Zajęcia prowadzone metodą kompilacji metod terapii pedagogicznej ze szczególnym naciskiem na met.P.Dennisona
Opracowała mgr Dorota Rudzińska-Friedel
CEL
Świetlica Terapeutyczna prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej przeznaczone dla dzieci o specyficznych problemach edukacyjnych w celu korygowania deficytów Sensorycznej Integracji,a tym samym poprawę wszystkich funkcji odpowiedzialnych za proces uczenia się.
Dezintegracja Sensoryczna rodzi u dzieci problemy i zaburzenia:
*zaburzenia lub brak koncentracji uwagi
*nadpobudliwość(zaburzenia zachowania,brak równowagi emocjonalnej,brak motywacji do pracy,brak wiary we własne możliwości)
*zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
*zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej
*zaburzenia spostrzegania,różnicowania,zapamiętywania
*zaburzenia logicznego myślenia
*zaburzenia tempa pracy
ZAŁOŻENIA
Poprzez realizację ćwiczeń indywidualnie dostosowanych do potrzeb i problemów dziecka spodziewana poprawa następujących funkcji:
-koncentracja uwagi
-koordynacja wzrokowo-ruchowo-słuchowa
-spostrzeganie,różnicowanie
-zapamiętywanie
-praksja(planowanie ruchu)
-logiczne myślenie
Ponad to przy poprawie w/w funkcji powinny nastąpić:
-poprawa tempa pracy
-zwiększona motywacja
-poprawa zachowania i organizacji
-poprawa samooceny ucznia
PROCEDURY OSIĄGANIA CELU
*zindywidualizowane zestawy ćwiczeń do potrzeb i problemów dzieci
*systematyczne,konsekwentne ich wykonywanie z terapeutą oraz Rodzicem w domu
*instruktarz realizacji ćwiczeń w domu
*realizacja ćwiczeń zgodna z zasadą stopniowania trudności po zabezpieczeniu podstawowych potrzeb ucznia takich jak:poczucie bezpieczeństwa,zabezpieczenie stanowiska pracy(aby było wygodne)poczucie ważności(uwaga nauczyciela skierowana na ćwiczącego.)
*ćwiczenia zakończone sukcesem,pochwałą nagrodą(karty sukcesów wywieszone w sali ćwiczeń)
*ćwiczenia wykonywane w długim okresie czasu-jeden poziom edukacyjny
TECHNIKI WYKONYWANIA ĆWICZEŃ
*mała grupa dzieci tak aby praca była zindywidualizowana
*techniczne dostosowanie pomocy terapeutycznych do potrzeb dzieci
-duży format ćwiczeń
-ilość elementów i ich rodzaj dostosowany do możliwości dziecka
-stosowanie ułatwień do pisania(obejma,nakładka itd.)
-ćwiczenia ruchowe dostosowane do potrzeb indywidualnie
-ćwiczenia wspomagane przez nauczyciela
-ćwiczenia bardzo wspomagane(prowadzenie ruchu np. u dz.z MPDz)
-ćwiczenia samodzielne pod kontrolą
*stosowanie technik plastycznych
*stosowanie środków technicznych np.do stymulacji czuciowej
*ćwiczenia wykonywane wieloprofilowo-do każdego ćwiczenia można stosować więcej niż jedno polecenie
WYKORZYSTANE METODY PRACY TERAPEUTYCZNEJ
Zestawy ćwiczeń indywidualnie dostosowane do potrzeb dziecka zawierający elementy
-Kinezjologii-Edukacyjnej P.Dennisona
-Metody Dobrego Startu
-Metody Sensorycznej Integracji
-Metody 18 Struktur Wyrazowych
-Bloki ćwiczeń dodatkowych-propozycje
1.Blok ćwiczeń słuchowych
-wystukiwanie,wyklaskiwanie rytmów wg.wzorów graficznych
-wystukiwanie rytmów i tworzenie ich wzorów graficznych
-słuchanie i różnicowanie tonów,głośności
-co słyszysz w ciszy
-różnicowanie odgłosów zwierząt,sprzętów,instrumentów itd.
2.Blok ćwiczeń wzrokowych
-taki sam element
-narysuj tak samo
-układanie elementów wg.wzoru
-ćwiczenia grafomotoryczne
3.ćwiczenia usprawniające pamięć
-które elementy rysowałeś
-jakie elementy brały udział w ćwiczeniu
-zapamiętaj kolorowe kółka(najwięcej jak potrafisz)
4.ćwiczenia myślenia logicznego
-co tu nie pasuje
-ułóż elementy w szeregu wg.wielkości
-ułóż elementyw szeregu wg.jakości,wg.kolorów,wg.ilości
-puzzle
-gry wymyślone przez nauczyciela(określanie zasad,stosowanie się do nich,nagrody dla uczestników)
-Koncentracje uwagi
-Koordynacje wzrokowo-ruchowo-sluchowa
-Analize i synteze wzrokowa
-Analize i synteze sluchowa
-Pamiec
-Umiejetnosc logicznego myslenia
-Wspoldzialanie wszystkich systemow zmyslowych
1.Orientacja ciala i przestrzeni-nazywanie,funkcje(Metoda Dobrego Startu)
orientacja od głowy do stóp
orientacja kierunków od osi ciała
orientacja kierunków w stosunku do innych obiektów
poruszanie się wg.instrukcji
kierowanie innym aby ten doszedł do celu
2.Stymulacja czuciowa(Sensoryczna Integracja)
-wibrowanie
-ugniatanie -ciala wg schematu
-glaskanie } -twarzy
-oklepywanie -dloni+masaż paluszków,manipulacja
-szczotkowanie
-dociskanie stawow
3.Masaz logopedyczny twarzy,jezyka,czytanie wymawianie logotomow-aktywizacja artykulatorów
4.Cwiczenia rak na blacie(Metoda Dobrego Startu)
-ruchy naprzemienne z orientacja kierunkow(met.P.Dennisona)
-stymulacja czuciowa ,rysowanie i pisanie po roznych fakturach np.:papier scierny,
flanela,ciepla-zimna woda,kasza,ryz,groch,budyn,kisiel,farby z tworczoscia plastyczna
wlasna.
-szczotkowanie dloni
-sciskanie pilek,gabek,balonow itd.
-Cwiczenie ruchu nadgarstkow na pilce z nauka kierunkow(pilki jezowe,kule chinskie)
5.Cwiczenia naprzemienne-w lezeniu (P.Dennison) 15 min.ciągłych aktywnych ćw.
-w staniu 15 min.ciągłych aktywnych ćw.
MUZYKA CALY CZAS AKTYWIZUJACA
Od punktu 6.MUZYKA SPOKOJNA,RELAKSUJACO-KONCENTRUJACA
6.cwiczenia aktywizujace oczu-wodzenie za przedmiotami(rozne kierunki)
+koncentracja uwagi
prawo-lewo - zgodnie z tym co pokazuje prowadzący
góra-dół > głowa w linii prostej,plecy proste dłonie splecione
znak nieskończoności -dziecko pomaga swoją pr.rękę trzymając na przedmiocie
prowadzonym przez terapeutę
-dz.jw.trzyma lewą rękę,potem obie ręce
-dz.samo prowadzi przedmiot za którym podąża wzrok
pamiętamy o postawie ciała w każdym ćwiczeniu,głowa prosta
plecy wyprostowane dłonie splecione w linii środka ciała
7.Osemki na kartce samodzielnie lub z prowadzeniem dloni-koordynacja wzrokowo ruchowa,
koncentracja uwagi-czytanie,pisanie,myslenie logiczne
*Ósemki w pozycji siedzącej
-kredkami
-kazdym palcem } Prawa ręka,lewa ręka obie ręce
-latarka
*Ósemki jw.w pozycji stojącej
*Ósemki stopą prawą po śladzie,lewą po śladzie
*Ósemki biodrami
-
8.Wpisywanie liter w osemke-nauka prawidlowego ksztaltu litery i kierunku jej pisania-
-utrwala się w centralnym ukladzie nerwowym i przechodzi w automatyzm.
+literowanie wyrazow na dana litere,wzbogacanie slownictwa-albo dziecko wymysla i
zapisuje,albo robi to terapeuta.
9.Reedukacja czytania i pisania wg.18 Struktur Wyrazowych
10.Nauka emocji uczuc,odreagowanie pozytywne i negatywne,omawianie uczuć w celu poznawczym.
Nauka stosowania praktycznego mówienia co czuję,mogę czuć w danej sytuacji.Tworzenie sytuacji hipotetycznych w których dziecko musi opowiedzieć co czuje,dlaczego i odreagować w własnej spontanicznej wypowiedzi.Pozwoli to uniknąć wielu problemów w wieku dorastania i póżniejszym.
11.Wypowiedz wlasna.
12.Cwiczenia terapeutyczne wg.planu odrabianie zadań domowych inna aktywność intelektualna.
UWAGI:Do cwiczen wlaczamy muzyke
relaksacyjno-koncentracyjna aktywizujaca
przy cwiczeniach ruchowych.
Ćwiczenia wpływają na:
-koncentrację uwagi
-koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową
-analizę i syntezę wzrokową
-analizę i syntezę słuchową
-procesy pamięci
-umiejętność logicznego myślenia
-współdziałanie wszystkich systemów zmysłowych
1.Orientacja ciała i przestrzeni-(Metoda Dobrego Startu)
2.-Stymulacja czuciowa –wibrowanie {Sensoryczna Integracja}
--ugniatanie
--głaskanie
--oklepywanie
--szczotkowanie
Stymulację czuciową wykonujemy wg.schematu ciała,nazywając
- pobudzanie systemu przedsionkowego-bujanie,huśtawka,hamak,turlanie,ćwiczenia na wałku itd.
3.Masaż logopedyczny:twarz,język,podniebienie+czytanie i wymawianie logotomów
4.Cwiczenia Kinezjologii-Edukacyjnej
-Woda-niezbędny element dostarczania tlenu do mózgu
-ugniatanie czoła
-ugniatanie uszu
-ćwiczenia naprzemienne
-Osemki na kartce wg.wzoru-każdym palcem każdej ręki 10 razy,kredką 50 razy prawą ręką,50 razy lewą ręką,50 razy obie ręce
-ósemki wg.wzoru wykonywane ręką na ścianie-stopniowo oddalamy się od ściany
-wpisywanie liter w ósemkę-nauka prawidłowego kształtu litery i kierunku jej pisania
5.Cwiczenia oczu-wodzenie za przedmiotem prowadzonym przez terapeutę-w małym zakresie,same oczy,głowa w linii środkowej ciała(w razie konieczności terapeuta przytrzymuje prawidłowe ustawienie głowy i ciała )W razie konieczności dziecko kładzie własny palec na przedmiocie terapeuty i podąża wzrokiem za własnym palcem
-prawo-lewo
-góra-dół
-znak nieskończoności
ćwiczenia doskonale wpływają na koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo-ruchową,możemy włączyć do realizacji ćwiczenia głośne liczenie przez dziecko liczby powtórzeń
6.Cwiczenia rąk na blacie(Metoda Dobrego Startu)
-szczotkowanie dłoni
-ściskanie piłek jeżowych,gąbek,balonów,innych o różnej strukturze i twardości
-ćwiczenia ruchów nadgarstków na piłce z nauką kierunków
-ruchy naprzemienne dłoni na blacie z orientacją kierunków
-stymulacja czuciowa:rysowanie i pisanie każdym palcem każdej ręki po różnych materiałach np.:papier ścierny-flanela;ciepła woda-zimna woda;kasza,ryż,groch,kisiel,farby itd.
7.Nauka opanowywania własnych emocji poprzez ich poznanie,odpowiednie reakcje i uczucia(odczuwanie,odreagowywanie)Nazywanie własnych reakcji i odczuć na daną sytuację,poznawanie własnych reakcji i świadome ich nazywanie opowiadanie o tychże.Przedstawianie uczuć w postaci min pokazywanie min w konkretnych sytuacjach-zwłaszcza u osób które nie werbalizują wypowiedzi lub nie wiedzą jak opowiadać o uczuciach i własnych reakcjach.
Jest to forma odreagowywania emocji pozytywnych jak i negatywnych.
Wszelkie trudności wychowawcze lub międzyludzkie wynikają z braku komunikacji,porozumienia,konstruktywnej dyskusji w której brane są pod uwagę wszystkie osoby i ich uczucia biorące udział w sytuacji.
Brak komunikacji i odreagowania emocji prowadzi do zamykania się w sobie blokad wewnętrznych i w końcu do zatracenia porozumienia i konfliktów.
Szczególne znaczenie ma to w wypadku dzieci niepełnosprawnych ruchowo,które nie mogą w żaden sposób odreagować emocji pozytywnych i negatywnych-ani przez ruch,ani przez słowo
-miny przedstawiające twarz w różnych emocjach-omawiamy,nazywamy,dajemy przykłady,staramy się stosować
-tworzymy sytuacje hipotetyczne w której dziecko ma sobie wyobrazić,że się znajduje,oraz ma określić jak się czuje w tejże za pomocą min
-jw.określa swój stan emocjonalny za pomocą słów,lub literując swój stan emocjonalny
Reszta ćwiczeń dobierana w zależności od potrzeb indywidualnych dziecka,
1.Ćwiczenia dostosowane formą,wielkością do możliwości i potrzeb dziecka
2.słownictwo dotyczy treści programowych na danym etapie edukacji,jak również otoczenia i wszystkiego co się w nim wydarza-tłumaczymy wszystkie nowe pojęcia z którymi dziecko mogło nie mieć styczności,w tem sposób rozszerzamy słownik bierny-rozumiany,
3.porozumiewanie-dostosowane do potrzeb i trudności dziecka
od form najprostrzych TAK-NIE do piktogramy
system komunikacji alternatywnej Bliss
literowanie na tablicy literowej odpowiedzi na pytania
dopasowywanie elementów przyczyna –skutek łączenie
testy wyboru A B C D tematyczne,na rozumienie tekstu czytanego przez nauczyciela lub opowiadanego
pokazuje prawda-fałsz,tak-nie
literuje lub dobiera skojarzenia,czego tu brakuje
wykreśla co tu nie pasuje
4.pokazywanie elementów wskaznikiem umieszczonym w ręku dziecka z opaską
pisanie wspomagane z przytrzymaniem nadgarstka(wyciszenie ruchów mimowolnych,większe opanowanie czynności manualnych)
5.Zestaw ćwiczeń
-dobieranie PRZYCZYNA-SKUTEK
-odpowiadaniePRAWDA-FAŁSZ
-dobieranie SKOJARZEŃ
-łączenie WYRAZÓW RYMUJĄCYCH SIĘ
-MAGIA LITER
-ROZSYPANE WYRAZY-tworzenie zdań
-ROZSYPANE SYLABY-tworzenie wyrazów
-TESTY WYBORU-do tekstu czytanego
-TAKI SAM ELEMENT-spostrzeganie,różnicowanie,koncentracja,koordynacja
-TAKA SAMA LITERA-jw.
-TAKA SAMA SYLABA-jw.
-TAKI SAM WYRAZ-jw.
-NARYSUJ TAK SAMO-rytm proporcje
-CO TU NIE PASUJE
-CZEGO TU BRAKUJE
-GDYBY...................TO.........................-uzupełnianie przez literowanie,dobieranie
-EMOCJE-dobieranie uczuć do sytuacji wymyślonych i rzeczywistych
-TESTY NA INTELIGENCJĘ-dostępne na rynku(trening)
-TRENING TABLICZKI MNOŻENIA
-TRENING ODMIANY CZASOWNIKÓW(zwłaszcza u dzieci które nie mówią)
UWAGA:Każdy uczeń ma inne potrzeby,problemy możliwości tak więc formy wykonywania ćwiczeń i realizacji zestawów terapeutycznych uwarunkowany jest indywidualnie.
WYKORZYSTYWANE POMOCE
-zestaw ćwiczeń terapii pedagogicznej opracowywany przez n-la(zestaw ćwiczeń pomocniczych Terapii Peedagogicznej)
-pomoce prof.M.Bogdanowicz(grafomotoryczne)
-pomoce i ćw.opracowane do metody 18 Struktur Wyrazowych
-pomoce M.Zakrzewskiej(do opracowania dla uczniów)
-pomoce logopedyczne MAC(do opracowania dla uczniów)
-inne pomoce zgodnie z najnowszymi wydawnictwami (do opracowania dla uczniów)
MONITORING
*obserwacja rozwoju dzieci(korekty w zestawach terapeutycznych)
*zbieranie prac dzieci(przykłady zrealizowanych rodzajów ćwiczeń)
UWAGA:Terapia Pedagogiczna jest procesem długofalowym i o efekcie terapeutycznym w dużym stopniu stanowi przestrzeganie procedyry osiągania celu,co w pracy nawet małej grupy dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych wydłużyć może czas osiągania poprawy funkcji szkolnych.
Ze szczególnym naciskiem na Kinezjologię Edukacyjną P.Dennisona
Wybrane ćwiczenia sposób ich wykonania i oddziaływanie na rozwój funkcji odpowiedzialnych za procesy umysłowo-intelek...
Bibilka