schab czacza.pdf

(1334 KB) Pobierz
TEMAT
:
PROJEKT MECHANIZMU JAZDY
WCIĄGARKI .
1.
ZAŁOŻENIA DO ZADANIA
siła cieżkości udżwigu
Q
125
kN
względny czas pracy silnika
e
V`j
25
%
siła ciężkości zblocza
Qo
2400
N
prędkość jazdy wózka
37,8 m/min
sila ciężkości wózka
Gw
45
kN
prędkość obrotowa silnika
n
s
750 obr/min
a) . Przyjeto rownomierny nacisk na wszystkie koła wózka
2.
NACISK
NA KOłA JEZDNE WÓZKA (Pmax)
Q +Qo+Gw
Pmax =
4
172400
43100,00 N
4
3
.
DOBÓR
KOŁA JEZDNEGO
a) dobór szyny jezdnej - przyjęto
szerokość szyny
K
50
mm
wysokość szyny
promień zaok. główki
H
r1
120
3
mm
mm
b) dobór średnicy nominalnej koła jezdnego
Dk
max. nacisk na koło jezdne -------
dop. nacisk powierz.koła z szyną ---
Pmax =
Pdop =
43100
550
N
MPa
(wg tabeli 6.4 )
czynna szer. styku koła i szyny ---
b
c =
44
33
mm
{ bc =K - 2r1}
6000
Dk = 0.2 *(Pmax / bc)*{(600/Pdop)^2 }
D
k
=
233,15
mm
c) dobór zestawów kołowych wg
ZESTAW KOŁOWY NAPĘDZANY --------------
250 A-002DNk
ZESTAW KOŁOWY NIENAPĘDZANY ---------
250 A-002DNi
c 1 )parametry zestawów
średnica nominalna koła
Dk
250
mm
średnica zewnętrzna
D1
280
mm
średnia średnica łożyska obliczona
wg wymiarów z katalogu łożysk
d
1
95
mm
szerokość bieżni
średnica wału wyjściowego
długości czopa wału zestawu kół jezdn.
b
dw
l
65
50
110
mm
mm
mm
nr łożyska tocznego
22312
c 2 ) sprawdzenie luzu obustronnego między obrzeżami koła jezdnego a szyną .
{ b - K } > { (b - K)
min
}
wartość
( b - K )
min
podana jest w
(wg PN - 75 / M -84601)
(b-K) =
WARUNEK SPEŁNIONY
15
( b - K)min =
10
4
. OPORY
JAZDY
34
a ) ustrój obciążony
(W)
b
1,1
wg tabeli 6.5 (skrypt)
wsp . tarcia koła o szynę
wsp . tarcia potoczystego
f
mm
0,3
wg tabeli 6.6 (skrypt)
wsp . tarcia w łożyskach
m
0,02
wg tabeli 6.7 (skrypt)
G = Q+Qo+Gw
G
kN
172,4
śr . nominalna koła jezdnego
Dk
mm
250
śr . czopa
d
mm
95
2f +
md
W =(1+
b
) * G *
Dk
b ) ustrój nieobciąźony
3620 N
(Wo)
2f +md
Wo =( 1 +
b
)* (Qo+Gw )*
Dk
995 N
5
. WSTĘPNY
DOBÓR SILNIKA
(
n
k )
5 a . ) wymagane obroty koła jezdnego
n
k =
Vj
=
48,15
p
* Dk
obr/min
5 b .) przełożenie reduktora
i=
n
s
=
n
k
15,58
PRZYJĘTO PRZEKŁADNIĘ
5 c . ) sprawność napędu obciążonego
35
wg tabeli 6.2 (skrypt)
h= h1 * h2
sprawność jednego stopnia
0,95
h =
5 d . ) moment oporu zredukowany na wał silnika
0,903
( ustrój obciążony )
W * Dk
M` =
2*i*
h
=
32,19
Nm
5 e . ) sprawność napędu nieobciążonego
(w zależności od wsp .
k)
Qo + Gw
k=
Q + Qo + Gw
=
DLA
k
=
SPRAWNOŚCI
0,2749
0,2749
ODCZYTANO
WARTOŚĆ
Z WYKRESU
( skrypt tablica 6 . 1 )
h
o
=
0,78
5 d . ) moment oporu zredukowany na wał silnika
( ustrój nieobciążony )
Wo * Dk
Mo` =
=
10,24
Nm
2 * i *
h
o
5 e . ) moment średni
2
2
M
śr
=
M` + M`o
=
23,89
Nm
2
5 f . ) moc średnia
P
śr
= 0,1047 * M
śr
* n
s
* 10
P
śr
=
1,876
kW
1,876
-3
prędkość obrotowa
silnika
750 obr/min
36
Dla mocy śr. Pśr =
1,876
silnik asynchroniczny pierścieniowy
parametry
typ silnika
SDg 160M-8A
moc znamioowa
P
4
kW
względny czas pracy
e
25 %
wsp. przeciążenia momentem
mr
2,4
-
prędkość obrotowa
n
710 obr/min
moment bezwł. silnika
Is
0,056
kgm
2
śr. czopa końc. wału sil.
d
42 mm
6
.
DOBÓR
PRZEKŁADNI ZĘBATEJ
Przełożenie reduktora
15,58
wg katalogu PRZEKŁADNIE ZĘBATE dobrano przekładnię
zębatą o parametrach
;
przełażenie
moc
ip
Pt
śred. czopa szybkoobr.
śred. czopa wolnoobr.
wielkość przekładni
15,6
4,8
25
45
250
-
kW
mm
mm
mm
(odległość między wałkami skrajnymi, a)
6 . a ) poprawione momenty oporu
- ustrój obciążony
- ustrój nieobciążony
i
i
M = M` *
ip
M
o
= M`o *
ip
M
=
32,14
Nm
6 . b ) poprawiona prędkość jazdy wózka
- prędkość obrotowa kół
M
o
=
10,23
Nm
- prędkość wózka
n
n
k
=
i
p
V
j
=
p
*D
k
* n
k
n
k =
45,51
obr / min
V
j =
35,73
m / min
37
Zgłoś jeśli naruszono regulamin