WFRP 4 ed PL wersja beta.pdf

(58591 KB) Pobierz
WERSJA BETA
08/11/2019
WA R H A M M E R FA N TA S Y R O L E PL AY
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I
Powitanie w tej sążnistej księdze, wyjaśnienie podsta-
wowych reguł, wprowadzenie do Najwspanialszego
Imperium Jego Wysokości Imperatora Karla-Franza
I oraz przechwycony list tajemniczego pochodzenia.
Gry fabularne ...........................................................6
Jak korzystać z tej książki.........................................7
List z Imperium ......................................................20
POSTAĆ
II
Pożyteczny przewodnik po tworzeniu własnej postaci,
dla pożytku Twojego i całej drużyny!
Tworzenie Bohatera .......................................................... 24
Rasa .................................................................................. 24
Klasy i Profesje ................................................................ 30
Atrybuty............................................................................ 33
Umiejętności i Talenty ..................................................... 35
Wyposażenie..................................................................... 37
Szczegóły i Smaczki......................................................... 37
Drużyna ............................................................................. 41
Tchnij życie w Bohatera.................................................... 42
Rozwój .............................................................................. 43
Skończone! ....................................................................... 43
Podsumowanie Karty Postaci ........................................... 44
KLASY I PROFESJE
III
Porywające możliwości zatrudnienia w Starym
Świecie. Ponadto ten cudowny rozdział zawiera
informacje, jak wykorzystywać doświadczenie
zbierane podczas swoich starań, jak wpływa na
bohatera jego status w społeczeństwie i jak możesz
spróbować poprawić tę pozycję.
Klasy ......................................................................46
Profesje ...................................................................46
Poziomy Profesji ...............................................47
Rozwój Profesji .................................................47
Zmiana Profesji .................................................48
Status .....................................................................49
Poziom i Pozycja ...............................................49
Określanie Statusu ............................................50
Zmiana Statusu .................................................50
Efekty Statusu ...................................................50
Utrzymywanie Statusu .......................................51
Status i Zarabianie..............................................51
Uczeni ....................................................................53
Aptekarz ............................................................53
Czarodziej .........................................................54
Inżynier ..............................................................55
Kapłan ...............................................................56
Lekarz ................................................................57
Mniszka .............................................................58
Prawnik..............................................................59
Uczony ............................................................. 60
Mieszczanie ............................................................ 61
Agitator ............................................................. 61
Kupiec ...............................................................62
Mieszczka ......................................................... 63
Rzemieślnik ...................................................... 64
Strażnik .............................................................65
Szczurołap ........................................................ 66
Śledczy ..............................................................67
Żebrak .............................................................. 68
Dworzanie.............................................................. 69
Artystka ............................................................ 69
Doradca .............................................................70
Namiestnik .........................................................71
Poseł ..................................................................72
Służący ..............................................................73
Szlachcic............................................................ 74
Szpieg ................................................................75
Zwadźca .............................................................76
Pospólstwo .............................................................77
Chłop ................................................................77
Górnik...............................................................78
Guślarz ..............................................................79
Łowca ............................................................... 80
Mistyk ............................................................... 81
Zarządca ............................................................82
Zielarka ..............................................................83
Zwiadowca .........................................................84
Wędrowcy ...............................................................85
Biczownik ..........................................................85
Domokrążca ..................................................... 86
Kuglarz ..............................................................87
Łowca Czarownic ............................................. 88
Łowczyni nagród............................................... 89
Posłaniec........................................................... 90
Strażnik Dróg ................................................... 91
Woźnica .............................................................92
Wodniacy................................................................93
Doker ................................................................93
Flisak ................................................................ 94
Pilot Rzeczny .....................................................95
Pirat Rzeczny .................................................... 96
Przemytniczka ...................................................97
Przewoźnik ....................................................... 98
Strażnik Rzeczny .............................................. 99
Żeglarz .............................................................100
Łotrzykowie ...........................................................101
Banita ...............................................................101
Czarownica ...................................................... 102
Hiena Cmentarna............................................ 103
Paser ................................................................ 104
Rajfur ............................................................... 105
Reketer .............................................................106
Szarlatan .......................................................... 107
Złodziej............................................................108
Wojownicy ............................................................109
Gladiator .........................................................109
Kapłan-wojownik ..............................................110
Kawalerzysta ......................................................111
Ochroniarz ....................................................... 112
Oprych ............................................................. 113
Rycerz ............................................................... 114
Zabójca ............................................................. 115
Żołnierz ............................................................116
UMIEJĘTNOŚCI I TALENTY
IV
Zbiór wszelkich biegłości, w których możesz chcieć
opanować, wraz z omówieniem ich przeznaczenia i
przykładów użycia.
Umiejętności ............................................... 117
Ustalanie Poziomu Umiejętności ........... 117
Umiejętności Podstawowe i Zaawansowane 117
Grupy Umiejętności i Specjalizacje ........ 118
Pełna Lista Umiejętności ....................... 118
Talenty........................................................ 132
Nabywanie Talentów .............................. 132
Lista Talentów........................................ 132
ZASADY
V
Trafny tytuł tego rozdziału sprawia, że niepotrzebny
jest kwiecisty wstęp do niego. Przegląd
mechanizmów gry, poczynając od Testu –
podstawowego sposobu rozstrzygania działań – przez
rozmaite sytuacje, które pojawić się mogą podczas
rozgrywki po ich konsekwencje.
Testy ........................................................... 149
Testy Proste ............................................ 149
Automatyczne Sukcesy i Porażki............ 150
Testy Ryzykowne ................................... 152
Trudność Testów .................................... 153
Pomoc .................................................... 155
2
WARHAMMER FANTASY ROLEPLAY
Walka ......................................................... 156
Upływ Czasu .......................................... 156
Podsumowanie Zasad Walki .................. 156
Kolejność Inicjatywy .............................. 156
Zaskoczenie ........................................... 156
Twoja Tura Walki ................................... 157
Atakowanie ............................................ 158
Fuks i Pech ............................................. 159
Walka Dystansowa ................................. 160
Trudność w Walce .................................. 161
Walka Dwoma Orężami ........................ 163
Walka Bez Broni .................................... 163
Walka z Wierzchowca............................ 163
Przewaga ................................................ 164
Poruszanie się ............................................. 164
Ruch Podczas Walki............................... 164
Skoki i Upadki ....................................... 166
Pościg ..................................................... 166
Stany........................................................... 167
Kumulacja Stanów ................................. 167
Pełna Lista Stanów ................................ 167
Przeznaczenie i Bohater ............................. 170
Przeznaczenie i Szczęście ....................... 170
Bohater i Determinacja .......................... 171
Urazy .......................................................... 172
Rany, Rany Krytyczne i Śmierć .............. 172
Złamania ................................................ 179
Zerwanie Mięśni .................................... 179
Amputacje .............................................. 180
Uzdrawianie ........................................... 181
Pomoc Medyczna ................................... 181
Inne Źródła Obrażeń ............................. 181
Zepsucie ..................................................... 182
Otrzymywanie Punktów Zepsucia ......... 182
Poddanie się Zepsuciu............................ 183
Utrata Punktów Zepsucia ...................... 183
Choroby i Infekcje ...................................... 186
Litania Zarazy........................................ 186
Objawy ................................................... 188
Psychologia ................................................. 190
Testy Psychologii.................................... 190
Czynniki Psychologiczne ....................... 190
Psychologia w Innym Świetle................. 191
Obowiązki i Odpowiedzialność ............. 195
Zajęcia Ogólne ....................................... 196
Zajęcia Właściwe Dla Klasy ................... 200
RELIGIE I WIARA
Tylko występni i obłąkani głupcy poważą się
zapoznać z tym katalogiem tajemnej i zakazanej
wiedzy. No chyba, że jesteś absolwentem Kolegiów
Magii – w takim przypadku to lektura obowiązkowa!
Eter............................................................. 229
Wiatry Magii ......................................... 229
Język Magii ............................................ 230
Osiem Tradycji ....................................... 230
Magia Elfów .......................................... 233
Mroczna Magia ...................................... 233
Inne Tradycje.......................................... 233
Reguły Magii .............................................. 233
Percepcja magiczna ................................ 233
Zaklęcia.................................................. 234
Test Rzucania Zaklęcia .......................... 234
Testy Splatania Magii ............................ 237
Odpychanie Wiatrów Magii .................. 237
Rozpraszanie Magii ............................... 237
Używanie Spaczenia............................... 237
Lista Zaklęć ................................................ 238
Dodatkowe Poziomy Sukcesu ................ 238
Magia Prosta .......................................... 240
Powszechna Magia Tajemna .................. 242
Magia Tajemna Tradycji Kolorów............... 244
Tradycja Cieni ........................................ 244
Tradycja Metalu ..................................... 246
Tradycja Niebios .................................... 247
Tradycja Ognia ....................................... 248
Tradycja Śmierci..................................... 249
Tradycja Światła ..................................... 250
Tradycja Zwierząt .................................. 251
Tradycja Życia ........................................ 252
Zaklęcia Magii Tajemnej Czarownic .......... 254
Tradycja Guślarstwa ............................... 254
Tradycja Czarownictwa .......................... 254
Magia Czarnoksięska ................................. 255
Tradycja Demonologii ............................ 255
Tradycja Nekromancji ............................ 256
Magia Chaosu ............................................ 257
Tradycja Nurgle'a ................................... 257
Tradycja Slaanesha ................................. 257
Tradycja Tzeentcha................................. 257
VII
VIII
MAGIA
Opis bogów Starego Świata oraz ich kultów i
wyznawców. Ponadto błogosławieństwa i cuda
czynione przez tych, którzy poddają się boskiej
woli. Uwaga! Ten rozdział zawiera także bluźnierczą
wiedzę, której lepiej unikać!
Bogowie ...................................................... 202
Bogowie Imperium ................................ 202
Inne Panteony ........................................ 202
Bogowie Chaosu .................................... 203
Kulty ........................................................... 203
Główne Kulty Imperium........................ 204
Wielkie Konklawe.................................. 204
Kult Mannana, Boga Morza ....................... 205
Kult Morra, Boga Śmierci .......................... 206
Kult Myrmidii, Bogini Strategii ................. 207
Kult Ranalda, Boga Podstępu ..................... 208
Kult Rhyi, Bogini Płodności ....................... 209
Kult Shallyi, Bogini Miłosierdzia ............... 210
Kult Sigmara, Boga Imperium.................... 211
Kult Taala, Boga Dzikiej Natury ................ 212
Kult Ulryka, Boga Wojny ........................... 213
The Cult of Verena,
Kult Vereny, Bogini Mądrości ..................... 214
Krasnoludzcy Bogowie-Przodkowie ........... 215
Elfi Bogowie ............................................... 215
Bogowie Niziołków .................................... 215
Bogowie Chaosu......................................... 217
Modlitwy .................................................... 217
Błogosławieni ......................................... 217
Błogosławieństwa i Cuda ....................... 217
Punkty Grzechu ..................................... 217
Gniew Bogów ........................................ 218
Błogosławieńśtwa ....................................... 220
Poziomy Sukcesu ................................... 220
Cuda ........................................................... 222
Poziomy Sukcesu ................................... 222
Cuda Mannana ...................................... 222
Cuda Morra ........................................... 223
Cuda Myrmidii ...................................... 223
Cuda Ranalda ........................................ 224
Cuda Rhyi .............................................. 225
Cuda Shallyi........................................... 225
Cuda Sigmara ........................................ 226
Cuda Taala ............................................. 226
Cuda Ulryka........................................... 227
Cuda Vereny........................................... 228
POMIĘDZY PRZYGODAMI
VI
Wydarzenia, które mają miejsce między waszymi
eskapadami, wraz z pełnym asortymentem opcji do
wyboru.
Wydarzenia................................................. 192
Zajęcia ........................................................ 195
Forsy jak lodu ......................................... 195
3
WA R H A M M E R FA N TA S Y R O L E PL AY
MISTRZ GRY
IX
Porady dla osób, które zamierzają kierować
niesforną bandą. Ponadto ten rozdział zawiera
przydatne informacje o podróżowaniu w Imperium i
nagradzaniu graczy, którzy trzymają fason w obliczu
nieuniknionych niepowodzeń.
Porady Ogólne .................................................... 259
Tworzenie Bohatera ............................................. 259
Przy Stole ............................................................ 260
Podróże................................................................. 261
Po Grze ............................................................... 264
WSPANIAŁY REIKLAND
X
Chwała niech będzie Reiklandowi, sercu całego
Imperium! Poznaj rozległe miasta, nieprzebyte lasy i
budzące podziw góry tej prowincji.
Opisanie Krainy ...................................................267
Góry, Wzgórza i Vorbergland.........................267
Ponure Ciemne Lasy ...................................... 268
Rzeki, Kanały i Jeziora ................................... 269
Przeklęte i Cuchnące Mokradła ...................... 271
Historia Reiklandu ...............................................272
Polityka ................................................................276
Rada Reiklandu................................................276
Zgromadzenie Reiklandu .................................277
Dobra Reikladu ...............................................277
Osady ...................................................................278
Altdorf i Okoliczne Miasta .............................278
Twierdze i Warownie ...................................... 283
Wsie, Sioła i Miejsca Święte ......................... 285
Pradawne Miejsca i Przerażające Ruiny ............... 286
Dostępność..................................................... 290
Targowanie się i Handel .................................. 291
Sprzedawanie ................................................... 291
Wymiana Towarowa ........................................ 291
Jakość Wykonania ................................................ 291
Zalety Przedmiotów........................................ 292
Wady Przedmiotów ........................................ 292
Obciążenie........................................................... 293
Małe Przedmioty ............................................ 293
Duże Przedmioty ............................................ 293
Zwierzęta Juczne ............................................. 293
Przedmioty Noszone Na Sobie" ................... 293
Przeciążenie .................................................... 293
Broń..................................................................... 293
Uszkodzenia a Obrażenia Broni .................... 296
Kategorie Broni Białej .................................... 296
Długość Broni .................................................297
Kategorie Broni Zasięgowej ............................297
Zasięg Broni ....................................................297
Zalety Broni.....................................................297
Wady Broni .................................................... 299
Pancerze ............................................................... 299
Uszkodzenia Pancerza .................................... 299
Zalety Pancerza............................................... 300
Wady Pancerza ............................................... 300
Pakunki i Pojemniki ............................................. 301
Ubranie i Dodatki ............................................... 302
Jedzenie, Picie i Nocleg....................................... 302
Narzędzia i Zestawy............................................. 303
Księgi i Dokumenty ............................................ 304
Narzędzia Pracy i Warsztaty................................ 305
Zwierzęta i Pojazdy .............................................. 306
Narkotyki i Trucizny ........................................... 306
Zioła i Mikstury ...................................................307
Protezy................................................................. 308
Wyposażenie Różne............................................. 308
Najmici ............................................................... 309
Pomocnicy ...................................................... 309
BESTIARIUSZ
XII
PRZEWODNIK KONSUMENTA
XI
Wszelkiego rodzaju paskudne stwory, na które
możecie się natknąć podczas przygód oraz
szczegółowe informacje o ich możliwościach.
Miejsca Trafień Stworzenia .................................. 310
Ludy Reiklandu...................................................... 311
Ogry ................................................................ 312
Czarna Bella - Człowiek, Bandyta................... 313
Pol Dankels - Człowiek, Czarownik ............... 313
Zwierzyniec Reiklandu .......................................... 314
Niedźwiedzie.................................................... 314
Dziki................................................................ 314
Psy ................................................................... 315
Olbrzymie szczury........................................... 315
Pieniądze, broń, pancerze, towary i usługi – wszystko
to możesz wybrać i kupić, o ile stać cię na takie
luksusy!
Pieniądze.............................................................. 288
Koszty Utrzymania ........................................ 289
Monety i Przestępcy ....................................... 289
Na Zakupy........................................................... 290
Olbrzymie pająki............................................. 315
Konie ............................................................... 316
Gołębie ............................................................ 316
Węże ................................................................ 316
Wilki ............................................................... 317
Potworne Bestie Reiklandu................................... 317
Bazyliszki......................................................... 317
Bagienne Ośmiornice...................................... 318
Zębacze Jaskiniowe .......................................... 318
Półgryfy ........................................................... 318
Smoki.............................................................. 319
Bestie Bagienne ............................................... 319
Fimiry ............................................................. 320
Olbrzymy ....................................................... 320
Gryfy ............................................................... 321
Hipogryfy ........................................................ 321
Hydry ..............................................................322
Dżabersmoki ...................................................322
Mantikory ........................................................323
Pegasi...............................................................323
Trolle ...............................................................324
Wywerny..........................................................325
Hordy Zielonoskórych .........................................325
Orki ................................................................325
Gobliny .......................................................... 326
Snotlingi......................................................... 326
Niespokojni Umarli .............................................327
Szkielety ..........................................................327
Zombi............................................................. 328
Upiorne Wilki ................................................ 328
Ghule z Krypt ................................................ 329
Varghulfy ........................................................ 329
Widma z Kurhanów........................................ 329
Upiorne Płaczki ............................................. 330
Wampiry ......................................................... 330
Duchy .............................................................. 331
Niewolnicy Ciemności ......................................... 331
Zwierzoludzie, Dzieci Chaosu ......................... 331
Gory ................................................................ 331
Ungory ............................................................332
Minotaury ........................................................332
Szamani Rykowców .........................................332
Kultyści, Zagubieni i Przeklęci....................... 333
Mutanci .......................................................... 333
Kultyści .......................................................... 333
Wojownicy Chaosu .........................................334
Demony, Mamroczące Zastępy .......................335
Krwiopuszcze Khorna .....................................335
Demonetki Slaanesha......................................335
Książęta Demonów......................................... 336
Wstrętni Szczuroludzie .................................. 336
Klanbracia .......................................................337
Szturmoszczury ...............................................337
Szczurogry .......................................................337
Cechy Stworzeń .................................................. 338
Karta Postaci ........................................................344
Indeks .................................................................. 346
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin