Wiktymizacja wychowanków domów dziecka - raport z badań.pdf

(541 KB) Pobierz
M
onika
S
ajkowSka
wiktymizacja wychowanków domów dziecka – rapot z badań
M
onika
S
ajkowSka
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW
Fundacja Dzieci Niczyje
Wiktymizacja wychowanków domów dziecka
– raport z badań
Problem wiktymizacji dzieci wychowujących się w domach dziecka, w tym wykorzystywania
seksualnego, nie był nigdy w Polsce przedmiotem diagnozy empirycznej. Przeprowadzenie ba-
dań, wyniki których prezentuje ten raport, pozwoliło na scharakteryzowanie skali traumatycz-
nych doświadczeń wychowanków oraz zakresu pomocy, jaką otrzymali w takich przypadkach.
Umożliwiło również ocenę wiedzy personelu domów dziecka na temat doświadczeń wiktymiza-
cji ich podopiecznych.
Wstęp
aport prezentuje wyniki badań
przeprowadzonych w 2005 r.* w ra-
mach programu „Przywrócić dzie-
ciństwo” Fundacji Przyjaciółka, Fundacji
Oriflame Dzieciom oraz World Childhood
Foundation. Badania realizowano w 39 do-
mach dziecka stanowiących ogólnopolską,
celowo-warstwową próbę takich placówek.
Głównymi celami badania było poznanie
doświadczeń dzieci wychowujących się
w domach dziecka w zakresie różnych
form przemocy i wykorzystywania seksu-
alnego oraz ocena wiedzy personelu do-
mów dziecka na temat doświadczeń wikty-
mizacji swoich podopiecznych oraz ocena
ich kompetencji w zakresie diagnozowania
symptomów wykorzystywania seksualne-
go i podejmowania interwencji w takich
przypadkach.
Badania wychowanków zostały przepro-
wadzone za pomocą techniki CAPI (Compu-
ter Aided Personal Interview).
Jest to technika
stosowana w badaniach ilościowych, po-
legająca na przeprowadzaniu wywiadów
z respondentami przy użyciu przenośnych
komputerów (notebook-ów), zamiast tra-
dycyjnych kwestionariuszy. Badania per-
sonelu placówek prowadzone były metodą
ankiety wypełnianej indywidualnie przez
respondenta (self-administered
questionaire).
Doświadczenia wykorzystywania seksu-
alnego wychowanków postanowiono diag-
nozować w kontekście innych form wikty-
mizacji. Umożliwiło to zmniejszenie eks-
* W artykule zaprezentowane zostały główne ustalenia badawcze. Pełen tekst raportu dostępny jest na portalu
www.dzieckokrzywdzone.pl.
1
M
onika
S
ajkowSka
wiktymizacja wychowanków domów dziecka – rapot z badań
pozycji pytań o kontakty seksualne, a tym
samym osłabienie ich drażliwości. Oprócz
względów metodologicznych, na decyzję
tę wpłynęły względy merytoryczne – uzy-
skanie informacji na temat szerokiego
spektrum potencjalnie traumatycznych do-
świadczeń różnych form przemocy, zagro-
żenia i straty umożliwia ocenę tego wymia-
ru życiowej sytuacji wychowanków.
Inspiracją dla konstrukcji narzędzia ba-
dawczego użytego w celu gromadzenia
informacji na temat doświadczeń wikty-
mizacji wychowanków był Kwestionariusz
Wiktymizacji Młodzieży (The
Juvenile Vic-
timization Questionnaire
– JVQ) autorstwa
Sherry L. Hamby i Davida Finkelhora
(Hamby, Finkelhor 2001). Kwestionariusz
ten został zaprojektowany w celu zbiera-
nia informacji o jak najszerszym zakresie
doświadczeń wiktymizacyjnych młodych
ludzi. Uwzględniono w nim wszystkie
główne formy przestępstw i krzywdzenia,
których mogą oni doświadczyć. Są to do-
świadczenia specyficzne dla okresu dzie-
ciństwa, takie jak zaniedbywanie czy też
kontakty seksualne z osobą dorosłą, które
na tym etapie życia zawsze uznawane są
za przestępstwo. Są to również takie formy
wiktymizacji, które mogą przydarzyć się
zarówno dziecku, jak i osobie dorosłej – jak
kradzież czy napad. Kwestionariusz wy-
różnia formy wiktymizacji w środowisku
rówieśniczym, ze strony rodziców i człon-
ków rodziny oraz innych dorosłych.
Kwestionariusz Wiktymizacji Młodzieży
diagnozuje 35 form krzywdzenia w ramach
sześciu generalnych kategorii: przestępstw
konwencjonalnych, krzywdzenia dziecka
w rodzinie, przemocy rówieśniczej, wyko-
rzystywania seksualnego, wiktymizacji po-
średniej – bycia świadkiem różnych form
przemocy oraz uczestniczenia w katastro-
fach i innych nadzwyczajnych, niebezpiecz-
nych sytuacjach. Przedmiotem diagnozy są
doświadczenia dziecka w ciągu roku po-
przedzającego badanie.
W trakcie opracowywania pierwszej czę-
ści kwestionariusza zastosowanego w ba-
daniach wychowanków domów dziecka
odwołano się do opisanego wyżej Kwe-
stionariusza Wiktymizacji Młodzieży, wy-
korzystując zastosowaną w nim koncepcję
wiktymizacji oraz jej wyróżnione moduły.
Wprowadzono jednak szereg zmian i uzu-
pełnień wynikających z:
1) uwzględnienia specyfiki realiów ame-
rykańskich, których dotyczą pytania JVQ,
2) uwzględnienia specyfiki sytuacji życio-
wej wychowanków domów dziecka – res-
pondentów w polskich badaniach,
3) dążenia do minimalizacji drażliwości
narzędzia badawczego, oraz co najważniej-
sze,
4) dostosowania kwestionariusza do py-
tań badawczych, które były przedmiotem
zainteresowania badaczy.
W rezultacie adaptacji kwestionariusza
JVQ w prowadzonych badaniach poddano
diagnozie następujące formy wiktymizacji:
A. PRZESTĘPSTWA KONWENCJO-
NALNE
A1. Kradzież własności osobistej
Czy w ciągu ostatniego roku zdarzyło
Ci się, że ktoś ukradł Ci jakąś rzecz, której
nigdy nie odzyskałeś/aś? Chodzi tu np.
o przedmioty takie jak: plecak, pieniądze,
zegarek, ubranie, rower.
A2. Rozbój
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś użył
siły, żeby zabrać Ci coś, co miałaś/eś przy
sobie albo na sobie?
A3. Wandalizm
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś celowo
zepsuł albo zniszczył coś, co należało do
Ciebie?
A4. Napaść przy użyciu niebezpieczne-
go przedmiotu
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś ude-
rzył Cię lub celowo zaatakował przy uży-
ciu jakiegoś niebezpiecznego przedmiotu
(kija, pistoletu, noża)?
B: PRZEMOC DOMOWA
B1. Przemoc fizyczna, której sprawcami
byli opiekunowie
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś do-
rosły (członek, rodziny, opiekun) uderzył
2
M
onika
S
ajkowSka
wiktymizacja wychowanków domów dziecka – rapot z badań
Cię, zbił, szarpał albo używał wobec Ciebie
innych rodzajów przemocy fizycznej?
B2. Przemoc psychiczna/emocjonalna
Czy zdarzało się, w ciągu ostatniego
roku, że czułeś się naprawdę źle, bo dorośli
(członkowie rodziny, opiekunowie) wymy-
ślali Ci, mówili o Tobie złe rzeczy?
C: KRZYWDZENIE PRZEZ RÓWIEŚ-
NIKÓW I RODZEŃSTWO
C1. Przemoc fizyczna ze strony rówieś-
nika
Czy w ciągu ostatniego roku zdarzyło
się, że uderzył Cię lub pobił ktoś mniej wię-
cej w Twoim wieku?
C2. Napaść zbiorowa
Czy w ciągu ostatniego roku zdarzyło
się, że zostałaś/eś pobita/y, zaczepiona/y
lub napadnięta/y przez grupę dzieciaków
albo młodzieży?
C3. Przemoc podczas randki
Czy w ciągu ostatniego roku Twoja
dziewczyna/chłopak albo ktokolwiek, z kim
wybrałeś się na randkę, spoliczkował Cię
albo uderzył?
C4. Znęcanie się
Czy w ciągu ostatniego roku zdarzy-
ło się, że jakieś osoby/osoba mniej więcej
w Twoim wieku, znęcały/a się nad Tobą?
D: WYKORZYSTYWANIE SEKSUAL-
NE/OSTATNI ROK
D1. Dotykanie intymnych części ciała
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś, wbrew
Twojej woli, dotykał intymnych części
Twojego ciała i/lub zmuszał Cię do takiego
dotyku?
D2. Gwałt: usiłowany lub dokonany
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś zmuszał
Ciebie do uprawiania seksu, czyli do stosun-
ku seksualnego w jakiejkolwiek postaci?
D3. Ekshibicjonizm
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś zmu-
szał Cię do oglądania intymnych części jego
ciała – przy użyciu siły lub z zaskoczenia?
D4. Słowne molestowanie seksualne
Czy w ciągu ostatniego roku ktoś zranił
Twoje uczucia, mówiąc lub pisząc rzeczy
związane z seksem, a dotyczące Ciebie albo
Twojego ciała?
D5. Werbowanie do celów seksualnych
w Internecie
Czy zdarzyło Ci się w ciągu ostatnie-
go roku zawrzeć w Internecie znajomość,
w wyniku której próbowano wykorzystać
Cię do celów seksualnych?
E. WYKORZYSTYWANIE SEKSUAL-
NE DO 15. ROKU ŻYCIA
E1. Dotykanie intymnych części ciała
Czy Tobie zdarzyło się, że, zanim skoń-
czyłaś/eś 15 lat, ktoś dorosły dotykał in-
tymnych części Twojego ciała i/albo zmu-
szał Cię do dotykania intymnych części
swojego ciała?
E2. Współżycie seksualne
Czy Tobie zdarzyło się, że zanim skoń-
czyłaś/eś 15 lat, ktoś dorosły odbył z Tobą
stosunek seksualny?
E3. Wykorzystywanie do produkcji
pornografii
Czy Tobie zdarzyło się, że zanim ukoń-
czyłaś/eś 15 lat, ktoś robił Ci zdjęcia albo
nagrywał Cię kamerą wideo, kiedy byłaś/eś
naga/i?
F. BYCIE ŚWIADKIEM, WIKTYMIZA-
CJA POŚREDNIA
F1. Świadek przemocy domowej
Czy w ciągu ostatniego roku widziałeś,
jak jedno z Twoich rodziców zostało ude-
rzone lub pobite przez drugiego rodzica,
bądź przez swojego przyjaciela (partnera)
lub przyjaciółkę (partnerkę)?
F2. Świadek przemocy rodzica/opieku-
na wobec rówieśników/rodzeństwa
Czy w ciągu ostatniego roku byłaś/eś
świadkiem tego, że ktoś dorosły (członek
rodziny, opiekun) uderzył, zbił, szarpał
albo używał innych rodzajów przemocy
fizycznej wobec Twej koleżanki, kolegi lub
rodzeństwa?
F3. Świadek rówieśniczej przemocy fi-
zycznej
Czy w ciągu ostatniego roku byłeś świad-
kiem tego, że ktoś z Twoich znajomych
został uderzony lub pobity przez swojego
rówieśnika?
F4. Świadek rówieśniczej przemocy
psychicznej
3
M
onika
S
ajkowSka
wiktymizacja wychowanków domów dziecka – rapot z badań
Czy w ciągu ostatniego roku byłeś świad-
kiem tego, że osoby mniej więcej w Twoim
wieku znęcały się nad kimś?
F5. Świadek przemocy seksualnej,
gwałtu
Czy kiedykolwiek byłaś/eś świadkiem
tego, że ktoś był zmuszany do uprawiania
seksu, czyli do stosunku seksualnego w ja-
kiejkolwiek postaci?
Porządek pytań o poszczególne do-
świadczenia wiktymizacji nie był, co oczy-
wiste przypadkowy. W pierwszej części
kwestionariusza pytano o przestępstwa
konwencjonalne, ze względu na relatyw-
nie najmniejszą drażliwość tej grupy pytań.
Pytania o doświadczenia wykorzystywa-
nia seksualnego kończyły blok pytań o do-
świadczenia wiktymizacji.
Formy wiktymizacji – doświadczenia własne wychowanków
W badaniach wzięło udział 495 wycho-
wanków w wieku 15–18 lat przebywających
w domach dziecka (ogólnopolska, losowo-
warstwowa próba placówek). Liczba wycho-
wanków, którzy wzięli udział w badaniach
w poszczególnych placówkach, była różna
– od 29 do 4 osób. Średnia liczba responden-
tów w placówce wyniosła 12,7. W badanej
próbie znalazło się 241 dziewcząt (48,8%)
i 254 chłopców (51,2%).
Respondentom zadano pytania o ich włas-
ne doświadczenia. W przypadku większości
form wiktymizacji ci, którzy ich doświad-
czyli, udzielali również informacji umożli-
wiających charakterystykę sprawców oraz
dotyczących ujawnienia versus zatajenia
własnych doświadczeń.
Aby ocenić specyfikę sytuacji wycho-
wanków domów dziecka w porównaniu
z sytuacją dzieci i młodzieży wychowują-
cych się w domach rodzinnych, konieczne
byłoby odwołanie się do danych charak-
teryzujących całą populację młodzieży
w podobnym wieku, w zakresie analo-
gicznych form wiktymizacji. Danymi
takimi, niestety, nie dysponujemy, stąd
ograniczone możliwości formułowania
wniosków na temat specyfiki badanej gru-
py. Dostępne polskie ustalenia badawcze
odnoszą się głównie do przemocy rówieś-
niczej – ta najczęściej była przedmiotem
zainteresowania polskich badaczy. Nie-
liczne programy badawcze diagnozujące
szersze spektrum traumatycznych do-
świadczeń dzieciństwa różnią się zasto-
sowaną metodologią i charakterystyką
próby badawczej. Nie zawsze dotyczą
doświadczeń ostatniego roku przed ba-
daniem, a częściej wszystkich zapamięta-
nych przez respondenta zdarzeń.
Analizując poniżej wyniki opisujące
wyróżnione rodzaje wiktymizacji wycho-
wanków, będziemy jednak tam, gdzie to
możliwe przywoływać istniejące dane
badawcze, które pozwolą w pewnym za-
kresie na interpretację prezentowanych
informacji o wychowankach. Będą to
przede wszystkim dane z badań Krysty-
ny Ostrowskiej i Janusza Surzykiewicza,
którzy w latach 1997 i 2003 przeprowa-
dzili badania na temat zachowań agre-
sywnych uczniów w szkole i poza szko-
łą na próbie uczniów wszystkich typów
szkół w Polsce (Ostrowska, Surzykiewicz
2005) oraz z badań Anny Brzezińskiej
i Elżbiety Hornowskiej nad agresją i prze-
mocą wobec dzieci i młodzieży – uczniów
szkół poznańskich (Brzezińska, Hornow-
ska red. 2004). Użyteczne będzie również
przytoczenie ustaleń badawczych na
temat skali zjawiska wykorzystywania
seksualnego dzieci w Polsce, które były
rezultatem programów badawczych re-
alizowanych w ostatniej dekadzie w na-
szym kraju (Fluderska, Sajkowska 2001;
Izdebski 2000).
4
M
onika
S
ajkowSka
wiktymizacja wychowanków domów dziecka – rapot z badań
Przestępstwa konwencjonalne
Porównanie frekwencji różnych do-
świadczeń wiktymizacji pokazało, iż wśród
tych występujących najczęściej znajdują się
kradzieże i akty wandalizmu – niszczenie
własności wychowanków. 70% z nich do-
świadczyło w ostatnim roku kradzieży,
przy czym aż 42% więcej niż jednokrotnie.
Blisko 1/5 wychowanków odebrano bądź
próbowano odebrać ich własność siłą lub
grożąc użyciem siły, 6% padło ofiarą takie-
go rozboju kilkakrotnie.
Spośród 47% wychowanków, którym
umyślnie zniszczono w ciągu ostatniego
roku ich własność, połowie (23%) zdarzyło
się to kilka lub wiele razy.
Co czwartego z badanych napadnięto
z użyciem niebezpiecznego narzędzia, 8%
więcej niż raz.
Tabela 1.
Przestępstwa konwencjonalne – doświadczenia wychowanków, w % (N = 495)
Forma wiktymizacji
Kradzież
Rozbój
Zniszczenie rzeczy
Napad
Nie zdarzyło mi się
30
82
53
76
Zdarzyło się
raz
28
11
24
16
kilka razy
33
6
20
6
wiele razy
9
1
3
2
Ogrom skali doświadczeń kradzieży wśród wychowanków domów dziecka (70%) oddaje
porównanie uzyskanych wyników z ustaleniami badawczymi dotyczącymi ogółu młodzieży,
które prezentuje tabela 2. Wychowankowie znacznie częściej niż ich rówieśnicy doświadczają
niszczeniaswoichosobistych rzeczy. Nieco mniejsze, ale nadal ilustrujące wyjątkowo wysoki
stopień wiktymizacji wychowanków, są rozbieżności w doświadczeniach rozboju – odebra-
nia siłą pieniędzy lub rzeczy. Marginalne wśród ogółu młodzieży doświadczenie napadu
z niebezpiecznym narzędziem, to doświadczenie co czwartego wychowanka!
Kradzieże i wandalizm to realia placówkowego życia. Potwierdzają to prezentowane
ustalenia badawcze i opinie praktyków. Tak częste doświadczenie łamania uznanych norm
społecznych chroniących prywatną własność może być przyczyną relatywizmu i obojęt-
nienia na takie zasady moralne. Może również skutkować poczuciem krzywdy, frustracją
i chęcią odwetu.
Przemoc ze strony osób dorosłych
Co trzeci wychowanek w ciągu ostatnie-
go roku został uderzony lub pobity przez
osoby dorosłe – w tym 10% kilka razy, 4%
– wiele razy. Spośród badanych, którzy do-
znali przemocy fizycznej, najwięcej osób
wskazało, że sprawcą był ktoś z rodziny.
Połowa badanych, których pobili dorośli
(51%), doświadczyła tego ze strony swoich
najbliższych. Jak pokazują deklaracje wy-
chowanków, kary fizyczne stosują również
wychowawcy w placówce – niemal co trze-
cia ofiara przemocy fizycznej (30%) została
pobita przez wychowawców z domu dzie-
cka. W dalszej kolejności sprawcami prze-
mocy fizycznej wobec wychowanków były
osoby znajome (14%) i nauczyciele (11%).
Mimo że pytanie dotyczyło przemocy ze
strony bliskich dorosłych, 5% wychowan-
ków wskazało jako sprawców doznanej
przemocy fizycznej nieznajome osoby.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin