Prawny zakaz stosowania kar fizycznych wobec dzieci – regulacje krajów europejskich i stan prawny obowiązujący w Polsce.pdf

(101 KB) Pobierz
V
IOLETTA
K
ONARSKA
- W
RZOSEK
• PRAWNY ZAKAZ STOSOWANIA KAR FIZYCZNYCH WOBEC DZIECI
– REGULACJE KRAJÓW EUROPEJSKICH I STAN PRAWNY OBOWIĄZUJĄCY W POLSCE
V
IOLETTA
K
ONARSKA
-W
RZOSEK
Katedra Prawa Karnego i Kryminologii
Wydział Prawa i Administracji UMK w Toruniu
Prawny zakaz stosowania kar fizycznych wobec dzieci
– regulacje krajów europejskich
i stan prawny obowiązujący w Polsce
Artykuł wskazuje na niesłabnącą skalę zjawiska krzywdzenia dzieci w rodzinie i coraz po-
wszechniej dostrzeganą potrzebę stanowczego przeciwdziałania temu poprzez wprowadzanie
odpowiednich regulacji prawnych do ustawodawstw wewnętrznych poszczególnych państw.
Wiele państw nale ących do Rady Europy wprowadziło ju prawne zakazy cielesnego karania
i innego poni ającego traktowania dzieci przez ich rodziców. Polska wcią nale y do tych kra-
jów, w których przyzwala się rodzicom na karcenie cielesne osób małoletnich. Stąd te dostrzega
się pilną potrzebę wprowadzenia do polskiego systemu prawa stanowczego zakazu u ywania
siły f zycznej wobec własnych dzieci. Tego typu zakaz powinien być ustanowiony w Kodeksie
rodzinnym i opiekuńczym, gdzie określa się prawa i obowiązki rodziców wynikające z władzy
rodzicielskiej nad dzieckiem i wyłączać kategorycznie spośród dozwolonych metod wychowywa-
nia dziecka stosowanie kar fizycznych.
S
1
kala ró nego typu przemocy, jakiej
doznają dzieci w rodzinach, jest tak
du a i na tyle groźna z punktu wi-
dzenia ich bezpieczeństwa i prawidłowego
rozwoju, i od kilkudziesięciu lat zwracają
uwagę na ten problem organizacje między-
narodowe zarówno o zasięgu globalnym,
np. ONZ, jak i regionalnym, np. Rada Euro-
py. Organizacje te, przygotowując konkret-
ne konwencje międzynarodowe do podpi-
su – w szczególności takie jak Konwencja
o Prawach Dziecka z 1989 r.
1
czy rekomen-
dacje o określonej treści
2
– starają się uświa-
domić w ładzom państw doń nale ących
Zobowiązuje ona państwa-strony do podejmowania wszelkich środków ustawodawczych, administracyjnych,
socjalnych i wychowawczych dla ochrony dziecka przed wszelkimi formami gwałtu, zamachu, brutalności fi-
zycznej lub psychicznej, porzucenia lub zaniedbania, złego traktowania lub wyzysku, w tym wykorzystania
w celach seksualnych – art. 19 ust. 1 Konwencji.
2
Takie jak np: Rekomendacja nr R(79) 17 Komitetu Ministrów RE dotycząca ochrony dzieci przed złym trakto-
waniem z 13 września 1979 r., Rekomendacja nr R(85) 4 Komitetu Ministrów RE w sprawie przemocy w rodzinie
z 26 marca 1985 r., Rekomendacja nr R(90) 2 Komitetu Ministrów RE w sprawie środków dotyczących przeciw-
działania przemocy w rodzinie z 15 stycznia 1990 r.
Dziecko krzywdzone • nr 3(28) 2009
69
V
IOLETTA
K
ONARSKA
- W
RZOSEK
• PRAWNY ZAKAZ STOSOWANIA KAR FIZYCZNYCH WOBEC DZIECI
– REGULACJE KRAJÓW EUROPEJSKICH I STAN PRAWNY OBOWIĄZUJĄCY W POLSCE
konieczność objęcia osób małoletnich nie-
zbędną ochroną przed wszelkimi formami
krzywdzenia ze strony osób dorosłych.
Nale y podkreślić, e we wskazanych ak-
tach prawnych wskazuje się na fakty krzyw-
dzenia przez kogokolwiek z dorosłych,
w tym przez własnych rodziców, gdy
małoletnie dzieci w relacji z dorosłymi są
wyjątkowo bezradne i często pozbawione
ochrony udzielanej ka demu innemu czło-
wiekowi. Sytuacja dziecka krzywdzonego
w rodzinie jest wyjątkowo trudna, gdy z ra-
cji przysługującego rodzicom prawa wycho-
wywania dziecka, w tym w drodze fizyczne-
go karcenia – na ogół nie ingeruje się nawet
w przypadkach nadmiernie surowego kar-
cenia, które przekracza dozwolone granice
i powoduje naruszenie czynności narządu
ciała dziecka lub rozstrój jego zdrowia. Za-
interesowanie karaniem fizycznym dzieci
przez ich rodziców zaczyna się dopiero wów-
czas, gdy dochodzi do powa nego uszkodze-
nia ciała dziecka, czy rozstroju jego zdrowia,
a więc gdy ju nie sposób nie zauwa yć, e ci,
którzy mieli być gwarantem bezpieczeństwa
dziecka, krzywdzą je i działają niezgodnie
z jego dobrem.
Z powodu konieczności wywiązania
się ze zobowiązań prawnomiędzynarodo-
wych i celem lepszego zabezpieczenia dóbr
i interesów osób małoletnich, a zwłaszcza
dla udzielenia im realnej ochrony na równi
z wszystkimi innymi osobami, coraz wię-
cej państw decyduje się na wprowadzenie
prawnych zakazów stosowania kar fizycz-
nych wobec dzieci, tak e przez ich rodzi-
ców, czy opiekunów pełniących faktycznie
funkcje rodzicielskie.
Pionierem w tym względzie była Szwecja,
która w 1979 r. wprowadziła do Kodeksu
rodzinnego i opiekuńczego prawny zakaz
fizycznego karania oraz poni ania dziecka
w jakikolwiek inny sposób. W 1983 r. podobny
zakaz uchwalono w Finlandii, który wszedł
w ycie w 1984 r. W 1983 r. z mocą obowiązu-
jącą od 1987 r. wprowadzono zakaz u ywania
przez rodziców przemocy fizycznej wobec
dzieci w Norwegii.
W 1989 r. Austria uznała za niezgodne
z prawem stosowanie przemocy wobec
wychowywanego dziecka oraz zadawanie
mu fizycznego lub psychicznego cierpienia.
W 1994 r. na Cyprze w ramach ustawodaw-
stwa o zapobieganiu przemocy w rodzinie
uznano za niezgodne z prawem stosowanie
przemocy wobec któregokolwiek z człon-
ków rodziny przez innego członka rodzi-
ny. W 1997 r. prawny zakaz stosowania kar
fizycznych wobec dzieci oraz poni ania ich
w jakikolwiek inny sposób wprowadziła
Dania.
W 1998 r. zakaz stosowania kar fizycz-
nych wobec dzieci pojawił się na Łotwie,
przy czym odnosi się on do wszystkich,
a nie wyłącznie i specjalnie do rodziców
dzieci. W 1999 r. zakaz stosowania kar fi-
zycznych i poni ania dzieci wprowadzono
do prawa rodzinnego Chorwacji. Podobny
zakaz wprowadzono w 2000 r. do Kodek-
su cywilnego Niemiec. W 2000 r. postano-
wieniami Ustawy o ochronie dzieci wpro-
wadzono zakaz fizycznego karania dzieci
w Bułgarii, odnoszący się tak e do ich ro-
dziców. W 2003 r. zakaz fizycznego karania
dzieci wprowadzono w Irlandii, a w 2004 r.
stosowania kar fizycznych oraz innych po-
ni ających kar wobec dziecka zakazał nowy
Kodeks rodzinny Ukrainy.
Ostatnio prawnie zakazano rodzicom
stosowania kar fizycznych wobec dzie-
ci tak e w Rumunii i na Węgrzech (Ne-
well 2003;
Status…
2006; Sajkowska 2006).
W 2006 r. do grupy państw zakazujących
kar fizycznych dołączyła Grecja, w 2007 r. –
Holandia, Portugalia i Hiszpania
3
. Jak do tej
pory prawne zakazy stosowania kar fizycz-
nych wobec własnych dzieci wprowadziło
18 państw nale ących do Rady Europy.
Cechą charakterystyczną wprowadzo-
nych zakazów jest to, e w większości przy-
teo r ia
3
http://www.endcorporalpunishment.org [dostęp 13.03.2008].
Dziecko krzywdzone • nr 3(28) 2009
69
V
IOLETTA
K
ONARSKA
- W
RZOSEK
• PRAWNY ZAKAZ STOSOWANIA KAR FIZYCZNYCH WOBEC DZIECI
– REGULACJE KRAJÓW EUROPEJSKICH I STAN PRAWNY OBOWIĄZUJĄCY W POLSCE
padków ustanowione one zostały w kodek-
sach czy ustawach normujących stosunki
wzajemne między rodzicami a dziećmi,
a w pozostałych nielicznych przypadkach
w ustawodawstwie dotyczącym przeciw-
działania przemocy w rodzinie. W adnym
ze wskazanych powy ej państw nie zde-
cydowano się na wprowadzenie prawno-
karnego zakazu stosowania kar fizycznych
wobec dzieci, którego adresatami byliby
rodzice mający prawo i obowiązek sprawo-
wania władzy rodzicielskiej nad małoletni-
mi dziećmi.
Wprowadzone do ustawodawstw po-
szczególnych państw zakazy stosowania
kar fizycznych wobec własnych dzieci
stanowią zatem typowy przykład
lex im-
perfecta,
czyli prawa niedoskonałego, nie-
zabezpieczonego sankcją na wypadek jego
nieprzestrzegania. Czy wybór takiego roz-
wiązania jest trafny i celowy, i czy mo e
dobrze słu yć ochronie dóbr osobistych
i bezpieczeństwu osób małoletnich?
Otó wydaje się, e jest to właściwe,
a jednocześnie jedyne sensowne rozwią-
zanie, które mo e i powinno przynieść
oczekiwane pozytywne rezultaty. Wskazać
przede wszystkim nale y, e wprowadze-
nie tego typu zakazów niepociągających za
sobą konkretnych prawnych konsekwen-
cji nie antagonizuje dodatkowo rodziców
i dzieci, natomiast wyraźnie ogranicza
dozwolone metody wychowawcze, które
mogą być wykorzystywane przy wykony-
waniu praw i obowiązków wynikających
z władzy rodzicielskiej nad małoletnimi
dziećmi, eliminując spośród nich kary fi-
zyczne. Tym samym fizyczne karcenie
dzieci dokonywane w związku z ich nie-
właściwym zachowaniem stosowane w celu
wychowawczym nawet wtedy, gdy nie jest
nadmierne, staje się nielegalne.
Delegalizacja fi zycznego karcenia dzie-
ci nawet wtedy, gdy nie jest obwarowana
konkretną sankcją, jest korzystna z kilku
powodów.
Po pierwsze, gwarantuje osobom ma-
łoletnim nietykalność cielesną, która na-
le y do podstawowych dóbr chronionych
ka dego człowieka (Newell 2003). Znosi
to przynajmniej formalnie dotychczasową
dyskryminację osób małoletnich w zakresie
ochrony praw człowieka gwarantowanej
wszystkim innym osobom.
Po drugie, sformułowanie zakazu fizycz-
nego karcenia dzieci eliminuje zadawanie
dolegliwości ciału i psychice dziecka przez
część rodziców, przejawiających co do za-
sady postawy legalistyczne wobec obowią-
zującego prawa.
Po trzecie, delegalizacja fizycznego kar-
cenia stanowi
de facto
a firmację modelu
wychowywania młodego pokolenia bez
u ywania przemocy i siły, co wychowuje
całe społeczeństwo (Durrant 2003) – czyli
zarówno dorosłych, jak i dzieci – w duchu
poszanowania nietykalności cielesnej ka -
dego człowieka, upowszechniając pewne
wartości i korzystne wzorce w zakresie
układania stosunków wzajemnych zarów-
no w rodzinie, jak i poza jej kręgiem.
Po czwarte, wprowadzenie zakazu stoso-
wania kar fizycznych ułatwia ustalenie krę-
gu dzieci karconych w ten sposób i szybsze
wyłuskanie spośród nich tych, które są kar-
cone zbyt często i nadmiernie (tam e).
Po piąte, tworzy się mo liwość wcze-
śniejszego podjęcia interwencji we władzę
rodzicielską i przeciwdziałania dalszemu
krzywdzeniu dziecka (tam e).
W państwach, które zdecydowały się na
wprowadzenie prawnego zakazu stosowa-
nia kar fizycznych w relacjach rodzice-ma-
łoletnie dzieci, w du ej mierze takie właśnie
cele, jak te, które wskazane zostały powy-
ej, przyświecały ustawowym regulacjom.
Wskazuje się, e intencją nie było karanie
rodziców za naruszanie wprowadzonego
zakazu, lecz uruchomienie pomocy zarów-
no krzywdzonym dzieciom, jak i ich rodzi-
com w eliminowaniu nieakceptowanych
i szkodliwych metod wychowawczych.
Wraz z wprowadzeniem do obowią-
zujących porządków prawnych zakazów
stosowania kar fizycznych wobec dzieci
rozpoczynano zakrojone na szeroką skalę
teo r ia
Dziecko krzywdzone • nr 3(28) 2009
69
V
IOLETTA
K
ONARSKA
- W
RZOSEK
• PRAWNY ZAKAZ STOSOWANIA KAR FIZYCZNYCH WOBEC DZIECI
– REGULACJE KRAJÓW EUROPEJSKICH I STAN PRAWNY OBOWIĄZUJĄCY W POLSCE
kampanie informacyjno-edukacyjne. Nie-
które z nich były tak przygotowane, aby
określone treści rzeczywiście docierały do
ka dej rodziny i ka dego dziecka, i to wie-
lokrotnie, a przy tym w dłu szym czasie.
Chodziło o to, aby uświadomić ka demu
i to w pełni - zarówno dzieciom, jak i ich ro-
dzicom – ich prawa i obowiązki oraz zakaz
u ywania metod siłowych, bez względu na
rodzaj przewinienia dziecka i stopień rygo-
ryzmu rodzica oraz jego zdenerwowania.
Równocześnie edukowano społeczeń-
stwo jak konstruktywnie, bez uciekania się
do przemocy rozwiązywać wszelkie poja-
wiające się problemy i konflikty oraz przy-
pominano rodzicom, e z własnymi dzieć-
mi trzeba przede wszystkim rozmawiać.
W państwach, w których prowadzono takie
totalne i długofalowe kampanie, uzyskano
znaczące efekty w zakresie przebudowy
świadomości społeczeństwa co do szko-
dliwości stosowania kar cielesnych wobec
dzieci oraz znaczący spadek akceptacji
tego typu kar jako niezbędnych i celowych
metod wychowawczych w procesie uspo-
łeczniania osób małoletnich. Na przykład
w Szwecji poparcie dla kar cielesnych spa-
dło z 53% do 11% (Durrant 2003).
Ponadto odnotowano rzeczywisty spa-
dek przypadków stosowania kar cielesnych
przez rodziców wobec własnych dzieci,
a nadto stwierdzono korzystanie z coraz ła-
godniejszych kar (tam e, s. 99).
W państwach, gdzie nie poświęcono
odpowiednio du o uwagi rozpropago-
waniu zmiany obowiązującego prawa
w przedmiocie dozwolonych metod wy-
chowawczych, jakie mogą stosować ro-
dzice wobec swych małoletnich dzieci
(a tak stało się np. w Niemczech), efekty
wprowadzonego zakazu stosowania kar
cielesnych są du o mniejsze, choć wyraź-
nie zaznacza się spadek stosowania prze-
mocy w relacjach rodzice-dzieci, więcej
się na ten temat rozmawia oraz odnoto-
wuje się wzrost wra liwości społecznej na
stosowanie aktów przemocy wobec dzieci
(Bussmann 1996).
W literaturze przedmiotu spotkać mo na
pogląd, e wprowadzanie do systemu pra-
wa zakazów bez sankcji za ich naruszenie
jest błędem, gdy prowadzi to nieuchronnie
do dewaluacji prawa, jego nie szanowania,
a w konsekwencji do demoralizacji społe-
czeństwa, które na co dzień spotyka się
z przypadkami jego nagminnego narusza-
nia i brakiem reakcji na te naruszenia ze
strony organów państwa (Czy 2003).
Otó wydaje się, e w przypadku wpro-
wadzenia zakazu stosowania kar fizycz-
nych przez rodziców wobec swych dzieci
jest to zupełnie nieuzasadniona obawa.
Ustanowienie tego typu zakazu przynieść
mo e wyłącznie pozytywne rezultaty i dla-
tego jest jak najbardziej po ądane.
Podstawową korzyścią jest zrównanie
ochrony poszczególnych dóbr dziecka
z ochroną analogicznych dóbr gwarantowa-
ną osobom dorosłym i zerwanie z nieuzasad-
nionym wyłączeniem tej ochrony w relacjach
rodzice-dzieci pod pozorem konieczności
u ywania kar cielesnych celem nale ytego
wychowania młodego pokolenia.
Po pierwsze, dopuszczalność fizycznego
karania dzieci wyraźnie upośledza ochronę
osób małoletnich, pozwalając w majestacie
prawa godzić w szereg ich dóbr ze szkodą
dla tzw. ogólnego dobra osób małoletnich
– z czym najwy szy czas skończyć.
Po drugie, formalny zakaz karcenia fi-
zycznego upowszechnia model wychowa-
nia bez przemocy, co ma podstawowe zna-
czenie nie tylko w relacjach rodzice-dzieci,
ale przenosi się tak e na sposób układania
stosunków wzajemnych z rówieśnikami
i innymi osobami. Z badań nad rezultata-
mi stosowania kar cielesnych wobec dzieci
i stosowania przemocy w rodzinie jedno-
znacznie wynika, e przemocy się uczy tak
jak innych wzorców zachowań i przenosi
się je na relacje z innymi osobami, i we wła-
sne dorosłe ycie, układając w analogiczny
sposób stosunki wzajemne z yciowymi
partnerami i własnymi dziećmi.
Zakaz stosowania przemocy ma zatem
bardzo wa ne znaczenie dla wychowywa-
teo r ia
Dziecko krzywdzone • nr 3(28) 2009
69
V
IOLETTA
K
ONARSKA
- W
RZOSEK
• PRAWNY ZAKAZ STOSOWANIA KAR FIZYCZNYCH WOBEC DZIECI
– REGULACJE KRAJÓW EUROPEJSKICH I STAN PRAWNY OBOWIĄZUJĄCY W POLSCE
nia kolejnych pokoleń w duchu poszano-
wania nietykalności cielesnej ka dego czło-
wieka, bez względu na jego wiek i pozycję
w rodzinie. Dla upowszechniania określo-
nych wzorców zachowań bardzo wa ne
jest nie czynienie od nich adnych wyjąt-
ków, aby nie dawać pretekstu do zachowań
odbiegających od po ądanych wzorców.
Po trzecie, nie mo na uto samiać faktu
wprowadzenia zakazu stosowania kara-
nia fi zycznego małoletnich bez opatrzenia
go konkretną sankcją z brakiem mo liwo-
ści zastosowania ujemnych konsekwencji
w razie naruszania ustanowionego zakazu.
Pamiętać bowiem nale y o prawie sądu
rodzinnego, działającego jako władza opie-
kuńcza (które to uprawnienie w szeregu
przypadkach przeradza się w obowiązek),
do ingerowania we władzę rodzicielską ile-
kroć dobro małoletniego dziecka jest zagro-
one. Zgodnie z postanowieniami przepisu
art. 109 Kodeksu rodzinnego i opiekuńcze-
go, je eli dobro dziecka jest zagro one, sąd
opiekuńczy wydaje odpowiednie zarzą-
dzenia ograniczające w istocie wykonywa-
nie władzy rodzicielskiej nad konkretnym
dzieckiem. W szczególności sąd opiekuń-
czy mo e:
– zobowiązać rodziców (a tak e małolet-
niego) do określonego postępowania z jed-
noczesnym wskazaniem sposobu kontroli
realizacji wydanych zarządzeń;
– poddać wykonywanie władzy rodzi-
cielskiej stałemu nadzorowi rodzinnego
kuratora sądowego;
– skierować małoletniego do organizacji
lub instytucji powołanej do przygotowania
zawodowego albo do innej placówki spra-
wującej częściową pieczę nad dziećmi,
– zarządzić umieszczenie małoletniego
dziecka w rodzinie zastępczej albo w pla-
cówce opiekuńczo-wychowawczej, a więc
wyjąć dziecko spod sfery bezpośredniego
oddziaływania rodziców.
W razie jednoznacznego nadu ywa-
nia władzy rodzicielskiej lub ra ącego za-
niedbywania swych obowiązków wobec
małoletniego dziecka, sąd opiekuńczy ma
kompetencję do pozbawienia rodziców
(lub jednego z nich) władzy rodzicielskiej
(art. 111 § 1 k.r.o.).
W świetle obowiązującego w Polsce pra-
wa nie jest więc tak, e rodzice nie mogą
ponieść ujemnych konsekwencji z powo-
du swojego nagannego zachowania wobec
dzieci, zwłaszcza gdy krzywdzą je, zagra-
ając ich dobru, czy wtedy gdy będą prze-
łamywać prawne zakazy stosowania niepe-
dagogicznych i zdelegalizowanych metod
wychowawczych.
Ustanowienie kategorycznych, praw-
nych zakazów określonego zachowania ma
ten walor, e jednoznacznie i bez mo liwo-
ści, czy potrzeby indywidualnego ocenia-
nia dzieli metody postępowania z dziećmi
poddanymi władzy rodzicielskiej na do-
zwolone i zakazane, co uniemo liwia inne
oceny tego typu zachowania i uznawania
go raz jako zabronione, a innym razem jako
dozwolone, gdy było zasłu one i niedo-
statecznie drastyczne.
Wyłączenie mo liwości dokonywania
rozbie nych ocen fizycznego karcenia dzie-
ci z punktu widzenia jego legalności lub
nielegalności pozwala na łatwe wychwy-
cenie wszystkich dzieci karconych w spo-
sób niedozwolony (np. przy pomocy ankiet
przeprowadzanych wśród uczniów w szko-
łach co pół roku) i na przyjrzenie się bli ej
stosunkom panującym w danej rodzinie
między rodzicami i dziećmi, a następnie na
ocenę, czy rodzicielskie karcenie cielesne
nie przybiera wyraźnie szkodliwych form
i siły, których nie mo na dalej tolerować,
gdy godzi to powa nie w dobro małolet-
niego dziecka.
Ustanowienie prawnego zakazu karania
fizycznego osób małoletnich bez konkret-
nej, automatycznie uruchamianej sankcji
uznać nale y za zdecydowanie racjonalne
rozwiązanie, gdy nie tworzy się napiętych
stosunków między rodzicami i dziećmi, nie
antagonizuje tych, których stosunki powin-
ny się układać jak najlepiej i którzy co do
zasady są sobie bardzo bliscy, zwłaszcza
e większość rodziców działa w dobrej in-
teo r ia
Dziecko krzywdzone • nr 3(28) 2009
69
Zgłoś jeśli naruszono regulamin