Przewodnik metodyczny Kl. 2.pdf

(6360 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp ...................................................................................................................................................... 3
Rozdział I - Struktura i główne założenia programu ................................................................................ 5
Rozdział II - Komentarz metodyczny do szablonów psychologicznych ................................................. 27
Rozdział III - Komentarz metodyczny do szablonów ocen kształtujących ............................................. 32
Rozdział IV - Komentarz metodyczny do narzędzi testujących ............................................................. 48
Rozdział V - Komentarz metodyczny do obudowy dydaktycznej .......................................................... 53
Rozdział VI - Techniki facylitacji i budowania zespołu klasowego ......................................................... 85
Podsumowanie ...................................................................................................................................... 92
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 3
str. 2
Wstęp
Realizacja programu Zaczarowany Ołówek w klasie drugiej opiera się na tych samych
założeniach co w klasie pierwszej. Nauczyciele na tym etapie są już wdrożeni do korzystania
z zasobów obudowy dydaktycznej, która zawiera liczne karty dydaktyczne, quizy
interaktywne, testy, gry, prezentacje, szablony diagnostyczne oraz szablony ocen
kształtujących. Doświadczenie klasy pierwszej pozwala nauczycielom sprawniej dobierać
te elementy obudowy dydaktycznej, które są odpowiednie do potrzeb danej klasy. Szeroko
zaprezentowana w przewodniku metodycznym do klasy pierwszej platforma moodle również
w klasie drugiej może być pomocnym narzędziem do porządkowania wybranych zasobów,
komunikacji z rodzicami i aktywizacji klasy poprzez klasowe głosowania czy wykorzystania
możliwości forum. Omówione w pierwszej części poradnika założenia oceniania
kształtującego nie są już zupełną nowością. Nauczyciele, rodzice i dzieci są już przyzwyczajeni
do stosowania „nacobezu” oraz oceny kształtującej.
W tym przewodniku przedstawione zostaną:
struktura programu,
w tym główne założenia, zastosowane koncepcje
metodyczne oraz poszczególne części składowe z uwzględnieniem praktycznego
zastosowania w klasie drugiej,
sposób pracy z treściami programowymi -
koncepcja sformułowania treści,
innowacyjność dokumentu oraz praktyczne wykorzystanie przez nauczyciela
i rodzica w klasie drugiej, konkretne przykłady oraz elementy zastosowania
zasad oceniania kształtującego,
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 3
str. 3
komentarz metodyczny do szablonów psychologicznych -
szczegółowe
omówienie szablonów diagnostycznych, opis sposobów ich zastosowania
w
codziennej
praktyce,
połączenie
szablonów
z
obszarami
treści
programowych, wskazanie na korzyści z ich zastosowania, połączenie
z edukacją społeczną, szczegółowe omówienie zastosowania karty rozwoju
ucznia,
komentarz metodyczny do szablonów ocen kształtujących -
zestawienie
szablonów ocen kształtujących, szczegółowe omówienie wybranych szablonów
oraz
możliwości zastosowania
ich
interaktywnych
wersji, praktyczne
wskazówki/ przykłady do formułowania oraz zastosowania samooceny i oceny
koleżeńskiej przez dzieci. omówienie metod ewaluacji pracy nauczyciela,
komentarz metodyczny do testów monitorujących poziom osiągania celów -
zestawienie testów do poszczególnych edukacji, omówienie sposobów
ich wykorzystania, łączenia oraz wyciągania wniosków do dalszej pracy,
komentarz metodyczny do obudowy dydaktycznej -
szczegółowe zestawienie
elementów
obudowy
dydaktycznej,
przedstawienie
i
omówienie
przykładowych kart pracy oraz quizów interaktywnych, przygotowanie
minimum 5 scenariuszy zajęć oraz min. 2 projektów z wykorzystaniem
obudowy dydaktycznej (innych niż przedstawione w programie),
omówienie technik facylitacji
oraz budowania zespołu klasowego, rola
nauczyciela w procesie tworzenia atmosfery współpracy oraz budowania
motywacji wewnętrznej.
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 3
str. 4
Rozdział
I -
Struktura i główne założenia programu
Program Zaczarowany Ołówek składa się z czterech rozdziałów.
Rozdział I
szczegółowo omawia założenia programu, na który składa się 6 filarów
(modułów): system diagnozy stylów uczenia się, inteligencji emocjonalnej, kompetencji
społecznych oraz uzdolnień (Moduł I). ocenianie kształtujące (Moduł II), komunikacja
i jej znaczenie w procesie edukacyjnym (Moduł III), system testowania (Moduł IV),
innowacyjność programu (Moduł V) oraz projekt edukacyjny (Moduł VI). Realizując program
w klasie drugiej nauczyciele powinni zwrócić szczególną uwagę na wdrożenie kolejnych
elementów oceniania kształtującego omówionych w module II, przede wszystkim na ocenę
koleżeńska, samoocenę oraz ewaluacje własnej pracy przez uczniów. Na tym etapie dzieci
wielokrotnie otrzymywały już informację zwrotną od nauczyciela, znają jej elementy
składowe i mogą starać się formułować podobne komunikaty do prac swoich lub kolegów
i koleżanek. W ten sposób nauczyciele drobnymi krokami budują cenną kompetencję
społeczną
jaką
jest
umiejętność
udzielania
konstruktywnej
informacji
zwrotnej
oraz przyjmowania jej w otwarty sposób. Dodatkowa pomocą w kształtowaniu
tej umiejętności są również szablony diagnostyczne (Moduł I), które zostaną omówione
w dalszej części poradnika. W klasie drugiej warto również szerzej wdrażać pracę metodą
projektu edukacyjnego. Uczniowie są bardziej samodzielni i potrafią pracować w grupach.
Warto położyć nacisk na rozwijanie odpowiedzialności za proces uczenia się i przekazywać
dzieciom inicjatywę, przyjmując rolę facylitatora.
Rozdział II
omawia cele ogólne i szczegółowe w nawiązaniu do podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych ze szczególnym uwzględnieniem celów
kluczowych programu, jakimi są: budowanie wewnętrznej motywacji do uczenia
się,
rozbudzenie
ciekawości
poznawczej,
zainteresowanie
otaczającym
światem,
kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i krytyki, otwartości na odmienne opinie,
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 3
str. 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin