Ukraińskie miejsca pamięci narodowej na terenie Polski.pdf

(806 KB) Pobierz
KOMENTARZE HISTORYCZNE
K
AZIMIERZ
K
RAJEWSKI
, IPN W
ARSZAWA
UKRAIŃSKIE MIEJSCA
PAMIĘCI NARODOWEJ
NA TERENIE POLSKI
Wiedza o ukraińskich miejscach pamięci na terytorium Rzeczypospo-
litej Polskiej jest w szerszych kręgach społeczeństwa polskiego dość
znikoma, w zbyt małym stopniu przyczyniają się do jej poszerzania
środki masowego przekazu i publicyści. W ujęciu mediów zagadnie-
nie to ogranicza się do sytuacji konfliktowych związanych głównie
z upamiętnianiem poległych członków UPA. Jest to optyka „skrzy-
wiona”, pokazująca to wielowątkowe zagadnienie w bardzo wąski
i niepełny sposób. Do pogłębiania tego stereotypu przyczynia się
również strona ukraińska, kładąc w swych działaniach główny na-
cisk właśnie na obiekty tego rodzaju. Moim zamiarem jest dokona-
nie krótkiego przeglądu i swego rodzaju „klasyfikacji” ukraińskich
miejsc pamięci na terenie Polski oraz zwrócenie uwagi na stronę for-
malno-prawną współdziałania polsko-ukraińskiego w zakresie pie-
czy nad tymi obiektami oraz tworzenia nowych upamiętnień.
Przez ponad pół wieku działalność w sferze pa-
mięci narodowej – ukraińskiej w Polsce i polskiej
na Ukrainie – była ściśle kontrolowana i skutecz-
nie hamowana przez władze Związku Sowieckiego
i ich „tubylczych” satelitów. W PRL kreowano ne-
gatywny wizerunek Ukraińca (jako „banderowca”
i „rezuna”), a na Ukrainie negatywny obraz Polaka
(jako „białopolaka”, „pana”, „klasowego wyzyski-
wacza” czy „akowskiego bandyty”). Upadek ko-
munizmu w Polsce i rozpad Związku Sowieckiego,
w szczególności zaś uzyskanie niepodległości przez
Ukrainę, stworzyło mniejszości ukraińskiej w Pol-
sce nowe możliwości działalności, także w zakresie
opieki nad miejscami pamięci. Niestety, za moż-
liwościami tymi nie nadążały regulacje prawne.
Sprawa grobów, cmentarzy i miejsc pochówków
cywilnych i wojskowych osób narodowości ukraiń-
skiej została ujęta dopiero w art. 18
Traktatu mię-
dzy Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o dobrym
sąsiedztwie, przyjaznych stosunkach i współpracy
z 18 maja 1992 r., na podstawie którego 18 mar-
ca 1994 r. została zawarta
Umowa między Rządem
Fot. K. Krajewski
Stary nagrobek w Krzywej
118
RP a Rządem Ukrainy o ochronie miejsc
pamięci i spoczynku ofiar wojen i represji
politycznych.
Ze strony polskiej do prowa-
dzenia tego rodzaju spraw desygnowana
została Rada Ochrony Pamięci Walk i Mę-
czeństwa. Strona ukraińska po upływie ko-
lejnych czterech lat, w 1998 r., wyznaczyła
osobę upoważnioną i odpowiedzialną za
realizację umowy dwustronnej „o ochro-
nie miejsc pamięci i spoczynku ofiar wo-
jen i represji”, kierującą bieżącą polityką
Ukrainy w tej ważnej płaszczyźnie wza-
jemnych stosunków obu państw. Funkcję
tę pełnił minister Wołodymir Husakow,
który przewodniczył Państwowej Mię-
dzyresortowej Komisji ds. Upamiętniania
Ofiar Wojny i Represji Politycznych dzia-
łającej przy rządzie Ukrainy. Decyzja ta
otworzyła nowy rozdział we wzajemnych
stosunkach w zakresie odnoszącym się do
sfery szeroko rozumianej pamięci narodo-
wej. Efektem współpracy Rady OPWiM
z ukraińską Międzyresortową Komisją był
podpisany w marcu 1999 r. protokół, któ-
ry omawiał kwestie techniczne związane
z porządkowaniem grobów i cmentarzy
wojennych – polskich na Ukrainie i ukra-
Nagrobki na opuszczonym cmentarzu łemkowskim
ińskich w Polsce.
Trzeba dodać, że w latach 1991–1998, w których rząd Ukrainy nie wyznaczył jeszcze
osoby odpowiedzialnej za swą politykę w zakresie pamięci narodowej na terenie Polski, a na-
stępnie za realizację
Umowy
z 1994 r., partnerem Rady OPWiM w sprawach dotyczących
ukraińskich grobów i cmentarzy wojennych oraz miejsc pamięci był Zarząd Główny Związku
Ukraińców w Polsce. Rada OPWiM, chcąc uregulować codzienną praktykę działań tej ważnej
sfery wzajemnych stosunków, powołała wraz ze Związkiem Ukraińców w Polsce w czerwcu
1995 r. Komisję Wspólną.
Na terytorium RP większość obiektów związanych z ukraińską pamięcią narodową zloka-
lizowana jest na obszarze Polski południowo-wschodniej, w woj. podkarpackim, małopolskim
i lubelskim (tu m.in. umiejscowionych jest ok. 475 cywilnych cmentarzy greckokatolickich
i prawosławnych – w większości nieczynnych
1
. Mogiły obrządku wschodniego znajdują się
A. Saładiak,
Pamiątki i zabytki kultury ukraińskiej w Polsce,
Warszawa 1993: Autor ma skłon-
ność do „zawłaszczania” do kultury ukraińskiej wszelkich obiektów związanych z obrządkiem
wschodnim, nawet gdy jest to zupełnie błędne (np. obiektem kultury ukraińskiej jest dla niego garni-
zonowa cerkiew w Suwałkach czy cerkwie Białegostoku i Białostocczyzny, związane raczej z dzieja-
mi podlaskich unitów, a także Rosjan zamieszkujących ziemie polskie jako okupanci lub z miejscową
kulturą białoruską).
1
KOMENTARZE HISTORYCZNE
119
Fot. K. Krajewski
także na współczesnych cmenta-
rzach komunalnych, tak katolickich,
jak dwuwyznaniowych. Ukraińskie
miejsca pamięci występują również,
w mniejszej liczbie, w Polsce cen-
tralnej i na ziemiach północno-za-
chodnich. Sytuacja wspomnianych
cmentarzy jest bardzo zróżnicowana,
wiele pozbawionych opieki obiek-
tów znalazło się w stanie zupełnego
opuszczenia. Trzeba przypomnieć
cenne inicjatywy społeczne różnych
środowisk z lat siedemdziesiątych
i osiemdziesiątych, także polskich,
dzięki którym wiele cmentarzy zo-
stało uratowanych przed niszczącym
wpływem czasu – w tym działania
Studenckiego Koła Przewodników
Beskidzkich z Warszawy (akcja
„Opis” obejmująca Beskid Niski
i Nadsanie) czy działania Stanisława
Krycińskiego prowadzone pod egidą
Towarzystwa Opieki nad Zabytkami
Sztuki Cerkiewnej (organizował on
obozy, podczas których młodzież
kierowana przez pracowników Pań-
stwowej Służby Ochrony Zabytków
odnawiała opuszczone i zniszczo-
Cmentarz petlurowców w Aleksandrowie Kujawskim
ne cmentarze Łemkowszczyzny
i Nadsania).
Ukraińskimi miejscami pamięci są obiekty, takie jak: groby wybitnych osób narodowości
ukraińskiej; cmentarze, na których spoczywają osoby narodowości ukraińskiej, zwłaszcza
cmentarze, kwatery i groby wojenne; upamiętnienia i pomniki związane z ważnymi postacia-
mi oraz wydarzeniami w historii Ukrainy.
Wśród wybitnych osób narodowości ukraińskiej, które pochowane są na terenie Polski,
znajdują się m.in.: biskupi greckokatoliccy
Konstantyn Czechowicz, Iwan Mogilnicki
(au-
tor pierwszej wydanej w Galicji gramatyki języka ukraińskiego),
Tomasz Polański
(dyrektor
gimnazjum przemyskiego i poseł do Sejmu Krajowego Galicji) i
Juliusz Pełesz
(działacz
społeczny, autor prac historycznych o Kościele unickim) spoczywający na Cmentarzu Komu-
nalnym (Głównym) w Przemyślu. Na cmentarzu tym znajduje się także
grobowiec Kapituły
obrządku greckokatolickiego (na tablicach umieszczono nazwiska pochowanych tu kanoni-
ków, w centrum znajduje się tablica pamiątkowa bp.
Józefa Koczyłowskiego
i ks.
Grzego-
rza Lakoty).
Spoczywają tu również: poetka
Ulana Krawczenko,
pisarz
Hryhoryj Cehłyń-
ski
(pomnik w formie obelisku) i
Iwan Zołnir
(ukraiński działacz socjalistyczny)
2
. Jednym
2
Fot. K. Krajewski
KOMENTARZE HISTORYCZNE
Ibidem,
s. 217.
120
z najważniejszych ukraińskich
miejsc pamięci na terenie Polski
jest grób ks.
Michała Werbi-
ckiego
– kompozytora i twórcy
ukraińskiego hymnu narodowe-
go (Szcze
ne wmerła Ukraina)
w Młynach (gm. Hrebenne),
gdzie przez trzydzieści lat był on
proboszczem. Piękny kamienny
pomnik nagrobny w kształcie liry
umiejscowiony jest pod starą lipą
obok dawnej cerkwi
3
. Na cmenta-
rzu prawosławnym w Warszawie
pochowany jest zmarły w 1981 r.
Mychajło Balij,
profesor filozofii
UW, redaktor „Naszoi Kultury”.
W gmachu szkoły nr 7 w Jarosła-
wiu (woj. podkarpackie) zawie-
szona została w 1992 r. tablica
upamiętniająca postać urodzo-
nego w 1879 r. w tym mieście
wybitnego ukraińskiego kom-
pozytora
Stanisława Ludkiewi-
cza.
Do upamiętnień tej kategorii
należą też pomniki: poety
Alek-
sandra Kozłowskiego
w Hre-
bennem (woj. lubelskie),
Tarasa
Szewczenki
w Warszawie (przy
Nagrobek ks. Michała Werbickiego w Młynach
rogu ul. Goworka i Chocimskiej,
odsłonięty w marcu 2002 r.)
i Białym Borze (woj. zachodniopomorskie) oraz poety łemkowskiego
Bohdana Antonowy-
cza
w Nowicy (woj. małopolskie). Przez chwilę zawahałam się, czy w szkicu tym wymienić
także grób
Epifana Drowniaka vel Nikifora
zwanego
Krynickim
pochowanego na cmen-
tarzu w Krynicy. Ten wybitny łemkowski malarz, należący także w trudnym do określenia
stopniu do kultury polskiej, w zasadzie nigdy nie miał związku ze współcześnie rozumianą
ukraińskością, prócz tego, że tak zaklasyfikowały go „polskie” władze komunistyczne i wy-
siedliły w ramach akcji „Wisła”
4
. Dość nietypowym, godnym uwagi obiektem, jest kamienny
nagrobek
Olgi Krawczyk,
dłuta znanego lwowskiego rzeźbiarza Aleksandra Zagórskiego,
przeniesiony kilka lat temu w wyniku decyzji konserwatora zabytków z niszczejącego, nie-
G. Rąkowski,
Polska egzotyczna. Przewodnik,
cz. 2, Warszawa 1996, s. 377.
S.A. Wisłocki,
Przyczynek do biografii Nikifora Drowniaka nazwanego „Krynickim”,
„Polska
Sztuka Ludowa” 1995, nr 3–4, s. 219–226. Wątpliwość ta odnosi się także do wszelkich innych postaci
i upamiętnień łemkowskich. Łemkowie mieli zawsze silne poczucie własnej, odrębnej tożsamości
i dziś szufladkowanie poszczególnych osób i spraw automatycznie, niejako na siłę, jest zamierzeniem
z gruntu chybionym.
4
3
KOMENTARZE HISTORYCZNE
Fot. K. Krajewski
121
czynnego cmentarza w Ose-
redowie k. Chłopiatyna na
cmentarz w Machnówku
(rzeźba nagrobna przedsta-
wia zmarłą w ukraińskim
stroju ludowym)
5
.
Zapomnianym epizo-
dem, z którym wiąże się
pamięć o kilku wybitnych
postaciach, jest udział
Ukraińców (wówczas okre-
ślanych jako Małorusini)
w Powstaniu Styczniowym
1863–1864. Na stosunek
Ukraińców do tego polskie-
go zrywu niepodległościo-
wego rzuca na ogół cień
tragedia Sołowiówki, Buł-
haja i wielu innych miejsc,
w których chłopska tłusz-
cza za podszeptem władz
carskich wyrzynała po-
wstańców, przesłaniając pa-
mięć o tych, którzy z bronią
w ręku dobrze zasłużyli się
wspólnej sprawie wolności.
Ponieważ ludzie ci przecho-
dzili zazwyczaj do oddzia-
łów polskich, porzucając
Bartne, krzyż poświęcony ofiarom obozu w Telerhofie
służbę w wojsku rosyjskim,
historiografia niesłusznie traktowała ich jako Rosjan. Na przykład Ukraińcem – synem zie-
mianina z guberni połtawskiej – był porucznik armii rosyjskiej
Andrzej Potebnia,
słynny
konspirator i rewolucyjny demokrata (wykonawca zamachu na rosyjskiego namiestnika Kró-
lestwa Polskiego, gen. Aleksandra Ludersa 27 czerwca 1862 r. w Ogrodzie Saskim), który
poległ 3 marca 1863 r. pod Skałą (i tam został pochowany z polskimi towarzyszami), idąc do
ataku w szeregach kosynierów partii Mariana Langiewicza
6
. Jako zręczny dowódca powstań-
czej kawalerii zapisał się junkier kozacki
Mitrofan Podhaluzin „Uragan”,
dosługując się
stopnia rotmistrza Wojsk Polskich (wydany Rosjanom przez władze austriackie, został roz-
strzelany 4 grudnia 1866 r. w Warszawie)
7
. Zapewne spoczywa wraz z polskimi skazańcami
na stokach Cytadeli Warszawskiej.
Lata I wojny światowej pozostawiły wiele miejsc, w których spoczywają Ukraińcy – żoł-
nierze armii austro-węgierskiej i rosyjskiej – a także osoby cywilne. Na terenie Polski połu-
Fot. K. Krajewski
5
6
KOMENTARZE HISTORYCZNE
G. Rąkowski,
op. cit.,
s. 313–314.
Zob. S. Kieniewicz,
Powstanie Styczniowe 1863–1864,
Warszawa 1983, s. 406.
7
Zob. biogram M. Podhaluzina [w:]
Prasa tajna 1862–1865,
t. I, Warszawa 1970, s. 342.
122
Zgłoś jeśli naruszono regulamin