Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki - Szkoła Podstawowa Klasa IV.pdf

(964 KB) Pobierz
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PRZYKŁADOWE SCHEMATY
PRZEBIEGU ZAJĘĆ
MATEMATYKI
Klasa IV
Krystyna Madej
1
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
Wstęp ........................................................................................................................................ 3
Liczby naturalne w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Powtórzenie wiadomości .............. 4
Działania na liczbach naturalnych (Rozdział II). Dodawanie i odejmowanie –
ćwiczenia
..... 12
Działania na liczbach naturalnych (Rozdział II). Powtórzenie wiadomości ............................ 20
Proste i odcinki. Mierzenie odcinków. Jednostki długości ...................................................... 28
Działania na liczbach naturalnych (Rozdział IV). Dodawanie i odejmowanie - rozwiązywanie
zadań ............................................................................................................................. 38
Działania na liczbach naturalnych (Rozdział IV). MnoŜenie i dzielenie w zadaniach ............ 46
Działania na liczbach naturalnych (Rozdział IV). Rozwiązywanie zadań tekstowych z
zastosowaniem działań pisemnych i potęg ................................................................... 56
Ułamki zwykłe. Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach ........... 64
Wielokąty, koła, okręgi. Rozwiązywanie zadań – obwód, pole prostokąta i kwadratu ........... 71
Bryły. Powtórzenie wiadomości .............................................................................................. 78
2
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa IV
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
W
STĘP
Niniejszy zestaw przykładowych schematów przebiegu zajęć matematyki dla uczniów
klas IV został opracowany jako część obudowy metodyczno-dydaktycznej autorskiego
programu nauczania wg wymagań projektu pt.: „Apetyt na przyszłość” współfinansowanego
ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty.
KaŜdy schemat zawiera opis czynności i kontekst dydaktyczny, których wykonanie
pozwoli nauczycielowi wywołać przewidywany przebieg i rezultaty procesów edukacyjnych
ukierunkowanych na efektywne uzyskanie celów nauczania przy wykorzystaniu.
KaŜdy schemat ma charakter przykładowy i dotyczy wyłącznie lekcji
ćwiczeniowych,
i jest ukierunkowany na zastosowanie podczas nauczania z jego wykorzystaniem aplikacji
multimedialnych1 typu TIK (elementy technologii informacyjno komunikacyjnej), Tab
(wykorzystanie tablicy interaktywnej) i e-learn (elementy nauczania na odległość) jako
pomocy dydaktycznych podczas nauki w szkole (na lekcji) oraz w domu (nauka własna
ucznia).
Proponowane schematy wskazują nauczycielowi realizującemu dany temat jak pracować
z uczniami zdolnymi, przeciętnymi i z zaległościami (trudnościami) w nauce.
Aplikacje multimedialne rozumiane są szeroko i obejmują zarówno kursy/lekcje/materiały e-learningowe, jak
i wszelkiego rodzaju materiały interaktywne, samouczki, filmy edukacyjne, pliki graficzne, pliki dźwiękowe,
dokumenty itd.
1
3
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa IV
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Klasa IV – schemat przebiegu zajęć nr 1
L
ICZBY NATURALNE W DZIESIĄTKOWYM SYSTEMIE
POZYCYJNYM
. P
OWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Dział tematyczny:
Liczby naturalne w dziesiątkowym systemie pozycyjnym
Temat:
Powtórzenie wiadomości
Liczba godzin lekcyjnych przeznaczonych na realizacje tematu:
1 godz. lekcyjna (45 min)
Pojęcia kluczowe:
dziesiątkowy system pozycyjny, cyfra, liczba, oś liczbowa, znaki
rzymskie, kalendarz, zegar, czas
Cele:
główny:
utrwalenie pojęcia dziesiątkowy system pozycyjny,
utrwalenie posługiwania się znakami rzymskimi.
operacyjne:
(uczeń z zaległościami, przeciętny, zdolny)
uczeń:
rozumie na czym polega system pozycyjny,
zna zasady zapisywania liczb znakami rzymskimi,
zapisuje i odczytuje liczby zapisane słownie i cyframi,
porównuje liczby,
zamienia godziny na minuty, minuty na sekundy.
Metody osiągania celów:
pogadanka wstępna
ćwiczeniowa
Środki
dydaktyczne:
Przysłowia z liczbami (Tab_0006) – załącznik nr 1
karty pracy:
uczniowie z zaległościami (trudnościami) w nauce (TIK_0032) – załącznik nr 2
uczniowie przeciętni (TIK_0033) – załącznik nr 3
uczniowie zdolni (TIK_0034) – załącznik nr 4
Formy pracy:
praca w grupach,
Zadania do wykonania dla uczniów:
karty pracy dla poszczególnych grup (załącznik nr 2 – 4),
wypełnienie „Karty nabytych umiejętności” – załącznik nr 5.
4
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa IV
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Formy oceny:
ocena zadania domowego (jeŜeli wystąpiło na poprzedniej lekcji),
ocena za rozwiązywanie zadań, „plusik” za aktywność, pochwała,
ocena za wykonane kalendarze (e_learn_0003).
UWAGA!
Przed lekcją naleŜy przeanalizować „Kartę nabytych umiejętności”, pozwoli to
nauczycielowi na zorientowanie się jakie umiejętności naleŜy
ćwiczyć
w czasie lekcji
powtórzeniowej. Zadania w scenariuszu są zadaniami przykładowymi.
Opis
przebiegu zajęć:
Lp.
Czynności nauczyciela
Czynności organizacyjne:
sprawdzenie obecności
sprawdzenie pracy domowej
Nauczyciel za poprawne wykonanie zadania
domowego wystawia uczniowi ocenę.
Sprawdzenie wykonanych kalendarzy przez
uczniów, ocena prac.
Uwagi dotyczące organizacji lekcji.
Nauczyciel informuje uczniów,
Ŝe
w czasie lekcji
uczniowie będą pracowali w grupach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy:
Grupa I – uczniowie z zaległościami
Grupa II – uczniowie przeciętni
Grupa III – uczniowie zdolni
Przypomnienie wiadomości:
Nauczyciel przypomina uczniom wiadomości
jakie nabyli od początku roku szkolnego:
1. Dziesiątkowy system pozycyjny
2. Odczytywanie i zapisywanie liczb
naturalnych słowami
3. Zaznaczanie i odczytywanie współrzędnych
na osi liczbowej
4. Rzymski sposób zapisywania liczb
5. Płynący czas – kalendarz, zegar
Temat lekcji – nauczyciel podaje temat lekcji:
Powtórzenie wiadomości
Rozwiązywanie zadań:
1. Po zaprezentowaniu przysłów nauczyciel
zwraca się do uczniów z pytaniem: „Czy
znacie jeszcze jakieś przysłowia, w których
występują liczby naturalne”
Czynności ucznia. Umiejętności
Wybrany uczeń prezentuje
rozwiązanie zadania domowego na
tablicy, pozostali sprawdzają
poprawność jego wykonania jeŜeli
wystąpiło na poprzedniej lekcji.
Uczniowie prezentują wykonane
kalendarze.
1.
2.
Uczniowie zajmują wyznaczone
miejsca.
3.
Uczniowie wspólnie z nauczyciele
powtarzają wiadomości
4.
5.
Uczniowie zapisują temat
w zeszycie
1. Uczniowie wykonują
poszczególne zadania
w grupach.
2. Przedstawiciele grup
rozwiązują zadania na tablicy.
5
Krystyna Madej |
Przykładowe schematy przebiegu zajęć matematyki
| Klasa IV
Zgłoś jeśli naruszono regulamin