Andrzej Adamski - Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej.pdf

(2062 KB) Pobierz
Andrzej Adamski
Media w analogowym
i CYFROWYM
świecie
Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację
komunikacji społecznej
Warszawa 2012
Recenzenci
prof. dr hab. Jerzy Myśliński
dr hab. Krzysztof Gajdka, prof. UE
Redakcja
Hanna Januszewska
Korekta
zespół
Projekt ok
ł
adki
Agnieszka Miłaszewicz
© Copyright by Andrzej Adamski and Dom Wydawniczy Elipsa
Warszawa 2012
IS BN 978-83-7151-924-6
Opracowanie komputerowe, druk i oprawa:
Dom Wydawniczy ELIPSA,
ul. Inflancka 15/198, 00-189 Warszawa
tel./fax 22 635 03 01, 22 635 17 85
e-mail: elipsa@elipsa.pl, www.elipsa.pl
Spis treści
Wstęp
............................................................................................................................. 13
1. Internet i komputery – historia, funkcjonowanie, oddziaływanie
......................
1.1. Od liczydła do Globalnej Sieci. Historia i funkcjonowanie
komputerów i Internetu .................................................................................
1.2. Przesyłanie bitów zamiast transportu atomów.
Digitalizacja, cyberprzestrzeń i rzeczywistość wirtualna ............................
1.2.1. Rzeczpospolita zerojedynkowa, czyli meandry cyfryzacji ..................
1.2.2. Cyberprzestrzeń i rzeczywistość wirtualna,
czyli o metageografii nowego
świata
...................................................
1.3. Różne aspekty funkcjonowania i regulacji Internetu ....................................
1.3.1. Kontrolerzy i
gatekeeperzy
Internetu ...................................................
1.3.1.1. Władcy domen, czyli kto rządzi Internetem? ........................
1.3.1.2. Filtrowanie Internetu, czyli potęga wyszukiwarek ................
1.3.2. Internet a prawo – pytania i wyzwania ................................................
1.3.2.1. Romantyczni kowboje kontra nudni prawnicy
– czy w Internecie obowiązuje prawo? ..................................
1.3.2.2. Własność i prywatność – spór o ACTA .................................
1.3.3. (Nie)trwałość internetowych publikacji, czyli archiwizacja
zasobów Sieci ........................................................................................
2. Internet jako nowa forma komunikacji: szanse i niebezpieczeństwa
................
2.1. Internet – tradycyjne medium czy interaktywne metamedium? .................
2.1.1. „Internet” czy „internet”? ....................................................................
2.1.2. Czy Internet to „medium”? .................................................................
2.1.3. Interaktywność komunikacji internetowej .........................................
2.2. Zmieniające się oblicze mediów i dziennikarstwa:
nowe media, Web 2.0, social media, dziennikarstwo obywatelskie ...........
2.2.1. Nowe media. Nowe, czyli jakie? ..........................................................
2.2.2. Web 2.0 i social media, czyli wszyscy o wszystkim ze wszystkimi......
2.2.2.1. Web 2.0 – rzeczywistość czy kolejny mit? .............................
28
30
40
40
43
48
49
49
52
58
59
64
70
78
78
79
80
87
92
92
101
101
2.2.2.2. Informacja to podstawa, czyli o mediach
społecznościowych ..................................................................
2.2.2.3. Przyszłość mediów społecznościowych .................................
2.2.3. Blogi i dziennikarstwo obywatelskie: nowe formy
dziennikarstwa ......................................................................................
2.3. Blaski i cienie Internetu i nowych mediów, czyli o konieczności
etycznej i aksjologicznej refleksji nad techniką ............................................
2.3.1. Technika – czy na pewno neutralna etycznie? ....................................
2.3.2. Refleksja aksjologiczno-etyczno-moralna nad techniką
i postępem – propozycja Kościoła katolickiego .................................
2.3.3. Ciemne strony Internetu ......................................................................
3. Konwergencja mediów i jej konsekwencje
............................................................
3.1. Konwergencja mediów i jej konteksty ...........................................................
3.2. Obszary konwergencji mediów ......................................................................
3.2.1. Płaszczyzna technologiczna .................................................................
3.2.1.1. Konwergencja urządzeń .........................................................
3.2.1.2. Konwergencja rozwiązań .......................................................
3.2.1.3. Konwergencja sieciowa ..........................................................
3.2.2. Konwergencja ekonomiczna ................................................................
3.2.2.1. Konwergencja rynkowa i regulacyjna ...................................
3.2.2.2. Konwergencja korporacyjna ..................................................
3.2.3. Konwergencja zawartości .....................................................................
3.3. Konwergencja a społeczeństwo informacyjne i globalizacja .......................
3.3.1. Informacja i sieciowość a zmiany społeczne.......................................
3.3.2.
Świat
skompresowany, czyli o globalizacji ..........................................
4. Prasa drukowana w obliczu wielkich przemian
...................................................
4.1. Prasa – historia, pojęcie, rodzaje i funkcje ....................................................
4.1.1. Krótka historia rozwoju prasy drukowanej ........................................
4.1.2. Natura, cechy i podziały prasy .............................................................
4.1.3. Funkcje prasy ........................................................................................
4.2. Prasa:
śmierć
czy nowe
życie?
Wielka wędrówka z papieru na ekran ........
4.2.1. Prasa w Sieci ..........................................................................................
4.2.1.1. Historia prasy internetowej na
świecie
i w Polsce................
4.2.1.2. Strona WWW czy e-wydanie? ...............................................
4.2.1.3. Artykuł prasowy a artykuł internetowy .................................
4.2.2. Tablety i e-czytniki szansą na przetrwanie prasy? ..............................
110
121
127
136
137
140
143
155
155
161
162
162
168
171
173
173
176
183
192
192
200
204
204
205
208
210
217
218
219
223
229
233
4.3. Przyszłość prasy ............................................................................................... 246
4.3.1. Spór o
śmierć
druku ............................................................................. 247
4.3.2. Czy zbliża się koniec darmowych treści w Internecie? ...................... 253
5. Radio i telewizja w
świecie
analogowym
...............................................................
5.1. Radio i jego historia ........................................................................................
5.2. Historia telewizji .............................................................................................
5.3. Radiofonia i telewizja – trudności z definicją i cechy wspólne ....................
5.4. Radio: jak zmieniło
świat?
Natura radia i sposób przekazu .......................
5.5. Od paleotelewizji do hipertelewizji. Natura telewizji i jej przemiany ........
5.5.1. Podstawowe cechy telewizji i jej języka...............................................
5.5.2. Od zimnej paleotelewizji do gorącej hipertelewizji ...........................
5.5.3. Telewizja jako
źródło
informacji i rozrywki oraz nośnik reklamy ....
6. Radio i telewizja: w obliczu konwergencji i digitalizacji
.....................................
6.1. Telewizja w cyfrowym
świecie
.........................................................................
6.1.1. Nowe
środowisko,
nowe możliwości ...................................................
6.1.2. Cyfryzacja telewizji naziemnej .............................................................
6.1.3. Telewizja w Internecie ..........................................................................
6.2. Radio w cyfrowym
świecie
.............................................................................
6.2.1. Cyfryzacja radia: pytania, wątpliwości, możliwe scenariusze ............
6.2.2. Radio tradycyjne a radio internetowe ................................................
6.2.3. Cyfryzacja naziemnych stacji radiowych .............................................
Zakończenie
..................................................................................................................
Bibliografia
...................................................................................................................
Źródła
(akty prawne, orzeczenia sądów i dokumenty urzędowe).......................
Materiały drukowane ..............................................................................................
Opracowania ...................................................................................................
Artykuły prasowe ............................................................................................
Publikacje internetowe (netografia) ......................................................................
Opracowania ...................................................................................................
Informacje, artykuły publicystyczne, wpisy na blogach
i inne publikacje ....................................................................................
262
263
269
273
278
286
286
296
300
308
308
309
314
322
332
332
334
341
346
356
356
357
357
377
378
378
383
O Autorze ..................................................................................................................... 346
Zastrzeżonych nazw
rm i produktów użyto wyłącznie w celu identyfikacji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin