oxfordmaturatrainerbasicsbr.pdf

(3357 KB) Pobierz
Nowa matuRa 2015
Oxford Matura Trainer
Poziom podstawowy
Repetytorium z języka angielskiego
Podręcznik dla szkół
ponadgimnazjalnych
Gregory J. Manin, Danuta Gryca,
Joanna Sobierska, Joanna Sosnowska
1
SŁowNICtwo
RoZumIENIE tEKStÓw PISaNYCH
mÓwIENIE
1
Człowiek
s. 6
Dane osobowe, wygląd zewnętrzny, cechy
charakteru, opisywanie uczuć i upodobań,
zainteresowania
s. 8
Dobieranie zdań do części tekstu
Czasowniki z przyimkami
Przymiotniki z końcówkami -ING oraz -ED
s. 5
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 12
Rozmowa na podstawie ilustracji
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 22
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 24
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 34
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 36
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 46
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 48
Rozmowa na podstawie ilustracji
2
Dom
s. 18
Pomieszczenia i ich wyposażenie, opisywanie
domu, prace domowe, miejsce zamieszkania,
wynajem mieszkania lub domu, przydatne
zwroty
Przedmioty szkolne, pomieszczenia w szkole,
życie szkolne, zajęcia pozaszkolne, zwroty
z czasownikami
do, make, take
Zawody, prace dorywcze, przymiotniki
opisujące prace, poszukiwanie pracy, praca
zawodowa, warunki zatrudnienia, brak pracy
Czynności codzienne, spędzanie czasu
wolnego, święta i uroczystości, członkowie
rodziny, etapy życia, życie rodzinne,
towarzyskie i uczuciowe
Produkty żywnościowe, artykuły spożywcze:
określanie ilości, przygotowywanie posiłków
i potraw, opisywanie potraw i smaków, posiłki,
w restauracji, dieta
Rodzaje sklepów; towary, kupowanie
i sprzedawanie, zakupy: kupowanie ubrań,
składanie reklamacji, korzystanie z usług,
środki płatnicze, reklama
Wakacje, zakwaterowanie, w hotelu, środki
transportu, podróżowanie: wypadki i problemy,
słowa związane z podróżowaniem
s. 20
wielokrotny wybór
Wyrazy wieloznaczne
Czasowniki złożone z LOOK
s. 25
Dobieranie zdań do luk w tekście
s. 32
wielokrotny wybór
Wyrazy często mylone
3
Szkoła
s. 30
4
Praca
s. 42
s. 44
Dobieranie zdań do części tekstu
Wyrazy wieloznaczne
Czasowniki złożone z GIVE
s. 49
wielokrotny wybór
s. 56
Dobieranie nagłówków do części tekstu
Zwroty z MIND
5
Życie rodzinne
i towarzyskie
s. 54
s. 58
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 60
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 70
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 72
Rozmowa na podstawie ilustracji
6
Żywienie
s. 66
s. 68
Dobieranie zdań do luk w tekście
Wyrazy wieloznaczne
Słowotwórstwo
s. 73
wielokrotny wybór
s. 80
Dobieranie zdań do luk w tekście
Zwroty z GET
Tworzenie przymiotników: przedrostki
o znaczeniu negatywnym
s. 92
wielokrotny wybór
Wyrażenia z przyimkami
Czasowniki złożone z trzech części
s. 97
Prawda/Fałsz
s. 116
Prawda/Fałsz
Przymiotniki z przyimkami
Czasowniki złożone z TURN
s. 116
Dobieranie nagłówków do części tekstu
Tworzenie rzeczowników: przyrostki
Czasowniki złożone z SET
s. 121
wielokrotny wybór
s. 128
Dobieranie zdań do luk w tekście
Czasowniki złożone z TAKE
7
Zakupy i usługi
s. 78
s. 82
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 84
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 94
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 98
Rozmowa z odgrywaniem roli
8
Podróżowanie
i turystyka
s. 90
9
Kultura
s. 102
Film, literatura, muzyka i sztuki sceniczne,
sztuki wizualne, środki masowego przekazu:
telewizja i prasa, programy telewizyjne,
komunikacja w internecie
Dyscypliny sportowe, przydatne zwroty,
sportowcy i miejsca do uprawiania sportu,
sprzęt sportowy, sporty ekstremalne, zawody
sportowe, sport wyczynowy, przydatne zwroty
Choroby i ich objawy, leczenie, pomoc
w nagłych wypadkach; urazy, leczenie
szpitalne, niepełnosprawność, zdrowy
tryb życia
Obsługa urządzeń, awarie techniczne,
technologie informacyjno-komunikacyjne,
dziedziny nauki, odkrycia i wynalazki,
odkrywanie kosmosu
Ukształtowanie terenu; krajobraz, pogoda
i klimat, katastrofy naturalne, zwierzęta, świat
roślin, zagrożenia środowiska naturalnego,
ochrona środowiska naturalnego
Przestępczość, przestrzeganie prawa, rodzaje
kar, zwroty, struktura państwa i urzędy,
polityka, praca społeczna
s. 108
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 108
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 118
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 110
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 130
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 132
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 142
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 144
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 154
Rozmowa z odgrywaniem roli
Rozmowa na podstawie ilustracji
s. 156
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
s. 166
Rozmowa z odgrywaniem roli
s. 168
Rozmowa na podstawie
materiału stymulującego
10
Sport
s. 114
11
Zdrowie
s. 126
12
Nauka i technika
s. 138
s. 140
wielokrotny wybór
Wyrazy wieloznaczne
Zwroty z TAKE i GO
s. 145
Dobieranie nagłówków do części tekstu
s. 152
Dobieranie nagłówków do części tekstu
Przymiotniki z przyimkami
Zwroty z GET
s. 164
wielokrotny wybór
Wyrazy wieloznaczne
Tworzenie rzeczowników: przyrostki
s. 169
Dobieranie zdań do luk w tekście
13
Świat przyrody
s. 150
14
Państwo
i społeczeństwo
s. 162
Gramatyka
s. 174−208
Czasowniki nieregularne
s. 209−210
Egzamin ustny
s. 211−214
Egzamin pisemny • wypowiedź pisemna
s. 215−219
Egzamin pisemny • Rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość środków językowych
s. 220−223
2
© Copyright Oxford University Press
RoZumIENIE ZE SŁuCHu
ZNaJomoŚĆ ŚRoDKÓw JĘZYKowYCH
wYPowIEDŹ
PISEmNa
s. 13
List prywatny:
e-mail
Po RoZDZIaLE
s. 5
Prawda/Fałsz
s. 14
wielokrotny wybór
s. 6
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 9
minidialogi
Czasy teraźniejsze;
przedimki
a/an, the
i brak
przedimka
s. 15
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 16
Słowniczek
s. 17
Sprawdź się! (1)
s. 22
Dobieranie
s. 24
Prawda/Fałsz
s. 23
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 26
uzupełnianie luk
s. 35
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 38
minidialogi
s. 47
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 50
uzupełnianie luk
s. 59
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 63
minidialogi
s. 71
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 18
uzupełnianie luk
s. 83
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 86
minidialogi
s. 95
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 96
uzupełnianie luk
Czasy
perfect;
zaimki nieokreślone
s. 26
List prywatny:
e-mail
s. 27
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 28
Słowniczek
s. 29
Sprawdź się! (1)
s. 39
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 40
Słowniczek
s. 41
Sprawdź się! (1)
s. 51
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 52
Słowniczek
s. 53
Sprawdź się! (1)
s. 63
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 64
Słowniczek
s. 65
Sprawdź się! (1)
s. 36
Dobieranie
s. 18
Prawda/Fałsz
Czasy przeszłe;
konstrukcja
used to
s. 37
List prywatny
s. 46
wielokrotny wybór
s. 48
Dobieranie
Różnice w użyciu czasów;
wyrażenia określające ilość
s. 50
List półoficjalny:
podanie o pracę
s. 60
Prawda/Fałsz
s. 62
Dobieranie
Czasy przyszłe;
przyimki
s. 61
List prywatny
s. 70
wielokrotny wybór
s. 74
Prawda/Fałsz
Konstrukcje czasownikowe;
so
i
such; in order to, so as to
s. 74
List prywatny:
e-mail
s. 75
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 76
Słowniczek
s. 77
Sprawdź się! (1)
s. 87
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 88
Słowniczek
s. 89
Sprawdź się! (1)
s. 99
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 100
Słowniczek
s. 101
Sprawdź się! (1)
s. 84
Dobieranie
s. 86
wielokrotny wybór
Strona bierna;
konstrukcja
have something
done
Zdania warunkowe (zerowy,
pierwszy i drugi tryb
warunkowy);
either
i
neither, every
i
each;
both; another
i
other
Czasowniki modalne (1);
pytania pośrednie
s. 85
List półoficjalny:
reklamacja
s. 94
Dobieranie
s. 96
Prawda/Fałsz
s. 98
List prywatny:
wpis na blogu
s. 106
wielokrotny wybór
s. 110
Prawda/Fałsz
s. 107
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 110
minidialogi
s. 119
test luk sterowanych
transformacje zdań
s. 122
uzupełnianie luk
s. 131
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 134
minidialogi
s. 143
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 146
uzupełnianie luk
s. 155
tłumaczenie
fragmentów zdań
test luk sterowanych
s. 158
minidialogi
s. 167
transformacje zdań
test luk sterowanych
s. 170
uzupełnianie luk
s. 109
List półoficjalny:
zgłoszenie do
konkursu
s. 111
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 112
Słowniczek
s. 113
Sprawdź się! (1)
s. 123
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 124
Słowniczek
s. 125
Sprawdź się! (1)
s. 135
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 136
Słowniczek
s. 137
Sprawdź się! (1)
s. 147
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 148
Słowniczek
s. 149
Sprawdź się! (1)
s. 159
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 160
Słowniczek
s. 161
Sprawdź się! (1)
s. 171
Ustny zestaw egzaminacyjny
s. 172
Słowniczek
s. 173
Sprawdź się! (1)
s. 118
Prawda/Fałsz
s. 120
Dobieranie
Stopniowanie przymiotników
s. 122
List prywatny:
e-mail
i przysłówków;
konstrukcje z przymiotnikiem
i przysłówkiem
Mowa zależna;
zaimki zwrotne
s. 133
List prywatny:
e-mail
s. 132
Dobieranie
s. 134
wielokrotny wybór
s. 142
Prawda/Fałsz
s. 144
wielokrotny wybór
Zdania przydawkowe
definiujące i niedefiniujące;
formy dzierżawcze
s. 146
List półoficjalny:
zapytanie
s. 156
wielokrotny wybór
s. 158
Dobieranie
Czasowniki modalne (2);
s. 157
List prywatny:
zdania z podmiotami
there
i
it
wpis na blogu
s. 166
wielokrotny wybór
s. 168
Dobieranie
Spójniki;
pytania rozłączne
s. 170
List półoficjalny:
wpis na forum
3
© Copyright Oxford University Press
DRoDZY uCZNIowIE!
Przed Wami
Oxford Matura Trainer. Poziom podstawowy.
Repetytorium z języka angielskiego
– inspirujący, nowoczesny
podręcznik, który skutecznie przygotuje was do egzamninu
maturalnego. Nasze repetytorium:
▸▸
zapewnia systematyczną naukę wszystkich typów zadań
maturalnych – ustnych i pisemnych,
▸▸
jest na odpowiednim poziomie trudności, zgodnym
z poziomem matury,
▸▸
ma jasną i przejrzystą strukturę, a także atrakcyjną szatę
graficzną,
▸▸
zawiera zarówno solidną powtórkę słownictwa maturalnego,
jak i utrwala je w tekstach i zadaniach egzaminacyjnych,
▸▸
zawiera teksty do czytania i słuchania, które Was zaciekawią
i zainspirują do dyskusji,
▸▸
zapewnia praktyczną pomoc w rozwiązywaniu zadań
egzaminacyjnych dzięki wskazówkom, przykładowym
wypowiedziom i listom przydatnych zwrotów,
▸▸
zawiera wskazówki przydatne w rozwiązywaniu wszystkich
typów zadań,
▸▸
proponuje nowoczesny i atrakcyjny sposób nauki w formie
interaktywnej pracy domowej na platformie e-learningowej
Oxford English Online.
Rozumienie ze słuchu
Ponieważ rozumienie ze słuchu to umiejętność, która zwykle
przysparza uczniom wiele trudności, położyliśmy szczególnie
duży nacisk na rozwijanie właśnie jej. W każdym rozdziale
znajdziecie dwa zadania na rozumienie ze słuchu, aby dobrze
zapoznać się ze wszystkimi typami zadań i gruntownie je
przećwiczyć.
Wypowiedź pisemna
Oprócz zadania egzaminacyjnego każdy rozdział zawiera także
przykładowe wypowiedzi oraz przydatne zwroty i wskazówki
egzaminacyjne. Wytłumaczymy, jak – krok po kroku – opanować
umiejętność pisania i redagowania wypowiedzi pisemnych.
Znajomość środków językowych
W każdym rozdziale macie możliwość sprawdzenia swojej
znajomości dwóch wybranych zagadnień gramatycznych, a
następnie przekonania się, w jaki sposób są one testowane w
zadaniach egzaminacyjnych.
Jeśli jakieś zagadnienie gramatyczne wciąż przysparza Wam
trudności, możecie skorzystać z objaśnień gramatycznych
i ćwiczeń zamieszczonych w dziale poświęconym gramatyce,
znajdującym się na końcu podręcznika.
Struktura podręcznika
Oxford Matura Trainer
zawiera czternaście rozdziałów
tematycznych odpowiadających tematom wymienionym
w
Informatorze o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od
roku szkolnego 2014/2015.
Tematyka związana z kulturą krajów
anglojęzycznych (piętnasty temat maturalny) została ujęta
w tekstach znajdujących się w działach:
Rozumienie tekstów
pisanych
i
Rozumienie ze słuchu.
Na końcu podręcznika znajdują
się obszerne działy uzupełniające i informacyjne:
▸▸
Gramatyka:
objaśnienia zagadnień gramatycznych
wymaganych na maturze wraz z ćwiczeniami utrwalającymi
▸▸
działy dotyczące egzaminu ustnego i pisemnego, które
zawierają:
- listy zwrotów przydatnych na egzaminie ustnym i pisemnym
oraz wzory wypowiedzi pisemnych,
- strategie egzaminacyjne ułatwiające wykonanie
poszczególnych typów zadań.
Krótki opis działów zawartych w każdym rozdziale znajduje się
poniżej.
Mówienie
Umiejętność skutecznej komunikacji w języku obcym jest ważna
w życiu codziennym, jak i na egzaminie. Dlatego każdy rozdział
podręcznika zawiera dwa lub trzy działy poświęcone zadaniom
ustnym, a także pełny zestaw maturalny na końcu każdego
rozdziału. W działach tych znajdziecie również wskazówki,
przydatne zwroty i mnóstwo nagrań z przykładowymi
wypowiedziami uczniów.
Sprawdź się!
Po każdym rozdziale zamieściliśmy dział powtórkowy, który
pozwoli Wam utrwalić słownictwo, gramatykę i funkcje językowe.
Jeśli w trakcie wykonywania zadań będziecie potrzebować
dodatkowych wskazówek i rad lub zechcecie przypomnieć sobie,
w jaki sposób oceniana jest każda część egzaminu, skorzystajcie
z odniesień do działów informacyjnych na końcu książki
zamieszczonych przy każdym zadaniu.
▶▶
Strategie
online matura trainer
Słownictwo
W tym dziale powtórzycie i poszerzycie słownictwo wymagane
na egzaminie. Każde ćwiczenie jest opisane nagłówkiem, który
wskazuje, jakiego tematu dotyczy. Zawarliśmy tu wiele ćwiczeń
komunikacyjnych i pytań do dyskusji, abyście jak najczęściej
wykorzystywali poznane słownictwo w swoich wypowiedziach.
Każde słowo znajdziecie również w słowniczku tematycznym
zamieszczonym po każdym rozdziale.
Online Matura Trainer
to interaktywna praca domowa, która
jest dostępna na platformie e-learningowej
Oxford English
Online.
Są to dodatkowe ćwiczenia słownictwa i gramatyki,
a także zadania egzaminacyjne w działach:
Mówienie, Znajomość
środków językowych
i
Wypowiedź pisemna.
Te dodatkowe ćwiczenia
umożliwią Wam utrwalenie i poszerzenie materiału z podręcznika,
a co za tym idzie – lepsze przygotowanie do matury.
Dzięki
Online Matura Trainer:
▸▸
otrzymacie natychmiastowy wynik i informację zwrotną –
Wasza praca będzie automatycznie sprawdzona i oceniona,
▸▸
będziecie mogli skorzystać ze słowniczka, z modelowych
wypowiedzi i list przydatnych zwrotów, a także z objaśnień
gramatycznych,
▸▸
w łatwy i szybki sposób skontaktujecie się z nauczycielem, który
oceni wypowiedź pisemną lub nagraną wypowiedź ustną,
▸▸
będziecie mogli wykonać pracę domową w dowolnym
miejscu i o dowolnej porze, korzystając z komputera, tabletu
lub smartfona.
Dostęp do interaktywnej pracy domowej
Online Matura Trainer
można uzyskać za pomocą kodu aktywacyjnego, który znajduje
się pod zdrapką na okładce książki. Znajdziecie tam również
wskazówki, jak zarejestrować się na stronie
www.oxfordenglishonline.pl.
Rozumienie tekstów pisanych
W tym dziale, oprócz wszystkich typów zadań egzaminacyjnych,
znajdziecie wiele praktycznych porad w ramkach
Exam Tip.
Każdy
tekst stanowi punkt wyjściowy do dyskusji oraz do poszerzenia
zasobu słownictwa. Z myślą o nowej części egzaminu
wprowadzamy tu takie zagadnienia leksykalne jak czasowniki
złożone, wyrazy wieloznaczne czy czasowniki z przyimkami. Ich
znajomość pomoże Wam w rozwiązywaniu zadań testujących
znajomość środków językowych.
4
© Copyright Oxford University Press
Jak samodzielnie przygotowywać się
do egzaminu?
Oto kilka praktycznych porad.
▸▸
Wykonaj egzamin próbny (np. korzystając z testów z lat
poprzednich, dostępnych na stronie
www.cke.edu.pl).
Wynik testu da ci informację, z którymi zadaniami radzisz sobie
dobrze, a z którymi – słabiej, a więc nad czym warto jeszcze
popracować.
▸▸
Nie odkładaj przygotowania do egzaminu na ostatnią chwilę.
Zaplanuj czas na systematyczną naukę − przynajmniej dwa
razy w tygodniu.
▸▸
Gdy uczysz się samodzielnie w domu, używaj zegarka, aby
przyzwyczaić się do limitu czasowego przeznaczonego
na wykonanie zadań na „prawdziwej” maturze.
▸▸
Powtarzając słownictwo, korzystaj ze słowniczków
tematycznych nagranych w formacie mp3 i dostępnych
na
www.oxfordenglishonline.pl.
Zapisuj nowo poznane
wyrazy w zeszycie i odczytuj je na głos, aby zapamiętać
zarówno ich wymowę, jak i pisownię. Wykorzystuj słownictwo,
którego się nauczyłeś/nauczyłaś w pracach pisemnych
i wypowiedziach ustnych.
▸▸
W nauce mówienia pomoże Ci nagrywanie i odsłuchiwanie
własnych wypowiedzi. Przydatne zwroty na egzaminie ustnym
znajdziesz w ramkach
Use it!
w każdym rozdziale oraz
w działach informacyjnych na końcu podręcznika.
▸▸
Po wykonaniu zadania pisemnego spróbuj sam/sama je
poprawić. Wykorzystaj wzorcowe wypowiedzi, wskazówki
i strategie egzaminacyjne.
▸▸
Staraj się być stale w kontakcie z językiem angielskim.
Oglądaj ciekawe filmy lub programy w wersji anglojęzycznej
i czytaj interesujące książki (np. uproszczone lektury w języku
angielskim).
▸▸
I na koniec najważniejsze: bądź pozytywnie nastawiony!
W czasie egzaminu zaprezentuj swoje umiejętności i efekty
kilku lat pracy – jest więc doskonała okazja, by zabłysnąć!
Życzymy sukcesów na egzaminie!
Zespół Redakcji
5
© Copyright Oxford University Press
Zgłoś jeśli naruszono regulamin