Język Polski - M jak matura - motywy literackie 2.pdf

(879 KB) Pobierz
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
• Cierpienie • Lekarz • Przyjaźń • Rodzina
• Taniec • Totalitaryzm • Wędrówka • Wieś
Niniejsza
darmowa publikacja
zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji
kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora
sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji.
Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z
regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym
E-ksiazka24.pl.
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
Cierpienie • Lekarz • Przyjaźń • Rodzina
• Taniec • Totalitaryzm • Wędrówka • Wieś
Katarzyna Sawinda-Dziadecka • Barbara Sędziak
Warszawa
Projekt okładki
Janusz Obłucki
Opracowanie redakcyjne i korekta
Agnieszka Łodzińska
Redaktor koordynujący
Sabina Bauman
Skład i łamanie
Kasjopeja
Leszek Markowski
Usługi poligraficzne
© Copyright by Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być kopiowana ani odtwarzana
w jakiejkolwiek formie i przy użyciu jakichkolwiek środków – bez pisemnej zgody Wydawcy.
Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
ul. Grażyny 13
02-548 Warszawa
tel. 022 44 08 391 (do 397); fax. 022 44 08 395
e-mail: lpo@langenscheidt.pl
www.langenscheidt.pl
infolinia: 0 801 9999 10
ISBN 978-83-7476-997-6
S PI S T R E Ś C I
CIERPIENIE
Mit o Niobe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Iliada
Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Biblia –
Księga Hioba
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Lament świętokrzyski (Posłuchajcie, bracia miła) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Treny
Jan Kochanowski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Cierpienia młodego Wertera
Johann Wolfgang Goethe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Dziadów część III
Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Dzika kaczka
Henryk Ibsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Medaliony
Zofia Nałkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
ĆWICZENIE 1 – czytanie ze zrozumieniem –
Świat jako wola i przedstawienie
Arthur Schopenhauer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
LEKARZ
Mit o Asklepiosie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Wybór
Bajek
Ignacy Krasicki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Siłaczka
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ludzie bezdomni
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Dżuma
Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Zdążyć przed Panem Bogiem
Hanna Krall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Lekcja anatomii
Stanisław Grochowiak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
ĆWICZENIE
2 – czytanie ze zrozumieniem –
O jakości życia sprzyjającej zdrowiu
(Fragmenty rozmowy z prof. dr. Julianem Aleksandrowiczem) . . . . . . . . . 83
ĆWICZENIE
3 – czytanie ze zrozumieniem –
Technopol
Neil Postman . . . . . . . . . . . . . . . 89
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
PRZYJAŹŃ
Iliada
Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Przyjaciele
Adam Mickiewicz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Niepewność
Adam Mickiewicz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Zbrodnia i kara
Fiodor Dostojewski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Dżuma
Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Początek
Andrzej Szczypiorski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ĆWICZENIE
4 – czytanie ze zrozumieniem – Ks. Kazimierz Bukowski
W co wierzę?
. . . . . .
116
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin