2019 05 01 Samochody elektryczne szkodliwe dla środowiska bardziej niż diesle.pdf

(10984 KB) Pobierz
Ekolodzy w szoku. Elektryki emitują więcej dwutlenku węgla niż diesle
Dodano: wczoraj 13:2094 4237792
Tesla Roadster Elona Muska gotowy do lotu na orbitę Marsa / Źródło:
Instagram
/ elonmusk
Na każdym samochodzie elektrycznym jest napisane „Zero Emission”, co oznacza, że nie emituje od do środowiska fatalnego dla klimatu dwutlenku węgla.
Tymczasem są tacy, którzy policzyli, że jest to nieprawda, a elektryki są mniej ekologiczne od nowoczesnych diesli.
Być może samochody elektryczne jako narzędzie ratowania świata to największa mistyfikacja naszych czasów. Jak donosi „The Brussel Times” nowe niemieckie
badanie pokazują, że pojazdy elektryczne nie tylko nie zmniejszą emisji CO
2
w Europie, ale nie będą tego robić w najbliższych latach. To dlatego, że wzrost
popularności pojazdów elektrycznych w ogóle nie przekłada się na redukcję emisji CO
2
. Jak to możliwe?
Mowa o badaniach przeprowadzonych przez Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii, opublikowanych przez Instytut Ifo w Monachium w drugiej połowie
kwietnia. Czytamy w ich podsumowaniu, że „pojazdy elektryczne mają znacznie wyższą emisję CO
2
niż samochody z silnikami diesla”. Wynika to ogromnej ilości
energii wykorzystywanej do wydobywania i przetwarzania litu, kobaltu i manganu, kluczowych surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów do samochodów
elektrycznych.
Naukowcy wyliczyli, że zestaw akumulatorów do modelu Tesla Model 3 „emituje” do atmosfery od 11 do 15 ton CO
2
. Każda bateria ma żywotność około dziesięciu
lat. Życiowy przebieg na tych akumulatorach to ok. 150 tys. km. – Oznacza to emisję od 73 do 98 gramów CO
2
na kilometr – powiedział Buchal. Jeśli doda się
do tego CO
2
emitowane przez elektrownie produkujące prąd, to z badań naukowców wynika, że rzeczywista emisja Tesli Model 3 może wynosić od 156 do 180
gramów CO
2
na kilometr (249 i 289 gramów CO
2
na milę).
Niemieccy badacze pod kierownictwem Buchala skrytykowali prawodawstwo UE, które uznaje elektryki za samochody o zerowej emisji. Nazwali to wprost
oszustwem, ponieważ samochody elektryczne, kiedy weźmie się pod uwagę wszystkie czynniki, emitują więcej CO
2
niż diesle (do badań wykorzystano Mercedesa C
220d, który emituje między 101, a 119 g/km CO
2
w zależności od wersji). Dalej naukowcy napisali, że norma UE, określona na 59 gramów CO
2
na kilometr do 2030
r. jest „technicznie nierealistyczna”.
Do wspomnianych problemów dochodzi także prąd z „brudnych” elektrowni. Tylko prąd wytwarzany w elektrowniach atomowych jest rzeczywiście czysty.
Naukowcy stwierdzili, że do redukcji emisji CO
2
jest chodzi o motoryzację przyczynić się może przejście na samochody napędzane wodorem lub metanem.
/ Źródło: Uniwersytet w Kolonii, The Brussel Times, Ifo Institute
Zgłoś jeśli naruszono regulamin