Nr 52.pdf

(73907 KB) Pobierz
N
A
U
K
A
K
U
L
T
U
R
A
S
Z
T
U
K
A
N R 3/2014 (52)
ISSN 1509-6726
PISMO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO W KRAKOWIE
KONSPEKT
media i medioznawstwo
ROZMOWY:
Tomasz Goban-Klas
Ryszard Styla
Nowe media,
nowe uzależnienia
O pokoleniu Sieci
Popularyzacja wiedzy
w latach
1918-1939
Remiks. O wolną kulturę
cyfrowego dostępu
Sztuka w mediach
społecznościowych
650
lat Uniwersytetu
Jagiellońskiego
O twórczości
Mariana Pankowskiego
Poznajemy zabytki
Parku Krakowskiego
Karolina Glazor,
Ławka,
schrot art
Od r e d a k c ji —
edia są tematem na tyle nośnym, że dyskurs na ich temat trwa niemal
równolegle z ich nieustannym rozwojem i przeobrażeniami. Przecież
prawie każda informacja ze świata i o świecie dociera do odbiorców wła­
śnie za ich pośrednictwem. Przekazy telewizyjne, radiowe, prasowe,
a przede wszystkim internetowe czynią ze współczesnych ludzi naocz-
nych-nienaocznych świadków wielu (mniej lub bardziej istotnych) wyda­
rzeń. Niejeden odbiorca lepiej orientuje się w sprawach z dalekiego zakąt­
ka globu, niż w tych, które dotyczą go bezpośrednio lub są związane z jego
najbliższym otoczeniem. Toteż nie dziwi, że przekaz informacyjny staje się
niekiedy ważniejszy niż zawarta w nim informacja. Jedno ujęcie kamery
pokazuje to, czego nie pokazała inna kamera, a dany news prasowy może
zawierać nieco inne informacje niż kolejny. Poetyka mediów, sposób pre­
zentowania i interpretowania wydarzeń pozostaje zatem nie bez znaczenia
dla percepcji rzeczywistości przez odbiorców. Szczególnie istotny wydaje
się więc naukowy namysł nad relacją pomiędzy nadawcą a odbiorcą infor­
macji.
Niniejszy numer „Konspektu” poświęciliśmy mediom i edukacji medial­
nej. Zawarte w nim artykuły poruszają problem wymiany przekazów me­
dialnych z punktu widzenia etycznego, estetycznego, psychologicznego
i socjologicznego. Pokazują, w jaki sposób media wpływają na percypowa-
nie rzeczywistości przez odbiorców, jak oddziałują na różne dziedziny ży­
cia, jak rozwija się poświęcona im myśl naukowa.
Redakcja pragnie podziękować prof. Agnieszce Ogonowskiej - dyrektor
Ośrodka Badań nad Mediami UP - oraz prof. Bogusławowi Skowronkowi -
Dziekanowi Wydziału Filologicznego UP - za pomoc w opracowaniu bieżą­
cego numeru pisma.
„Konspekt” zmienił swój format z tradycyjnego 16 x 24 cm na 17 x
24 cm. Zmiana ta została podyktowana potrzebą powiększenia stopnia pi­
sma tekstu głównego oraz skorygowania układu marginesów, przy zacho­
waniu dawnego projektu. Bardziej czytelni i nieco zretuszowani zaczynamy
nowy rok akademicki!
M
— W numerze —
Dlaczego media są tak
fascynujące? Ciągle podkreślam,
że to jest najciekawsza dziedzina
nauk społecznych, tak jak
genetyka jest dzisiaj najciekawsza
dla biologii, kognitywistyka dla
badań epistemologicznych,
filozoficznych i innych, również
społecznych. Ale dlaczego ta
dziedzina jest taka ciekawa? Bo tu
mamy do czynienia
z nieprawdopodobną dynamiką
pojawiania się nowych narzędzi, aplikacji, zmieniających
przede wszystkim charakter dominujących wzorów
komunikowania. Jeśli weźmiemy pod uwagę medialność
i pojęcia np. alokucji, konwersacji (podaję za Denisem
McQuailem), to media, które mnie naukowo pierwotnie
absorbowały, miały charakter alokucyjny. To były media
trochę podobne do teatru. Teraz mamy masowe media
interakcyjne.
O mediach, nowych mediach oraz polskim medioznawstwie
opowiada prof.
Tomasz Goban-Klas
REDAKCJA
Marcin Kania
(redaktor naczelny)
ADIUSTACJA
Ewa Bednarska-Gryniewicz
PRZEWODNICZĄCY
RADY PROGRAMOWEJ
prof. Kazimierz Karolczak
WSPÓŁPRACA
Iwona Tomasik
Agnieszka Ogonowska
Bogusław Skowronek
Marek Glogier
Piotr Kciuk
ZDJgCIA
Mieczysław Więcławek
Marian Pasternak
Marcin Kania
ŁAMANIE
Tomasz Zacharski
PROJEKT OKŁADKI
Marcin Kania
WSKAZÓWKI DLA AUTORÓW
na stronie internetowej pisma:
w w w .konspekt.up.krakow.pl
Redakcja zastrzega sobie prawo
do skracania tekstów
i zmian redakcyjnych.
Pismo
Uniwersytetu Pedagogicznego
im. Komisji Edukacji Narodowej
30-084 Kraków
ul. Podchorążych 2, pok. 7p
teł.: 12 662-61-28
pon.-pt. 7.30-15.30
e mail: konspekt@up.krakow.pl
Druk i oprawa:
Zakład Poligraficzny UP
Nakład: 400 egz.
5
Gość „Konspektu”
Internet to tylko jedno medium, choć dostarcza wielu
atrakcyjnych aplikacji i usług; wchłania także media
tradycyjne, jak choćby telewizję, radio czy prasę. Coraz
częściej słyszy się także o uzależnieniach od telefonów
komórkowych czy właśnie od telewizji. Jak się przed tym
uchronić? Jak przygotować własne dziecko do życia we
współczesnym świecie?
Problem siecioholizmu oraz uzależnienia od mediów
i nowych mediów diagnozuje
Agnieszka Ogonowska
13
Nowe media
Na pytanie: „Za co powinniśmy kochać
media publiczne, a szczególnie TVP
Regionalną?” odpowiada
Grzegorz Nieć
53
Telewizja
W latach 1918-1939 ukazywało się w Polsce 47 czasopism
popularyzujących naukę, o których charakterze coraz częściej
decydowali nie tylko wydawcy, ale również redaktorzy.
O intensywności rozwoju tych pism świadczy fakt, że z tej
liczby 45 tytułów powołano w badanym okresie, dwa natomiast
- „Wszechświat” (1882) i „Ziemia” (1910) - kontynuowały
swoją działalność. Stan liczebny polskiego czasopiśmiennictwa
popularnonaukowego powiększał się systematycznie do 1928 r.,
a w kolejnych latach utrzymywał się na stałym poziomie.
O roli czasopism popularyzujących naukę w dwudziestoleciu
międzywojennym piszą
Grażyna Wrona i Renata M. Zając
Prasoznawstwo
Rewolucja informatyczna w sposób szczególny i oczywisty dosięga pośrednictwa
w przekazie informacji. Większość informacji przystosowanych do przekazu radiowego,
telewizyjnego (wizualnego), nie mówiąc już o gazetowym (tekstowym), wcześniej jest
dostępna w Internecie. Owszem, często w formie surowej, nieobrobionej, dyletanckiej, ale
to nie zawsze ma znaczenie.
Jakość przekazów medialnych oraz ich społeczny odbiór i interpretację
omawia
Janusz
A.
Majcherek
Polemiki
Poeta, patrząc dosłownie i w przenośni przed siebie, buduje przed sobą podstawę
i perspektywę do przemierzenia, wytwarza horyzonty i je utrwala, zapisuje, próbuje
i odgrywa w zawodowych, rodzinnych i towarzyskich performansach. Poetycka afordancja
może więc być celowo wykorzystywanym narzędziem do swobodnego poruszania się
w przestrzeni kultury, może okazać się metodą wytwarzania i performowania przejść
między miejscami zajmowanymi w kulturze, dyskursach i instytucjach.
Poezję on-line tworzy i prezentuje
Marek Pieniążek
Literaturoznawstwo
Misja uniwersytetu nie zmienia się od lat i to nie tylko w Polsce.
Misja Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu H arnrda jest taka
sama. To n a u k a, w sensie badań naukowych, to n a u c z a n i e ,
w sensie edukacji studentów, a my do tego dodajemy coś, co czasami
budzi kontrowersje, czyli w y c h o w a n i e .
O jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz o misji
nowoczesnych uczelni opowiada JM Rektor' UJ
prof. dr hab. med.
Wojciech Nowak
Rozmowy „Konspektu”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin