RP-2016-1.pdf
(
2783 KB
)
Pobierz
1
WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA ZNP
Rok LXXXVII Warszawa 2016
1
Skład redakcji:
Natalia Bednarska (pedagogika), Andrzej Hankała (psychologia),
Elżbieta Hoffmann (sekretarz redakcji; język polski), Bogumiła Kwiatkowska-Kowal (pedagogika),
Timothy Lomas (język angielski), Ludmiła Marnej (język rosyjski),
Stefan Mieszalski (redaktor naczelny), Swietłana Sysojewa (pedagogika),
Bartłomiej Walczak (socjologia)
Redaktor statystyczny:
Bolesław Niemierko
Rada naukowa:
Przewodniczący: Tadeusz Lewowicki (Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP),
członkowie: Wojciech Kojs (Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej),
Wasyl G. Kremień (Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy),
Jacek Kurzępa (Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej we Wrocławiu),
Jerzy Nikitorowicz (Uniwersytet w Białymstoku),
Wiktor O. Ogniewjuk (Kijowski Uniwersytet im. Borysa Grinczenki),
Andrzej Radziewicz-Winnicki (Uniwersytet Zielonogórski),
Andrzej Sadowski (Uniwersytet w Białymstoku),
Petro Sauch (Uniwersytet im. Iwona Franki w Żytomierzu),
Bronisław Siemieniecki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Recenzenci:
Tadeusz Gałkowski, Maria Machalova, Bogusław Milerski, Ewa Ogrodzka-Mazur,
Rafał Piwowarski, Julius Sekera, Mirosław J. Szymański, Frank Tosch
Adres redakcji:
„Ruch Pedagogiczny”, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP
ul. Smulikowskiego 6/8, 00-389 Warszawa
tel. 22 330 57 46
e-mail: rektor@wsp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”:
www.rp.edu.pl
Skład, łamanie, druk i oprawa:
Sowa – Druk na życzenie
www.sowadruk.pl
tel. (+48) 22 431 81 40
2
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Tadeusz Lewowicki
– O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy standardy
uprawiania nauki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joanna Smogorzewska
– Formy kształcenia a teoria umysłu. Czy środowisko edukacyjne
może być jednym z czynników wpływających na rozwój teorii umysłu?. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Danuta Uryga
– Uległość oświaty. Michela Houellebecqa wizja europejskiej przyszłości. . . .
Anna Szafrańska-Gajdzica
– Przewodnik, tłumacz, ideolog czy indoktrynator –
nauczyciel w środowisku zróżnicowanym kulturowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RELACJE Z BADAŃ
Natalia Bednarska
– Przekonania studentów na temat prac domowych uczniów
klas początkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan Amos Jelinek
– Konstruowanie reprezentacji astronomicznych u dzieci.
Wnioski dla praktyki pedagogicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alina Szczurek-Boruta
– Tożsamość kandydatów na nauczycieli – szansa na zmianę
edukacji i zmianę społeczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
REFLEKSJE METODOLOGICZNE
Janusz Gajda
– Walory studium przypadku i autobiografii (Refleksje z własnych
doświadczeń i lektury nieobojętnych tekstów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
STUDIA I OPINIE
Rafał Piwowarski
– Badanie TALIS – brak kontynuacji. Czy to właściwa decyzja? . . . . . . . .
Łukasz Kwadrans
– O potrzebie integracji społecznej Romów na przykładzie części
edukacyjnej projektowanego programu lokalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
MATERIAŁY DLA STUDENTÓW
Marek Błaszczyk
– Fenomen kształcenia. Szkic o konstruktywizmie . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Renata Tomaszewska-Lipiec
– Eksternalizacja odpowiedzialności
w obszarze kariery zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RECENZJE
Bolesław Niemierko –
Steven Pinker:
Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce
pisania XXI wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Natalia Bednarska
– Maciej Tanaś, Sylwia Galanciak:
Cyfrowa przestrzeń kształcenia.
Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KRONIKA
Stefan T. Kwiatkowski
– Aspiracje – rozwój zawodowy –
kariera
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
155
151
152
133
143
109
119
93
55
73
83
5
17
37
45
3
CONTENTS
ARTICLES
Tadeusz Lewowicki
– On methodological principles – remembrances of the past or the
standards of science cultivation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joanna Smogorzewska
– An educational setting and Theory of Mind. Does educational
environment can be among factors influencing development of Theory of Mind?. . . . . . . . . .
Danuta Uryga
– Submission of education. Michel Houellebecq’s vision of European future
Anna Szafrańska-Gajdzica
– A guide, interpreter, ideologist or indoctrinator – a teacher
in culturally diversified environment. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RESEARCH REPORTS
Natalia Bednarska
– The convictions of students about homework in early education . . . .
Jan Amos Jelinek
– Constructing a representations of astronomy by children.
Conclusions for pedagogical practice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alina Szczurek-Boruta
– Identity of future teachers – a chance for educational
and social change . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
METHODOLOGICAL REFLECTIONS
Janusz Gajda
– Values of case study and autobiography (Reflections based on own
experience and some books). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
STUDY AND OPINIONS
Rafał Piwowarski
– TALIS – the lack of continuation. Is it the right decision? . . . . . . . . . . .
Łukasz Kwadrans
– On the need of social integration of the Romani – a case of the
educational part of a planned local programme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ADDITIONAL MATERIAL FOR STUDENTS
Marek Błaszczyk
– Constructivism – the phenomenon of education. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Renata Tomaszewska-Lipiec
– The externalization of responsibility in professional
careers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
REVIEWS
Bolesław Niemierko
– Steven Pinker: Beautiful style. A thinking man’s guide to the art
of the XXI century writing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Natalia Bednarska
– Maciej Tanaś, Sylwia Galanciak: The digital space of education.
Cyberarea – Man – Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CRONICLE
Stefan T. Kwiatkowski
–
Aspirations
– professional development – career . . . . . . . . . . . . .
155
151
152
133
143
109
119
93
55
73
83
5
17
37
45
4
ARTYKUŁY
RUCH PEDAGOGICZNY 1/2016
Tadeusz Lewowicki
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP
O PRYNCYPIACH METODOLOGICZNYCH
– wspomnienia czy standardy uprawiania nauki?
Poznawaniu świata, a przede wszystkim działalności, którą z czasem określono jako
uprawianie nauki, od wieków towarzyszy refleksja o sposobach prowadzenia studiów
i badań, przedstawiania rezultatów poczynań badawczych oraz interpretowania gro-
madzonej wiedzy. Refleksja ta znalazła różne ujęcia w metodologii nauk – jako nauce
o (najprościej rzecz przedstawiając) „metodach działalności naukowej, obejmującej
sposoby przygotowywania i prowadzenia badań naukowych oraz opracowywania ich
wyników, budowy systemów naukowych oraz utrwalania w mowie i piśmie osiągnięć
nauk” (Okoń, 2004, s. 246). Wraz z rozwojem nauki zmianie ulegały dominujące
poglądy dotyczące metod jej uprawiania, ale też te dominujące poglądy wyznaczały
swoiste granice uznawania tego, co można traktować jako działalność naukową, a co
działalnością naukową nie jest. W miarę czytelne były standardy uprawiania nauki.
Minione stulecie i lata bieżącego wieku przyniosły wiele dowodów niezwykle
szybkiego rozwoju nauki. Łatwo wskazać przykłady sukcesów m.in. w dziedzinie
poznawania kosmosu, medycyny, nauk biologicznych i technicznych, często na po-
graniczach różnych dyscyplin i dziedzin nauki. Rozmaite są źródła sukcesów. W po-
wstawaniu wiedzy naukowej znaczące okazują się potoczne doświadczenia, niekiedy
olśnienie, a bywa, że przypadek. Zazwyczaj jednak podstawą jest uprzednia wiedza,
a nowe dokonania – także te kojarzone z pozanaukowymi źródłami – poddawane są
weryfikacji zgodnej z kanonami ogólnej metodologii nauk lub metodologii poszcze-
gólnych dyscyplin. Jednym z warunków rozwoju nauki i społecznej przydatności wy-
ników badań jest kultura metodologiczna – znajomość podstawowych pryncypiów
metodologicznych, krytyczna refleksja dotycząca sposobów uprawiania nauki i re-
spektowanie wymagań metodologicznych.
Obraz sukcesów, ale także i tak rozumianej kultury metodologicznej, wydaje się
mniej budujący w przypadku humanistyki, a ściślej na gruncie nauk humanistycz-
nych (por. różne określenia humanistyki przytoczone np. w zbiorze: Lewowicki, red.,
2004). Dotyczy to również wyodrębnionych z humanistyki nauk społecznych, do
których decyzją administracyjną zaliczono kilka lat temu pedagogikę (Wykaz obsza-
rów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. Za-
5
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
RP-2012-1.pdf
(690 KB)
RP-2012-2.pdf
(859 KB)
RP-2012-3.pdf
(889 KB)
RP-2012-4.pdf
(1266 KB)
RP-2013-1.pdf
(1141 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archeologia Żywa
Chrońmy Zdrowie
Człowiek- Niepełnosprawność- Społeczeństwo
Dziecko krzywdzone
Hejnał oświatowy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin