z ą p ożądaną
jak i
d la studentów -praw ni-
oraz d la
osób
zarówno d l a h is t o r y k ó w prawa i
ków,
studen tów -h istoryków ,
pa ń stw a ,
stu d en tów -orien talistów
in te re su ją c y c h s ię
światem st a r o ż y t n y m ,
a b y moje komentowane p r z e
k ł a d y n a j s t a r s z y c h pomników prawnych z o s t a ł y op u b lik o w a n e razem
i
s t a ł y s i ę p r z e z t o rów n ie
łatw o dostępne,
j a k mój- p r z e k ł a d
język p o l s k i
zrew id o
Kodeksu Hammurabiego
k siążce
J .K li m y .
z a w a r t y w p r z e t ł u m a c z o n e j na
Zgodnie z t ą s u g e s t i ą opracowałem ten
wany i p rz e re d a g o w a n y z b i ó r komentowanych p o l s k i c h p r z e k ła d ó w
n a j s t a r s z y c h praw ś w i a t a .
Obejmuje on n a j s t a r s z e
z zachowanych
i
nazwane
z b i o r ó w praw k lin o w y c h , k t ó r e
p r z e z b a d a c z y kodeksami
z o s t a ły zidentyfikow ane
(c h o ć system atyk a t y c h pomników z n a c z n ie
d zied zin ie)
o r a z drobne f r a g
o d b i e g a od d z i s i e j s z y c h p o j ę ć w t e j
menty n ie z n a n y c h z b io r ó w praw k lin o w y c h .
Cezar y Kunderewi cz
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Konopczyński Wł. Dzieje Polski Nowożytnej T.I.pdf
(221400 KB)
Kowalski A. Rosyjski sztylet Działalność wywiadu nielegalnego.pdf
(23251 KB)
Knopp G. Tajemnice XX wieku.pdf
(13572 KB)
Krasnodębski Z. Rozumienie ludzkiego zachowania.pdf
(10040 KB)
Krasnodębski Z. Upadek idei postępu.pdf
(11736 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin