Zaburzenia psychiczne u dorosłych krzywdzonych w dzieciństwie.pdf

(297 KB) Pobierz
Zaburzenia psychiczne u dorosłych
krzywdzonych w dzieciństwie –
badanie z zastosowaniem wywiadu
strukturalizowanego SCID-I
Małgorzata Dragan
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
Celem badania było przeprowadzenie ustrukturalizowanych klinicznych wywiadów
diagnostycznych (Structured
Clinical Interview for DSM-IV-TR,
SCID-I) z osoba-
mi, które aktualnie nie leczą się psychiatrycznie, i uwzględnienie w ramach tych
wywiadów pytań o doświadczenia krzywdzenia w dzieciństwie. Postawiono pytanie
o to, czy osoby relacjonujące doświadczenia krzywdzenia w dzieciństwie w porów-
naniu z osobami bez takich doświadczeń otrzymają częściej diagnozę zaburzenia
psychicznego według SCID-I. Zbadano łącznie 98 osób, spośród których 58 rela-
cjonowało doświadczenia krzywdzenia w dzieciństwie. Wykazano istotne staty-
stycznie różnice w zakresie występowania zaburzeń psychicznych – aktualnych
i w ciągu życia. W grupie osób relacjonujących krzywdzenie w dzieciństwie 36,2%
otrzymało diagnozę bieżącego zaburzenia według SCID-I, natomiast w grupie bez
tego typu doświadczeń nie otrzymał jej nikt. Diagnozę w ciągu życia otrzymało
55,2% badanych z grupy osób krzywdzonych w dzieciństwie w porównaniu z 12,5%
w grupie osób bez tego typu doświadczeń. Stwierdzono także częstsze relacjono-
wanie stresu bieżącego i współwystępowanie zaburzeń. Ogólnie przeprowadzone
badanie potwierdziło, że osoby relacjonujące doświadczenia krzywdzenia w dzie-
ciństwie w porównaniu z osobami bez takich doświadczeń wykazują więcej obja-
wów psychopatologii i spełniają znacznie częściej kryteria zaburzeń psychicznych
z osi I DSM-IV-TR według SCID-I.
S
łowa kluczowe
:
doświadczenia krzywdzenia w dziecińStwie
,
zaburzenia pSychiczne
,
uStrukturalizowany wywiad kliniczny
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
9
ZABURZENIA PSYCHICZNE U DOROSŁYCH KRZYWDZONYCH W DZIECIŃSTWIE…
O
becnie liczne już badania na temat odległych następstw krzywdzenia
w dzieciństwie, a także ich metaanalizy w sposób dosyć spójny wykazują,
że jest ono znaczącym czynnikiem ryzyka zaburzeń psychicznych w wieku
dorosłym (np. Chapman i in., 2004; Cohen, Brown, Smailes, 2001; Edwards, Holden,
Felitti, Anda, 2003; Green i in., 2010; por. Dragan, 2016; Jarosz, 2009; Makaruk i in.,
2018). Doświadczenie zaniedbywania, przemocy fizycznej, emocjonalnej i seksualnej
czy bycie świadkiem przemocy w rodzinie, a także wydarzenia traumatyczne – ta-
kie jak śmierć bliskiego członka rodziny – szczególnie silnie wiąże się z ryzykiem
zaburzeń w dalszych etapach życia. Przykładowo, na podstawie metaanalizy badań
przeprowadzonej przez Chen i in. (2010), uwzględniającej 37 badań i ponad 3 mln
badanych, wykazano istotny związek między przemocą seksualną a diagnozą w ciągu
życia zaburzeń snu, zaburzeń lękowych, depresji, zaburzeń odżywiania oraz prób
samobójczych. Podobne negatywne następstwa wiążą się z innymi formami prze-
mocy – fizyczną i emocjonalną – oraz z zaniedbywaniem. Jako przykład może służyć
przeprowadzona przez Norman i in. (2012) metaanaliza 124 badań. Wynika z niej,
że zarówno przemoc fizyczna i emocjonalna, jak i zaniedbywanie w dzieciństwie
wiążą się m.in. ze zwiększonym ryzykiem zaburzeń depresyjnych, nadużywania nar-
kotyków, prób samobójczych oraz ryzykownych zachowań seksualnych na dalszych
etapach życia. Ponadto na podstawie przeglądu piśmiennictwa stwierdzono, że ze
zwiększonym ryzykiem psychopatologii w dorosłości mogą się wiązać również inne
doświadczenia w dzieciństwie postrzegane jako krzywdzenie, takie jak separacja od
rodzica w wyniku rozwodu, wysoki poziom konfliktów w rodzinie czy odwrócenie
ról (parentyfikacja; por. Dragan, 2016; Izdebska, 2010; Jarosz, 2009; Schier, 2015).
Na przykład Kendler, Neale, Kessler, Heath i Eaves (1992) wykazali, że separacja
od rodzica przed 17 r.ż. koreluje ze zwiększonym ryzykiem depresji, uogólnionego
zaburzenia lękowego i lęku napadowego. W innych badaniach stwierdzono, że czę-
ste, poważne konflikty między rodzicami dziecka, które miały miejsce przed ukoń-
czeniem przez nie 14 r.ż., oraz nadmierna kontrola ze strony matki i odwrócenie ról
w relacji z nią okazały się silnie związane z późniejszym występowaniem u dziecka
problemowego używania alkoholu (Dragan, Hardt, 2016). Podobne prawidłowości
zaobserwowano w badaniu dużej próby studentów przeprowadzonym w ostatnim
czasie w Polsce (Makaruk i in., 2018). Uwzględniono w nim różne kategorie nega-
tywnych doświadczeń z dzieciństwa i potwierdzono ich związek z m.in. takimi za-
chowaniami zagrażającymi zdrowiu jak próby samobójcze i nadużywanie substancji
psychoaktywnych.
Warto podsumować, że ze względu na uzyskiwane w różnych badaniach podob-
ne zależności wielu autorów – jak np. Reuben i in. (2016) – podziela pogląd, zgodnie
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
10
Małgorzata Dragan
z którym problem krzywdzenia dzieci stanowi nieujawniony społecznie kryzys zdro-
wotny o dalekosiężnych konsekwencjach. Jeszcze do niedawna nierzadko przyjmo-
wano, że podstawowym mechanizmem prowadzącym do występowania różnych
konsekwencji krzywdzenia w dzieciństwie jest podejmowanie przez ofiary zacho-
wań ryzykownych (Jarosz, 2009). Obecnie dominującym w piśmiennictwie podej-
ściem jest wyjaśnianie związku między doświadczeniami krzywdzenia w dzieciństwie
a zdrowiem psychicznym w kategoriach psychofizjologicznych reakcji organizmu
na długotrwały stres. Z perspektywy neurobiologicznej mówi się o niekorzystnym
wpływie tego typu doświadczeń na rozwijający się mózg i deregulacji układów bio-
rących udział w reakcjach stresowych, która objawia się nadmierną wrażliwością
na stres bieżący. To właśnie ta nadmierna wrażliwość wiąże się z podatnością na za-
burzenia psychiczne. Z perspektywy psychologicznej z kolei wskazuje się na główną
rolę takich mechanizmów jak dysocjacja i inne niekorzystne w perspektywie długo-
terminowej intrapsychiczne strategie radzenia sobie z traumą, takie jak tłumienie
emocji czy ruminowanie (tzn. przeciągające się negatywne myślenie). Strategie te
przyczyniają się do deregulacji emocjonalnej, która uznawana jest za wspólny rdzeń
wielu zaburzeń psychicznych (Dragan, 2016).
Należy podkreślić, że we współczesnych badaniach długotrwałych konsekwencji
niekorzystnych doświadczeń w dzieciństwie uwzględniane są nie tylko różne rodza-
je przeżyć ocenianych jako krzywdzenie, ale także ich częste współwystępowanie
i efekt kumulacji następstw. Innym ważnym zagadnieniem jest wpływ zniekształceń
pamięci na przywoływanie zdarzeń z okresu dzieciństwa (Hardt, Schier, Dragan,
2011). Dotychczasowe dowody na związek między doświadczeniami krzywdzenia
a zdrowiem psychicznym w dorosłości pochodzą bowiem głównie z badań polega-
jących na przywoływaniu wspomnień takich zdarzeń. Reuben i in. (2016) porównali
jednak dane retrospektywne z wynikami badania podłużnego i doszli do wniosku,
że te ostatnie potwierdzają związek między doświadczeniami krzywdzenia w dzie-
ciństwie a negatywnymi następstwami wykazywany w badaniach polegających
na retrospekcji.
W badaniach, w których porównuje się osoby krzywdzone w dzieciństwie z tymi,
które nie mają tego typu doświadczeń, stosuje się różne metody pomiaru psycho-
patologii i diagnozy zaburzeń psychicznych. Kliniczne wywiady strukturalizowane,
takie jak
Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń z osi I DSM-IV-TR
(SCID-I,
Structured Clinical Interview for DSM-IV-TR;
First, Gibbon, Spitzer, Williams,
2002; wersja polska: Popiel, Praglliams, Zawadzki, 2014) są z różnych względów –
takich jak zwiększone koszty badania, jego długotrwałość oraz wymóg doświad-
czenia klinicznego oraz treningu w stosowaniu narzędzia – używane rzadziej niż
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
11
ZABURZENIA PSYCHICZNE U DOROSŁYCH KRZYWDZONYCH W DZIECIŃSTWIE…
metody kwestionariuszowe. W Polsce do niedawna nie była dostępna żadna z wer-
sji klinicznego wywiadu ustrukturalizowanego. Celem opisanego w tej pracy badania
było zatem przeprowadzenie takich wywiadów przy użyciu SCID-I (wersja badaw-
cza) z osobami, które aktualnie nie leczą się psychiatrycznie (grupa niekliniczna),
i uwzględnienie w ramach tych wywiadów pytań o doświadczenia krzywdzenia
w dzieciństwie. Postawiono pytanie o to, czy osoby relacjonujące doświadcze-
nia krzywdzenia w dzieciństwie w porównaniu z osobami bez takich doświadczeń
otrzymają częściej diagnozę zaburzenia psychicznego (bieżącego i w ciągu życia)
według SCID-I.
M
ETODA
Grupę badaną wyłoniono z uczestników panelu internetowego firmy specjalizującej
się w badaniach sondażowych. Wyjściowo było to 1225 osób, które wypełniały
przez internet ankietę oraz kwestionariusze psychologiczne dotyczące sympto-
mów tzw. zespołu poznawczo-uwagowego, którego główną składową jest ten-
dencja do ruminacji (por. Dragan, 2011, 2016). Z tej grupy – na potrzeby innych
analiz – wybrano osoby o skrajnych cechach, tj. z wysokim lub niskim nasileniem
objawów tego zespołu. Ponadto ze względu na to, że osoby te miały uczestniczyć
w dalszej kolejności w badaniu neuroobrazowym z zastosowaniem rezonansu ma-
gnetycznego (MRI), zastosowano dosyć restrykcyjne kryteria wykluczenia, takie
jak przeszłe/obecne urazy głowy, obiekty metalowe w ciele, zaburzenia neuro-
logiczne, zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych, tatu-
aże na skórze głowy, leworęczność, klaustrofobia, ciąża lub poważne procedury
medyczne w ciągu ostatnich dwóch lat. Dane na ten temat zbierano za pomocą
ankiety wewnętrznej stosowanej przez Pracownię Obrazowana Mózgu Instytutu
Biologii Doświadczalnej PAN. Warunkiem uczestnictwa było również zamieszki-
wanie w Warszawie i okolicach.
Ostatecznie w badaniu za pomocą SCID-I wzięło udział 98 osób. Uczestnicy
byli informowani o swoich podstawowych prawach jako osoby, uzyskiwano od
nich świadomą zgodę, a za udział w badaniu otrzymywali wynagrodzenie. Badanie
uzyskało akceptację Komisji ds. Etyki Badań Wydziału Psychologii Uniwersytetu
Warszawskiego. Próba została dobrana pod względem płci, wieku i wykształcenia
tak, aby odzwierciedlać populację warszawską (GUS, 2016; jej struktura demo-
graficzna jest odchylona w kierunku osób z wyższym wykształceniem i kobiet, ale
jest to prawidłowość obserwowana w populacji warszawskiej). Ogółem 57% osób
z wyłonionej próby stanowiły kobiety, 54% badanych miało wykształcenie wyższe
12
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Małgorzata Dragan
(25,5% – średnie, a 20,4% – niższe), 53,1% było żonatych/zamężnych lub w stałym
związku (36,7% – stanu wolnego, a 10,2% – po rozwodzie lub w separacji). Średnia
wieku wyniosła M = 32,64 roku (SD = 7,36; zakres: 19–65).
Wszystkie osoby badane brały udział w wywiadzie z zastosowaniem SCID-I, któ-
ry – po uprzednim szkoleniu przez specjalistę z zewnątrz (A. Popielarczyk) i treningu
praktycznym jego stosowania – przeprowadzała autorka niniejszego artykułu. W wy-
wiadzie oprócz rozmowy wstępnej i pytań przesiewowych uwzględniono moduły
A, B/C (w celu wykluczenia osób przejawiających objawy psychotyczne ze względu
na badanie MRI) oraz wszystkie pozostałe moduły D–J (a więc, oprócz objawów
psychotycznych, uwzględniono zaburzenia nastroju, zaburzenia związane z używa-
niem substancji, zaburzenia lękowe, zaburzenia pod postacią somatyczną, zaburzenia
odżywiania, zaburzenia przystosowania i zaburzenia dodatkowe). Oprócz diagnozy
bieżącego zaburzenia (current) SCID-I umożliwia określenie diagnoz w ciągu życia
(life-time), dzięki pytaniom o to, czy w życiu osoby kiedykolwiek wystąpiły objawy
poszczególnych zaburzeń (oczywiście odnosi się to do tych zaburzeń, w których
kryteriach diagnostycznych nie widnieje wymóg bieżącego występowania obja-
wów). Autorzy polskiej wersji SCID-I Popiel, Pragłowska i Zawadzki (2014) podają,
że zazwyczaj wywiad ten można przeprowadzić w trakcie jednej 60- lub 90-minu-
towej sesji. W opisywanym badaniu czas trwania wywiadu wynosił jednak 30–90
minut, ponieważ ze względu na niekliniczny charakter próby osoby badane różniły
się w znacznym stopniu w zakresie występowania objawów.
Informacje na temat doświadczeń krzywdzenia w dzieciństwie uzyskiwano
dopiero w trakcie wywiadu na temat zespołu stresu pourazowego (posttraumatic
stress disorder,
PTSD, moduł F, zaburzenia lękowe wg DSM-IV-TR), który rozpo-
czyna się pytaniem o zdarzenia traumatyczne w ciągu życia i zawiera dodatkowe
pytania na ten temat, m.in. o to, czy badany był kiedykolwiek ofiarą przemocy.
Dzięki możliwości zadawania pytań dodatkowych w SCID-I wprowadzono roz-
szerzenie wywiadu polegające na ponownym zadawaniu takich samych pytań
w odniesieniu tylko do okresu dzieciństwa, a także proszono badanych o ocenę
relacji z rodzicami. Ważną kwestią w przypadku SCID-I jest to, że osoby, któ-
re potwierdzą doświadczenia krzywdzenia w dzieciństwie (bądź jakiegokolwiek
innego zdarzenia traumatycznego lub związanego z silnym stresem), są jedynie
zachęcane – ale nie naciskane – aby opowiadać o nich szczegółowo. Ogółem,
spośród 98 badanych osób 58 relacjonowało doświadczenia krzywdzenia w dzie-
ciństwie, pozostałe osoby (n = 40) nie potwierdziły, aby takie zdarzenia miały
w ich życiu miejsce. Wśród osób relacjonujących doświadczenia krzywdzenia
w dzieciństwie znalazły się osoby doświadczające przemocy i zaniedbywania,
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin