GrupaAsformatowane.pdf

(1157 KB) Pobierz
Zestaw pytań na egzamin dyplomowy- ZIP – II stopień
GRUPA A
1. Omów istotę i klasyczne funkcje zarządzania.
Zarządzanie jest to zestaw działań (obejmujący planowanie, organizowanie, przewodzenie
i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne)
i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny (wykorzystując zasoby
mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa) i skuteczny (działający z powodzeniem). Konstruowanie
rzeczywistości z dostępnych zarządzającemu elementów: pomysłów, ludzi i relacji między nimi,
środków materialnych (maszyn, urządzeń, budynków, materiałów, wyrobów gotowych, itd.)
i pieniężnych, a także praw do dysponowania nimi.
Funkcje zarządzania dotyczą funkcji wykonawczych jakimi są: zaopatrzenie, produkcja i zbyt. Funkcje
zarządzania są wzajemnie powiązane i współzależne. Planowanie- wyznaczenie celów organizacji,
ustalenie generalnej strategii ich osiągania oraz opracowanie zwartej hierarchii planów, aby
integrować i koordynować działania. Organizowanie- logiczne grupowanie działań i zasobów
(tworzenie struktur organizacyjnych i dokonywanie w nich zmian). Przewodzenie- zespół procesów
wykorzystywanych w celu sprawienia, by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie
organizacji. Kontrolowanie- proces monitorowania wyników, porównywania ich z celami
i korygowania wszelkich znaczących odchyleń.
Opracowała : L. Andrzejczak
2. Proszę krótko scharakteryzować podstawy i rolę stosowania oznakowania CE w Unii Europejskiej.
Oznakowanie CE jest to symbol deklaracji producenta lub upoważnionego przedstawiciela, iż jego
wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami zawartymi we wszystkich dyrektywach Unii
Europejskiej dotyczących danego produktu.
Oznakowanie nie świadczy o tym, że produkt został wytworzony na terenie Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, a jedynie, że został poddany ocenie zgodności i spełnia wymagania prawne.
Znak CE jest jednym z elementów systemu ogólnego bezpieczeństwa produktów, klient może mieć
pewność, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi wymaganiami (tj. z wymaganiami bezpieczeństwa,
ochrony zdrowia i ochrony środowiska naturalnego) dyrektyw europejskich.
Znak ten jest również obowiązkowy dla wszystkich wyrobów wytwarzanych w krajach trzeciego
świata, a sprzedawanych w strefie EOG.
Wyroby podlegające chociaż jednej dyrektywie, nie mogą być wprowadzane do obrotu ani
użytkowania na terenie Unii Europejskiej bez oznakowania CE.
Często produkty sprowadzane z Chin, nieposiadające odpowiednich certyfikatów i niespełniające norm
europejskich oznaczone są znakiem CE (China Export), różniącym się od europejskiego oznakowania
jedynie odległością między literami.
Opracowała: J. Czyżewska
1
3. Proszę scharakteryzować metodę FMEA.
Metoda FMEA (ang. Failure Mode and Effect Analysis) - analiza rodzajów i skutków możliwych
błędów.
FMEA to usystematyzowany zbiór działań, które maja na celu:
● Przewidzenie potencjalnych ,,czarnych scenariuszy”,
● Wyłonienie spośród nich największych zagrożeń,
● Wypracowanie zdolności do ich przezwyciężania,
● Udokumentowania powyższego procesu
Realizacja analizy FMEA składa się z trzech etapów: przygotowania, właściwej analizy oraz
wprowadzania i nadzorowania działań prewencyjnych.
W pierwszej kolejności powoływany jest interdyscyplinarny zespół, który składa się z przedstawicieli
różnych działów, a często wykorzystywana jest także wiedza użytkowników wyrobu, usługobiorców
czy dostawców.
Następnym elementem analizy jest wskazanie potencjalnych wad. Gdy lista możliwych niezgodności
jest gotowa, następuje wyznaczenie relacji wada-skutek-przyczyna.
Do każdej ze zdefiniowanych relacji przypisywane są oceny: Z, R i W. Oznaczają one odpowiednio:
Z
– znaczenie wady ze względu na skutki,
R
– ryzyko wystąpienia wady,
W
– możliwość wykrycia pojawienia się przyczyny, zanim spowoduje ona wadę.
Wskaźniki te mają skalę 1-10.
Po wartościowaniu wskaźników obliczany jest poziom ryzyka –
WPR.
Jest to iloczyn ocen
cząstkowych Z, R, W, ma więc zakres
1-1000.
Im wyższa wartość tego wskaźnika, tym krytyczność
jest wyższa. Wyniki przeprowadzonej analizy są podstawą do wprowadzania działań naprawczych.
Tak przeprowadzone działania znajdują swoje odzwierciedlenie w postaci odpowiednio
przygotowanego dokumentu – arkusza FMEA.
Opracowała: H.Domagała
4.Proszę podać cele i krótko scharakteryzować analizę SWOT.
•Analiza SWOT to metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa,
•Można ją stosować dla całego przedsiębiorstwa lub w strefach jego funkcjonowania,
•Można ją stosować w każdej sytuacji.
Aby sporządzić analizę SWOT, należy określić i sklasyfikować wszystkie czynniki mające wpływ
na bieżącą i przyszłą sytuację przedsiębiorstwa (jego pozycję na rynku). W analizie stosowane są dwa
podstawowe kryteria klasyfikacji:
czynniki zewnętrzne w stosunku do organizacji (wywierające wpływ pozytywny i negatywny)
zidentyfikowane z wykorzystaniem metod takich jak: analiza scenariusz, metoda PEST, itp.
uwarunkowania wewnętrzne (pozytywne oraz negatywne) - charakteryzujące stan przedsiębiorstwa
w przekroju wszystkich najważniejszych grup zasobów (personel, zasoby finansowe, wiedza, zasoby
techniczne, itp.).
2
Cele analizy SWOT:
•Wskazanie pozycji badanego podmiotu oraz jego perspektyw, a wraz z tym najlepszej strategii
postępowania/rozwoju,
•Identyfikacja atutów oraz słabszych stron podmiotu,
•Wypracowanie kierunku działania, który będzie dostosowany do zmieniających się warunków
rynkowych,
•Rozpoznanie sytuacji zewnętrznej oraz wewnętrznej organizacji (programy naprawcze).
Opracowała: K. Frankiewicz
5.Wymień i scharakteryzuj filary TPM.
Autonomiczne Utrzymanie Produkcji
- Filar ten opiera się w głównej mierze na znajomości maszyn
przez operatorów. Do podstawowych zadań operatorów maszyn należą między innymi: kontrola,
czyszczenie, usuwanie przyczyn oraz efektów zanieczyszczeń, ciągła poprawa, która polega na
nadzorowaniu urządzeń.
Doskonalenie Kaizen
– metoda Kaizen to przede wszystkim wzrost efektywności przy jednoczesnym
niskonakładowym udoskonaleniu procesu.
Planowane Utrzymanie Ruchu
- skupia się na zadaniach, które wynikają z planowanych działań
utrzymania ruchu w celu wyeliminowania między innymi awaryjnych przestojów maszyn.
Utrzymanie dla Jakości
- którego zadaniem jest identyfikacja warunków produkcji i – co
najważniejsze utrzymaniu – tych warunków.
Szkolenia
- Total Productive Maintenance to koncepcja wymagająca ciągłej nauki, ciągłego
zdobywania wiedzy i poszerzania umiejętności. Innymi słowy są to nauka i rozwój w dwóch
3
płaszczyznach, do których zalicza się podnoszenie poziomu wiedzy personelu technicznego oraz
doskonalenie się w technikach pracy zespołowej.
Total Productive Maintenance w Biurach
– chodzi tu przede wszystkim o działania, które doskonalą
procesy biurowe, działania które skoncentrowane są na przepływ oraz obróbkę informacji.
Bezpieczeństwo, Zdrowie i Środowisko
– głównym i zarazem podstawowym zadaniem tego filaru
jest wyeliminowanie zagrożeń dla pracowników oraz dla środowiska naturalnego.
5S
- Jest to jedno z narzędzi ciągłego doskonalenia, którego celem jest stworzenie uporządkowanego
i jak najlepiej zorganizowanego miejsca pracy.
Opracował: M.Janas
6.Jakie są najistotniejsze wskaźniki sprawnej realizacji zleceń produkcyjnych?
Zlecenie Produkcyjne jest dokumentem określającym, jaki wyrób i w jakiej ilości będzie
produkowany, z czego będzie produkowany oraz w jaki sposób, zawiera dane dotyczące planowanego
czasu rozpoczęcia oraz zakończenia realizacji zlecenia. Powstaje w oparciu o plan produkcji lub
zamówienia klientów.
Do wskaźników sprawnej realizacji zleceń można zaliczyć:
-
terminowość realizacji zleceń
(dąży się do jak najmniejszego odchylenia od zaplanowanego
terminu/ jak najkrótszego czasu realizacji zlecenia) może to być wyrażone np. w postaci średniego
opóźnienia w dniach,
-
wskaźnik wykorzystania materiału
(najlepiej jak najmniej odpadów),
-
ilość (procent) powstałych braków
podczas realizacji zleceń,
-
obciążenie zasobów produkcyjnych
(odchylenie od tego, jakie zaplanowaliśmy obciążenie a jakie
było rzeczywiście),
-
koszty realizacji zaleceń
(jak najmniejsze odchylenie od zaplanowanych kosztów).
Opracowała : J. Konieczna
7.Jaka jest różnica pomiędzy zleceniem produkcyjnym a zamówieniem?
Zamówienie jest dokumentem zewnętrznym, które otrzymujemy od klienta. Określa: co, w jakiej
ilości, dla kogo i na kiedy ma zostać wyprodukowane. Na podstawie zamówień tworzone
są wewnętrzne dokumenty – zlecenia produkcyjne, które określają: jaki wyrób i w jakiej ilości będzie
wytwarzany, termin rozpoczęcia i zakończenia produkcji, osobę odpowiedzialną, BOM oraz sposób
wytwarzania, czy też dodatkowe wymagania wytwórcze (chropowatość, tolerancje).
Opracowała : K.Kuśnierzowska
8. Proszę scharakteryzować metodę QFD.
Metoda QFD, inaczej zwana „domem jakości” jest to system służący do przełożenia wymagań klienta
na odpowiednie wymagania przedsiębiorstwa na każdym etapie, począwszy od badań i rozwoju
poprzez projektowanie i produkcję wyrobu, aż po jego marketing, sprzedaż i dystrybucję.
QFD pozwala na podstawie informacji pochodzących z rynku, wyrażonych językiem konsumentów -
ustalić techniczne parametry wyrobu oraz jego zespołów, a następnie parametry procesów
prowadzących do jego wytworzenia, a w przypadku usługi zaprojektować ją zgodnie z oczekiwaniami
klienta.
4
Zalety metody QFD:
Prosta metoda realizacji analizy i dokumentowania,
Planowanie i kształtowanie produktów zgodnie z wymaganiami klienta,
Stała poprawa jakości produktu,
Niższe koszty uruchomienia produkcji,
Zadowolenie klientów.
Opracowała: J. Lechowicz
9.Proszę rozwinąć pojęcie marketing mix 5P.
Marketing MIX 5P- zbiór czynników, którego połączenie wpływa na zaspokojenie potrzeb i pragnień
ostatecznych nabywców.
Obejmuje on koncepcję produktu wytworzonego i rozprowadzanego do miejsc, gdzie go można kupić,
promowanego w celu powiadomienia o nim potencjalnych nabywców i oferowanego po cenie
akceptowanej przez nabywców i oraz zapewniającej zwrot kosztów i zysk.
·Produkt (Produkt) – wszystko to, co firma może zaoferować rynkowi, cechy charakterystyczne
produktu: jakość, styl, marka, opakowanie, rozmiary, gwarancja, serwis,
·Dystrybucja (Place) – działania przedsiębiorstwa zmierzające do tego, by produkt był dostępny dla
nabywców w odpowiednim czasie, dogodnym miejscu i w pożądanych przez nabywców ilościach
oraz po racjonalnie uzasadnionych kosztach transportu i magazynowania,
·Promocja (Promotion)- zadaniem promocji jest poinformowanie nabywców o przedsiębiorstwie
i jego produktach ( przykłady: reklama, promocje, sprzedaż indywidualna, sponsoring, public
relations),
·Cena (Price)- wartość nadana produktowi wyrażona w formie pieniężnej,
·Personel (People)- pracownicy i ich kwalifikacje, umiejętności, mobilność, otwartość,
zaangażowanie, lojalność.
Opracowała: A.Lempart
10. Co to jest biomechanika pracy i jakie metody badawcze wykorzystuje ?
Biomechanika pracy – analiza przyczyn i skutków obciążeń układu mięśniowo – szkieletowego
człowieka, wynikających z pracy fizycznej.
Wykorzystuje się:
- mechanikę teoretyczną;
- modelowanie i symulację komputerową;
- anatomię i antropometrię;
- ocenę możliwości psychofizycznych człowieka do wykonywania pracy fizycznej;
- miernictwo parametrów biomechanicznych (np. siły, EMG);
- klasyfikację rodzajów pracy i ruchów roboczych.
Metody:
-doświadczalne
-teoretyczne (modele fizyczne o parametrach skupionych, modele fizyczne o parametrach
rozłożonych)
Opracowała M. Łobos
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin