Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Witold Kołodziejczyk Marcin Polak.pdf

(2996 KB) Pobierz
Wyzwania dla
polskiej szkoły i ucznia
Witold Kołodziejczyk
Marcin Polak
79
Wyzwania dla
polskiej szkoły i ucznia
Witold Kołodziejczyk
Marcin Polak
3
©Instytut Obywatelski Warszawa 2011
Publikacja dostępna na stronie:
www.instytutobywatelski.pl
ISBN 978-83-933794-2-2
Projekt okładki i stron tytułowych:
Marcin Tas
Skład:
Grzegorz Szatan
Korekta:
Kamila Zimnicka
Druk:
Drukarnia EFEKT, Warszawa
4
Witold Kołodziejczyk
– redaktor naczelny miesięcznika
„Edukacja i Dialog”, dyrektor i twórca Collegium Futurum – szko-
ły przyszłości powstającej w Słupsku. Autor licznych publikacji
promujących innowacje w zarządzaniu oświatą, trener kadry kie-
rowniczej oświaty, promotor wykorzystania nowoczesnych tech-
nologii w edukacji. Autor książki
Gra o szkołę. W poszukiwaniu
zasad zarządzania w nowych czasach.
Współpracownik w zespole
doradcy Prezesa Rady Ministrów w rządzie Jerzego Buzka, były
wicedyrektor CODN.
Marcin Polak
– twórca i redaktor naczelny portalu o nowo-
czesnej edukacji Edunews.pl, prawnik i ekonomista, edukator z za-
miłowania. Od kilkunastu lat profesjonalnie zajmuje się edukacją
i komunikacją społeczną, realizując autorskie projekty, społeczne
i komercyjne, o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. W la-
tach 2002–2007 kierował działalnością edukacyjną Narodowego
Banku Polskiego, prowadząc kilkadziesiąt programów edukacji
ekonomicznej i finansowej. Tworzy i realizuje autorskie programy
edukacyjne z wykorzystaniem metody edutainment oraz e‑learningu.
Członek Rady Polski Przedsiębiorczej oraz Grupy Ekspertów Komisji
Europejskiej ds. Edukacji Finansowej (2008–2011).
5
SpiS treści
Wprowadzenie
..............................................................................7
Czynniki wpływające na procesy edukacyjne ..........................9
Demografia ..........................................................................9
Finanse
...............................................................................10
Technologie........................................................................11
Rynek pracy .......................................................................13
Osobiste preferencje i potrzeby edukacyjne ......................14
Edukacja w epoce globalizacji – scenariusze i trendy
.............17
Przyszłość edukacji – perspektywa globalna ..........................17
Status quo
..........................................................................18
Przebudowa
.......................................................................19
Demontaż ...........................................................................20
Przyszłość edukacji – perspektywa polska .............................21
Fabryka Komponentów .....................................................22
Edukacja Instant
................................................................24
Mozaika Możliwości .........................................................25
Wspólnota Ideałów ............................................................26
Technologia i edukacja – trendy i wyzwania ..........................27
Edukacja 2050 według konektywistów ..................................32
Cyfrowy uczeń, cyfrowy nauczyciel, cyfrowy obywatel,
cyfrowa mądrość?
......................................................................35
Pokolenie dzisiejszych nastolatków........................................35
Pokolenie sieci zmieni szkołę .................................................37
Potencjał pokolenia sieci ........................................................39
Kastomizacja czy indywidualizacja w edukacji?....................40
Cyfrowa mądrość ....................................................................42
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin