Metody projektowania systemów zarządzania - T.Sęk.pdf

(18317 KB) Pobierz
%*
$*
+
KU 0048 pozycja wydawnictw naukowych
Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanis awa Staszica w Krakowie
© Wydawnictwa AGH, Kraków 200
ISBN 83-88408-87-9
Redaktor Naczelny Uczelnianych Wydawnictw Naukowo-Dydaktycznych:
prof. dr hab. in . Andrzej Wichur
Z-ca Redaktora Naczelnego:
mgr Beata Barszczewska-Wojda
Recenzent:
prof. dr hab.Tadeusz Grabi ski
Publikacja zosta a wykonana w ramach pracy statutowej,
Umowa . . 00.579 finansowana przez KBN
Projekt ok adki i strony tytu owej:
Beata Barszczewska-Wojda
Opracowanie edytorskie:
zespó redakcyjny UWND AGH
Korekta:
DanutaHarnik
Sk ad Komputerowy: Agencja
CYROGRAF
Redakcja Uczelnianych Wydawnictw Naukowo-Dydaktycznych
al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków,
tel. 6 7-32-28, tel/fax 636-40-38, e-mail:
wydagh@uci.agh.edu.pl
%*
$*
+
Spis tre ci
WPROWADZENIE
................................................................................................
9
. DORADZTWO W ZARZ DZANIU
................................................................... 13
1.1. ZARYS HISTORYCZNY ................................................................................
1.1.1. Klasyczna teoria organizacji ..................................................................
1.1.2. Teoria stosunków wspó dzia ania ..........................................................
1.1.3. Szko a nauk behawioralnych .................................................................
1.1.4. Psychologia przemys owa ......................................................................
1.1.5. Szko a ilo ciowa: badania operacyjne i teoria decyzji ...........................
1.1.6. Szko a systemów spo ecznych ...............................................................
1.1.7. Szko a neoklasyczna ..............................................................................
1.1.8. Szko a systemowa ..................................................................................
1.1.9. Szko a prakseologiczna ..........................................................................
1.1.10. Ewolucja teorii organizacji i zarz dzania ..............................................
+
1.2. OGÓLNY ZARYS LOGISTYKI ..................................................................... 49
1.2.l. Poj cie logistyki ..................................................................................... 50
1.2.2. Model logistyczny ................................................................................. 52
Literatura ................................................................................................................ 55
2. FUNKCJE ZARZ DZANIA
................................................................................ 57
2.1. PLANOWANIE ...............................................................................................
2.1.1. Ewolucja klasycznych systemów planowania .......................................
2.1.2. Zasady planowania ................................................................................
2.1.3. Planowanie d ugookresowe ...................................................................
2.1.4. Planowanie strategiczne .........................................................................
2.1.5. Plan taktyczny ........................................................................................
2.1.6. Plan projektu ..........................................................................................
59
60
60
61
62
65
66
2.2. ORGANIZACJA I KOORDYNACJA ............................................................. 67
2.2.1. Prawa naukowej organizacji .................................................................. 68
2.2.2. Podstawowe definicje w organizacji pracy ............................................ 69
3
%*
13
14
30
36
38
38
40
41
43
46
48
$*
2.2.3. Struktura organizacyjna .........................................................................
2.2.4. Zasady poprawnej organizacji ...............................................................
2.2.5. Koordynowanie ......................................................................................
2.2.5.1. Zasady koordynacji ...................................................................
2.2.5.2. Metody koordynacji ..................................................................
2.2.6. Delegowanie w adzy ..............................................................................
2.2.7. Organizacje ucz ce si ...........................................................................
2.2.8. Zasady reorganizacji ..............................................................................
2.2.9. Porównywanie (benchmarking) .............................................................
2.2.9.1. Wykorzystanie benchmarkingu .................................................
71
72
74
75
75
76
77
78
79
81
2.4. KONTROLA ..................................................................................................
2.4.1. Zwi zek mi dzy planowaniem i kontrol .............................................
2.4.2. Funkcje kontroli ....................................................................................
2.4.2.1. Kontrola czasu .........................................................................
2.4.2.2. Etapy procesu kontroli .............................................................
2.4.2.3. Organizacyjne czynniki stwarzaj ce potrzeb kontroli ............
2.4.2.4. Okre lenie odpowiedniego stopnia kontroli .............................
2.4.3. Rodzaje kontroli ....................................................................................
2.4.4. Projektowanie procesu kontroli ............................................................
2.4.5. Ustanawianie systemu kontroli .............................................................
2.4.5.1. Rodzaj pomiarów .....................................................................
2.4.5.2. Liczba pomiarów .....................................................................
2.4.5.3. Uprawnienia do ustanawiania mierników i norm ....................
4
%*
2.3. KIEROWANIE (SPRAWY PRACOWNICZE) ............................................... 81
2.3.1. Polityka kadrowa w przedsi biorstwie .....................................................82
2.3.2. Metody stosowane podczas przyj cia do pracy ..................................... 83
2.3.2.1. Zatrudnienie specjalistów ......................................................... 84
2.3.2.2. Dokumenty ............................................................................... 85
2.3.2.3. Post powanie podczas poszukiwania pracy .............................. 86
2.3.2.4. Nabór pracowników wykonawczych ........................................ 87
2.3.2.5. Poszukiwanie talentów .............................................................. 88
2.3.3. Rozwój pracowników ............................................................................ 89
2.3.3.1. Kszta cenie pracowników ......................................................... 90
2.3.3.2. Planowanie karier ..................................................................... 93
2.3.3.3. Rodzaje karier ........................................................................... 94
2.3.4. Motywacja ................................................................................................95
2.3.4.1. Teorie motywowania ................................................................ 96
2.3.4.2. Ocena kandydatów i pracowników ........................................... 98
2.3.4.3. System ocen pracowników ....................................................... 99
2.3.5. Wp yw psychiki na jako pracy .......................................................... 103
$*
+
104
104
104
105
106
107
108
109
110
113
113
114
114
2.4.6.
2.4.7.
2.4.8.
2.4.9.
2.4.10.
2.4.5.4. Elastyczno norm ...................................................................
2.4.5.5. Cz stotliwo pomiarów ..........................................................
2.4.5.6. Kierunek sprz e zwrotnych ..................................................
Kluczowe obszary efektywno ci ...........................................................
Cechy skutecznych systemów kontroli .................................................
Problemy przy ustanawianiu skutecznych systemów kontroli ..............
Kó ka jako ci ........................................................................................
Zarz dzanie przez jako .......................................................................
2.4.10.1. Certyfikaty jako ci .................................................................
2.4.10.2. Zarz dzanie jako ci TQM ....................................................
114
115
115
115
116
118
118
121
123
126
129
129
130
130
131
131
132
132
133
133
134
2.5. WSPÓ PRACA MENED ERA Z DORADCAMI ........................................
2.5.1. Wybór firmy doradczej .........................................................................
2.5.2. Okre lenie problemu przez dyrektora przedsi biorstwa .......................
2.5.3. Okre lenie celu anga owania doradcy ..................................................
2.5.4. Wybieranie doradcy (konsultanta) ........................................................
2.5.5. Rozwijanie ustalonego programu .........................................................
2.5.6. Aktywne uczestnictwo ..........................................................................
2.5.7. W czenie doradców do wdro enia nowych rozwi za .......................
2.5.8. Kontrolowanie post pu prac .................................................................
2.5.9. Ocena doradców i rezultatów ich prac ..................................................
2.5.10. Wspó praca z konsultantem ..................................................................
Literatura ............................................................................................................... 135
3. SYSTEM INFORMACYJNY W PRZEDSI BIORSTWIE
.............................. 137
3.1. ZARZ DZANIE KAPITA AMI PRZEDSI BIORSTWA ........................... 141
3.1.1. Decyzje inwestycyjne i finansowe ........................................................ 141
3.1.2. Organizacja zarz dzania kapita ami firmy ............................................ 143
3.2. OGÓLNE WIADOMO CI O SYSTEMACH ................................................
3.2.1. Cele systemów informatycznych ..........................................................
3.2.2. Opracowanie za o e do projektowanego systemu ..............................
3.2.3. Analiza wst pna kosztów opracowania systemu ..................................
3.3. SYSTEMY ZARZ DZANIA A OBIEG INFORMACJI ...............................
3.3.1. System liniowy (hierarchiczny) ............................................................
3.3.2. System funkcyjny .................................................................................
3.3.3. System sztabowy ..................................................................................
3.3.4. System liniowo-sztabowy .....................................................................
3.3.5. Stanowiska i zwi zane z nimi kompetencje ..........................................
3.3.6. Przyk ad struktury organizacyjnej ........................................................
145
147
148
148
149
149
149
150
150
150
154
5
%*
$*
+
Zgłoś jeśli naruszono regulamin