4 tom Biblia dla każdego - Księgi 1-2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Tobiasza, Judyty, Estery, 1-2(1).pdf

(346784 KB) Pobierz
B IBLIA
http://chomikuj.pl/KosciolKatolicki
http ://chomikuj .pl/WiDI 19
skan WiDI19
Tekst - komentarz - ilustracje
JEDNOŚĆ
Tytuł oryginału:
La Bibbia per la Famiglia
a cura di Gianfranco Ravasi
© St Pauls International, Milano
GIANFRANCO RAVASI,
członek Papieskiej Komisji Biblijnej
Primo Gironi, Filippo Serafini, Antonio Favale,
Simone Venturini
Natalia Aspesi, Elena Bosetti, Angelo Branduardi,
Frederick E. Brenk, Carlo Buzzetti, Luigi Cagni,
Giorgio Campanini, Benedetto Carucci Viterbi, Romeo Cavedo,
Bruno Corsani, Enzo Cortese, Giuseppe Danieli, Luce d’Eramo,
Erri De Luca, Rinaldo Falsini, Antonio Fanuli, Edgarda Ferri,
Innocenzo Gargano, Mario Gozzini, Elio Guerriero,
Elia Kopciowski, Prosper Grech, Piętro Kaswalder, Gad Lemer,
Bruno Maggioni, Benito Marconcini, Frederic Manns,
Rosario Merendino, Luciano Pacomio, Giovanni Pettinato,
Carlo Remeny, Armando Roiła, Lalla Romano, Paolo Sacchi,
Brunetto Salvarani, Eugenia Scabini, Tullio Tentori,
Emiliano Vallauri, Stefano Virgulin
Mario Bonotto, Paolo De Benedetti, Andreina Contessa Fontana,
Luisella Mortara Ottolenghi, Heinrich Pfeiffer, Michele Piccirillo,
Piętro Pisarra, Alessandro Rovetta, Sante Sabatucci,
Silvana Tassetto, Timothy Verdon, Marta Zanuttini
Carlo Toresani, Ida Quagliarella
Biblia dla każdego
Tekst - komentarz - ilustracje
ks. Waldemar Chrostowski, ks. Jan Nowak, ks. Henryk Witczyk
komentarz, oaza, tak opowiadam Biblię moim dzieciom, świadectwo
Konrad Czuba Ezd 1-10; Ne 1-13; Tb 1-14; 1 Mch 1-9,
Krystyna Kozak Est 1—
10,
ks. Jarosław Piotrów 1 Mch 10-16; 2 Mch 1-9; 2 Mch 10-15,
Krzysztof Stopa 2 Km 1-19; 2 Krn 20-36,
Władysława Zasiura 1 Km 1— 1 Km 13-29; Jdt 1-16
12;
słownik
Magdalena Dutkiewicz-Litwiniuk 1 Km 1-29; 2 Km 1-36;
Ezd 1-10; Ne 1-13; Tb 1-14; Jdt 1-16; Est 1-10; 1 Mch 1-16;
2 Mch 1-15
ks. Jan Nowak
Elżbieta Lubowiecka
Izabela Lesik
t Bp Kazimierz Ryczan
Kielce, 22 marca 1995, OJ-87/95
według piątego wydania „Biblii Tysiąclecia”, Pallottinum, Poznań
Dziękujemy Wydawnictwu Pallottinum za udostępnienie tekstu Biblii.
Komentarz:
Noty objaśniające:
Współpraca:
Konsultacja ikonograficzna:
Projekt graficzny:
Wydanie polskie:
Redakcja naukowa:
Przekład tomu IV:
Opracowanie tomu IV:
Redakcja i korekta tekstu:
Redakcja techniczna:
Imprimatur:
Tekst Pisma Świętego:
ISBN 83-7224-371-9
© Copyright wydania polskiego by
Wydawnictwo Jedność
ul. Jana Pawła II n r 4, 25-013 Kielce
R edakcja tel. (0 41) 368 11 10,
Dział sprzedaży tel. (041) 344 98 63,
fax (0 41) 343 26 51
www.jednosc.com.pl
e-mail: redakcja@ jednosc.com .pl
Drukarnia Archidiecezjalna w Katowicach
PIERWSZA
KSIĘGA KRONIK
Rozdziały 1-12
Księgi Kronik (po hebrajsku dosłownie „Dzieje dn i” lub „Słowa d n i” przedstawią
)
nam raz jeszcze wydarzenia, które poznaliśm y ju ż z obu Ksiąg Samuela i obu Królew­
skich. A jednak nie chodzi tutaj o zwykłe przeredagowanie tego, co przekazała nam
tradycja deuteronomiczna, która, ja k wiemy, leży u podstaw tych ksiąg. U początków
Pierwszej i Drugiej Księgi K ronik leży w istocie tradycja kapłańska, kształtow ana
w czasach niewoli babilońskiej (V I w. przed Chr.): nie odnosiła się ona jedynie do
istoty Prawa ludu wybranego, który powrócił do ziem i obiecanej, ale opowiedziała się
również za planem historycznym, nakreślającym całą historię Izraela.
Cel tej rekonstrukcji nie był wyłącznie historyczny, ale również religijny. To dlatego
wybór danych i ich opracowanie są dowolne i nastawione przede wszystkim na glory­
fikację świątyni i kultu w Jerozolimie, jako centrum wiary i organizacji życia ludu po
niewoli. W Pierwszej Księdze K o n ik dom inuje postać Dawida, ale wcześniej pozna­
jem y długą serię rodowodów, których początkiem jest Adam , tak aby bez reszty za ­
pew nić Dawidowi wkom ponowanie się w ogólny plan zbawienia. Jego dzieło jest tu
zredukowane prawie bez reszty do projektów zbudowania świątyni i do kultu jerozo­
limskiego we wszystkich jego form ach.
Jednak dopiero jego syn, Salom on, „wybuduje dom dla imienia Pańskiego” a opo­
,
wiadanie o tym zajm ie osiem pierwszych rozdziałów Drugiej Księgi Kronik. W p o ­
zostałej części dzieła skupią się całe dzieje królestwa Judy, relacjonowane aż do
niewoli babilońskiej i edyktu Cyrusa (538 przed Chr.), który pozw olił Izraelitom na
pow rót do kraju. N atom iast nie wspomina się w ogóle dziejów królestwa północne­
go - Izraela.
Stajemy zatem wobec historii „świętej” przesyconej na każdym kroku obecnością
,
Pana w świątyni - znaku ufności dla tych, którzy w TV w. przed Chr. (przypuszczalny
czas pow stania Ksiąg K ronik) z trudem starali się żyć na now o na swojej ziem i.
Historię zatem interpretuje się tutaj w świetle wiary.
P
ierwsza
K
sięga
K
ronik
1,1-53 - 2,1-18
Opowiadanie historii biblijnej,
tak jak nam ją pro­
ponują Księgi Kronik, sięga najstarszych korzeni, po­
czynając właśnie od Adam a, i przez dobre dziewięć
rozdziałów ciągnie się nieprzerwanym łańcuchem ro­
dowodów, raz długich, innym razem zwięzłych, często
zstępujących w tym łańcuchu ogniwo po ogniwie, cza­
sem robiąc przeskok od jednego okresu historycznego
aż do jego źródeł biblijnych, a niekiedy odwołując się
do tradycji pozabiblijnych, nie zawsze nam znanych.
Nie brak też powtórzeń i dubletów (Kaleb, Juda, Saul,
Beniamin), a także luk (Zabulon i jedna połowa poko­
lenia M anassesa), różnic i sprzeczności.
Autor natchniony korzysta oczywiście z różnych
źródeł
i dokumentów, jednak bez zbytniej troski o kon­
strukcję i porządek, podając ten m ateriał mniej więcej
tak, jak to było zwyczajem historyków w starożytności.
W czytaniu jest to szczególnie trudne i męczące. N a­
wet naukowcy natrafiają na szereg problemów przy
badaniu tych list, imion, zestawień z fragmentami Księgi
Rodzaju, które stanowią na przykład podstawę dwóch
pierwszych rozdziałów 1 Km . Natom iast dla dawnego
Izraela rodowody te stanowiły pewien rodzaj podróży
w obrębie znanego horyzontu, ze swojsko brzmiącymi
imionami i opisem wydarzeń utrwalonym przez Bi­
blię lub przedstawionym m etodą kompilacji wewnątrz
późniejszych tradycji judaistycznych. Różnica wrażli­
wości, z jaką my zbliżamy się do tych stronic, związana
jest ze szczególnym sposobem ich redagowania, to zna­
czy z nużącą i m onotonną wyliczanką pokrewieństw.
Genealogia na Wschodzie
nie miała bynajmniej celu
głównie historycznego. Pragnęła raczej określić jakość
i godność plemienia lub rodziny oraz ich początki. Stąd
głównym zmartwieniem historyka było nie tyle pene­
trowanie archiwów, ile raczej konstrukcja wątku, w któ­
rym można odnaleźć podstawową dokum entację na
tem at własnej tożsamości narodowej i rodzinnej. Na
stronicy, którą teraz czytamy, znajduje się przede wszyst­
kim powtórzenie dwóch rodowodów z Księgi Rodzaju
(rozdz. 5 i 10-11, które już kiedyś przedstawialiśmy
i do których odsyłamy).
Począwszy od wersetu 29 aż do 34
przywołuje się
natom iast rozdział 25 Księgi Rodzaju, podczas gdy
w wersetach 35-54 wraca do Rdz 36. Droga od Adam a
wiedzie aż do Jakuba-Izraela i do jego brata Ezawa
(Edom ). O d rozdziału 2 wkraczają natomiast na scenę
synowie Jakuba i ich potomstwo, wraz z danymi, które
też zaczerpnięto z Księgi Rodzaju. Tworzy się w ten
sposób strumień imion, które zaczerpnięte zostały rów­
nież z innych ksiąg biblijnych, poznanych przez nas już
wcześniej. To wszystko dowodzi, że autor Pierwszej
Księgi Kronik znał już oficjalną kodyfikację niektó­
rych ksiąg biblijnych, zwłaszcza tych, które składały
się na Pięcioksiąg.
GENEALOGIE OD ADAMA DO JAKUBA
'A dam , Set, Enosz, 2K enan, M ahalaleel, Jered,
3H e n o c h , M e tu sz e la c h , L am ek, 4N oe, Sem ,
Cham i Jafet.
5Synowie Jafeta: G om er, M agog, M adaj, Jawan, Tu-
bal, M eszek i Tiras. 6Synowie G om era: Aszkanaz, Ri-
fat i Togarma. 7Synowie Jawana: Elisza i Tarszisz, Kit-
tim i Dodanim .
^Synowie Cham a: Kusz, M israim, Put i K anaan. D y­
nowie Kusza: Seba, Chawila, Sabta, R am a i Sabteka.
Synowie Ramy: Saba i D edan. "'Kusz [jeszcze] był oj­
cem N im roda, który był pierwszym m ocarzem na zie­
mi. "M israim był ojcem Ludytów, Anam itów, Lehabi-
tów, N aftuchitów , 12Patrusytów, K asluchitów i Kafto-
rytów, z których wyszli Filistyni. 13K anaan zaś był oj­
cem S ydona, sw ego p ierw o ro d n e g o , p o te m C h e ta ,
14o ra z Jeb u sy ty , A m o ry ty , G irg aszy ty , 15C hiw w ity,
Arkity, Synity, 1 Arwadyty, Sem aryty i Cham atyty.
6
"Synow ie Sem a: E lam , A szszur, A rpach szad, Lud
i A ram . [Synowie Aram a]: Us, Chul, G eter i Meszek.
18A rpachszad był ojcem Szelacha, a Szelach - E bera.
1 Eberow i urodzili się dwaj synowie: imię jednego Pe-
9
leg, gdyż za jego dni ziem ia została podzielona, a imię
b ra ta jeg o - Jo k ta n . 20Jo k ta n był ojcem A lm o d ad a,
Szelefa, C hasarm aw eta, Jerach a, 21H adoram a, U żala,
Dikli, 22Ebala, A bim aela, Saby, 23O fira, Chawili i Jo-
baba. Wszyscy ci byli synami Joktana. 24Sem, A rpach­
szad, Szelach, 25E b er, Peleg, R eu, 26Serug, N ach o r,
Terach, 27A bram , to jest A braham .
^Synowie A braham a: Izaak i Izmael.
29O to ich rodow ód: pierw orodny Izm aela N ebajot,
potem K edar, A dbeel, M ibsam, 30M iszma, Dum a, Mas-
sa, C hadad, Tema, 31Jetur, Nafisz i Kedma. Ci byli syna­
mi Izm aela.
32Synowie Ketury, drugorzędnej żony A braham a: po ­
rodziła ona Z im rana, Jokszana, M edana, M idiana, Jisz-
baka i Szuacha. Synowie Jokszana: Saba i D edan. -^Sy­
now ie M idiana: E fa, E fer, H en o ch , A b id a i E ldaa.
Wszyscy ci byli synami Ketury.
34A braham był ojcem Izaaka. Synowie Izaaka: Ezaw
i Izrael. 35Synowie Ezawa: Elifaz, R euel, Jeusz, Jalam
i K orach. 36Synowie Elifaza: Tem an, O m ar, Sefi, G a-
tam , K enaz, T im na i A m alek. "Synow ie Reuela: Na-
chat, Zerach, Szamm a i Mizza.
38Synowie Seira: Lotan, Szobal, Sibeon, A na, Diszon,
Eser i Diszan. "Synowie Lotana: Chori i H om am . Sio­
stra Lotana: Tim na. “ Synowie Szobala: Alian, M ana-
chat, Ebal, Szefi i Onam . Synowie Sibeona: Aja i Ana.
41Synowie Any: D iszon. Synowie D iszona: C ham ran,
Eszban, Jitran i Keran.
“ Synowie Esera: Bilhan, Zaaw an i Jaakan. Synowie
Diszana: U s i A ran.
4
-
BIBLIA DLA KAŻDEGO
Zgłoś jeśli naruszono regulamin