Przykładowe schematy przebiegu zajęć z matematyki - II etap edukacyjny - Klasa V.pdf

(849 KB) Pobierz
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PRZYKŁADOWE SCHEMATY
PRZEBIEGU ZAJĘĆ
MATEMATYKI
Klasa V
Krystyna Madej
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa V
1
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
Liczby naturalne w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Działania na liczbach naturalnych.
Elementy algebry. – Powtórzenie wiadomości. ............................................................. 3
Liczby całkowite – Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych. ......................................... 13
Liczby całkowite – Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. .................................................. 22
Ułamki zwykłe – Powtórzenie działań na ułamkach. .............................................................. 29
Kąty. Wielokąty, koła, okręgi – Powtórzenie wiadomości o kątach i wielokątach. ................ 36
Ułamki dziesiętne – Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych. ................................ 46
Ułamki dziesiętne – Powtórzenie wiadomości......................................................................... 57
Obliczenia w geometrii – Zadania tekstowe z zastosowaniem pól wielokątów. ..................... 65
Bryły – Bryły rozwiązywanie zadań. ....................................................................................... 74
Elementy algebry...................................................................................................................... 79
2
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa V
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Klasa V – schemat przebiegu zajęć nr 1
L
ICZBY NATURALNE W DZIESIĄTKOWYM SYSTEMIE
POZYCYJNYM
. D
ZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
.
E
LEMENTY ALGEBRY
. – P
OWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
.
Dział tematyczny:
Liczby naturalne w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Działania na
liczbach naturalnych. Elementy algebry.
Temat:
Powtórzenie wiadomości (alternatywny schemat lekcji).
Liczba godzin lekcyjnych przeznaczonych na realizację tematu:
1 godzina lekcyjna (45
min).
Pojęcia kluczowe:
składniki, suma, odjemna, odjemnik, różnica, czynniki, iloczyn, dzielna,
dzielnik, iloraz, znaki rzymskie, równanie, porównywanie różnicowe, porównywanie
ilorazowe.
Cele:
główny:
utrwalenie wiadomości i umiejętności działań na liczbach naturalnych,
doskonalenie umiejętności w rozwiązywaniu równań.
operacyjne:
(uczeń z zaległościami, przeciętny, zdolny)
Uczeń:
wykonuje cztery działania na liczbach naturalnych,
rozwiązuje zadania z zastosowaniem znaków rzymskich,
rozwiązuje zadania z zastosowaniem porównywania różnicowego i ilorazowego,
rozwiązuje równania,
pracuje zgodnie w grupie.
Metody osiągania celów:
ćwiczeniowa
Środki
dydaktyczne:
rebus, po rozwiązaniu, którego powstanie temat lekcji – załącznik nr 1,
karty pracy dla grup:
uczniowie z zaległościami – załącznik nr 2,
uczniowie przeciętni – załącznik nr 3,
uczniowie zdolni – załącznik nr 4,
„Karta nabytych umiejętności” – załącznik nr 5.
Forma pracy:
zbiorowa jednolita (z całą klasą i w grupach),
samodzielna,
ćwiczeniowa.
3
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa V
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadania do wykonania dla uczniów:
rebus - załącznik nr 1
zadania dla uczniów – karty pracy – załączniki nr 2 – 4
karta nabytych umiejętności – załącznik nr 5
Formy oceny:
nauczyciel dokonuje oceny aktywności uczniów w czasie lekcji
powtórzeniowej.
Opis przebiegu zajęć:
Przed zajęciami:
1. Nauczyciel przygotowuje dla uczniów „Kartę nabytych umiejętności”, którą
uczniowie będą wypełniali na bieżąco. Kartę uczniowie zwrócą nauczycielowi przed
lekcją powtórzeniową – załącznik nr 5.
2. Nauczyciel przygotowuje dla uczniów kartę z rebus, po rozwiązaniu, którego
uczniowie poznają temat lekcji – załącznik nr 1.
Przebieg lekcji
Lp.
1.
Czynności nauczyciela
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie pracy domowej
Nauczyciel informuje uczniów,
że
lekcja poświęcona będzie powtórzeniu
materiału dot. działań na liczbach
naturalnych, rozwiązywaniu równań.
Temat lekcji – nauczyciel prosi
uczniów o rozwiązanie rebusu i
sformułowaniu tematu lekcji
Powtórzenie wiadomości
Czynności ucznia. Umiejętności
Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie
zadania domowego na tablicy, pozostali
sprawdzają poprawność jego wykonania.
2.
3.
4.
Nauczyciel rozdaje uczniom zadania do Uczniowie wykonują poszczególne zadania
wykonania w czasie lekcji. Dzieli
otrzymując do dyspozycji kartę pracy.
uczniów na grupy dobierając uczniów:
Grupa I – uczniowie z zaległościami
Grupa II – uczniowie przeciętni
Grupa III – uczniowie zdolni
Nauczyciel czuwa nad wykonaniem
zadań zwracając uwagę na ewentualne
pomyłki popełniane przez uczniów.
Rekapitulacja lekcji
Uczniowie omawiają z nauczycielem „Kartę
nabytych umiejętności” zwracając uwagę na
umiejętności, które zostały opanowane w
stopniu nie wystarczającym.
Wg uznania nauczyciela
4
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa V
5.
Zadanie domowe.
6.
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Załącznik nr 1
Rozwiąż rebus po rozwiązaniu, którego powstanie temat lekcji.
Załącznik nr 2
KARTA PRACY GRUPA I
1. Wykonaj działania, otrzymane liczby wpisz w odpowiednie miejsca (w każdą kratkę jedną
cyfrę):
Poziomo:
Pionowo:
A. 1000 – 242
I. 314 · 4
B. 125 : 5
II. 256 · 2
B. 576 : 9
III. (16 · 2) + (15 + 22)
C. 310 + 206
IV. 7 · 8
D. (900 : 3) + ( 80 · 5) – 71
V. 180 · 2 + 487
I
A
B
C
D
II
III
IV
V
5
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa V
Zgłoś jeśli naruszono regulamin