Cassirer E., Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, 1977.pdf
(
16467 KB
)
Pobierz
E rn st Cassirer
ESEJ
O CZŁOWIEKU
W STĘP
DÖ FILO ZO FII
KULTURY
PRZEŁOŻYŁA ANNA STÄNIEWSKA
FRZBDMOWĄ POPRZEDZA. BOGDAN SUCHODOLSKI
WARSZAWA 1977
PRZEDM OW A
W ćwierć wieku po ogłoszeniu przez Ernsta Cas-
sirera w Nowym Jorku
An Essay on Man
książka ta
staje się dostępna polskiemu czytelnikowi w jegq oj
czystym języku; ale jeśli się zważy, iż ów
Esej o czło
wieku
był syntetyczną rekapitulacją wielkiego, trzy-
tomowego dzieła Cassirera
Die Philosophie der sym
bolischen Formen,
które ukazało się w Berlinie w la
tach 1923—9 — będziemy mogli łatwo obliczyć, iż pół
wieku wynosi opóźnienie, z jakim głośna i szeroko
dyskutowana koncepcja symbolizmu zostaje przedsta
wiona szerszym kręgom ludzi zainteresowanych pro
blematyką człowieka i kultury w naszym kraju.
Nie dla przekornego wypominania naszych opóź
nień w przekładowej polityce wydawniczej rozpoczy
namy od wskazania na kalendarz; daty te mają ważne
znaczenie merytoryczne, ponieważ pozwalają skon
struować właściwą perspektywę, w jakiej dzieło Cas
sirera powinno być dziś widziane, Jest nam ono bo
wiem wciąż jeszcze bardzo bliskie, chociaż stało się
już — równocześnie — bardzo dalekie. '
Ta dwoistość nie jest czymś niezwykłym; wręcz
przeciwnie, jest ona — od najdawniejszych czasów •
—
znamieniem wszystkich autentycznych dzieł filozoficz
nych towarzyszących zawsze, przez wieki, aktualnie
żyjącym pokoleniom i będących przeciwko nim zara
zem. Filozofia jest wiecznie żywa dzięki temu, iż
trwa jako dialog, przybierający niejednokrotnie po
stać dramatycznego sporu, w którym nie tylko to jest
nam bliskie, co potwierdza nasze mniemania, lecz i to
także — a często właśnie to- staje się bliskie jak naj-
5
bardziej — czemu musimy zaprzeczyć, aby ocalić
wierność nowym prawdom, ukazującym się w naszych
nowych wizjach świata i w nowych doświadczeniach
naszej własnej istoty. Prosty, ewolucyjny rozwój
akceptowanych idei jest tylko jednym nurtem dziejo
wych przemian filozofii; ich nurtem drugim, głębszym
i bardziej twórczym, jest zaprzeczenie. Hegel miał ra
cję twierdząc, iż w naturę bytu głębiej sięga sprzecz
ność niż tożsamość.
Co sprawiło, iż dzieło Cassirera stało się już tak da
lekie. chociaż zachowało nadal swą bliskość? Czyn
nikiem tym nie były subiektywne upodobania ani
intelektualna moda, zachęcająca tak często do zmiany
stanowisk i ocen. Pół wieku, które minęło od czasu
sformułowania teorii „form symbolicznych”, było
okresem historycznie bogatym i ważnym, okresem
wielkich i zwrotnych wydarzeń. Był to okres gorz
kiej refleksji nad granicami humanizmu, spowodo
wanej przez nieoczekiwaną — po dziesięcioleciach
pokoju ■ wielką wojnę światową, a zarazem okres
—
nowych nadziei humanizmu społecznego, którego ho
ryzonty ukazała październikowa rewolucja; był to
okres triumfu faszyzmu, potęgi jego wodzów i jego
mitów, okres daremnych prób wyjścia z „czasów po
gardy". ku nowej wizji człowieczeństwa; okres dru
giej wojny światowej i epoki „wielkich pieców”,
a zarazem nieustraszonego męstwa tych wszyst
kich — żołnierzy i ludności cywilnej — którzy przy
gotowywali zwycięstwo; okres nowych nadziei, za
ćmionych od początku pamięcią, której nic nie mogło
przekreślić, o tyra, co człowiek .mógł uczynić człowie
kowi, oraz trwogą, co może się jeszcze stać ze świa
tem i ludźmi, dysponującymi energią atomową; okres
społeczno-narodówych rewolucji, zmierzających, do
stworzenia warunków ludzkiego życia na wielkich te
renach globu ziemskiego eksploatowanych od wie
ków przez kolonizatorów, okres triumfu socjalizmu
budującego nowy kształt społecznego życia, a więc
i nową wizję człowieka, okres niebezpiecznego wzro
stu imperialistycznej potęgi.
Filozofia człowieka, która miałaby wyrażać współ
czesną samowiedzę ludzi, nie mogłaby pominąć do
6
świadczeń wyniesionych z tych lat bogatych i drama*
tycznych, ukazujących ze szczególną ostrością wiel
kość i małość człowieka, a zarazem jego nowe możli
wości działania. Nie.mogłaby pominąć tych weryfika
cji. które w stosunku do historycznego dziedzictwa
muszą być przeprowadzane, ani tych zmian w perspe
ktywach, jakie kształtują przeszłość oglądaną z no
wych pozycji, ani wreszcie tych przemian, które w in
terpretacji filozoficznych nurtów zachodzą w wyniku
nowego układu sił ideologicznych i nowej linii frontu
walki o przyszłość.
Właśnie dlatego autentycznie nowoczesna filozofia
człowieka :— bardziej niż kiedykolwiek dawniej,—
niechętna jest rozwiązaniom idealistycznym* bardziej
powściągliwa w radości rzekomego odnalezienia „jed
nej zasady" antropologicznej, dość daleka od egzy
stencjalnego pesymizmu i technokratycznej egzalta
cji, bardziej czujna wobec humanistycznego sensu,
jaki zawierają wielkie procesy społeczne współczes
nego świata.
2
Zbudowania . tej historycznej perspektywy sam
autor wcale nam nie ułatwia. Bo chociaż jego filozo
ficzna działalność trwała przez długie dziesiątki lat —
Caśsjrer urodził się w roku 1874, zmarł w roku
1945 — była ona wierna właściwie tylko historycznym
czasom jego młodości. Ukształtowana w tym okresie
filozoficzna postawa Cassirera zyskiwała w później
szych okresach dziejów XX wieku i jego własnej bio
grafii coraz większą trwałość, rodziła coraz bardziej
dojrzałe owooe, ale nie była wcale „otwarta” ani na
wielkie dziejowe wydarzenia, ani nawet na drama
tyczne, osobiste losy autora.
Esej o
Gziowieku
pisany był w końcowych latach
drugiej wojny światowej, na życzenie przyjaciół Gaś-
sirera, domagających się od niego, aby przygotował
angielskie wydanie
Filozofii form symbolicznych.
Cassirer stwierdzał we wstępie, iż „opublikowanie
książki pomyślanej i napisanej więcej niż ćwierć wie
7
ku temu było raczej niemożliwe i niewskazane", po
nieważ ,,od tego czasu autor prowadził dalej studia
nad tym przedmiotem, dowiedział- się wielu nowych
faktów i stanął oko w oko z nowymi problemami".
Właśnie dlatego „zdecydował się rozpocząć rzecz od
nowa i napisać całkiem nową książkę".
Ale tę „nowość" charakteryzuje on tylko formal
nie, stwierdzając, iż musiała to być książka „o wiele
zwiężłejsza od poprzedniej", ponieważ — jak to słusz
nie zauważył Lessing — „duża książka jest dużym
złem". Ta autorska charakterystyka jest całkowicie
poprawna:
Esej o człowieka
jest rzeczywiście książką
znacznie bardziej zwięzłą niż trzytomowe dzieło daw
niejsze, a zarazem uwzględnia — chociaż tylko w
ograniczonym zakresie — niektóre wyniki badań nad
mitami, językiem i sztuką ogłoszone w ostatnich dzie
sięcioleciach. Ale nie jest książką „nową" w żadnym
innym znaczeniu. Jej filozoficzna treść jest wielkim
powtórzeniem koncepcji, wyłożonej przed laty w
Fi
lozofii form symbolicznych.
A przecież to właśnie dzieło Cassirera, rozpoczęte
i zakończone w pierwszym dziesięcioleciu po pokoju
wersalskim, było szczytowym osiągnięciem autora
w niemieckiej Republice Weimarskiej, która ofiaro
wała mu katedrę w uniwersytecie hairiburskim i obda
rzyła wszelkimi godnościami. Temu światu historia
zadała cios okrutny. Przestało istnieć państwo wei
marskie? powstała Trzecia Rzesza. Profesor i rektor
hamtourskiego uniwersytetu musiał szukać ocalenia
uchodząc z kraju. Przez kilka lat działał w Oxfordzie,
następnie w Goteborgu; wreszcie, już w dobie drugiej
wojny światowej, wyjechał do Stanów Zjednoczonych,
przyjmując zaproszenia uniwersytetów Yale i Co
lumbia.
Jednak nic z tych wydarzeń i przeżyć osobistych
nie znalazło wyrazu w koncepcji człowieka jako isto
ty wyrażającej się w. mitach i tworzącej symbole,
chociaż właśnie krzykliwa symbolika hitlerowskiej
ideologii wykorzystywała w nieprzewidziany sposób
,,myślenie mityczne". Zafascynowany urokami wiel
kiej histori mitów, Cassirer utrzymywał tę zasadniczą .
tezę filozofii form symbolicznych, wedle której mit
8
Plik z chomika:
myoxos
Inne pliki z tego folderu:
Cassirer E., The Logic of Humanities, transl. by C. Smith Howe, 1961.pdf
(10376 KB)
Cassirer E., Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, 1977.pdf
(16467 KB)
Cassirer E., Substance and Function. Einstein ... Relativity, 2010.pdf
(13744 KB)
Schilpp P. A. (ed.), The Philosophy of Ernst Cassirer, 1949.pdf
(47695 KB)
Cassirer E., Rousseau, Kant, Goethe. Two Essays, 1970.pdf
(7390 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arendt
Benjamin
Bergson
Bloom
Derrida
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin