Rekruter_07_2019.pdf

(16765 KB) Pobierz
The Data Strategy
of Corporate Culture
_20
Nowe podejście
do onboardingu
_29
www.MAGAZYNREKRUTER.pl
Zespół
Zespół magazynu Rekruter tworzą ludzie z dużą
ilością pomysłów i naładowani dawką pozytywnej
energii. To dzięki nim w redakcji nigdy
nie ma nudy i zawsze jesteśmy na bieżąco z now-
inkami na rynku. Każdy z nich ma inne wyjątkowe
umiejętności i talenty, które pomagają w tworzeniu
naszego magazynu i docieraniu
z nim do najciekawszych zakątków naszej branży
Sylwia Zając
redaktor naczelna
Szanowni Państwo
Wakacje trwają w najlepsze, ale prace redakcyjnie trwają cały czas, żeby nawet podczas urlopu
zapewnić Państwu dostęp do najaktualniejszych treści z branży HR i nie tylko. Okres urlopowy to
wbrew pozorom dobry moment na szukanie kandydatów, którzy w trakcie mają więcej czasu na
rozmyślanie na temat zmiany pracy oraz przeglądanie ofert.
Kandydaci, szczególnie studenci i absolwenci najczęściej w trakcie wakacji zaczynają programy
stażowe, które później mogą zaowocować stałym zatrudnieniem, dlatego pomimo twz. sezonu
ogórkowego, można efektywnie wykorzystać ten czas w branży.
A co dodatkowo może zachęcić Millenialsów do aplikacji w naszej firmie? Chatboty w rekrutacji
to temat, który nie jest już tylko mglistą wizją, a rzeczywistością, która ma miejsce w Banku PKO BP.
\O implementacji i efektywności takiego rozwiązania porozmawialiśmy z Katarzyną Świątek,
Menadżerką Zespołu w PKO BP, która dostrzegła potencjał w tym narzędziu. To na pewno nie
ostatnie wydanie Rekrutera, w którym będziemy poruszać tematykę chatbotów, więc bądźcie na
bieżąco. Zastanawialiście się kiedyś nad tym czy nie lepiej inwestować w kandydatów, którzy są
najlepsi na rynku zamiast zadowalać się tymi z przeciętnymi kompetencjami? Ta decyzja nie należy
do najłatwiejszych, zważywszy na to, że zazwyczaj potrzebujemy kandydata „na wczoraj”.
O plusach i minusach zatrudniania najlepszych opowiedziała nam Emilia Kabak, HR Manager
w Margo Group.
Kolejną kwestią, na którą kandydaci zwracają uwagę są jawne stawki w ogłoszeniach, które nie
tylko są pozytywnie odbierane przez aplikujących, ale także, skracają proces rekrutacyjny. Taką lukę
w ogłoszeniach znaleźli założyciele strony z ogłoszeniami o pracę Nofluffjobs, która skierowana jest
do branży IT, gdzie warunkiem publikacji ogłoszenia jest podanie widełek płacowych na co
decyduje się coraz więcej pracodawców.
Mam nadzieję, że wypoczną Państwo podczas urlopów, a nasze pismo ten wypoczynek urozmaici.
Sylwia Zając,
Redaktor Naczelna
Aleksandra Radziewska-Wyłudek
Spis Treści
O TYM SIĘ MÓWI
CHATBOTY OPANOWAŁY PKO BP
/06
Digitalizacja powoli dosięga każdego. Sztuczna inteligencja to nie tylko wymysł science
-fiction, ale rzeczywistość. Pokazują to także banki, które dzięki współpracy
z innowacyjnymi startupami chcą przyciągnąć kandydatów. Jak to się sprawdza?
O tym w rozmowie z Katarzyną Świątek, Menadżerką Zespołu w PKO BP.
POLSKI STARTUP WYCHODZI ZA GRANICĘ
/10
HCM Deck, jeden z najszybciej rosnących startupów HR tech w Europie, pozyskał właśnie
12 mln złotych. Inwestorami są mAccelerator oraz Innovation Nest. To kolejna duża inwesty-
cja w spółkę na przestrzeni ostatnich 14 miesięcy.
marketing manager
Michalina Jaryst
sales manager
Andrzej Peszek
creative director
2
3
HR
NIE STAĆ CIĘ NA PRZECIĘTNYCH PRACOWNIKÓW,
STAĆ CIĘ TYLKO NA NAJLEPSZYCH!
/13
W wielu firmach największą grupę pracowników stanowią Ci przeciętni - posiadają zadowa-
lające kompetencje na wymaganym stanowisku, ale niczym szczególnym się nie wyróżniają.
Takich pracowników jest na rynku najwięcej, w związku z czym najłatwiej do nich dotrzeć
i przekonać do pracy w naszej firmie.
The Data Strategy of Corporate Culture
/20
Magazine Rekruter speaks to Ryan Tahmassebi, Director of People Science at Hive, to un-
derstand the strategy of corporate culture, the future of the employee/employer relationship
and how important HRTech is.
REKRUTER
TRANSPARENTNOŚĆ KLUCZEM DO SERC KANDYDATÓW
/24
Coraz więcej firm decyduje się na ujawnianie widełek płacowych w ofertach pracy. Jednak
mimo naszych starań w dalszym ciągu wiele firm ma problem z transparentnością wyna-
grodzeń w Polsce. Dotyczy to zwłaszcza dużych korporacji, których międzynarodowa
polityka nie pozwala na ujawnianie zarobków w ofertach pracy
- mówi Magdalena Gawlowska-Bujok, Founder & COO w No Fluff Jobs.
OKO NA STARTUP
NOWE PODEJŚCIE DO ONBOARDINGU
/29
Nasze podejście polega na tym, że nie przychodzimy z gotowym rozwiązaniem i nie
mówimy ludziom „zmienimy Wasz świat” - nie poruszymy dużej organizacji w ten sposób.
Musimy powoli, konsekwentnie, czasem z uporem rozkręcać wszystkie tryby. Dlatego na-
jważniejsza jest cierpliwość i pokora w tym aspekcie- mówi Krzysztof Synowiec, założyciel
startupu Tutorial Online.
CIEKAWOSTKI
PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE
– CO OZNACZAJĄ DLA PRACOWNIKÓW?
/36
Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 października 2018 r.
o pracowniczych planach kapitałowych. Na czym to polega? Czego może spodziewać
się pracownik? O tym na łamach Rekruteramówi Ewa Sibrecht-Ośka, radca prawny.
4
5
CHAT
B TY
opanowały
PKO BP
Digitalizacja powoli dosięga każdego. Sztuczna inteligencja to nie
tylko wymysł science-fiction, ale rzeczywistość. Pokazują to także
banki, które dzięki współpracy z innowacyjnymi startupami chcą
przyciągnąć kandydatów. Jak to się sprawdza? O tym w rozmowie
z
Katarzyną Świątek, Menadżerką Zespołu w PKO BP
6
7
Jak zaczęła się
współpraca PKO Banku
Polskiego z Emplocity i co
o tym zadecydowało?
Pozyskiwanie nowych technologii, jest jednym
z elementów Transformacji Cyfrowej, która
w PKO Banku Polskim trwa od ponad roku.
Duża wagę przywiązujemy do digitalizacji
procesów - w tym tych, które bezpośrednio
dotyczą kandydatów do pracy w naszej organ-
izacji. Współpracę z Emplocity umożliwiła nam
autorska platforma innowacji Let’s Fintech with
PKO Bank Polski. To dzięki niej dowiedzieliśmy
się o rozwiązaniu, które w pełni odpowiadało
na nasze potrzeby biznesowe.
nie jesteśmy zaskoczeni takimi wynikami. Wielu
z nich zostało zaproszonych na rozmowę rekru-
tacyjną. Cały czas staramy się doskonalić Em-
plobota i uczyć efektywnie na nim pracować.
Na jakiego rodzaju
stanowiska najczęściej
aplikują kandydaci?
• poziomu doświadczenia kandydatów,
• liczby kandydatów, którzy rozmawiali
z botem,
• sposobu w jaki trafili na samą rozmowę,
• średniej długości trwania rozmowy.
Wiemy też co się dzieje, kiedy kandydaci
otrzymali daną ofertę. Możemy także
sprawdzić powód, dlaczego kandydatowi
nie odpowiadała dana oferta.
Czy oprócz chatbotów
w rekrutacji wykorzystu-
jecie lub planujecie jeszcze
wykorzystywać sztuczną
inteligencję?
Dzięki programowi „Let’s Fintech with PKO Bank
Polski” i współpracy z Biurem Innowacji staramy
się śledzić nowinki technologiczne, czy to
w obszarze dotarcia do kandydatów, employer
brandingu, czy rekrutacji. Obecnie jesteśmy
na etapie reaserchu w wymienionych
obszarach - trzymamy rękę na pulsie
i myślimy o kolejnych wdrożeniach.
Kiedy rozpoczęliście imple-
mentację platformy?
Finalna wersja narzędzia została udostępniona
wraz z końcem stycznia bieżącego roku.
Okres przygotowawczy zajął nam kilka
miesięcy. W tym czasie wykorzystaliśmy
różne metody pracy, w tym design thinking.
Przygotowywaliśmy różne scenariusze roz-
mowy, sprawdzaliśmy aspekty techniczne oraz
profilowanie kandydatów. Uważam, że nasza
współpraca przebiegła zwinnie i sprawnie.
DUŻĄ WAGĘ
PRZYWIĄZUJEMY
DO DIGITALIZACJI
PROCESÓW
Jak Wasi rekruterzy
podeszli do takiej zmiany?
Początkowo nieco sceptycznie, ale później
reakcje były bardzo pozytywne - pojawiło
Jak do tej pory sprawdza-
ją się rekrutacyjne
chatboty?
Od czasu uruchomienia chatbota, rejestrujemy
ponad tysiąc interakcji każdego miesiąca.
Są to głównie osoby młode, często studenci
lub kandydaci na stanowiska juniorskie.
Messenger jest komunikatorem, z którego ko-
rzystają najczęściej młode pokolenia, dlatego
W przypadku chatbota nie mówimy
o aplikowaniu na stanowiska, a dopaso-
wywaniu ofert adekwatnych do profilu kandy-
data. Jako organizacja o dużej skali działania
oferujemy różnorodne stanowiska, począwszy
od tych związanych z obsługą klienta w od-
działach w całej Polsce, po stanowiska specja-
listyczne w centrali i oferty stażowe.
STARAMY SIĘ
ŚLEDZIĆ NOWINKI
TECHNOLOGICZNE
W jaki sposób mierzycie
skuteczność Emplobota?
Bazujemy na statystykach, które są
prezentowane w ramach platformy.
Posiadamy dedykowane narzędzie staty-
styczne, które pozwala nam na rejestrowanie:
się dużo nowych aplikacji, a do tego obsługa
platformy jest prosta. Często organizujemy
spotkania oceniające narzędzie, co umożliwia
nam ciągłą pracę nad nim i dostosowywanie
go do naszych potrzeb. W takich rozmowach
uczestniczą przedstawiciele Emplocity, zespół
rekruterów i nasi HRBP. Każdy ma szansę
podzielić się swoimi opiniami, stąd mamy
poczucie, że możemy cały czas udoskonalać
Emplobota.
Katarzyną Świątek,
Menadżerka Zespołu w PKO BP.
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin