„Karmienie się dzieckiem na żądanie” – doświadczenie parentyfikacji w relacjach uczestników internetowych forów dyskusyjnych.pdf

(296 KB) Pobierz
„Karmienie się dzieckiem na żądanie” –
doświadczenie parentyfikacji w relacjach
uczestników internetowych forów
dyskusyjnych
Aneta Jarzębińska, Barbara Chojnacka
Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Szczecińskiego
Rodzina to naturalne środowisko życia i rozwoju każdego człowieka. Dom rodzin-
ny kształtuje nas, wyposaża na daleką podróż, jaką jest dalsze, samodzielne życie.
Wszelkie występujące w nim trudności w znaczący sposób wpływają na funkcjo-
nowanie środowiska rodzinnego oraz jego poszczególnych członków. W artyku-
le podjęto problematykę zjawiska parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie,
doświadczanego przez uczestników dyskusji na forach internetowych. Autorki pre-
zentują wyniki analizy danych zastanych, skupiając je wokół następujących proble-
mów: uwarunkowania parentyfikacji, identyfikacja ról podejmowanych w rodzinie,
mechanizmy podtrzymywania przez rodziców sytuacji parentyfikacji i konsekwencje
tego rodzaju doświadczeń dla ich ofiar. Parentyfikacja okazuje się doświadczeniem
trudnym, postrzeganym przez forumowiczów z perspektywy czasu jako krzywda,
niesprawiedliwość, a nawet trauma. Artykuł podkreśla konieczność dalszych badań
pedagogicznych w tym obszarze, zwłaszcza mających na celu opracowanie skutecz-
nych sposobów zapobiegania zjawisku i terapii osób nim doświadczonych.
S
łowa kluczowe
:
parentyfikacja
,
role w rodzinie
,
dziecko krzywdzone
W
artykule zaprezentowano wyniki badań dyskusji na wybranych forach
internetowych poświęconych zagadnieniu parentyfikacji. Ustalono, ja-
kie wydarzenia obecne w cyklu życia rodziny sprzyjają wejściu przez
dziecko w rolę właściwą jego rodzicowi. Zidentyfikowano mechanizmy stosowane
przez dorosłych z tego typu rodzin – często na poziomie nieuświadomionym – które
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
165
„KARMIENIE SIĘ DZIECKIEM NA ŻĄDANIE” – DOŚWIADCZENIE PARENTYFIKACJI…
służą podtrzymaniu odwróconego porządku ról rodzinnych. Dokonano typologii
ról pełnionych przez parentyfikowane dzieci, wyodrębniając m.in. rolę żywiciela
rodziny, opiekuna własnego rodzeństwa, emocjonalnego powiernika czy rozjem-
cy w konfliktach rodziców. Skoncentrowano się również na konsekwencjach pa-
rentyfikacji dla wykorzystywanego dziecka, także tych odnoszących się do jego
funkcjonowania w dorosłym życiu. Dodatkowo zwrócono uwagę na potrzebę i kie-
runki przyszłych badań nad parentyfikacją, ponieważ dopiero dogłębne poznanie
zjawiska na poziomie opisowym oraz wyjaśniającym może zwiększyć skuteczność
działań podejmowanych z rodzinami, w których jest ono obecne (m.in. przez kształ-
towanie kompetencji rodziców do zaspokajania własnych potrzeb i rozwiązywania
problemów, w które wcześniej angażowali dziecko oraz pracę w kierunku tworze-
nia stabilnej struktury rodziny).
P
ARENTYFIKACJA W ŚWIETLE PIŚMIENNICTWA
Termin
parentyfikacja
zaproponowali w latach 70. XX w. psychiatrzy Böszörményi-
-Nagy i Spark (1973) do opisania zjawiska polegającego na zamianie ról we-
wnątrzrodzinnych. W późniejszych latach zagadnienie podejmowali i rozwijali m.in.
Minuchin (1974), Jurkovic (1997), Chase (1999) czy Hooper (2007). W Polsce dla
rozpoznania zjawiska parentyfikacji znaczące są opracowania Schier, zwłaszcza
monografia pt.
Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie
(2015), w której na podstawie prowadzonych badań empirycznych, przykładów
klinicznych i odniesień do beletrystyki autorka przedstawiła związek między do-
świadczeniem parentyfikacji a depresją oraz zaburzeniami obrazu ciała. Najczęściej
problematyka parentyfikacji była analizowana przez psychologów i zwykle przez
nich opisywana w kontekście zespołu dorosłego dziecka alkoholika – w Polsce
m.in. przez Grzegorzewską (2016), a także jej międzypokoleniowego znaczenia,
które podkreślała m.in. Wasilewska (2012). Ponadto Wasilewska z Kuletą (2014)
dokonały charakterystyki systemów rodzinnych, w których dochodzi do parenty-
fikacji, oraz zdrowotnych konsekwencji tego zjawiska.
Jak wspomniano, określenie
parentyfikacja
odnosi się do zjawiska występujące-
go w życiu rodzinnym, które polega na zamianie ról między dzieckiem a rodzicem/
rodzicami (Böszörményi-Nagy, Spark, 1973). Jurkovic (1997) wyróżnił parentyfikację
instrumentalną i emocjonalną. Pierwszy rodzaj oznacza troskę o materialny byt ro-
dziny, zaspokojenie jej fizycznych potrzeb, co wiąże się z wykorzystywaniem dziecka
do różnych prac domowych (gotowania, sprzątania, zakupów, prania, pielęgnacji cho-
rego członka rodziny) lub sprawowania opieki nad rodzeństwem i innymi członkami
166
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Aneta Jarzębińska, Barbara Chojnacka
rodziny. Parentyfikacja emocjonalna to z kolei dbałość o psychiczne i społeczne po-
trzeby domowników. Dziecko jej doświadczające może funkcjonować jako mediator
w małżeńskich konfliktach swoich rodziców, stać się buforem ich trudnych emocji,
rodzinnym sędzią, a nawet partnerem (także seksualnym). Z przedstawionym po-
działem ściśle koresponduje definicja autorstwa Chase: „parentyfikacja w rodzinie
obejmuje związaną z działaniem i/lub emocjonalną zamianę ról, w której dziecko
poświęca własne potrzeby: uwagi, bezpieczeństwa i uzyskiwania wsparcia w roz-
woju, po to, aby dostosować się do instrumentalnych lub emocjonalnych potrzeb
rodzica i troszczyć się o nie” (1999, s. 5), co jest ujęciem, którym autorki kierowały
się w niniejszym badaniu.
Haxhe zwraca uwagę na trzy procesy zbliżone do parentyfikacji, różniące się jed-
nak od niej oczekiwaniami rodziców względem dziecka, ciężarem podejmowanych
zadań i kontekstem sytuacyjnym. Są to parentalizacja (parentalization), adultyzacja
(adultilization) i delegacja (delegation). Pierwsze z wyszczególnionych określeń odnosi
się do sytuacji, gdy dziecko asystuje rodzicom w wypełnianiu zadań właściwych roli
rodzicielskiej, co jednak nie wykracza poza możliwości i kompetencje dziecka, a na-
wet sprzyja jego rozwojowi. Adultyzacja to swoiste skłanianie dziecka do przejścia ku
dorosłości, szybkiego uzyskania autonomii i samodzielności, jednak bez narzucania
mu funkcji rodzicielskich. Delegacja oznacza natomiast powierzenie dziecku zadania
czy swoistej misji, które nadają sens i kierunek jego dziecięcemu życiu, lub przenie-
sienie na dziecko przez rodzica własnych niezrealizowanych ambicji. Delegacja może
prowadzić do parentyfikacji, jeśli zadanie będzie niedostosowane do możliwości
dziecka (Haxhe, 2016).
Istnieje wiele teorii wyjaśniających okoliczności powstawania zjawiska parenty-
fikacji. Jeśli uwzględni się perspektywę transgeneracyjną – jak pisze Schier (2016) –
bez trudu można dostrzec, że rodzice domagający się opieki od własnych dzieci
doświadczyli w dzieciństwie jakiegoś braku: choroby własnej, rodzeństwa bądź ro-
dzica, deprywacji opieki rodzicielskiej czy traumy. Zdaniem Joyce (2005) tacy rodzice
nie są zdolni, aby identyfikować się z bólem własnego dziecka, który rezonuje z ich
własnym, wypartym bólem z przeszłości. Chronią siebie i nieświadomie utożsamia-
ją się ze sprawcą pierwotnej traumy, narzucając podobne doświadczenia swojemu
dziecku. Ta swoista transmisja międzypokoleniowa dokonuje się przy współudziale
środowiska biologicznego i społecznego, a dotyczy także cech psychofizycznych,
pełniących funkcję czynników sprzyjających odwróceniu ról (Rostowska, 1995).
W rozważaniach nad przyczynami parentyfikacji trzeba uwzględnić, że relacje
społeczne polegają m.in. na wzajemnej wymianie dóbr – informacji, uczuć, emocji,
dóbr materialnych czy poglądów. Otrzymując coś od innej osoby, jednostka czuje,
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
167
„KARMIENIE SIĘ DZIECKIEM NA ŻĄDANIE” – DOŚWIADCZENIE PARENTYFIKACJI…
że należy się zrewanżować, chociaż niekoniecznie w tej samej formie. Zasada obo-
wiązuje także w rodzinie, gdzie dziecko otrzymuje od rodziców opiekę, miłość, wspar-
cie, wobec czego poczuwa się do obowiązku odwzajemnienia. Rodzice natomiast,
czasami na poziomie nieuświadomionym, oczekują od dziecka odpłaty w postaci
szacunku, wdzięczności, podporządkowania, realizacji pokładanych w nim nadziei
itp. (Wolska, 2000). Böszörményi-Nagy i Spark (1973) zwracają uwagę na unikatowy
wymiar długu wdzięczności wobec własnych rodziców: człowiek przez całe swoje
życie powinien czuć się zobowiązany do odpłacania matce i ojcu, ponieważ obdarzyli
go największym darem – darem życia.
W poszukiwaniach wydarzeń i cech predysponujących do parentyfikacji nie moż-
na pominąć kulturowo zakorzenionego wymogu bezwzględnego szacunku dziec-
ka wobec rodzica. Miller (1999) za Rutschky określała to jako „czarną pedagogikę”
(Schwarze Pädagogik). Dwie najważniejsze jej tezy to: 1) rodzicom (dorosłym) należy
się szacunek wynikający z samego faktu bycia rodzicami (dorosłymi), 2) dzieci nato-
miast na szacunek nie zasługują, ponieważ są tylko dziećmi.
Do grupy osób szczególnie narażonych na doświadczenie parentyfikacji należą dzieci:
osób uzależnionych od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;
rodziców przewlekle chorych (fizycznie lub psychicznie);
posiadające chore lub niepełnosprawne rodzeństwo;
z rodzin monoparentalnych (osieroconych, rozwiedzionych);
dzieci rodziców skonfliktowanych lub będących w trakcie rozwodu;
z rodzin zastępczych;
dzieci imigrantów (Schier, 2015).
Parentyfikacja doświadczana jest przez dziecko jako ciąg traumatycznych wyda-
rzeń, jako krzywda, zdrada i doświadczenie przemocy psychicznej. Jak pisze Schier
(2015, s. 63),
dzieci będące ofiarami przemocy ze strony opiekunów często nie mają świadomości
tego faktu, szczególnie wówczas, gdy normy rodzinne i oczekiwania nie są przeka-
zywane wprost, tylko wymuszane przez szantaż emocjonalny (np. straszenie dziecka
śmiercią rodzica lub opuszczeniem) albo przez uwodzenie (jak w przemocy seksualnej).
W ten sposób rodzice wyrażają swoje oczekiwania względem dzieci, stawiają
siebie w pozycji osób niezaradnych, niesamodzielnych, wymagających opieki właśnie
od swego potomstwa.
168
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Aneta Jarzębińska, Barbara Chojnacka
Odwrócenie naturalnego porządku ról rodzinnych niewątpliwie wpływa na roz-
wój dziecka. W ocenie tego wpływu należy uwzględnić czynniki, takie jak rodzaj
granic w rodzinie, otwartość w określaniu zadań dziecka, charakter wykonywanej
przez nie pracy, osobę, którą dziecko ma się zajmować, stopień internalizacji przez
dziecko potrzeb opiekunów oraz zasadność wykonywanych zadań czy podejmo-
wanej odpowiedzialności (Jurkovic 1997). Chase (1999) wyróżniła parentyfikację
zdrową
(adaptacyjną) i
patologiczną
(destrukcyjną). Pierwsza obejmuje „sytuacyjnie
lub kulturowo uwarunkowane, izolowane zachowania dziecka związane z opiekowa-
niem się rodzicami/rodzeństwem, spostrzegane jako sporadyczne lub normatywne”
(Grzegorzewska, 2016, s. 31) i może korzystnie wpływać na rozwój dziecka, kształ-
tując w nim przeświadczenie o byciu kompetentnym i pomocnym rodzicom, a także
rozwijając odpowiedzialność i poczucie sprawstwa. Z kolei do parentyfikacji destruk-
cyjnej dochodzi, gdy rodzic narzuca dziecku określoną rolę, wskutek własnej bezrad-
ności lub niemocy, oczekując od niego równocześnie zachowań typowych dla osób
dorosłych (Schier, 2015). W tym przypadku dziecko jest obciążone obowiązkami
w znaczącym stopniu przekraczającymi jego możliwości i siły, co wywołuje wiele ne-
gatywnych konsekwencji, zwykle identyfikowanych dopiero w dorosłym życiu osoby
parentyfikowanej. Konsekwencje doświadczenia patologicznej parentyfikacji trafnie
ujmuje Schier pisząc: „osoby, które opiekowały się «ponad siły» instrumentalnie lub
emocjonalnie swoimi rodzicami, często cierpią na depresję, wykazują niskie poczucie
własnej wartości, przeżywają wzmożony wstyd i poczucie winy. Niejednokrotnie de-
waluują swoje ciało, cierpią na zaburzenia seksualne i choroby psychosomatyczne”
(Schier, 2015, s. 8). Doświadczanie odwrócenia struktury ról w rodzinie zaburza lub
opóźnia podejmowanie ról społecznych związanych z zakładaniem własnej rodziny,
procesy separacji-indywiduacji i ogólnie negatywnie wpływa na budowanie relacji
z innymi ludźmi (Rostowska, Borchet, 2016).
Badacze-terapeuci próbują ustalić, jak zapobiec konsekwencjom doświadcza-
nej parentyfikacji. Nurtuje ich także, jak przerwać transgeneracyjne przekazywanie
odwrócenia ról i pomagać osobom będącym ofiarami tego zjawiska. Schier (2012),
odwołując się do teorii psychodynamicznych, podkreśla konieczność przepracowania
traumatycznych doświadczeń z przeszłości, co polega na uświadomieniu sobie pro-
blemu i podjęciu przez jednostkę próby zmierzenia się z nim. Jednocześnie zakłada,
że ofiary parentyfikacji mają większą zdolność do przepracowania przeszłości, gdy
w swoim życiu spotykają choć jedną życzliwą osobę, z którą nawiązują ufną, opartą
na trosce relację.
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 17 Nr 2 (2018)
169
Zgłoś jeśli naruszono regulamin