GWP.docx

(18 KB) Pobierz

UWAGA: Zaznaczyłam te odpowiedzi, które są podane na stronie GWP. Co do niektórych mam zastrzeżenia, wpisujcie swoje uwagi!!

1.       Mateusz impulsywnie reaguje, gdy koledzy mu dokuczają, zatem z pewnością jest dzieckiem nadpobudliwym i agresywnym”. Jaki błąd zawiera to wnioskowanie? 

a. korelacja iluzoryczna
b. myślenie konfirmacyjne
c. podstawowy błąd atrybucji
d. wszystkie powyższe

2. Konceptualizacja przypadku to: 

a. jedna z metod doboru losowego do próby normalizacyjnej
b. metoda diagnostyczna w psychologii klinicznej
c. model, pozwalający zrozumieć i wyjaśnić problem diagnostyczny
d. odpowiedzi druga i trzecia są prawdziwe

3. „Na jakie szczegółowe pytania, dotyczące człowieka, chcę znaleźć odpowiedź?”- to jeden z etapów procedury 5 pytań Teresy Szustrowej, który? 

a. dobór wskaźników
b. operacjonalizacja wskaźników za pomocą konkretnych procedur diagnostycznych
c. wybór orientacji teoretycznej
d. sformułowanie pytań lub hipotez diagnostycznych

4. Różne akty prawne stanowią, w jakich sprawach orzeczenie psychologiczne jest: 

a. obligatoryjne
b. pożądane w niektórych sytuacjach
c. niedopuszczalne
d. odpowiedzi pierwsza i druga są prawdziwe

5. Wg Kaslow fundamentalne kompetencje zawodowe psychologa to: 

a. etyczna praktyka i świadomość różnorodności
b. diagnoza i interwencja
c. superwizja i rozwój zawodowy
d. wszystkie powyższe

6. Jeśli na podstawie wyniku w pewnym teście można z dużą dokładnością wykrywać kłamstwo, to wynik tego testu jest dobrym: 

a. kryterium kłamstwa
b. wskaźnikiem kłamstwa
c. predyktorem kłamstwa
d. odpowiedzi druga i trzecia są poprawne

7. W jakim zastosowaniu Wzrokowo-Motoryczny Test Gestalt Lauretty Bender NIE został uznany za zdyskredytowany i nadal może być używany? 

a. wykrywanie uszkodzeń neuropsychologicznych
b. diagnoza osobowości
c. diagnoza koordynacji wzrokowo-ruchowej
d. ten test nie powinien być używany do żadnych celów diagnostycznych

8. Dokonując diagnozy, psycholog może przeciwdziałać tendencji konfirmacyjnej we własnym wnioskowaniu, szczególnie poprzez: 

a. poszukiwanie danych, które nie potwierdzają jego hipotez
b. poszukiwanie danych, które potwierdzają jego hipotezy
c. wydłużenie etapu poszukiwania danych
d. skrócenie etapu poszukiwania danych

9. Technika diagnostyczna zostaje uznana za zdyskredytowaną, jeśli: 

a. nie spełnia kryteriów testu psychologicznego
b. ma w nazwie słowo „test”, ale w rzeczywistości nie jest testem
c. wyniki badań empirycznych nie potwierdzają jej trafności lub rzetelności
d. nie poddano jej badaniom walidacyjnym

10. Jeżeli test jest w trakcie badań i nie ma jeszcze norm to: 

a. można na jego podstawie formułować diagnozę indywidualną
b. można na jego podstawie formułować diagnozę indywidualną, ale tylko w połączeniu z innymi technikami
c. można stosować go w badaniach naukowych
d. nie można go stosować w żaden sposób

11. Słuchanie aktywne jest bardziej efektywne od biernego, ponieważ: 

a. słuchacz informuje o tym, że słucha, ale nie utrudnia komunikacji swoimi informacjami o tym, jak zrozumiał wypowiedź mówiącego
b. poprzez komunikat zwrotny mówiący stwarza słuchającemu możliwość sprostowania ewentualnych nieporozumień
c. poprzez komunikat zwrotny słuchacz daje „dowód rzeczowy”, że słucha z uwagą i zależy mu by zrozumieć mówiącego
d. wszystkie odpowiedzi są poprawne

 



12. Które zdanie nie powinno się znaleźć w instrukcji do badania TAT? 

a. zobaczymy, jak ci pójdzie
b. jest to test wyobraźni, będącej jedną z form inteligencji
c. opowiedz tak interesującą historyjkę, jak tylko potrafisz
d. żadne z powyższych nie powinno trafić do instrukcji

13. W analizie MMPI nie ma znaczenia treść pytań – jest istotne czy badani reagują na pytanie w podobny sposób jak pacjenci z grup kryterialnych. To dlatego test ten można określić jako: 

a. zestaw skal klinicznych 
b. kwestionariusz behawioralny
c. wysoce trafny
d. skonstruowany arbitralnie

14. Paul E. Meehl przekonywał: 

a. klinicystów do stosowania metod nieustrukturalizowanych
b. statystyków do uwzględniania metod klinicznych
c. klinicystów do stosowania metod ustrukturalizowanych
d. odpowiedzi druga i trzecia są poprawne

15. Trafność odpowiada na pytanie: 

a. czy test mierzy to co ma mierzyć?
b. na ile dokładnie test mierzy to, co ma mierzyć?
c. na ile obiektywnie test mierzy to, co ma mierzyć?
d. na ile sprawiedliwie test mierzy to, co ma mierzyć?

16. Profesjonalne kompetencje psychologa-diagnosty opisuje: 

a. model GAP
b. Europejski Dyplom Psychologa
c. teoria McClellanda
d. wszystkie powyższe

17. Proporcja trafień (hit rate) to inaczej: 

a. moc prognozy negatywnej
b. moc prognozy pozytywnej
c. efektywność testu
d. proporcja podstawowa

18. W raporcie przeznaczonym dla nieprofesjonalistów nie należy zamieszczać: 

a. specjalistycznych terminów diagnostycznych
b. danych surowych z badań
c. treści pozycji testowych
d. żadnego z powyższych elementów nie należy zamieszczać w takim raporcie

19. Wśród zaleceń, jak udzielać ustnych informacji zwrotnych, NIE ma reguły: 

a. unikamy udzielania rad, pozostawiamy klientowi swobodę decydowania o sobie
b. nie podajemy nazw zastosowanych testów i innych technik diagnostycznych
c. nie stosujemy specjalistycznych wyrażeń z żargonu psychologicznego
d. ostatnie słowo należy do klienta

20. Odmianą podstawowego błędu atrybucji w diagnozie jest: 

a. samosprawdzające się proroctwo
b. kontekstualizacja
c. błąd minimalizacji kontekstu
d. hamowanie retroaktywne

21. Wśród „kryteriów Dauberta” znajdują się pytania o to, czy dana teoria lub technika: 

a. jest sprawdzalna
b. została sprawdzona
c. przeszła adaptację kulturową
d. odpowiedzi pierwsza i druga są poprawne

22. Według badań Friedlandera i Philipsa zaufanie do własnej diagnozy: 

a. nie jest związane z jej obiektywną trafnością
b. nie jest związane z jej subiektywną trafnością
c. jest związane z jej obiektywną trafnością
d. jest związane z trafnością zarówno obiektywną, jak i subiektywną

23. Rozumienie związku między diagnozą a interwencją to świadomość, że: 

a. diagnoza jest interwencją
b. diagnoza nie jest interwencją
c. diagnoza jest interwencją, ale tylko w przypadku diagnozowania małych dzieci
d. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna

24. Do typowych błędnych strategii diagnostycznych stosowanych przez diagnostów należą: 

a. zbyt późne lub zbyt wczesne stosowanie wywiadu
b. falsyfikacyjna strategia testowania hipotez
c. konfirmacyjna strategia testowania hipotez
d. wszystkie powyższe

25. Autorem serii badań poświęconych różnym werbalnym i niewerbalnym wskaźnikom kontaktu jest: 

a. Carl Rogers
b. Leslie Greenberg
c. Christopher Sharpley (?? Ma ktoś jakiś cytat z książki na to?)
d. Linda Tickle-Degnen

26. Wywiad poznawczy to specyficzna procedura wywiadu: 

a. Opracowana na podstawie wyników badań psychologii poznawczej
b. Przeznaczona do wydobywania wspomnień z pamięci
c. Stosowana w przesłuchaniach świadków przestępstw
d. Wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe

27. Przymierze w działaniu obejmuje następujące elementy składowe: 

a. uzgodnienie celów, wyznaczenie zadań i rozwój więzi
b. parafraza, informowanie, interpretowanie
c. uzgodnienie zasad, wzajemna uwaga, konfrontacja
d. wszystkie odpowiedzi są poprawne

28. Specyficzne procedury wywiadu diagnostycznego, tworzone na podstawie podręczników diagnostycznych DSM i ICD mają postać: 

a. Wywiadu ustrukturalizowanego lub częściowo ustrukturalizowanego
b. Wywiadu swobodnego lub częściowo ustrukturalizowanego
c. Zawsze częściowo ustrukturalizowanego
d. Zawsze silnie ustrukturalizowanego

29. Do kategorii wypowiedzi wyróżnionych w klasyfikacji Hill zaliczają się: 

a. ujawnianie siebie, informowanie, konfrontacja
b. ujawnianie siebie, parafraza, zachęcanie
c. parafraza, konfrontacja, milczenie
d. wszystkie powyższe [a nie to?..]

30. Według modelu Tickle-Degnen i Rosenthala w miarę trwania kontaktu: 

a. rośnie rola koordynacji, a nie zmienia się rola uwagi
b. rośnie rola pozytywnego nastawienia, a nie zmienia się rola uwagi
c. rośnie rola uwagi, a nie zmienia się rola pozytywnego nastawienia
d. rośnie rola pozytywnego nastawienia, a maleje rola koordynacji

31. Badania wykazały m.in., że dobremu kontaktowi sprzyjają następujące formy wypowiedzi: 

a. minimalna reakcja werbalna
b. parafraza
c. niektóre rodzaje milczenia
d. wszystkie powyższe

32. „Świadomość różnorodności” to inne określenie kompetencji 

a. relacyjnej
b. etycznej [???!!!! Moim zdaniem kulturowa…]
c. komunikacyjnej
d. kulturowej

33. Który z poniższych fragmentów konceptualizacji przypadku wskazuje na niską kompetencję kulturową diagnosty? 

a. Ludmiła słabo mówi po polsku i nie radzi sobie w nowej pracy, dlatego jej samoocena przejściowo się obniżyła 
b. Przez całe życie Ludmiła była bardzo silnie związana z matką i nie przeszła prawidłowo procesu indywiduacji, dlatego na nową sytuację reaguje lękiem.
c. Jako jedyna kobieta w firmie, Ludmiła często słyszy żarty mężczyzn na temat kobiet i kobiecości, co utrudnia jej akceptację siebie w nowej roli
d. Właściwe są odpowiedzi druga i trzecia

34. Która z poniższych technik diagnostycznych ma charakter próby zadaniowej? 

a. Test Matryc Ravena
b. Test Apercepcji Tematycznej
c. Rysunkowy Test Twórczego Urbana i Jellena
d. Odpowiedzi pierwsza i trzecia są poprawne

35. Która z poniższych reguł NIE należy do zaleceń Lillienfelda i współpracowników na temat stosowania technik projekcyjnych: 

a. Używaj systemów interpretacji, których trafność i rzetelność zostały potwierdzone w badaniach i zostały opracowane normy
b. Nie używaj metod projekcyjnych do wykrywania nadużyć seksualnych lub fizycznych
c. Stosuj metody projekcyjne tylko jako wstęp do psychoterapii
d. Stosuj metody projekcyjne w różny sposób w zależności od celu badania

36. W interpretacji rysunku projekcyjnego istnieje podejście skupione na oznakach, o którym można powiedzieć, że: 

a. Opiera się na założeniu, że diagnostyczne są pojedyncze właściwości rysunku
b. Jest stosowane w wielu popularnych narzędziach, takich jak Test Drzewa czy Test Rysunku Rodziny
c. Badania dowiodły, że jest pozbawione podstaw empirycznych i jego stosowanie powinno być niezwłocznie zaniechane
d. wszystkie powyższe zdania są prawdziwe

37. Standaryzacja narzędzia diagnostycznego to: 

a. sposób obliczania/interpretacji wyniku na tyle jednoznaczny, że każdy diagnosta dochodzi do tych samych rezultatów
b. taki sam przebieg badania, materiał, instrukcja i tym podobne dla każdej osoby badanej
c. określenie średnich wyników, uzyskiwanych w tym zadaniu przez różne grupy osób
d. wyznaczenie etycznych standardów stosowania danego narzędzia

38. Do sposobów nadawania struktury procesowi obserwowania zalicza się: 

a. zbieranie próbek czasowych i próbek zdarzeń
b. ocenę zachowania na skalach
c. stosowanie ustrukturalizowanego wywiadu razem z obserwacją
d. odpowiedzi pierwsza i druga są prawdziwe

39. Obserwowanie zachowań dziecka przez lustro weneckie to przykład obserwacji: 

a. pośredniej
b. bezpośredniej
c. ambulatoryjnej
d. naturalnej

40. Struktura wywiadu: 

a. Polega na dokładnym określeniu z góry wszystkich pytań i możliwych odpowiedzi
b. Zawsze wynika z przyjętej teorii
c. Zawsze wynika z obranej metody
d. Może nie być widoczna w zewnętrznej formie pytań i odpowiedzi

Zgłoś jeśli naruszono regulamin