Przewodnik metodyczny Kl. 1.pdf

(8388 KB) Pobierz
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
1
132
[Wpisz nazwę firmy] | Przykładowa informacja zwrotna
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
1
132
[Wpisz nazwę firmy] | Przykładowa informacja zwrotna
Spis treści
Rozdział I - S
truktura programu Zaczarowany Ołówek i szczegółowych treści nauczania w klasie
pierwszej.................................................................................................................................................. 3
Rozdział II -
Komentarz metodyczny do szablonów psychologicznych ............................................... 26
Rozdział III -
Komentarz metodyczny do szablonów ocen kształtujących ........................................... 49
Rozdział IV -
Komentarz metodyczny do narzędzi testujących ........................................................... 65
Rozdział V -
Komentarz metodyczny do obudowy dydaktycznej programu ....................................... 69
Rozdział VI -
Wskazówki techniczne do pracy z platformą moodle oraz z tablicą interaktywną ........ 91
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
2
Struktura programu Zaczarowany Ołówek i szczegółowych treści nauczania w klasie pierwszej
P
rogram Zaczarowany Ołówek skierowany jest do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
którzy
stoją
przed
dużym
wyzwaniem
związanym
z
systemową
zmianą
w edukacji. Obniżenie wieku szkolnego oraz wprowadzenie jednolitego podręcznika
dla pierwszego etapu edukacyjnego sprawia, że nauczyciele dokonują autorefleksji
nad swoim dotychczasowym warsztatem pracy. Nauczyciele zadają sobie pytanie, czy
stosowane przez nich do tej pory metody są efektywne i jak sprawić, aby dzieci „uczyły się
nie dla szkoły, lecz dla życia”? Autorzy programu próbują określić, jaka może być szkoła
przyszłości i jakie kompetencje poznawcze i społeczne są kluczowe do przygotowania dzieci
do udanego startu edukacyjnego i odniesienia sukcesu w życiu. Szansę na realizację tych
założeń stanowi ocenianie kształtujące, które autorzy uznali za myśl naczelną całego
programu. Zastosowanie strategii i założeń OK. sprawia, że uczniowie nie są dzieleni już
na starcie na lepszych i gorszych, daje wszystkim uczniom równe szanse, poczucie
bezpieczeństwa, buduje w nich pewność siebie i wiarę w sukces. Uczniowie patrzą na szkołę
jako na miejsce, w którym mogą popełniać błędy oraz je poprawiać, postrzegają problemy
związane z nauką w kategorii wyzwań, a nie porażek. Nauczyciele zaś nie są nadmiernie
skoncentrowani na tzw. „przerobieniu programu lub podręcznika”, ale patrzą dalej - chcą
zobaczyć szczęśliwe, spełnione dziecko, świadome swoich mocnych stron, które wychowało
się w duchu współpracy, a nie rywalizacji. Takie myślenie to inwestycja w rozwój społeczny
przyszłych pokoleń. Młody człowiek, który opuszcza szkołę w poczuciu wiary w siebie
i własnej wartości łatwiej pokona życiowe problemy, będzie odważny w podejmowaniu
decyzji, otwarty na innowacje i pracę zespołową.
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
3
Program Zaczarowany Ołówek składa się z czterech rozdziałów:
Rozdział I
szczegółowo omawia założenia programu, na który składa się 6 filarów (modułów):
system diagnozy stylów uczenia się, inteligencji emocjonalnej, kompetencji społecznych oraz
uzdolnień
(Moduł
I).
ocenianie
kształtujące
(Moduł
II),
komunikacja
i jej znaczenie w procesie edukacyjnym (Moduł III), system testowania (Moduł IV),
innowacyjność programu (Moduł V) oraz projekt edukacyjny (Moduł VI).
Rozdział II
omawia cele ogólne i szczegółowe w nawiązaniu do Podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych ze szczególnym uwzględnieniem celów
kluczowych programu, jakimi są: budowanie wewnętrznej motywacji do uczenia się,
rozbudzenie ciekawości poznawczej, zainteresowanie otaczającym światem, kształtowanie
umiejętności wyrażania uczuć i krytyki, otwartości na odmienne opinie, rozwijanie
umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i obcym oraz rozwijanie kompetencji
matematycznych i informatycznych .
Rozdział III
przedstawia praktyczne metody i techniki pracy związane z ocenianiem
kształtującym, pracą w grupie, budowaniem atmosfery sprzyjającej uczeniu się takich jak:
tutoring
rówieśniczy,
sygnalizacja
świetlna,
zasada
niepodnoszenia
rąk,
zdania
podsumowujące, „zapytaj kolegę”, „krok po kroku”, „wybierz sobie pracę domową” i inne.
Rozdział IV
przybliża techniki ewaluacji pracy ucznia i nauczyciela, omawia praktyczne
rozwiązania związane z prowadzeniem dokumentacji procesu nauczania (dziennik, sposób
informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce ) w oparciu o ocenianie kształtujące.
Wszystkie
rozdziały
zawierają
wiele
praktycznych
wskazówek
do
wykorzystania
w codziennej pracy z uczniem. Poniżej zacytowano wybrane krótkie fragmenty, które
pokazują, że pragmatycznego nastawienie było dla autorów bardzo ważne. Tak na przykład
w programie czytamy:
Rozdział I/ Moduł I- fragment dotyczący sposobów rozpoznawania lateralizacji
W znacznej większości uczniowie rozpoczynający edukację wczesnoszkolna mają
już określoną lateralizację. Można to zaobserwować w codziennych czynnościach ucznia tj:
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
4
preferowanie ręki podczas rysowania, malowania, cięcia nożyczkami, podawania itd.;
preferencja nogi podczas zabaw ruchowych, kopanie piłki, skakanie na „silniejszej” nodze; do
określenia dominacji oka możemy wykorzystać kalejdoskop, czy ciemną butelkę z wąska
szyjką – uczeń spojrzy tym okiem, które jest dominujące; do określenia dominującego ucha
możemy wykorzystać muszlę i poprosić ucznia, aby posłuchał czy słyszy „szum fal.”
Te wskazówki ujawnią dominującą półkulę, która decyduje o sposobie przetwarzania
informacji.
Rozdział I/Moduł II- przykłady określania celów w języku ucznia do edukacji matematycznej
oraz język obcy nowożytny/ język angielski
Edukacja matematyczna:
Nauczę się wskazywać kto jest ode mnie wyższy, niższy, tego samego wzrostu.
Będę układał z patyczków poznane figury geometryczne
Będę mierzyć płyny za pomocą szklanki, butelki, kubka. Stosuję pojęcia: litr, dwa litry.
Nauczę się przeliczać pieniądze i robić zakupy w sklepiku szkolnym.
Nauczę się odczytywać i zapisywać słowami podane liczby.
Nauczę się układać zadania tekstowe do podanej ilustracji.
Edukacja język obcy nowożytny (język angielski)
Nauczę się jak pisać nazwy przyborów szkolnych po śladzie.
Nauczę się jak zapytać o cenę w sklepie.
Poznam nazwy zabawek i rzeczy, którymi się bawię.
Poznam nazwy dni tygodnia i będę je umiał wymieniać na wyrywki
Nauczę się pytać o plan zajęć pozaszkolnych.
Poznam pytanie: jaka jest pogoda i będę umiał opisać pogodę.
Rozdział I/ Moduł III- fragment nt. bariery w komunikacji miedzy nauczycielami i rodzicami
Zakłócenia procesu porozumiewania się mogą pojawić się na wszystkich etapach procesu
komunikacji. Zalicza się do nich: postawy, uprzedzenia, wyobrażenia nadawcy i odbiorcy,
brak spójności między treścią i formą przekazu, hałasy z otoczenia, zaburzenia artykulacyjne
mowy, emocje i uczucia. Chcąc pokonać bariery komunikacyjne, należy zadbać o wiele
PRZEWODNIK METODYCZNY do klasy 1
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin