24 LOTNISKOWCE TYPU ''YORKTOWN'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(
116382 KB
)
Pobierz
Jarosław
Palasek
Lotniskowce typu
.,,
or own
,,
vol.
11
Tarnowskie Góry 2008
OKRĘTY WO~ENNE
Od
Autora
numer specjalny 24
startujący
Okładka:
Bombowiec B-25B
.,Mitchell "
z
lotniskowca
Hornet
w
czasie
operacji .,Shangri-La",
18.04.1942 r.
M
ai.
Seweryn
Fleischer
Strona
tytułowa:
Enterprise
w
końcowym
okresie
wojny.
Fot.
zbiory
Arthur D. Baker III
Lotniskowce
typu
,,Yorktown''
Jarosław
Palasek
Na
wstępie
chciałbym
podziękować
wszystkim, którzy przyczynili
się
do powsta-
nia i ostatecznego
kształtu
mojej pracy. Serdeczne wyrazy
podziękowania należą
się
przede wszystkim Jarkowi Malinowskiemu, który jak
zawsze
był
motorem i
siłą
sprawczą całego przedsięwzięcia.
Niemniej jestem
wdzięczny
Waldemarowi Kacz-
marczykowi, autorowi
doskonałych
rysunków i twórcy plansz barwnych, a
także
właścicielom
fotografii,
dzięki
którym
możliwe
było
zilustrowanie
tekstu. Tak
sze-
rokie opracowanie tematu nie
byłoby
przy
tym
możliwe
bez
dostępu
do globalnej
sieci
informacyjnej. Dopiero
bowiem w dobie
internetu
możliwe stało się
dotarcie
do
materiałów
źródłowych
takich np.
jak
raporty bojowe dowódców, czy raporty
uszkodzeń okrętów,
o
dostępie
do których
wcześniej mogliśmy
tylko
pomarzyć.
Przekazując
Czytelnikom
monografię
lotniskowców
typu
«Yorktown»
chciałbym
zwrócić
uwagę
na te
fascynujące okręty,
które
dźwigały
na
swoich
barkach ame-
rykańskie
operacje powietrzne pierwszego roku wojny na Pacyfiku.
Również póź
niejsza, niemal do ostatnich dni wojny,
działalność
operacyjna
«Enterprise»
wal-
nie
przyczyniła
się
do
zwycięstwa
nad
Japonią.
Należy
tylko
wyrazić żal,
że
jedyny
amerykański
lotniskowiec
uczestn iczący
w operacjach bojowych od
Pearl Harbor
do
Okinawy
nie
został
zachowany
dla
potomnych. Mam
nadzieję,
że
przybliża
jąc
Czytelnikom
technikę
i
działalność operacyjną
lotniskowców
typu
«Yorktown»
moja
praca
zostanie
odebrana z
przychylnością.
Jednocześnie
chciałbym
przepro-
sić
za
popełnione
błędy
oraz
nieścisłości,
które
nie
wyniknęły
z
mej
zlej
woli, ale
raczej z
niejednoznaczności
informacji
w
dostępnej
mi literaturze.
B~
więc
nie-
zmiernie
wdzięczny
za
wszelkie sprostowania i opinie, którymi Czytelnicy
"Okrętów
Wojennych"
podzielą się
ze
mną.
Niniejszą
monografię chciałbym zadedykować
mojej
żonie
Ewie, synowi
Barto-
szowi
i Rodzicom.
Wszyscy oni przez wiele
lat
znoszą
z
cierpliwością moją pasję
jaką
jest historia
i technika
okrętów
wojennych. Jej realizacja absorbuje wiele moje-
go czasu,
kradnąc
go
z
naszego
wspólnego
życia.
Niech
więc
to skromne
podzięko
wanie
będzie
choć
niewielkim tego
zadośćuczynieniem.
Jarosław
Palasek
Redaktor
serii:
Jarosław
Malinowski
Rysunki:
Waldemar
Kaczmarczyk
plansze kolorowe: Waldemar Kaczmarczyk
Opracowanie graficzne:
Jarosław
Malinowski
Skład,
druk
i
oprawa:
Drukpol,
Thmowskie
Góry
ŹnXIła
fotografii/Photo
credit:
Arthur
D. Baker III
Seweryn Fleischer
Shizuo
Fulrui
Leo
van
Gincleren
Henry
Holimann
Jarosław
Malinowski
U.S.
Naval
Histoncal
Center
Polecamy monografie
!
ISBN 978-83-61Q69.01.0
ISSN 1231.014X
Copyright©
Wydawnictwo
,,()kręty
\\Ojenne"
2008
Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Żadna
część
tej
książki
nie
może
być
kopiowana w
żadnej
formie,
ani
żadnymi
metodami mechanicznymi
ani
elektronicznymi,
łącznie
z
wykorzystaniem systemów przechowywania
i
odtwarzania informacji bez
pisemnej
zgody
właściciela
praw autorskich.
Ali
right reserved. No
part
of
this
book may be
reproduced
ortransrnittedinany formor
by
any
means,
electronic or mechanical, includiong photocopying,
1-ecording or any information storage and retreival
system
without written from
copyright
owner.
Wydawca
Wydawnictwo
..
Okręty
Wojenne"
Krzywoustego
16,
42-605
Tarnowskie
Góry
tel.
(032) 384-48-61
e-mail :
okrety@ka.home.pl, W\MN.okretywojenne.pl
ING
Bank
Śląski
941050
13861000
0002 0086 6507
U
waga.
l
Niniejsza monografia zawiera
jedną rozkładówkę
z 2 planami
okrętów
w skali l :400.
Stanowi ona jej
integralną część
i nie
może być
sprzedawana oddzielnie.
Wodowanie
kadłuba
Yorktown
w dn
iu
4 kwietn
ia
1936 roku.
Matką
c
hrzestną
lidera typu
była
Eleonor Rooseve
lt
-
żon
a
Prezydenta Stanów
Zjednoczonych
Franklina Deiano Roosevelt'a.
Fot. Centralne Archiwum Wojskowe
YORT
KOWN (
CV-5
)
Budowa
będącego
liderem typu lot-
niskowca, który jako trzeci
okręt
w hi-
storii floty
amerykańskiej otrzymał
na-
zwę
Yorktown,
została
autoryzowana
przez Kongres w dniu 16 czerwca 1933
roku w ramach
ustanawiającego
nowy
ład
gospodarczy Stanów Zjednoczonych
National Industrial Recovery Act.
Stępkę
okrętu położono
w dniu 21 maja 1934
roku w stoczni Newport News Shipbui-
lding
&
Drydock Co. w Newport News
w stanie Virginia, a jego
kadłub
wo-
dowano w dniu 4 kwietnia 1936 roku.
Matką chrzestną
lotniskowca zosta-
ła
Eleanor Roosevelt -
żona
Prezyden-
ta Stanów Zjednoczonych Franklina De-
lano Roosevelt' a
.
Próby morskie
okręt
rozpoczął
z
początkiem
lata 1937 roku,
jednak rezultaty pierwszej z nich nie sa-
tysfakcjonowały
Marynarki. Zbyt wysoki
poziom
hałasu
(ponad 120 dB!) genero-
wany przez
przekładnie
redukcyjne na-
pędu głównego
1
spowodował
koniecz-
ność
powrotu
okrętu
do stoczni. Druga
próba,
którąjednostka odbyła
u
przyląd
ków
Wrrginii
w dniu 6lipca 1937 wyka-
zała pewną poprawę
-
w dalszym jed-
nak
ciągu działanie układu napędowego
dalekie
było
od
zadawalającego.
W tej
sytuacji Marynarka
postanowiła
przy-
jąć okręt
do
służby, zobowiązując
przy
tym
stocznię
do wymiany
niewłaściwie
działających urządzeń
przy pierwszej
stosownej ku temu okazji.
Jednocześ
nie wprowadzono ograniczenie
osiągal
nej przez
okręt prędkości
maksymalnej
do 25
węzłów.
Yorktown
został
wcielony
do Marynarki Stanów
Zjednoczonych
w dniu 30
września
1937 roku w ba-
zie floty w Norfolk, w stanie Wirginia.
Jego pierwszym
dowódcą został
koman-
dor Ernest D. McWhorter. Tego same-
go dnia na
pokład
lotniskowca
zaokrę
tował kontradmirał
Charles A. Blakely
- powódca 2 Dywizjonu Lotniskowców,
którego
Yorktown
został okrętem
flago-
wym2.
Koszt budowy
okrętu zamknął się
kwotą
25
mln
dolarów.
Niemal
cały,
kolejny
miesiąc
lotni-
skowiec
spędził
w Norfolk, gdzie jego
pokład udostępniono zwiedzającym.
ne wydarzenie w historii·
Yorktown
mia-
ło
miejsce w dniu 10 listopada, kiedy
to po raz pierwszy
wzniosły się
w powie-
trze i
wylądowały
na jego
pokładzie
sa-
moloty. Osiem dni
później
lotniskowiec
wszedl do Norfolk Navy Yard na postój,
który
trwał
do 9 grudnia. Po opuszcze-
niu stoczni i
przejściu
do bazy w Nor-
folk, w dniu l
O
grudnia
okręt przyjął
na
pokład
samoloty dywizjonów: my-
śliwskiego
VF-5 oraz rozpoznawczego
VS-5.
Następnego
dnia
Yorktown
prze-
szedl na kotwicowisko Rampton Roads,
po czym kolejnego dnia rano wraz z nisz-
czycielami
Jacob Jones
(DD 130) oraz
Leary
(DD-158)
udał się
na akwen
ćwi
czebny
położony
na
południe
od Przy-
lądków
Wirginii. Pierwszy
dzień ćwi
czeń przebiegł
bez
żadnych zakłóceń,
jednak drugiego dnia na
pokładzie
lot-
niskowca mial miejsce pierwszy,
śmier
telny w skutkach wypadek. Nierówne
napięcie
jednego z aerofiniszerów spo-
l.
Ze
względów oszczędnościowych przekładnie
te
zostały
zaprojektowane i wykonane w stoczni bu-
Dywizjonu
został
po
wejściu
do
służby
w
następnym
roku
bliźniaczy
Enterprise.
dującej okręty.
2. Drugim
okrętem
W dniu 28
października okręt
zako-
twiczył
w
cieśninie
Rampton Roads,
gdzie
rozpoczął
przygotowania do swe-
go pierwszego szkolenia. Kolejne
waż-
3
Plik z chomika:
BoxBooki
Inne pliki z tego folderu:
33 PANCERNIKI TYPU ''NORTH CAROLINA'' CZĘŚĆ II(1).PDF
(121791 KB)
32 PANCERNIKI TYPU ''DEUTSCHLAND''(1).pdf
(110225 KB)
24 LOTNISKOWCE TYPU ''YORKTOWN'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(116382 KB)
30 KRĄŻOWNIKI TYPU ''SWIERDŁOW'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(117368 KB)
34 Z DZIEJÓW FLOTY NIEMIECKIEJ OD 1849 DO DZISIAJ(1).pdf
(168005 KB)
Inne foldery tego chomika:
100 lat okretow wojennych
9.Niemieckie krazowniki typu K cz.2 (Encyklopedia Okrętów Wojennych 23)
Aeroplan
AF - HELIKOPTERY^WaPo
AF - SAMOLOTY BOJOWE OKRESU ZIMNEJ WOJNY^WaPo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin