RP-2012-1.pdf

(690 KB) Pobierz
1
WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA ZNP
Rok LXXXIII Warszawa 2012
1
Skład redakcji:
Andrzej Hankała (psychologia), Elżbieta Hoffmann (sekretarz redakcji; język polski),
Bogumiła Kwiatkowska-Kowal (pedagogika), Timothy Lomas (język angielski),
Ludmiła Marnej (język rosyjski), Stefan Mieszalski (redaktor naczelny),
Swietłana Sysojewa (pedagogika), Bartłomiej Walczak (socjologia)
Redaktor statystyczny:
Bolesław Niemierko
Rada naukowa:
Przewodniczący: Tadeusz Lewowicki (Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP),
członkowie: Wojciech Kojs (Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej),
Wasyl G. Kremień (Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy),
Jacek Kurzępa (Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej we Wrocławiu),
Jerzy Nikitorowicz (Uniwersytet w Białymstoku),
Andrzej Radziewicz-Winnicki (Uniwersytet Zielonogórski),
Andrzej Sadowski (Uniwersytet w Białymstoku),
Petro Sauch (Uniwersytet im. Iwona Franki w
Żytomierzu),
Bronisław Siemieniecki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Recenzenci
Tadeusz Gałkowski, Maria Machalova, Bogusław Milerski, Ewa Ogrodzka-Mazur,
Rafał Piwowarski, Julius Sekera, Mirosław J. Szymański, Frank Tosch
Adres redakcji:
„Ruch Pedagogiczny”, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP
ul. Smulikowskiego 6/8, 00-389 Warszawa
tel. 22 330 57 46
e-mail: rektor@wsp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”:
www.rp.edu.pl
Skład,
łamanie,
druk i oprawa:
Sowa – Druk na
życzenie
www.sowadruk.pl
tel. (+48) 22 431 81 40
2
SPIS TREŚCI
Stefan Mieszalski
– O czasopiśmiennictwie pedagogicznym – kilka refleksji na 100-lecie
„Ruchu Pedagogicznego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Andrzej Radziewicz-Winnicki
– Sto lat „Ruchu Pedagogicznego”! Z okazji jubileuszu
namysł nad współczesną rolą sędziwego i popularnego periodyka pedagogicznego . . . . . . . .
ARTYKUŁY
Tadeusz Lewowicki
– Wasyla Kremienia
lozofia antropocentryczna,
lozofia edukacji,
współczesna antropozofia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marzanna B. Kielar, Aneta Gop
– Integralny Pluralizm Metodologiczny –
postdyscyplinarne podejście do badań naukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RELACJE Z BADAŃ
Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
– Aspiracje edukacyjne rodziców . . . . . . . . . . . . . . .
Malwina Szpitalak
– Zależności między stylem przywiązania a zaangażowaniem w naukę
u młodzieży licealnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SZKOŁA W
ŚWIECIE
WSPÓŁCZESNYM
Swietłana Sysojewa
– Kulturologiczna koncepcja oświatologii w kontekście rozwoju
społeczeństwa wielokulturowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SYLWETKI PEDAGOGÓW
Tadeusz Lewowicki
– Profesor Wincenty Okoń [1914–2011] . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RECENZJE
Andrzej Radziewicz-Winnicki
– Urszula Gruca-Miąsik:
Moral Dimension of Functioning
of Foster Families viewed from the Systematic Perspective (2001–2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Dernowska
– William Powell, Ochan Kusuma-Powell:
How to Teach Now. Five Keys
to Personalized Learning in the Global Classroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Teresa Wilk, Agata Rzymełka-Frąckiewicz
– Kazimierz Denek:
Uniwersytet
w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku . . . . . . . . . . . . . . .
Marta Kowalczuk-Walendziak
– Anna Karpińska:
Niepowodzenia edukacyjne – renesans
myśli naukowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Natalia Bednarska
– Beata Adrjan:
Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego . . . . . . . . . .
KRONIKA
Edward Dereń
– List na jubileusz 100-lecia „Ruchu Pedagogicznego” . . . . . . . . . . . . . . . . .
Beata Oelszlaeger
– Ogólnopolska Konferencja Naukowa nt.
Dziecko w
świecie…
Wokół
pedagogiki współbycia. Jubileusz 15-lecia serii wydawniczej „Nauczyciele-Nauczycielom” . . . . . . . . . . .
Agata Wróblewska
– Konferencja Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy PAN:
„Style i strategie
życia”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
7
17
25
41
55
65
77
81
83
86
90
92
97
99
103
3
CONTENTS
Stefan Mieszalski
– About pedagogical periodical press – some reflections
on the 100th anniversary of the „Educationa Movement” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Andrzej Radziewicz-Winnicki
– The century of „Ruch Pedagogiczny”!
(The
Pedagogical Movement)
(on the occasion of jubilee reflection on contemporary role
of aged and popular educational journal) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ARTICLES
Tadeusz Lewowicki
– Wasyl Kremien’s anthropocentric philosophy, philosophy
of education, contemporary anthroposophy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marzanna B. Kielar, Aneta Gop
– Integral Methodological Pluralism – post-disciplinary
approach to scientific research . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RESEARCH REPORTS
Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
– Educational aspirations of parents . . . . . . . . . . . .
Malwina Szpitalak
– The relationships between attachment style and engagement
in learning among high-schoolers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SCHOOL IN CONTEMPORARY WORLD
Swietłana Sysojewa
– Culturological conception of osvitology in the context
of the development of multicultural society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
PEDAGOGUES’ PROFILES
Tadeusz Lewowicki
– Professor Wincenty Okoń [1914–2011] . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
REVIEWS
Andrzej Radziewicz-Winnicki
– Urszula Gruca-Miąsik:
Moral Dimension of Functioning
of Foster Families viewed from the Systematic Perspective (2001–2011)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Dernowska
– William Powell, Ochan Kusuma-Powell:
How to Teach Now. Five
Keys to Personalized Learning in the Global Classroom
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Teresa Wilk, Agata Rzymełka-Frąckiewicz
– Kazimierz Denek:
University from
the perspective of knowledge society. Science and education in the XXI century university
. . . . . . . . . . . .
Marta Kowalczuk-Walendziak
– Anna Karpińska:
The failure of education – a renaissance
of scientific thought
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Natalia Bednarska
– Beata Adrjan:
Culture of the school. In search of the elusive
. . . . . . . . . . . .
CHRONICLE
Edward Dereń
– Letter on the occasion of the 100th anniversary of the „Educational
Movement” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Beata Oelszlaeger
– The National Scientific Conference on the Child in the world…
Around the coexistence education. 15th anniversary edition series „Teachers for teachers” . . .
Agata Wróblewska
– The Conference Forecast Committee „Poland 2000 Plus of the Polish
Academy of Sciences” – „Styles and strategies of life” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
7
17
25
41
55
65
77
81
83
86
90
92
97
99
103
4
RUCH PEDAGOGICZNY 1/2012
Stefan Mieszalski
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP
O CZASOPIŚMIENNICTWIE PEDAGOGICZNYM – KILKA
REFLEKSJI NA 100-LECIE „RUCHU PEDAGOGICZNEGO”
Mam przed sobą pożółkły zeszyt „Ruchu Pedagogicznego”
1
opatrzony następującymi
informacjami: Rok XXV, marzec 1936, miesięcznik; nr 7, Warszawa, Organ Wydziału
Pedagogicznego Związku Nauczycielstwa Polskiego Poświęcony Teorji (pisownia ory-
ginalna) Wychowania i Nauczania. Zeszyt opatrzony jest okrągłą pieczęcią „Prywat-
ne Gimnazjum Męskie im. Edwarda Rontalera, Eweliny Klepowej w Warszawie”.
Na treść zeszytu składają się dwa obszerniejsze teksty: „Kara jako
środek
wycho-
wawczy w oświetleniu teorji psychoanalitycznej” Wandy Jakobson oraz „O szkole
zbliżonej do
życia
i drogach jej realizacji w
środowisku”
Bronisława Ujmy. Z dopisku
wynika,
że
drugi tekst jest fragmentem pracy dyplomowej. Choć trudno dziś ziden-
tyfikować autorów, to rzut oka na treść wskazuje na to,
że
poruszają się oni w materii
problematyzującej myślenie o wychowaniu i kształceniu aktualne nie tylko wówczas,
ale i dziś, przy czym odwołują się do wiodących w owym czasie autorów polskich
i zagranicznych. W zeszycie są też „Sprawozdania” – odpowiadające dzisiejszym re-
cenzjom, „Polska Prasa Pedagogiczna” – odpowiadająca zamierającemu dziś nieste-
ty we współczesnych periodykach przeglądowi czasopism oraz nota „Od Wydziału
Pedagogicznego” zachęcająca czytelników do odpowiedzi na dwa pytania: „Które
zagadnienia z omawianych w N-rach 1–7 miesięcznika wydają się Kol. zbędne?” oraz
„Jakie zagadnienia Kol. radby dodać do zawartych w ostatnich siedmiu numerach?”
Z tego krótkiego przeglądu wyłania się swoista strategia zorientowana na przy-
bliżenie nauczycielom zagadnień natury ogólniejszej, a nade wszystko zachęcenie
ich do studiowania pedagogicznych i psychologicznych, a także
lozoficznych tek-
stów naukowych. Poza dwoma artykułami dobrze odzwierciedla to w omawianym
zeszycie dział „Polska Prasa Pedagogiczna”, który zawiera dość szczegółowe opisy
zawartości wydanego w 1935 r. VII tomu „Kwartalnika Psychologicznego”, „Psy-
chotechniki” (rok IX), periodyku „Zrąb” (Nr 3/23) i wreszcie miesięcznika „Rodzina
i Dziecko” (listopad 1935). Nie bez racji Wincenty Okoń zamieścił w swoim
Słowni-
ku pedagogicznym
pod hasłem Henryk Rowid zdanie: „Objąwszy w 1912 r. redakcję
»Ruchu Pedagogicznego« rozpoczął działalność zmierzającą do podniesienia poziomu
nauczycieli szkół powszechnych”.
H. Rowid trafnie zauważył,
że
poziom nauczycielstwa można z dobrym skutkiem
kształtować poprzez wydawanie czasopisma. Ma ono bowiem kilka zalet, których
nie posiadają – też wszak potrzebne – książki. Ze względu na regularność pojawiania
się może ono tworzyć trwałe więzi z czytelnikami. Efekt ten osiąga się także poprzez
powtarzaną w kolejnych numerach strukturę. Systematyczność i powtarzalność
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin