RP-2018-3.pdf
(
838 KB
)
Pobierz
PEDAGOGICZNY
3
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
im. Bolesława Prusa
Ukazuje się od 1912 roku
Warszawa 2018
SKŁAD REDAKCJI
Marian Surdacki (redaktor naczelny), Ewa Brodacka-Adamowicz (z-ca redaktora naczelnego, pedagogika,
historia), Magdalena Grochulska (pedagogika), Elżbieta Hoffmann (Język polski), Aneta Ignatowicz
(pedagogika, historia), Marek Jędrzejewski (sekretarz redakcji, socjologia), Giuseppe Mari (pedagogika, język
włoski),
Urszula Soler (socjologia), Irina Valitova (pedagogika, język rosyjski)
RADA NAUKOWA
Przewodniczący: ks. prof. Marian Walerian Nowak
Członkowie: Henryk
Ćwięk
(Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie), Jan Grabowski (Uniwersytet
w Ottawie), Levan Jangulashvili (Uniwersytet w Tbilisi) Marek Kucharski (Społeczna Akademia Nauk),
Krzysztof Mikulski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Viktoriya Loboda (Uniwersytet we Lwowie),
Simonetta Polenghi (Università Cattolica del Sacro Cuore w Mediolanie), Michał Popławski (Uniwersytet
Artystyczny w Kijowie), Raniero Regni (Uniwersytet Lumpa w Rzymie), Piotr Rozwadowski (Społeczna
Akademia Nauk), Edmund Szweda (Społeczna Akademia Nauk), Maciej Radosław Tanaś (Akademia
Pedagogiki Społecznej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie), Remigiusz Wiśniewski (Szkoła Wyższa
im. Pawła Włodkowica w Płocku), Arkadiusz
Żukiewicz
(Uniwersytet Opolski)
REDAKTOR NAUKOWY
dr hab. Norbert G. Pikula, prof. UP
REDAKTOR STATYSTYCZNY
Jacek Bogucki
RECENZENCI
Lista recenzentów wszystkich teksów zamieszczonych w kolejnych numerach za rok 2018 zostanie
opublikowana w numerze 4/2018.
ADRES REDAKCJI
„Ruch Pedagogiczny”, Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa
ul. Smulikowskiego 6/8
00-389 Warszawa
e-mail redakcja@rp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”.
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Adam Solak
- Idea laborystyczna w nauczaniu Jana Pawła II .................................. 5
Hanna Stępniewska-Gębik -
Praca w koncepcji ruchów egzystencji Jana Patočki . 13
Ireneusz M.
Świtała
- Organizacje pożytku publicznego w lokalnym systemie
wspierania kobiet ................................................................................................... 21
Krzysztof Chaczko, Marta Iwińska
– Kadry w pomocy społecznej.
Wczoraj-Dziś-Jutro ................................................................................................ 33
Sławomir
Trusz –
Mechanizm samospełniającego się proroctwa jako czynnik
efektywności pracy ludzkiej ................................................................................... 41
Marek Banach, Józefa Matejek
- Teoretyczne aspekty pracy z dzieckiem
z FASD w rodzinie zastępczej ................................................................................ 53
Anna K. Duda
- Szkolne Kluby Mediacji jako element animacji współpracy
środowiska
szkolnego ............................................................................................ 63
RELACJE Z BADAŃ
Norbert G. Pikuła
– Znaczenie pracy dla osób po 60 roku
życia
zamieszkujących Polskę i Kanadę .......................................................................... 73
Marlena Duda, Wojciech Czerski -
Poczucie zmęczenia a poczucie koherencji
osób bezrobotnych ................................................................................................. 85
Katarzyna Potyrała, Karolina Czerwiec, Emanuel Studnicki, Wioletta Skrzypek
-
Praca zawodowa nauczyciela – permanentne doskonalenie się warunkiem
profesjonalizmu ..................................................................................................... 95
CONTENTS
ARTICLES
Adam Solak
- The labor Idea in the teaching of John Paul II .................................. 11
Hanna Stępniewska-Gębik -
Work in Jan Patočka’s concept of the movements
of existence ............................................................................................................ 20
Ireneusz M.
Świtała
- Public benefit organizations in the local system of
supporting women .................................................................................................. 32
Krzysztof Chaczko, Marta Iwińska
– Staff in Social Assistance.
Yesterday – Today – Tomorrow …………………………………………………….39
Sławomir
Trusz
– The mechanism of self-fulfilling prophecy as a factor in the
effectiveness of human work ………………………………………………………..51
Marek Banach, Józefa Matejek
- Theoreticalaspects of working with a child
with FASD in a foster family .................................................................................. 60
Anna K. Duda
- School Mediation Clubs as an element of school environment
cooperation animation ……………………………………..…………………………71
RESEARCH REPORTS
Norbert G. Pikuła
– The importance of professional work for seniors
living in Poland and Canada …………………………..…………………………….82
Marlena Duda, Wojciech Czerski -
Chronic fatigue and the sense of coherence
of the unemployed .................................................................................................. 94
Katarzyna Potyrała, Karolina Czerwiec, Emanuel Studnicki, Wioletta skrzypek -
Teacher's professional work - permanent improvement as a condition
of professionalism ……………………………………….………………………….103
ARTYKUŁY
Ruch Pedagogiczny nr 3/2018
Adam Solak
Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
IDEA LABORYSTYCZNA W NAUCZANIU JANA PAWŁA II
Wprowadzenie
Podejmując zagadnienie traktujące o pracy człowieka w doktrynie społecznej Jana
Pawła II, należy wyjść z założenia,
że
w społecznym nauczaniu Kościoła nie zwraca się
uwagi na modele rozwiązań społecznych, lecz na zasady społeczne, a
ściślej
– na wykład,
internalizację i realizację zasad społecznych, mających zastosowanie w każdym porządku
społecznym, istniejącym we współczesnym
świecie.
Kościół nie jest powołany do tworzenia
alternatywnego ustroju społecznego, ale
uważa za swą powinność, jak pisze Jan Paweł II,
wypowiadania się w sprawach pracy z punktu widzenia jej ludzkiej wartości oraz
związanego z nią porządku moralnego
(LE, n. 5). Papież stosuje swą wypowiedź do pracy,
ponieważ
praca ludzka stanowi klucz, i to chyba najistotniejszy klucz, do całej kwestii
społecznej
(LE, n. 3). To jego nauczanie o pracy zaliczam do najbardziej istotnych w
doktrynie współczesnego Kościoła katolickiego.
Chrześcijańska zasada pracy wśród zasady uniwersalistycznej i pragmatystycznej
Obecnie w pedagogice pracy dostrzega się trzy fundamentalne konteksty myślenia o
pracy:
- uniwersalistyczny: praca jest wartością uniwersalną, dzięki której istnieją i funkcjonują
inne wartości;
- chrześcijański: praca jest działaniem zmieniającym osobę ludzką,
świat
zewnętrzny,
nastawionym na zaspokojenie potrzeb podstawowych (materialnych) i wyższych
(kulturowych i duchowych);
- pragmatystyczny: praca stanowi główny czynnik i jest wyrazem postawy decydującej o
wykorzystaniu możliwości
życiowych
człowieka (stanowi o jego rozwoju i jest materialną
podstawą
życia
społecznego) (Wiatrowski, 2005, s. 81).
Wobec tego należy postawić pytania: jak współczesna doktryna Kościoła katolickiego
(nauczanie oficjalne Kościoła) traktuje pracę ludzką i czy wnosi jakieś wartości do
pedagogiki pracy? Należy zaznaczyć,
że
zagadnienie pracy jest obecne w Kościele od jego
początków. Jednak dopiero wiek XIX, ze swoimi zagrożeniami dla systemu pracy, wymusił
podjęcie systematycznej refleksji nad pracą. Społeczną wykładnię nauki Kościoła o pracy, jej
miejscu w
życiu
jednostki i społeczeństwa, ze względu na ważne kwestie społeczne, podjął
Leon XIII w swej encyklice
Rerum novarum
(1891). Przypomniał w niej naukę o godności
człowieka,
równości
wszystkich ludzi i godności pracy ludzkiej. Godność człowieka ma swe
5
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
RP-2012-1.pdf
(690 KB)
RP-2012-2.pdf
(859 KB)
RP-2012-3.pdf
(889 KB)
RP-2012-4.pdf
(1266 KB)
RP-2013-1.pdf
(1141 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archeologia Żywa
Chrońmy Zdrowie
Człowiek- Niepełnosprawność- Społeczeństwo
Dziecko krzywdzone
Hejnał oświatowy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin