Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone.PDF

(77 KB) Pobierz
Ewa Jarosz
Uniwersytet Śląski
Odpowiedzialność pedagogów
za dzieci krzywdzone
Autorka poruszyła kwestię odpowiedzialności pedagogów w sytuacji krzywdzenia dzieci
oraz określiła powinności współczesnego pedagoga, powołując się na dokument „Między-
narodowa ochrona praw dziecka”. Ponadto przedstawiła wyniki badań, które ukazują
sposoby reagowania personelu szkolnego na sytuacje przemocy wobec dzieci. W artyku-
le podano uzasadnienie interwencji pedagoga w takiej sytuacji, określając wymiary od-
powiedzialności pedagogów za pomoc dzieciom.
Krzywdzenie dzieci w rodzinie jest
zjawiskiem (problemem) społecznym,
wobec którego aktywna postawa pedago-
gów i nauczycieli jest współcześnie wy-
raźnie oczekiwana i coraz dobitniej arty-
kułowana zarówno przez badaczy zjawi-
ska czy praktyków w zakresie profesjo-
nalnej pomocy dzieciom krzywdzonym,
jak też w deklaracjach i regulacjach praw-
nych, które ogólniej sugerują powinność
przyjmowania przez nauczyciela odpo-
wiedzialności osobistej i zespołowej za
wychowanie oraz dbałość o dobro uczniów
(zob. Ratuś 1995;
Międzynarodowa ochro-
na praw dziecka
1996). Współczesny pe-
dagog musi postrzegać siebie jako osobę,
która może i powinna podejmować działa-
nia ograniczające, kompensujące lub za-
pobiegające występowaniu różnorakich
zagrożeń dzieci i młodzieży, w tym do-
świadczania przez nich przemocy w ro-
dzinie. Krzywdzenie dzieci w rodzinie, jako
problem wymagający interwencji peda-
gogów, stanowi jednak dla nich wielowy-
miarowe wyzwanie i nader często reago-
wanie nań spotyka się ze słabszym bądź
silniejszym oporem. Doniesienia badawcze
z terenu Stanów Zjednoczonych ujawniają,
że jedynie część wykrywanych lub podej-
rzewanych przypadków krzywdzenia dzie-
ci jest zgłaszana przez nauczycieli odpo-
wiednim instytucjom (od około 10% do
ponad 30% w różnych badaniach) (Abra-
hams i in. 1992; Herzberger 2002, s. 169;
por. Tite 1993), a w innym ujęciu – niedu-
ża część zgłoszeń przypadków krzywdze-
nia dzieci do instytucji specjalistycznych
pochodzi od personelu szkolnego (od
10% do około 17%) (Mc Intyre 1987).
Badania nad reakcjami nauczycieli na
przypadki przemocy domowej nad dziećmi,
przeprowadzone w połowie lat 90. wśród
nauczycieli w Polsce, również wskazują
na słabe preferencje badanych do bezpo-
średniego zgłaszania takich sytuacji insty-
tucjom specjalistycznym lub wymiarowi
1
Jarosz / Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone
sprawiedliwości (1%–6% badanych), prze-
łożonym (około 25%), czy specjaliście – pe-
dagogowi szkolnemu (18%). Natomiast aż
35% badanych podjęło działania w postaci
„pocieszania dziecka” lub „pouczenia rodzi-
ców”, a – co szczególnie znaczące – 13% ba-
danych nauczycieli nie zareagowało w ża-
den sposób na znane sobie przypadki po-
ważnego krzywdzenia dziecka w rodzinie
(zob. Jarosz 1998b). W świetle nawet tak
lapidarnie wskazanych komunikatów ba-
dawczych założyć należy, iż nauczyciele
z różnych względów nie chcą lub nie potra-
fią podejmować pożądanych zachowań czy
reakcji na przypadki krzywdzenia dzieci.
Aktywizowanie pedagogów w działa-
niach wobec zjawiska napotyka wiele
czynników hamujących i utrudniających.
Związane są one zarówno z reagowa-
niem i interweniowaniem wobec proble-
mu, jak i jego identyfikowaniem w kon-
kretnych przypadkach. Bariery te mają
charakter społeczno-kulturowy, emocjo-
nalny, ale i poznawczo-diagnostyczny czy
proceduralny
1
. W literaturze przedmiotu
wymienia się często wpływ kulturowo-
-obyczajowych norm dotyczących rodzi-
ny, wychowywania dziecka, ingerencji
w życie domowe i stosunki pomiędzy ro-
dzicami a dziećmi, ale też i inne czynniki
(np. tzw.
NIMBY Syndrom,
zob. Bilo
1994). Wpływ wielu czynników dezakty-
wujących działania pedagogów i nauczy-
cieli wobec sytuacji krzywdzenia dzieci
w rodzinie może być minimalizowany,
aby jednak tak się stało, konieczna jest
znajomość i ustawiczna penetracja ich
natury i źródeł. Wiedza na temat tego, co
powstrzymuje nauczycieli i pedagogów
przed angażowaniem się w racjonalne
działania wobec dzieci krzywdzonych,
pozwala dobierać najbardziej skuteczne
strategie uaktywniania tych środowisk.
Penetracje literatury przedmiotu na
temat czynników powstrzymujących na-
uczycieli i pedagogów oraz inne osoby
przed działaniami wobec przypadków
krzywdzenia dzieci, sugerują nakreślenie
kilku głównych obszarów, na których
zdaje się opierać pożądana aktywność:
·
Uzmysłowienie sobie i uznanie swojej
roli w przeciwdziałaniu zjawisku oraz
przyjęcie osobistej odpowiedzialności
za podejmowanie działań.
Znajomość i poznawczo-emocjonal-
ne przyjęcie współczesnych założeń
teoretyczno-praktycznych na temat
problemu, opartych na współczesnej
wiedzy o zjawisku.
Znajomość i przygotowanie do po-
dejmowania, możliwych dla pedago-
gów i nauczycieli, różnych typów
działań wobec problemu.
·
·
Aktywna postawa pedagogów wobec
sytuacji krzywdzenia dzieci oparta jest
przede wszystkim na odczuwaniu przez
nich powinności i subiektywnym uznaniu
swojej roli w społecznych działaniach
wobec zjawiska. Konieczność interwe-
niowania pedagogów w przypadki wystę-
powania problemu można uzasadnić
wieloma argumentami, z których najważ-
niejsze krystalizują określone
wymiary
odpowiedzialności
pedagogów za pomoc
dzieciom krzywdzonym. Jak się wydaje,
działania aktywizujące środowiska na-
uczycieli i pedagogów powinny przede
wszystkim odwoływać się do tych argu-
mentów. Ich świadomość wśród nauczy-
cieli i internalizacja zdają się w głównej
mierze kreować gotowość do reagowania
na sytuacje występowania zjawiska. Do
najważniejszych uzasadnień należą na-
stępujące argumenty
2
:
1
I. Pospiszyl określa przemoc w rodzinie jako jedną z trudniej rozpoznawalnych dysfunkcji życia społecznego,
wskazując na znaczenie problemów i nieścisłości definicyjnych, akceptujący stosunek społeczny do wielu form
przemocy, intymność problemu i jego „umykanie” kontroli społecznej, nobilitowanie niektórych form przemocy do
metod i środków wychowawczych (Pospiszyl 2000). Prezentację niektórych czynników utrudniających interwencję
wobec problemu krzywdzenia dzieci znajdzie Czytelnik również w (Jarosz 2001; Jarosz, Wysocka 2001).
2
Por. (DePanfilis, Salus 1992, Tower 1992).
2
Jarosz / Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone
I.
Dziecko jest osobą zależną od innych,
bowiem samo nie jest w stanie zadbać
o siebie i bronić się przed zagrożeniami.
Różne osoby dorosłe mają obowiązek
troszczenia się o jego dobro, wynikający
bądź z naturalnych więzi (rodzice), bądź
z roli zawodowej opieki i pracy z dzieckiem,
czy wreszcie z zadań ogólnej pieczy nad
rozwojem i dobrostanem członków społe-
czeństwa. Jeśli zagrożenie dobra dziecka
pochodzi od samych rodziców, jeśli oni
sami nie są w stanie chronić je i dbać o je-
go bezpieczny rozwój, wówczas przyjęcie
roli adwokatów i obrońców dziecka przez
inne osoby dorosłe i instytucje odpowie-
dzialne za jego rozwój staje się swoistym
imperatywem.
Unikalną w tym względzie pozycję, je-
dyną porównywalną z pozycją rodziców,
zajmują pedagodzy i nauczyciele. Należy
zauważyć, iż jako jedni z nielicznych po-
siadają oni społeczny mandat (przyzwole-
nie) na ingerowanie w sprawy wychowa-
nia i rozwoju dziecka oraz na pewną pe-
netrację rodziny. Rola obrońców i rzecz-
ników dziecka wpisana w profesję na-
uczycieli oznacza wyraźne opowiadanie
się pedagogów
po jego stronie,
chronienie
go przed samowolą dorosłych, w tym na-
wet rodziców (Czerepaniak-Walczak 1994;
Zmarzlik, Piwnik 1999). W świetle takich
przesłanek odpowiedzialność pedagogów
i nauczycieli za dobro dziecka i dbałość o je-
go rozwój, a więc i podejmowanie działań
wobec dzieci krzywdzonych, ma wyraźny
wymiar ich
odpowiedzialności zawodowej.
II.
Doświadczanie przez dzieci różnych
form przemocy i różnych odmian zanie-
dbywania ze strony rodziców powoduje
liczne niekorzystne następstwa i szkody
w rozwoju. Literatura przedmiotu wskazuje
na wiele możliwych konsekwencji: zaburze-
nia emocjonalne, zaburzenia osobowości,
obniżanie możliwości edukacyjnych i po-
znawczych, zaburzenia adaptacji społecz-
nej, rozwój stanów patologicznych, wzrost
3
agresywności i tendencji do stosowania
przemocy wobec innych, uszczerbki zdro-
wia i na wiele innych dewastacji
3
. Świa-
domość możliwości wystąpienia tych na-
stępstw oraz potrzeba przeciwdziałania
takim zagrożeniom, leży więc w obszarze
odpowiedzialności opiekuńczo-wychowa-
wczej
nauczycieli za pomyślny rozwój
dziecka i dbałość o właściwe warunki te-
go rozwoju.
III.
Współczesne interpretacje na temat
źródeł i mechanizmów przemocy i zanie-
dbywania dziecka w rodzinie wyraźnie
podkreślają związek występowania zjawiska
z funkcjonowaniem rodziny w pewnych
warunkach społecznych. Wiele zjawisk
i ogólnych problemów społecznych, jak
np. izolacja społeczna rodzin i ogranicze-
nie nieformalnego wsparcia społecznego
rodzin, bezrobocie, ubóstwo i trudne wa-
runki socjalno-ekonomiczne, wczesne ro-
dzicielstwo, problemy uzależnieniowe,
stres i wysokie wymagania życiowe, jak
też pewne normy i standardy społeczne
osłabiają jakość rodzicielstwa, wzmagają
też tzw. stres życia, uznawany za jeden
z podstawowych czynników ryzyka poja-
wiania się krzywdzenia dzieci, oraz po-
wodują wiele sprzyjających stosowaniu
przemocy indywidualnych problemów
i dysfunkcji rodziców.
Jeśli społeczeństwo stwarza pewne
warunki sprzyjające przemocy domowej,
to jest w pewnym sensie współodpowie-
dzialne za jej pojawianie się. Dlatego
obowiązkiem społeczeństwa jest podej-
mować reakcje (działania) powstrzymu-
jące występowanie zjawiska. Społeczeń-
stwo powinno wykorzystywać dla takich
działań posiadane przez siebie możli-
wości – swoje instytucje, a wśród nich
szkołę i inne instytucje oświatowo-wy-
chowawcze. Ten argument uzasadniają-
cy konieczność podejmowania przez pe-
dagogów – członków i przedstawicieli
społeczeństwa – działań wobec zjawiska
W bogatej literaturze przedmiotu Czytelnik odnajdzie wiele informacji na temat wyników badań nad negatywnymi
konsekwencjami rozwojowymi doznawania przemocy domowej przez dzieci. W literaturze polskojęzycznej (zob. m. in.
Browne, Herbert 1999; Iwaniec, Szmagalski 2003; Pospiszyl 1994).
3
Jarosz / Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone
krzywdzenia dzieci można – jak się wydaje
– określić mianem swoistej
odpowiedzial-
ności społecznej
4
.
IV.
Nauczyciele, pedagodzy są nie tyl-
ko członkami społeczeństwa, ale też jego
reprezentantami – „nośnikami” uznawa-
nych w społeczeństwie praw, wartości
i zasad. Są też przekazicielami wartości
ogólnoludzkich, takich jak sprawiedli-
wość, wartości etyczne czy idee demo-
kratyczne. Posiadają w tej mierze symbo-
liczne znaczenie i zadania. Ich zachowa-
nia, poglądy, postawy modelują i przeka-
zują kolejnym pokoleniom podstawowe
idee i wartości. Nauczyciele uczą zasad
społecznych, moralnych, uczą praw oraz
odpowiedzialności za innych. Kiedy więc
dochodzi do przemocy i zaniedbywania
dziecka, pedagodzy powinni praktycznie
realizować to, czego uczą, urzeczywistniać
głoszone przez siebie zasady, prawa, wpa-
jane innym wartości. W takiej perspekty-
wie konieczność reagowania nauczycieli
i udzielania przez nich pomocy dzieciom
w sytuacji przemocy domowej przyjmuje
wymiar
odpowiedzialności edukacyjnej.
V.
Przemoc wobec dziecka stanowi łama-
nie jego podstawowych praw, praw jednost-
ki i obywatela. Państwo, realizując i rozwi-
jając demokratyczne idee ochrony wszyst-
kich obywateli, wszystkich swoich człon-
ków, musi zadbać o protekcję i ochronę
praw dziecka – także wówczas, jeśli nie są
one przestrzegane przez rodziców. Agendy
państwowe – instytucje państwa, takie jak
szkoły, ponoszą więc swoistą
polityczną
odpowiedzialność
za podejmowanie dzia-
łań chroniących prawa obywatela-dziecka.
VI.
Pozycja pedagogów i nauczycieli,
w porównaniu z innymi układami otaczają-
cymi rodzinę z problemem przemocy lub
zagrożonej jej wystąpieniem, jest wyraź-
nie uprzywilejowana. Odznacza się lep-
szymi niż w przypadku innych osób, grup
czy instytucji praktycznymi możliwościa-
mi podejmowania różnorakich działań
wobec problemu krzywdzenia dzieci.
Możliwości te to pewne dyspozycje i wa-
runki charakteryzujące pedagogów i ich
pracę (Jarosz 1998a, Jarosz 1998b).
Po pierwsze, nauczyciele są profesjona-
listami posiadającymi rozległą wiedzę
o problemach opieki i wychowania oraz
o cechach i zachowaniach typowych i nie-
typowych dla dzieci na określonych eta-
pach rozwojowych, wiedzę pozwalającą
identyfikować odstępstwa i zaburzenia
w zachowaniu dzieci (w tym powodowa-
ne doświadczaniem przemocy domowej).
Po drugie, pedagodzy są ekspertami
w dziedzinie oddziaływania, edukacji, tre-
ningu i kształtowania postaw, opinii, za-
chowań, czy umiejętności.
Po trzecie, w sposób częsty, regularny
kontaktują się z dużą liczbą dzieci, i co
więcej, posiadają mniej lub bardziej re-
gularny kontakt lub dostęp do rodzin
swoich uczniów oraz możliwości pewnej
penetracji tych środowisk. Wymienione
cechy, umiejętności i warunki charaktery-
zujące środowiska pedagogów i nauczy-
cieli sprawiają, iż na całym świecie są oni
uznawani jako te osoby, a szkoły jako te
instytucje, które mogą (i powinny) pełnić
niezastąpioną rolę w systemie ochrony
dziecka przed krzywdzeniem. Ich znacze-
nie dla sprawnego i efektywnego funkcjo-
nowania systemu jest postrzegane niemal
jako krytyczne (zob.
Strategie postępowania
z przemocą w rodzinie
1993; DePanfilis,
Salus 1992). Przedstawiane w tym miejscu
argumenty nakreślają wymiar odpowie-
dzialności pedagogów za dzieci krzyw-
dzone, który ma postać
odpowiedzialności
ze względów utylitarnych.
VII.
Ogólne zasady etyczne wymagają
od jednostki, by udzielać innym pomocy
w sytuacjach, gdy doznają krzywd i cier-
pienia oraz starać się je ochronić. Do-
4
Użycie tutaj terminu odpowiedzialności społecznej ma oczywiście miejsce w autorskim znaczeniu, zdecydo-
wanie węższym niż interpretacje tego pojęcia w literaturze (Sokołowska 1981), gdzie termin używany jest w sen-
sie odnoszącym się do kilku z analizowanych w przedstawianej prezentacji wymiarów odpowiedzialności peda-
gogów za dzieci krzywdzone.
4
Jarosz / Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone
świadczanie przemocy ze strony rodzi-
ców przez dziecko jest przede wszystkim
doświadczaniem przez niego krzywdy
i cierpienia, bólu fizycznego i psychiczne-
go, doznawaniem strachu, lęku, poniże-
nia. Powinność reagowania nauczycieli
i pedagogów na przypadki przemocy ro-
dzinnej, udzielanie pomocy dziecku
krzywdzonemu jest więc elementem ich
ludzkiej, osobistej
odpowiedzialności mo-
ralnej.
Można domniemywać, iż przedstawiona
wyżej próba specyfikacji wymiarów odpo-
wiedzialności pedagogów za dzieci krzyw-
dzone, za udzielanie im pomocy, prowadzi
do zwiększenia wyrazistości rozumienia,
niejednokrotnie efemerycznie przyjmowa-
nego i używanego pojęcia. Można też do-
mniemywać, iż edukacja środowisk nauczy-
cielskich, uwzględniająca takie lub podobne
specyfikacje, w rzeczywistości będzie ko-
rzystnie zwiększać gotowość tych środowisk
do racjonalnych, pożądanych działań.
Kolejnym z wymienionych wcześniej
obszarów, stanowiących podłoże aktywnej
postawy nauczycieli wobec problemu dzieci
krzywdzonych, a zwłaszcza determinujących
racjonalne działania w tej mierze, jest
znajomość i respektowanie określonych
założeń teoretyczno-praktycznych na te-
mat samego zjawiska i właściwych sposo-
bów reagowania na nie. Aktywizowanie
pedagogów i nauczycieli do pomocy dzie-
ciom krzywdzonym nie może pomijać
również ich edukacji i w tej sferze.
Wśród najważniejszych założeń na temat
zjawiska, odzwierciedlających współczesne
nastawienie naukowo-praktyczne, wskazać
należy następujące (DePanfilis, Salus 1992):
1. Założenie, iż większość rodziców
krzywdzących nie czyni tego z wyraźną
premedytacją, na skutek złej woli. Krzyw-
dzenie dzieci jest raczej rezultatem dzia-
łania całego splotu czynników psycholo-
gicznych, socjalnych, sytuacyjnych i spo-
łecznych. Niewskazane jest więc prefero-
wanie postaw punitywnych wobec spraw-
ców krzywdzenia.
2. Zakłada się, iż wielu rodziców
krzywdzących może, przy odpowiedniej
profesjonalnej pomocy, zmienić swoje za-
chowanie. Uznaje się, iż rodzice posiada-
ją możliwości i siły, które mogą być przez
nich wykorzystane do zmiany stylu swe-
go rodzicielstwa. Niektórzy potrzebują
pomocy jedynie doraźnej lub subtelnego
wsparcia, inni jednak systematycznej,
długotrwałej i intensywnej pracy.
3. Uznając, iż dla dziecka wzrastanie
we własnej rodzinie jest najbardziej opty-
malną sytuacją rozwojową, paradygma-
tem strategii działania i interweniowania
wobec problemów krzywdzenia dziecka
jest dążenie do utrzymania rodziny jako
całości, dopóki bezpieczeństwo dziecka nie
jest bezpośrednio i stale zagrożone.
4. Wiodącym celem współczesnych in-
terwencji w sytuacje przemocy nad dziec-
kiem w rodzinie jest pomoc rodzinie – by
nauczyła się odpowiednio dbać o swoje
dzieci i zaspokajać ich potrzeby. Pomoc ta
powinna wzmacniać siły rodziny oraz
rozwijać konieczne dla pozytywnego rodzi-
cielstwa umiejętności, jak też rozwiązywać
te problemy rodziny, które prowadzą do
krzywdzenia dzieci. Przyjmuje się też, iż
pomoc i monitorowanie rodziny, jako
szczególnie pożądany rodzaj interwencji,
powinny przybierać jak najmniej intru-
zyjny charakter.
5. Konkretne działanie wobec rodziny
z problemem krzywdzenia dzieci musi
opierać się na wnikliwym rozpoznaniu
indywidualnego kontekstu występowania
problemu. Konstelacja czynników odpo-
wiedzialnych za przemoc domową ma
zawsze unikatowy charakter, lecz możli-
wości rodziny w zakresie przezwycięża-
nia problemu są indywidualne. Jakiekol-
wiek decyzje muszą więc opierać się na
wielowymiarowej i dogłębnej diagnozie
konkretnej sytuacji, ukierunkowanej za-
równo na odkrycie źródeł przemocy
w danej rodzinie i czynników podtrzymu-
jących i ułatwiających jej występowanie,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin