przewodnik_rowerow-poznan_2009.pdf

(4104 KB) Pobierz
Rowerem
po Poznaniu
Projekt zrealizowany przez Zarząd
Dróg Miejskich w Poznaniu
,
przy
wsparciu finansowym ze środków
Gminnego
Funduszu
Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Poznaniu.
1
W projekcie udział wzięli:
Tekst
Jacek Y. Łuczak
Zdjęcia
Dorota Wesołowska
i
Andrzej Billert
Zarząd Dróg Miejskich,
Jacek Y. Łuczak
Dziękujemy Wydawnictwu Sorus za udostępnienie zdjęć Kazimierza Nowaka.
Opracowanie graficzne map, projekt okładki
MNS design
Konsultacja merytoryczna
Andrzej Billert
Zarząd Dróg Miejskich,
Łukasz Wierzbicki
Redakcja
Dorota Wesołowska
i
Tomasz Libich
Zarząd Dróg Miejskich
©Copyright by
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
Poznań 2009
www.zdm.poznan.pl
Projekt powstał przy wsparciu finansowym Gminnego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Przewodnik wydrukowano na papierze makulaturowym
Wydanie I, nakład 5000 egz., format 120 x 210 mm
Skład, korekta, druk i oprawa
www.DRUKwPOZNANIU.pl
2
DLACZEGO WARTO JEŹDZIĆ ROWEREM PO POZNANIU?
Poznań jest wyjątkowym miastem.
Nie jest ani zbyt „europejski” ani
przesadnie zaściankowy. Jest na-
prawdę piękną, jedną z najbardziej
zielonych metropolii w Polsce. Nie
bez powodu pod koniec XVIII wieku,
kiedy pojawiły się pierwsze projekty
miejskich terenów zielonych, Poznań
zwany był już miastem słynnych
ogrodników i znakomitych urbani-
stów.
Pedałując po Poznaniu można wręcz
delektować się soczystą zielenią
drzew i krzewów, zarówno w par-
kach, jak i w pasach drogowych,
choć piekielnie trudnych w utrzy-
maniu, to jednak starannie pielę-
gnowanych najnowocześniejszymi,
pionierskimi wręcz metodami. Jeśli
nawet ktoś w Poznaniu nie znajdzie
dla siebie wystarczająco dużo zie-
leni, to może zachwycać się choćby
widokiem cudownych zabytków lub
ciekawymi przykładami architektury
współczesnej.
Droga rowerowa w ciągu ul. Polskiej.
To pierwszy, ale nie jedyny argument w odpowiedzi na pytanie: dlaczego warto
jeździć rowerem po Poznaniu?
Powód drugi: Poznań jest miastem o najmniejszej w Polsce ilości opadów atmos-
ferycznych, a jednocześnie największej liczbie dni słonecznych w roku. W stolicy
Wielkopolski jest ich średnio 205 w roku. Zbyt mała liczba opadów – z oczywistych
względów – nie jest korzystna dla zieleni, zwłaszcza tej miejskiej, ale akurat dla
rowerzystów taka statystyka powinna być niezwykle zachęcająca.
Po Poznaniu warto jeździć rowerem także dlatego, że można nim dojechać tam,
gdzie nie dotrze ani autobus, ani tramwaj. Rower daje radość, swobodę a przede
wszystkim – poczucie
wolności i niezależno-
ści, zwłaszcza od ulicz-
nych korków w czasie
porannych czy wieczor-
nych szczytów.
Lecz
w dzisiejszych czasach
śmiało można mówić
także o niezależności od
rosnących cen paliw.
Jednak koronnym ar-
gumentem za jazdą
rowerem po Poznaniu,
co niejednego sceptyka
może zdziwić, jest to, że
3
W Poznaniu rowerem można wjechać tam,
dokąd samochodem się nie da.
Rowerem przez Stary Rynek.
mamy dobrze rozwiniętą sieć dróg rowerowych. Na rowerze można przemierzyć
Poznań wzdłuż i wszerz.
Drogi rowerowe, pieszo-rowerowe lub wyznaczone specjalne pasy ruchu łączą
dwa największe osiedla mieszkaniowe: Rataje i Piątkowo, centrum miasta po-
łączone jest także z Ławicą, Dębiną, Starołęką i trasą Hetmańską. Dzięki temu
podróże na dwóch kółkach w mieście stały się nie tylko przyjemne, ale również
zdecydowanie bardziej bezpieczne.
Niewątpliwą zaletą Poznania jest też znakomita
sieć dróg bezkolizyjnie wyprowadzających rowe-
rzystów z miasta. W turystycznych trasach moż-
na wręcz przebierać. Z centrum dostaniemy się
praktycznie wszędzie – można pojechać nad Ru-
sałkę i do Strzeszynka, a dalej przez Szamotuły,
Kontrapas w ul. św. Wojciech, dla rowerów obowiązuje tu ruch obustronny.
4
Międzychód na północny skraj Wielkopolski. Można popedałować do rezerwatu
Meteoryt Morasko lub wybrać Piastowski Trakt Rowerowy, który prowadzi przez
Pobiedziska do Gniezna albo Ziemiański Szlak Rowerowy wiodący przez Puszczy-
kowo do Wielkopolskiego Parku Narodowego (WPN) i dalej do Kościana i Rawicza.
Z Malty przez Szczepankowo, a później przez Kalisz i Ostrów Wlkp. dotrzemy aż do
południowych granic naszego regionu. Ze Starołęki można pojechać do Kórnika,
a z ulicy Bukowskiej do Lusówka. Poznań ma też połączenie z całą Europą poprzez
Droga rowerowa na rondzie Solidarności.
kontynentalne trasy EuroVelo, czyli Europejską Sieć Szlaków Rowerowych, zapro-
jektowaną przez Europejską Federację Cyklistów.
Jazda na rowerze może być wspaniałą okazją do nawiązania nowych znajomo-
ści, wymiany doświadczeń. Pamiętajmy także, że jazda na rowerze poprawia
kondycję, przemianę materii, wzmacnia siłę fizyczną, hartuje ciało i ducha, nie
wymaga szczególnie dużego wysiłku. Jest po prostu zdrowa!
r
Ścieżka rowerowa na ul. Bukowskiej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin