Wychowanie przedszkolne w Polsce i inne.pdf

(1666 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Czasopismo naukowe Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,
wydawane w formie półrocznika
Wersja drukowana i elektroniczna
Publikacja sfinansowana przez Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Redaktorzy językowi
Ewa Bednarska-Gryniewicz
�½udmila Belašová
`
Redaktor statystyczny
Barbara Nawolska
Projekt okładki i prowadzenie Galerii
Teresa Żebrowska
Na okładce wykorzystano obraz Tadeusza Makowskiego,
Powrót ze szkoły,
1927,
olej na płótnie, 130,5 × 97 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Redakcja techniczna, projekt układu typograficznego i łamanie
Tomasz Zacharski
Wersja on-line dostępna na stronie
www.ippis.up.krakow.pl
ISBN 978-83-63568-10-8
(wersja papierowa)
© 2013 Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie
Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
Kraków 2013
Druk i oprawa:
Zakład Poligraficzny UP
Nakład: 250 egz.
Spis treści
Wstęp — Bożena Muchacka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ARTYKUŁY
5
Bożena MUCHACKA,
Współczesne wychowanie przedszkolne w Polsce
. . . . . .
Michał GŁAŻEWSKI,
O naturze zmiany. Glosa pedagogiczna
. . . . . . . . . .
Magdalena GROCHOWALSKA,
Formalizm praktyki pedagogicznej w kontekście py-
tań o zmiany w edukacji przedszkolnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jana BURGEROVÁ, Ivana CIMERMANOVÁ,
Portfólio v primárnom vzdelávaní
. .
Renáta BERNÁTOVÁ,
Primárne vzdelávanie v Slovenskej republike v kontexte zmien
Monika MIŇOVÁ,
Predprimárna edukácia v súčasnom slovenskom edukačnom kontexte
Hana HORKÁ,
Proměna obsahu předškolního vzdělávání v intencích biofilní orientace
Anna SZKOLAK, Dani PADRÓN DE LOS RISCOS, Isabel PAZ RODRIGUEZ,
European Education
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Recenzje
7
15
37
49
57
67
79
87
Anna Szkolak,
Mistrzostwo zawodowe nauczycieli wczesnej edukacji. Istota, treść, uwa-
runkowania —
Katarzyna Myśliwiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Monika Krajčovičová,
Tvorivosť detí predškolského a mladšieho školského veku —
Mo-
nika Miňová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KROnIKA ŻYcIA nAUKOWeGO
95
97
VIII Zjazd Pedagogiczny „Edukacja — inkluzja — różnice”. Gdańsk, 19–21 wrześ-
nia 2013 r. — Rafał Fudala . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Vedecko-odborná konferencia „Predprimárne vzdelávanie v kontexte súčasn�½ch
zmien“ — Monika Miňová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
KOmenTARze, InspIRAcje, RefleKsje
Ewa IR,
Warunki realizacji nowej podstawy programowej a rzeczywistość. Refleksje na-
uczyciela
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
GAleRIA
Nie wolno zostawiać świata takim, jakim jest/ Do not leave the world as it is —
Homage to Janusz Korczak — Teresa Żebrowska . . . . . . . . . . . . . 117
Od Redakcji
Z przyjemnością oddajemy do rąk Czytelników pierwszy numer czasopisma
„Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, które wydawane jest w formie
półrocznika przez Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu
Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Naszym celem jest umożliwienie mię-
dzynarodowej dyskusji na temat miejsca pedagogiki przedszkolnej i wczesno-
szkolnej w różnorodnych kierunkach i tendencjach polskiej, europejskiej oraz
światowej pedagogiki, dlatego Radę Redakcyjną współtworzą profesorowie
z Polski, Czech, Słowacji i Ukrainy. Misją czasopisma jest także podkreślenie
znaczenia subdyscypliny pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, wyodręb-
nienie specyfiki metodologii badań prowadzonych w jej obszarze, ukazanie in-
terdyscyplinarnych kontekstów, a także uzmysłowienie Czytelnikom trudnych
relacji i uwikłań pomiędzy nauką, polityką a edukacją.
Poszczególne numery mają charakter tematyczny; każdy z nich będzie po-
święcony innym zagadnieniom. Chcemy zaproponować szerokie spektrum po-
dejmowanego dyskursu, mieszczącego się w różnych obszarach nauk dających
podstawę do refleksji nad analizowaną problematyką. Stała struktura czasopi-
sma obejmuje: artykuły naukowe, recenzje, kronikę życia naukowego, komen-
tarze, inspiracje i refleksje oraz galerię.
Wszelkie dyskusje na temat pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej po-
winny się toczyć z uwzględnieniem kategorii „zmiany”, a szczególnie tych róż-
norodnych przemian cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, oświatowych
oraz technologicznych, jakie dokonały się w ostatnim dwudziestoleciu i nie-
ustannie wpływają na nasze zachowania oraz wybory. Dlatego niniejszy, pierw-
szy numer czasopisma ukazuje wybrane przez autorów problemy pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej na tle szeroko pojętych — pozytywnych i ne-
gatywnych — przeobrażeń i transformacji. Przyspieszony rozwój cywilizacyjny
niesie bowiem ze sobą wiele pozytywnych wartości, ale również poważne zagro-
żenia, zwłaszcza w dziedzinie wychowania i nauczania. W numerze znajdują się
artykuły wpisujące się w nurt badań nad systemowymi perspektywami zmiany
w edukacji, a także przedstawiające praktyczne aplikacje współczesnych, dyna-
micznych tendencji w procesie kształcenia.
Mamy nadzieję, iż teksty zaprezentowane przez Autorów niniejszego nume-
ru zainteresują Państwa, pobudzą do refleksji i wywołają dalszą dyskusję.
www.ippis.up.krakow.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin