Okultystyczne źródła nazizmu.pdf
(
13477 KB
)
Pobierz
N
I C
H
O
L
A
S
g o o d r i c k
i
-
c
l a r k e
OKULTYSTYCZNE
ŹRÓDŁA
^
SERIA
Z HERMESEM
TRISMEGISTOSEM
ROZDZIAŁ 1
Wizja pangermańska
Państwo austriackie, w którym List i Lanz się wychowali i sfor
mułowali swoje koncepcje, było produktem trzech wielkich politycz
nych przem ian, jak ie m iały m iejsce pod koniec lat 60. XIX wieku:
w yłączenia Austrii ze Zw iązku N iem ieckiego, adm inistracyjnego o d
dzielenia W ęgier od Austrii oraz ustanowienia monarchii konstytucyjnej
w zachodniej, „austriackiej” części cesarstw a. W roku 1867 zm iany
konstytucyjne zakończyły istnienie absolutyzm u, wprow adziły rząd
reprezentacyjny, spełniając tym samym oczekiwania klasycznych libera
łów. Od tej chwili cesarz dzielił władzę z dwuizbowym parlamentem,
w ybieranym na m ocy restrykcyjnego czteroklasow ego prawa w ybor
czego, które udzielało głosu około sześciu procentom społeczeństwa.
Liberalizm popierał wolną myśl i postawę roszczeniową w stosunku do
instytucji, przeto dem okratyczna teza liberalizmu stawiała coraz większe
wym agania jego wczesnej, oligarchicznej formie. M iarą jej atrakcyjności
stał się spadek parlamentarnej siły partii tradycyjnie liberalnych i wzrost
znaczenia partii radykalnie dem okratycznych i nacjonalistycznych.
Tendencję tę w 1896 roku wzmocniło rozszerzenie prawa wyborczego
na piątą klasę w yborców . Ta droga rozwoju w oczyw isty sposób
sprzyjała pojaw ieniu się pangerm anizm u jak o ekstrem alnej siły par
lamentarnej.
Inne zmiany polityczne w Austrii były konsekwencją jej struktury
terytorialnej i etnicznej. Oddzielone zarówno od Niemiec, jak i od W ęgier
ziemie austriackiej połowy cesarstwa uformowały się w terytorium o kształ
cie rożka; rozciągało się ono od Dalmacji na wybrzeżu Adriatyku przez
dziedziczne ziem ie Habsburgów: Krainę, Karyntię, Styrię, Austrię, Czechy
22
O kultystyczne ko rzen ie nazizm u
i Morawy, aż do wschodnich prowincji G alicji i Bukow iny. Na cokolwiek
niespójną kom pozycję geograficzną tego terytorium nakładał się fakt
osiedlenia się w jego granicach dziesięciu różnych narodowości. Narodo
wość w Austrii była określana preferow anym językiem osób wchodzących
w jej skład. W iększość N iem ców — około dziesięciu milionów w 1910
roku — mieszkało w zachodnich prow incjach państw a i stanow iło około
trzydziestu pięciu procent z dwudziestu ośm iu m ilionów jego mieszkańców.
Poza Niemcami Austrię zam ieszkiw ało sześć m ilionów czterysta tysięcy
Czechów (dwadzieścia trzy procent całej populacji), pięć m ilionów Pola
ków (osiemnaście procent), trzy i pół m iliona U kraińców (trzynaście
procent), milion dwieście tysięcy Słow eńców (pięć procent), siedemset
osiemdziesiąt tysięcy Serbo-Chorw atów (trzy procent), siedem set siedem
dziesiąt tysięcy W łochów (trzy procent) i dw ieście siedem dziesiąt pięć
tysięcy Rumunów (jeden procent). Liczba ludności i stosunek narodowości
w poszczególnych prowincjach państwa pokazują w bardziej dramatyczny
sposób złożoność relacji etnicznych: w poszczególnych prowincjach różnie
kształtowała się relatyw na przew aga określonych ludów; w granicach
niektórych prowincji N iem cy stanowili w yraźną w iększość, w innych byli
postawieni wobec przewagi jednej narodow ości, a w innych stanowili
jedną z wielu grup etnicznych *.
Po wojnie prusko-austriackiej 1866 roku austriaccy Niem cy zostali
odcięci od swoich ziom ków żyjących poza granicam i Austrii i skazani na
egzystencję jednego spośród wielu ludów zam ieszkujących cesarstwo
habsburskie. W obec postępów dem okratyzacji niektórzy z nich zaczęli się
obawiać, że supremacja języka niem ieckiego i niem ieckiej kultury w cesar
*
Robert A. K a n n ,
D as N ationalitätenproblem d e r H absburgerm onarchie,
wydanie
drugie, 2 tomy. G raz i Köln 1964, t. II, s. 3 87-394. Ludność i narodow ości w austriackich
prowincjach były rozmieszczone następująco: Dolna Austria z W iedniem (3 500 000) — Nie
mcy 95%; Czesi 4%. Górna A ustria (850 000) — N iem cy 99.7% . Salzburg (215 000):
Niemcy 99,7%. Tyrol (950 (XX)) — Niemcy 57% , W tosi 42% . Styria (1 44 0 (XX)) — Niemcy
71%, Słoweńcy 29% . Karyntia (400 000) — Niemcy 79% , Słow eńcy 21% . Kraina (525 000)
Niemcy 5%. Słoweńcy 95% . Czechy i M orawy (9 40 0 000) — N iem cy 34% , Czesi 66%.
Śląsk (760 000) — Niemcy 43,9% , Polacy 32% . Czesi 24% . G alicja (8 000 000) — N iem cy
1%, Polacy 59% , Rusini 49% . Bukowina (800 000) — N iem cy 21% , Rusini 38% . Rumuni
34%, Polacy 5%, W ęgrzy 1%. Dalm acja (650 000) — N iem cy 0,5% , Serbo-C horw aci 97% ,
w t°si 3%. Küstenland (Istria, Triest, Gorycja) (915 0 00) — N iem cy 4% . W łosi 44% ,
Serbo-Chorwaci 20% , Słoweńcy 32%.
Wizja pangerm ańska
23
stwie — spadek po procedurach racjonalizacyjnych datujących się od
końca XVIII wieku — stanie się wyzwaniem dla narodowości nieniemiec-
kich. Ten konflikt między niem iecką narodowością a obywatelstwem
austriackim, często lokalnie zaostrzający się przez lęk przed zalewem
elem entami słowiańskimi bądź łacińskimi, prowadził do wyłonienia się
dwóch oddzielnych, choć praktycznie związanych ze sobą prądów niem iec
kiego nacjonalizmu. Nacjonalizm volkistowsko-kulturowy ogniskował
swoje zainteresowania na pogłębianiu świadomości narodowej Niemców,
zwłaszcza w dużych skupiskach miejskich i prowincjach zamieszkiwanych
przez m ieszane narodowości: w tym celu zakładano ligi edukacyjne
i obronne
(Vereine),
wspierające niem iecką kulturę i tożsamość. Panger-
manizm miał charakter bardziej jaw nie polityczny, był zainteresowany
transformowaniem kontekstu politycznego, a nie obroną interesów niemiec
kich. Pojawił się jako credo tej nielicznej mniejszości Niemców austriac
kich, która po roku 1866 nie zaakceptowała separacji od Niemiec jako
stanu perm anentnego i która była zdecydowana odnowić tę zerwaną jed
ność. Po militarnym zwycięstwie Bismarcka nad Francją (w 1870 roku),
odm owa ta przybrała charakter
Anschlussu
— przyłączenia tego, co sami
nazywali „niem iecką Austrią”, a więc tych prowincji cesarstwa, które
w latach 1815-1866 stanowiły część Związku Niem ieckiego — do Rzeszy
Bismarcka, nawet jeśli to zjednoczenie miałoby oznaczać destrukcję monar
chii Habsburgów. Ideę utworzenia z niemieckiej Austrii nowej prowincji
Rzeszy Niemieckiej nazywano nacjonalizmem
kleindeutsch
(małoniemiec-
kim), w przeciwieństwie do nacjonalizmu
grossdeutsch
(wielkoniemiec-
kiego), czyli zjednoczenia pod zwierzchnictwem Wiednia (koncepcja ta
utraciła wiarygodność po roku 1866).
Do roku 1885 w prowincjach i W iedniu działała już znaczna liczba
volkistowsko-kulturowych
Vereine.
Zajmowały się omawianiem i upamięt
nianiem postaci i wydarzeń z niemieckiej historii, literatury i mitologii,
jednocześnie nadając volkistowską obrzędowość takim działaniom jak śpie
wanie w chórach, gimnastyka, sport i wspinaczka górska. W 1886 roku
Anton Langgassner założył w Salzburgu federację
Vereine
zwaną
Genna-
nenbund.
Członkowskie
Vereine
organizowały festiwale germańskie, wpro
wadzały germański kalendarz i apelowały do wszystkich stanów społecz
nych, aby zjednoczyły się w powszechnym germańskim
Volkstum
(narodo
wości). Ich głów ną bazę społeczną stanowiła inteligencja z prowincji
Plik z chomika:
bzbij
Inne pliki z tego folderu:
Okultystyczne źródła nazizmu.pdf
(13477 KB)
niem_odr_okult.pdf
(277 KB)
Armanenschaft.doc
(105 KB)
Armanenschaft.pdf
(183 KB)
niem_odr_okult.doc
(132 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
A J
ABORCJA
abp Teodorowicz Józef
Abramowski Edward
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin