Plastyka lubie tworzyc kl 6 Przewodnik metodyczny.pdf

(6535 KB) Pobierz
Marzena Kwiecień
Przewodnik
metodyczny
Projekt okładki
Magdalena Pilch
Opracowanie graficzne
Magdalena Pilch
Redakcja
Lidia Machura
Marzena Kwiecień
Marek Kornacki
Skład komputerowy
Adam Ziółkowski
Wykaz dysponentów praw autorskich do obrazów i zdjęć zamieszczonych w przewodniku metodycznym
(według układu ilustracji i obrazów od góry; od lewej do prawej strony):
s. 9 © Hein Nouwens/Shutterstock.com; © dedMazay/Shutterstock.com
s. 10 © majeczka/Shutterstock.com; © ArTono/Shutterstock.com; © Raquel Pedrosa/Shutterstock.com;
© pedrosala/Shutterstock.com
s. 13 © Dimitrios/Shutterstock.com
s. 22 © Eugene Sergeev/Shutterstock.com; © Dirk Ercken/Shutterstock.com; © Nomad_Soul/Shutterstock.com;
© pedrosala/Shutterstock.com; © André Klaassen/Shutterstock.com; © PerseoMedusa/Shutterstock.com
s. 23 © Wojciech Sygut; adamk78/Shutterstock.com; FotoChannels; Archiwum GE
s. 33 © Archiwum GE
s. 55 © Archiwum GE
s. 56 © Archiwum GE; © DOPhoto/Shutterstock.com; © Archiwum GE; © Rob Wilson/Shutterstock.com
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dysponen-
tów praw autorskich. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie publikacji w całości lub we fragmen-
tach bez zgody wydawnictwa zabronione.
© Grupa Edukacyjna S.A. 2014
ISBN 978-83-7873-319-5
Spis treści
Wstęp
.................................................................................................................................................................................................4
Temat 1:
Architektura starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. .................................................................................6
Karta pracy 1.
.................................................................................................................................................................................9
Karta pracy 2.
.............................................................................................................................................................................. 10
Temat 2:
Kolumna, jakiej nie wymyślili Grecy. ................................................................................................................. 11
Karta pracy 3.
.............................................................................................................................................................................. 13
Temat 3:
Rzeźba Grecji i Rzymu. Portret bez upiększeń. .............................................................................................. 14
Temat 4:
Malarstwo greckie. Projekt wazy. ....................................................................................................................... 16
Temat 5:
Średniowiecze. Architektura romańska i gotycka ........................................................................................ 19
Karta pracy 4.
.............................................................................................................................................................................. 22
Karta pracy 5.
.............................................................................................................................................................................. 23
Temat 6:
Portal inny niż wszystkie. ....................................................................................................................................... 24
Temat 7:
Zamek obronny. ........................................................................................................................................................ 26
Temat 8:
Średniowieczna iluminacja. .................................................................................................................................. 28
Temat 9:
Sztuka renesansu: malarstwo, rzeźba, architektura. .................................................................................... 30
Karta pracy nr 6.
........................................................................................................................................................................ 32
Karta pracy nr 7.
........................................................................................................................................................................ 33
Temat 10:
Architektura renesansu – projekt attyki. ....................................................................................................... 34
Temat 11:
Malarstwo renesansu – kompozycja w kole. ............................................................................................... 36
Temat 12:
Perspektywa zbieżna. Miasto, w którym chce się żyć. .............................................................................. 38
Temat 13:
Barok i klasycyzm. Podobieństwa i różnice. ................................................................................................. 41
Karta pracy 8.
.............................................................................................................................................................................. 44
Temat 14:
Rama lustra w barokowym stylu. ..................................................................................................................... 45
Temat 15:
Barok i klasycyzm. Projekt tapety. ................................................................................................................... 47
Temat 16:
Barok i klasycyzm. Projekt parteru ogrodowego. ...................................................................................... 49
Temat 17:
Sztuka XIX wieku – główne style i kierunki. ................................................................................................. 52
Karta pracy 9.
.............................................................................................................................................................................. 55
Karta pracy 10.
........................................................................................................................................................................... 56
Temat 18:
To robi silne wrażenie – interpretacja obrazu. ............................................................................................ 57
Temat 19:
Nowe metody malowania – dywizjonizm i pointylizm. .......................................................................... 59
Temat 20:
Mój pokój. Inspirująca twórczość Vincenta van Gogha. .......................................................................... 61
Temat 21:
Sztuka XX wieku – nowe style. .......................................................................................................................... 64
Karta pracy 11.
........................................................................................................................................................................... 66
Temat 22:
Architektura jak z bajki. Antonio Gaudi i Friedensreich Hundertwasser. .......................................... 67
Temat 23:
Sztuka XX wieku. Relief konstruktywistyczny. ............................................................................................. 69
Temat 24:
Kierunki w malarstwie. Projekt op-art. ........................................................................................................... 71
Temat 25:
Sztuka XX wieku: obrazy bezkształtne i popularne. .................................................................................. 73
Temat 26:
Obrazy i mapy myśli. ............................................................................................................................................ 76
Karta pracy 12.
........................................................................................................................................................................... 78
Temat 27:
Opisujemy obrazy. ................................................................................................................................................ 79
Temat 28:
Odwiedzamy wirtualne muzea. ....................................................................................................................... 81
Temat 29:
Wystawa niezwykłych dzieł. .............................................................................................................................. 83
Temat 30:
Sylwetki wybranych polskich twórców ludowych. ................................................................................... 85
Temat 31:
Czy znasz wszystkie tajemnice sztuk plastycznych? Wielki quiz – powtórzenie materiału. ....... 87
Plan pracy dydaktycznej
....................................................................................................................................................... 88
Wstęp
Od zarania dziejów człowiek za pomocą różnych środków wizualnego kształtowania
przestrzeni zdołał stworzyć system znaków i obrazów, które z jednej strony są odzwierciedle-
niem otaczającego świata – odnoszą się do konkretnych rzeczy, a z drugiej – formy domyśl-
ne, symboliczne oraz całkowicie nowe, niemające odpowiedników w naturalnym otoczeniu,
w tym formy abstrakcyjne. Było to (i jest) możliwe dzięki wytwarzaniu przez człowieka języka
wypowiedzi plastycznej, co bywa także określane jako środki wyrazu. Każda epoka rozwoju
plastyki oraz oddzielny region kulturowy wypracowały odmienne i zmieniające się środki wy-
razu, mimo że podstawowe elementy formy pozostały względnie takie same.
1
W klasach 4 i 5 publikacje
Plastyka. Lubię tworzyć
stopniowo wprowadzały ucznia
w język plastyki, wyjaśniając nowe pojęcia i poszerzając wiedzę o dziedzinach sztuki ta-
kich jak: rysunek, malarstwo, rzeźba, grafika, architektura, sztuka użytkowa, fotografia,
film, teatr. Podręcznik
Plastyka. Lubię tworzyć 6,
jak i przewodnik metodyczny pod tym
samym tytułem, będący komplementarną częścią podręcznika skierowaną do nauczy-
ciela, to publikacje, które starają się przybliżyć uczniowi ów „system znaków i obrazów”
charakterystycznych dla najważniejszych epok w historii sztuki w europejskim regionie
kulturowym. Wszystko po to, aby uczeń potrafił rozpoznać wybrane dzieła architektu-
ry i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz
opisać ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki, posługując się podstawowymi
terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki. Podstawa programowa ściśle
określa to wymaganie, a niniejszy przewodnik metodyczny prezentuje komplet metod
pozwalających na jego realizację w zespołach klasowych. To propozycja dla nauczycie-
li, którzy preferują nauczanie polimetodyczne, łączące w sobie różne metody podczas
jednej lekcji. Przewodnik metodyczny zawiera materiały umożliwiające nauczycielowi
realizację podstawy programowej, m.in. plan pracy dydaktycznej, scenariusze lekcji wraz
z materiałem wizualnym w postaci prezentacji na płycie CD. Scenariusze lekcji zawarte w
przewodniku metodycznym i prezentacje na płycie CD są komplementarne z tematami
w podręczniku, na płycie CD i zadaniami plastycznymi w zeszycie ćwiczeń. Dzięki temu,
każda lekcja plastyki będzie ciekawa i zróżnicowana pod względem zastosowanych me-
tod dydaktycznych.
1
Stanisław Leon Popek Psychologia twórczości plastycznej, fragm., s.33., wyd. Impuls, Kraków 2010.
4
Zagadnienia
Tematy przewidziane do realizacji w klasie 6
1. Architektura starożytnej Grecji i starożytnego
Rzymu
Liczba godzin
lekcyjnych
1
1
1
2
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Starożytność
2. Kolumna, jakiej nie wymyślili Grecy
3. Rzeźba Grecji i Rzymu. Portret bez upiększeń
4. Malarstwo greckie. Projekt wazy
5. Średniowiecze. Architektura romańska i gotycka
6. Portal inny niż wszystkie
7. Zamek obronny
8. Średniowieczna iluminacja
9. Sztuka renesansu: malarstwo, rzeźba, architektura
10. Architektura renesansu – projekt attyki
11. Malarstwo renesansu – kompozycja w kole
12. Perspektywa zbieżna.
Miasto, w którym chce się żyć
13. Barok i klasycyzm. Podobieństwa i różnice
Średniowiecze
Renesans
Barok
i klasycyzm
14. Rama lustra w barokowym stylu
15. Barok i klasycyzm. Projekt tapety
16. Barok i klasycyzm. Projekt parteru ogrodowego
17. Sztuka XIX wieku – główne style i kierunki
18.
To robi wrażenie
– interpretacja obrazu
Sztuka XIX
wieku
19. Nowe metody malowania – dywizjonizm
i pointylizm
20.
Mój pokój.
Inspirująca twórczość Vincenta van
Gogha
21. Sztuka XX wieku – nowe style
22. Architektura jak z bajki. Antonio Gaudi
i Friedensreich Hundertwasser
23. Sztuka XX wieku. Relief konstruktywistyczny
24. Kierunki w malarstwie. Projekt op-art
25. Sztuka XX wieku: obrazy bezkształtne i popularne
26. Obrazy i mapy myśli
27. Opisujemy obrazy
28. Odwiedzamy muzea w rzeczywistości wirtualnej.
29. Wielka wystawa wszystkich dzieł
Sztuka XX
wieku
Obrazy
Muzeum
Artyści ludowi
30. Sylwetki wybranych polskich twórców ludowych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin