Analiza dynamiczna mechanizmu jazdy
Paweł Magiera
Rok III. Gr. lab. 10
MiBM ooooooooo
IMiRooooooooool
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest analiza dynamiczna mechanizmu jazdy suwnicy w stanie nieustalonym za pomocą wyznaczenia charakterystyk pracy silnika podczas ruchu i hamowania. Po wprowadzeniu do programu określonych parametrów suwnicy, tworzę wykresy przedstawiające zmianę momentów i prędkości w czasie. Na ich podstawie odczytuję czas stabilizacji silnika i wartości ekstremalne. Dzięki temu obliczę nadwyżki dynamiczne i przeanalizuję zachowanie układu w różnych warunkach.
2. Schemat i charakterystyka mechanizmu
Tabela 1. Charakterystyka suwnicy (temat 9)
Rys. 1 Schemat mechanizmu jazdy suwnicy hakowej
3. Wariant I
· Moc silnika: Nsi=4,2kW
ROZRUCH
· czas stabilizacji: tr=0,45s
· moment ustalony: Must=920Nm
· moment maksymalny: Mmax=1549,154 Nm
· moment minimalny: Mmin= 240,7052 Nm
· prędkość kątowa max (1): ωmax1=9,4 rad/s
· prędkość kątowa min (1): ωmin1=0,514 rad/s
· prędkość kątowa max (2): ωmax2=9,4 rad/s
· prędkość kątowa min (2): ωmin2=0 rad/s
· wartość nadwyżki dynamicznej: ψ1=1,68 (ψ = MmaxMust)
HAMOWANIE
· czas hamowania: th=0,8s
· moment ustalony: Must=51Nm
· moment maksymalny: Mmax=213,0326 Nm
· moment minimalny: Mmin= -574,1207 Nm
· prędkość kątowa max (1): ωmax1=4,08 rad/s
· prędkość kątowa min (1): ωmin1=-0,00329 rad/s
· prędkość kątowa max (2): ωmax2=4,26 rad/s
· prędkość kątowa min (2): ωmin2=-0,172 rad/s
· wartość nadwyżki dynamicznej: ψh=4,18
4. Wariant II
· Moc silnika: Nsi=21kW
· czas stabilizacji: tr=0,4s
· moment ustalony: Must=4180Nm
· moment maksymalny: Mmax=6692,587 Nm
· moment minimalny: Mmin= 590,0311 Nm
· prędkość kątowa max (1): ωmax1=51,4 rad/s
· prędkość kątowa min (1): ωmin1=1,27 rad/s
· prędkość kątowa max (2): ωmax2=51,4 rad/s
· prędkość kątowa min (2): ωmin2= 0 rad/s
· wartość nadwyżki dynamicznej: ψ2=1,6
5. Wariant III
· Moc silnika: Nsil=0,84 kW
· czas stabilizacji: tr=0,46 s
· moment ustalony: Must=275 Nm
· moment maksymalny: Mmax=472,7998 Nm
· moment minimalny: Mmin= 103,0137 Nm
· prędkość kątowa max (1): ωmax1=0,243/s
· prędkość kątowa min (1): ωmin1=-0,494 rad/s
· prędkość kątowa max (2): ωmax2=0,0949 rad/s
· prędkość kątowa min (2): ωmin2=-0,494 rad/s
· wartość nadwyżki dynamicznej: ψ3=1,72
6. Obliczanie parametrów mechanizmu jazdy
Rys. 2 Schemat mechanizmu jazdy wraz z metodą redukcji momentów
Rys. 3 Model dwumasowy mechanizmu jazdy (rozruch)
Rys. 4 Model dwumasowy mechanizmu jazdy (hamowanie)
Równania ruchu układu:
· Rozruch
I1γ''1-M1R+kγ1-γ2+hγ'1-...
miromaj123