Le Guin Ursula - Ziemiomorze 5 - Opowieści z Ziemiomorza.pdf

(871 KB) Pobierz
URSULA K. LE GUIN
OPOWIEŚCI Z ZIEMIOMORZA
(Przełożyła Paulina Braitner)
Spis treści
STRONA TYTUŁOWA
SZUKACZ
W MROCZNYCH CZASACH
WYDRA
RYBOŁÓW
MEDRA
DIAMENT I CZARNA RÓŻA
KOŚCI ZIEMI
HISTORIA Z GÓRSKICH MOCZARÓW
WAŻKA
IRIA
KOŚĆ
AZVER
IRIAN
SZUKACZ
W MROCZNYCH CZASACH
Oto pierwsza karta Księgi Mroku, napisanej dawno temu runami hardyckimi:
“Po tym, jak Elfarran i Morred zginęli, a wyspa Solea zatonęła pod falami, Rada Mędrców
władała w imieniu chłopca Serriadha, póki ten nie objął tronu. Panował mądrze, lecz krótko, po nim
zaś na Enladzie nastało siedmiu królów. Kraina bogaciła się i żyła w pokoju. I wtedy zjawiły się
smoki, najeżdżające zachodnie ziemie. Czarnoksiężnicy na próżno próbowali je powstrzymać. Król
Akambar przeniósł dwór z Berili na Enladzie do miasta Havnor. Stamtąd wyruszył na czele floty
przeciw najeźdźcom z Krain Kargadzkich i wyparł ich na wschód. Oni jednak nadal wysyłali
łupieżcze statki, które zapuszczały się nawet na Morze Najgłębsze. Ostatni z królów, Maharion,
zawarł pokój ze smokami i Kargami, zapłacił jednak olbrzymią cenę, kiedy zaś Pierścień Runiczny
został złamany, Erreth-Akbe zginął w walce z wielkim smokiem, a Maharion Śmiały padł ofiarą
zdrady, zdawało się, że na Archipelagu niepodzielnie zapanowało zło.
Wielu próbowało objąć tron Mahariona, nikt jednak nie zdołał go utrzymać, a spory pretendentów
podzieliły kraj. Miejsce wspólnoty i sprawiedliwości zajęły kaprysy możnowładców. Szlachetnie
urodzeni, kupcy i piraci, każdy, kto mógł sobie pozwolić na wynajęcie żołnierzy i czarnoksiężników,
ogłaszał się władcą wybranych ziem i miast. Wodzowie czynili z pokonanych niewolników, lecz
najemni chłopi także byli niewolnikami, albowiem tylko panowie bronili ich przed innymi wodzami
łupiącymi wyspy i piratami nękającymi porty, a także bandami nieszczęsnych banitów, których głód
popychał do rabunku".
Księga Mroku powstała pod koniec czasów, o których traktuje. To zbiór wzajemnie sprzecznych
opowieści, częściowych biografii i zniekształconych legend. Jest jednym z nielicznych reliktów
pochodzących z Mrocznych Lat, gdyż złaknieni pochwał, nie prawdziwych historii wodzowie palili
książki, z których jakiś pozbawiony władzy biedak mógł nauczyć się, jak ją zdobyć.
Kiedy jednak do rąk wojownika trafiała księga wiedzy czarnoksięskiej, zwykle zamykał ją w
skarbcu bądź oddawał najętemu przez siebie magowi. Na marginesach obok zaklęć i spisów imion, a
także na ostatnich kartach owych ksiąg wiedzy czarownik bądź jego uczeń notował wybuch zarazy,
głód, napaść, zmianę pana, a także zaklęcia użyte przy tych okazjach i ich skuteczność. Podobne
zapiski ujawniają od czasu do czasu chwile jaśniejsze, lecz nadal otoczone ciemnością. Chwile te są
niczym oświetlony statek widziany przez moment w deszczową noc daleko w morzu.
O owych czasach traktują jeszcze pieśni, stare ballady i zaśpiewki z małych wysepek i spokojnych
wyżyn Havnoru.
Wielki Port Havnor to miasto leżące w sercu świata, miasto białych wież nad zatoką. Na
najwyższej z nich miecz Erreth-Akbego odbija pierwsze i ostatnie promienie słońca. Przez Havnor
przepływa cały handel, całe rzemiosło i nauka Ziemiomorza, niezmierzone bogactwa Archipelagu.
Tam też zasiada król, który powrócił po scaleniu Pierścienia i była to oznaka uzdrowienia świata. A
w dawnych czasach w owym mieście mężczyźni i kobiety z wyspy rozmawiali ze smokami.
Havnor jest jednak także Wielką Wyspą, rozległą, bogatą krainą. W miastach w głębi lądu, na
farmach pokrywających zbocza góry Onn praktycznie nic się nie zmienia. W tamtych okolicach warta
zaśpiewania pieśń kiedyś znów zostanie zaśpiewana. Starcy w tamtejszych tawernach opowiadają o
Morredzie, jakby znali go sami w czasach bohaterskiej młodości, a dziewki zaganiające krowy do
obory snują opowieści o Kobietach Dłoni, zapomnianych wszędzie indziej, nawet na Roke, ale nie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin