Bramki logiczne.pdf

(234 KB) Pobierz
10/22/2019
Bramki logiczne
Bramki logiczne
Bramka NOT
Bramka NOT jest najprostrzą w działaniu bramką logiczną. Jej zadaniem jest odwracanie (negowanie) sygnału wejściowego. Gdy na
wejściu ustawimy sygnał "1" to na wyjściu otrzymamy "0", a gdy na wejściu ustawimy "0" to na wyjściu pojawi się "1". Wejście
bramki, wg przedstawionego poniżej symbolu graficznego, znajduje się po lewej stronie; po prawej jest jej wyjście. Bramka ta posiada
tylko jedno wejście. Poniżej przedstawiono układ
7404
zawierający sześć bramek NOT.
Tabela prawdy bramki NOT
help
Dzisiejsza data
we
0
1
wy
1
0
22/10/2019
0:12:32
Bramka AND
Wyjście bramki logicznej AND jest w stanie wysokim tylko wtedy, gdy oba wejścia są w stanie wysokim. Symbol logiczny tej bramki
i tablicę prawdy pokazano poniżej. Podobnie jak w przypadku bramek OR, dostępne są bramki AND 3- i 4-wejściowe (czasem o
większej liczbie wejść). Na przykład, jeżeli 8-wejściowa bramka AND będzie miała wyjście w stanie wysokim tylko wtedy, gdy
wszystkie wejścia będą w stanie wysokim. Poniżej przedstawiono układ
7408
zawierający cztery bramki AND.
Tabela prawdy bramki AND
we 1
0
0
1
1
we 2
0
1
0
1
wy
0
0
0
1
zto.ita.pwr.wroc.pl/~luban/bramki/bramki.html
1/7
10/22/2019
Bramki logiczne
Bramk NAND
Bramka NAND stanowi jakby połączenie bramki AND i NOT. Zero logiczne "0" na wyjściu jest ustawiane tylko wtedy gdy na obu
wejściach jest jedynka logiczna "1". W pozostałych przypadkach na wyjściu zawsze jest stan "1". Można zauważyć, że jest ona
dokładną odwrotnością bramki AND - porównaj tablice prawdy dla obu bramek. Również i ta bramka może mieć wiele wejść i tylko
jedno wyjście. Poniżej przedstawiono układy zawierajace cztery bramki NAND:
7400, 7401, 7403.
Tabela prawdy bramki NAND
we 1
0
0
1
1
we 2
0
1
0
1
wy
1
1
1
0
Bramka OR
Wyjście brami OR (czyli LUB) jest w stanie wysokim, jeżeli jedno z wejść (lub oba) jest w stanie wysokim. Można to wyrazić za
pomocą "tablicy prawdy". Narysowana bramka to 2-wejściowa bramka OR. W przypadku ogólnym bramki mogą mieć dowolną liczbę
wejść, ale typowy układ scalony zawiera zwykle cztery bramki 2-wejściowe, trzy bramki 3-wejściowe lub dwie bramki 4-wejściowe. Na
przykład, wejście 4-wejściowej bramki OR będzie w stanie wysokim, jeżeli przynajmniej jedno jej wejście będzie w stanie wysokim.
Poniżej przedstawiono układ
7432
zawierający cztery bramki OR.
Tabela prawdy bramki OR
we 1
0
0
1
1
we 2
0
1
0
1
wy
0
1
1
1
Bramka NOR
Bramka NOR jest odwrotnością bramki OR. Zero na wyjściu pojawia się zawsze wtedy, gdy choćby na jednym z wejść jest jedynka
logiczna. Tylko wtedy, gdy wszystkie wejścia są ustawione w stan "0" na wyjściu pojawia się "1". Poniżej przedstawiono układ
7402
zawierający cztery bramki NOR.
zto.ita.pwr.wroc.pl/~luban/bramki/bramki.html
2/7
10/22/2019
Bramki logiczne
Tabela prawdy bramki NOR
we 1
0
0
1
1
we 2
0
1
0
1
wy
1
0
0
0
Bramka EXOR
Exclusive-OR (XOR, czyli WYŁĄCZNIE NIE) jest ciekawą funkcją, chociaż mniej podstawową niż AND i OR. Wyjście bramki
XOR jest w stanie wysokim, jeżeli jedno albo drugie wejście jest w stanie wysokim (jest to zawsze funkacja dwóch zmiennych). Bramka
XOR realizuje dodawanie bitów modulo-2. Poniżej przedstawiono układ
7486
zawierający cztery bramki EXOR.
Tabela prawdy bramki EXOR
we 1
0
0
1
1
we 2
0
1
0
1
wy
0
1
1
0
Układy TTL wykorzystujące powyższe bramki logiczne
Układ 7404:
zto.ita.pwr.wroc.pl/~luban/bramki/bramki.html
3/7
10/22/2019
Bramki logiczne
Układ 7400:
zto.ita.pwr.wroc.pl/~luban/bramki/bramki.html
4/7
10/22/2019
Bramki logiczne
Układ 7401:
Układ 7402:
zto.ita.pwr.wroc.pl/~luban/bramki/bramki.html
5/7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin