Wrocławski model usprawniania.doc

(135 KB) Pobierz

190

prof. Ludwika Sadowska

I Katedra Pediatrii, Samodzielna Pracownia Rehabilitacji Rozwojowej

Akademia Medyczna we Wrocławiu

KOMPLEKSOWA DIAGNOSTYKA I STYMULACJA ROZWOJU DZIECI Z

WRODZONYMI I NABYTYMI DYSFUNKCJAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU

NERWOWEGO WEDŁUG WROCŁAWSKIEGO MODELU USPRAWNIANIA.

Słowa kluczowe: Dzieci z uszkodzeniem mózgu, Wrocławski Model Usprawniania

Wprowadzenie.

Człowiek jest istotą psycho-fizyczno-duchową. Jest jedyny i niepowtarzalny

Człowiek sam w sobie prezentuje trzy sfery: cielesną ,umysłową i duchową.

Duchowość to ta sfera, w której człowiek stawia sobie pytanie o to, kim jest i po co

żyje. Duchowość jest zatem zdolnością do odkrywania i zrozumienia tajemnicy

człowieka i sensu jego życia i zaczyna się wtedy, gdy człowiek wznosi się ponad

swoje ciało i ponad swoja psychikę, aby postawić sobie pytanie o cała swoja

rzeczywistość .Jako duch ucieleśniony, czyli dusza, która wyraża się poprzez ciało, i

ciało formowane przez nieśmiertelnego ducha, powołany jest do miłości w tej właśnie

swojej zjednoczonej całości

Jan Paweł II (2005) w Encyklice Evangelium vitae kieruje apel o poszanowanie życia,

które ofiarowane przez Boga człowiekowi jest darem ,dzięki któremu Bóg udziela

stworzeniu coś z siebie, będącego zalążkiem istnienia przekraczającego granice czasu.

„...dla nieśmiertelności Bóg stworzył człowieka- uczynił go obrazem swej własnej

wieczności”. (Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2000) K. Mdr. 2, 23 ) W

człowieku tkwi głęboka potrzeba duchowa realizowania zamysłu Bożej Miłości.

.Człowiek otrzymuje udział w życiu samego Boga poprzez sakramenty Kościoła i

wspólnotowe trwanie na modlitwie. Można przy tym rozróżnić trzy podstawowe

wymiary człowieka, a mianowicie: wewnątrz osobowy, międzyosobowy, i

międzypokoleniowy, które znajdują wyraz w podmiotowości oraz jego osobowości (

Krąpiec, 2005).

Ateizm pozbawia człowieka wymiaru duchowego przekazuje rozwiązania

permisywne i konsumistyczne, które różnymi argumentami próbują go przekonać o

jego niezależności od wszelkiego prawa i od Boga, zamykając go w egoizmie, który

szkodzi ostatecznie jemu samemu i innym. Kościół katolicki głosząc człowiekowi

Boże zbawienie, ofiarowując mu i przekazując Boże życie za pośrednictwem

sakramentów, nadając kierunek jego życiu przykazaniami miłości Boga i bliźniego

przyczynia się do ubogacenia godności człowieka”. (Jan Paweł II 2005, s. 695)

Proces wychowywania dziecka niepełnosprawnego jest trudny odbywa się w

warunkach przewlekłego stresu rodzicielskiego, który związany jest z lękiem

cierpieniem i brakiem poczucia bezpieczeństwa. Wiele chorób dzieci ma swoje źródło

w źle funkcjonującej rodzinie, która nie zapewnia dziecku poczucia bezpieczeństwa

miłości i przynależności uczuciowej od urodzenia. Dzieci niepełnosprawne, chore nie

zawsze akceptowane w rodzinie, maja większe potrzeby psychospołeczne szczególnie

odczuwane w sytuacji osamotnienia i rozpaczy. Dzieci z zespołem Downa,

mózgowym porażeniem dziecięcym nadpobudliwością psychoruchową z deficytem

uwagi czy z widocznym kalectwem, wymagają większej dawki miłości na każdy

191

dzień. Zaś nie sprostanie przez rodziców zwiększonym potrzebom psychospołecznym

i duchowym dziecka może stać się powodem wtórnych globalnych lub częściowych

zaburzeń osobowości ,która kształtuje siew pierwszych latach życia.Cierpienie

towarzyszy człowiekowi od zarania jego historii, zawsze dotyczy całej osobowości:

ciała, psychiki i duszy, równocześnie wyzwala miłość miłosierną u innych ludzi.

W świetle nauczania Jana Pawła II, to właśnie Pan Bóg jest Miłością przenikającą

sferę fizyczną, umysłową i duchową człowieka, którego czyni zdolnym do poznawania

prawdy o sobie i odczuwania z drugim człowiekiem. Opisanie miłości jest trudne,

określenia językiem ludzkim są różnorodne. Święty Paweł w pierwszym liście do

Koryntian tak mówi o miłości: „.... Miłość nie zazdrości nie szuka poklasku, nie unosi

się pychą, nie jest bezwstydna, nie szuka swego, nie unosi się gniewem, nie pamięta

złego, nie cieszy się z niesprawiedliwości, lecz współweseli Miłość nigdy nie ustaje

...(Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2000).

Miłość matki do dziecka jest podstawowym warunkiem tworzenia więzi

międzyosobowej przekazywanej z pokolenia na pokolenia. wśród ludzi. Wytworzona

trwała więź między matką i dzieckiem daje mu poczucie bezpieczeństwa, ułatwia

proces separacji własnego JA i indywidualizacji, warunkuje rozwój samodzielności,

kreatywności i rozbudzanie inicjatywy, kształtuje u dziecka postawę ufności

podstawowej, i uzdalnia je do więzi uczuciowych z innymi osobami. Miłość jest

podstawą wychowania, które ma na celu kształtowanie osobowości i charakteru

zdrowego psychicznie człowieka [Sadowska, Ożarowska 2004].

Neurofizjologiczne podstawy wczesnej diagnostyki i stymulacji rozwoju dzieci.

Opieka neonatologiczna i pediatryczna nad wcześniakami, noworodkami urodzonymi

o czasie i niemowlętami zmniejsza ryzyko ich śmierci, ale powoduje wzrost liczby

dzieci bardzo słabych, przeżywających mimo wad rozwojowych i uszkodzeń

ośrodkowego układu nerwowego, wymagających specjalistycznej opieki, leczenia i

neurostymulacji od urodzenia. Wrodzone lub nabyte uszkodzenia mózgowia u dziecka

w okresie prenatalnym, w czasie porodu lub po urodzeniu manifestuje się różnie

nasilonymi zaburzeniami i opóźnieniem w rozwoju psychomotorycznym w zakresie

postawy i lokomocji, umiejętności chwytania, percepcji zmysłowej, mowy ktywnej i

jej rozumienia oraz umiejętności komunikowania się z osobami znaczącymi dla

dziecka w rodzinie i w grupie rówieśniczej. Objawy zespołu deprywacji na skutek

zerwania lub nie wytworzenia więzi uczuciowych miedzy dzieckiem

i matką już w niemowlęctwie, w wieku przedszkolnym mogą manifestować się

nadmierną ruchliwością, zaś w wieku szkolnym trudnościami w nauce i zaburzeniami

emocjonalnymi. Rozwój nauk podstawowych i klinicznych pozwolił w ostatniej

dekadzie, na zdefiniowanie wielu zaburzeń rozwojowych, genetycznie

uwarunkowanych u dzieci i młodzieży miedzy innymi mózgowego porażenia

dziecięcego (mpd), zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, w

klasyfikacji ICD-10 zwanego ADHD (ang. Atention Deficit Hyperactivity Disorder), a

także na określenie strategii leczenia i edukacji dzieci z tymi schorzeniami, od

urodzenia [ Kułakowska i in. 2003,,Sadowska i in. 2000, 2002, 2003, 2004].

Neurorozwojowe metody usprawniania dzieci z wrodzonymi i nabytymi zaburzeniami

rozwoju psychomotorycznego od urodzenia, wykorzystują prawa ontogenetyczne,

bazują na nie zakończonym rozwoju mózgu ,tworzeniu sieci neuronalnych połączeń,

192

plastyczności rozwojowej, pamięciowej i naprawczej. Dziecko postrzegane, jako

jedność psychofizyczna i duchowa od swego początku realizuje zgodnie z kodem

genetycznym rozwój swojej osoby w wymiarze somatycznym, psychospołecznym i

duchowym w określonych warunkach kulturowych i geograficznych na ziemi. Coraz

częściej warunki środowiskowe nie sprzyjają rozwojowi dziecka od jego poczęcia już

w okresie wewnątrz łonowym i po urodzeniu, stwarzając ryzyko nieprawidłowego

rozwoju.

Wrodzone wady rozwojowe OUN powstają wskutek zadziałania szkodliwych

czynników we wczesnym okresie życia płodowego. Przyczyny powstawania wad

wrodzonych można podzielić na genetycznie uwarunkowane i środowiskowe,

związane z deficytami substancji odżywczych wskutek niedokrwienia, niedotlenienia,

niedożywienia (niedobór kwasu foliowego, białka, witamin A, B, C, E) oraz

działaniem szkodliwych substancji chemicznych (leki np. aminopteryna,

nitrogranulogen, witamina B12), czynników fizycznych (wysoka temperatura, energia

promienista), biologicznych (zakażenia wirusowe np. różyczka). Prawdopodobnie

uszkodzenia egzogenne powodują ujawnienie się obciążenia genetycznego, zaś rodzaj

wady zależy bardziej od czasu, w którym zadziałał czynnik szkodliwy, niż od jego

rodzaju. Częstość występowania wad wrodzonych ośrodkowego układu nerwowego

jest zróżnicowana. Wśród żywo urodzonych noworodków najczęściej występuje

zespół Downa, na drugim miejscu zespoły dysraficzne, zaś nieco rzadziej wady

dotyczące struktur linii środkowej mózgu – brak ciała modzelowatego, wada

przegrody przeźroczystej, heterotopie, wodogłowie, porowatość mózgu, wady

móżdżku, naczyń mózgowych i inne. Obok niepełnosprawności umysłowej, często

współistnieje niepełnosprawność fizyczna związana z narządem ruchu, modyfikująca

proces rehabilitacji dziecka.

Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) jest to zbiorcze pojęcie obejmujące różnorodne,

zmieniające się wraz z wiekiem, przewlekłe zaburzenia ośrodkowego neuronu

ruchowego, manifestujące się zaburzeniami ruchu i postawy (porażenia, niedowłady,

ruchy mimowolne, zaburzenia napięcia mięśniowego, zaburzenia równowagi),

współistniejące z innymi objawami trwałego uszkodzenia mózgu (padaczka,

upośledzenie umysłowe, zaburzenia mowy, wzroku, słuchu), do którego doszło przed

zakończeniem jego rozwoju,

a więc przed urodzeniem dziecka, w czasie porodu lub w pierwszych 3 latach życia.

W motoryce szczególnie zaznaczają się uszkodzenia drogi piramidowej, struktur

pozapiramidowych (jądra podstawy mózgu), kory w zakręcie pozaśrodkowym i

móżdżku. Zmiany w mózgu są nieodwracalne, zaś obraz kliniczny MPD zwykle

zmienia się w ciągu życia dziecka. Im wcześniej i większy obszar mózgowia został

uszkodzony, tym wcześniej występują objawy kliniczne. Stopniowe narastanie coraz

większych deficytów rozwojowych w obrazie klinicznym dziecka z zespołem MPD

jest związane z dojrzewaniem uszkodzonego mózgowia [Vojta 1988,1992,

Michałowicz i in.2000, Kułakowska i in.2003, Domaradzki i in. 2006]. Częstość

występowania MPD szacuje się zależnie od działania czynników etiologicznych od 1,3

do 5,2 promile w populacji dziecięcej, w Polsce średnio 2,4% na 1000 żywo

urodzonych niemowląt [Zgorzalewicz i in.1990].

Rehabilitacja dzieci i młodzieży obejmuje wczesną diagnostykę i stymulowanie

zaburzonych sfer rozwoju dziecka od niemowlęctwa, aby wykorzystać mechanizmy

193

plastyczności dojrzewającego mózgu. Neurostymulacja tworzy nowe dynamiczne

engramy pamięci w mózgu, redukuje patologiczne wzorce postawy i lokomocji,

zapobiega wtórnym deformacjom kości, normalizuje napięcie mięśniowe, szczególnie

terapia ustno-twarzowa podnosi napięcie mięśni twarzy, ułatwia artykulację podczas

aktów mowy [Domagalska 2000, Sadowska i in. 2002, 2003, Kaczan i Regner 2004].

Duże znaczenie w procesie usprawniania dzieci ma zaangażowanie, więź emocjonalna

oraz poczucie odpowiedzialności rodziców za dziecko. W programach wczesnej

interwencji dużą rolę przypisuje się więzi osobowej łączącej niepełnosprawne dziecko

z jego rodzicami [Sadowska 2000]. Aktywny udział rodziców w procesie rehabilitacji

jest zależny od związków uczuciowych z dzieckiem, które przejawia różnorodną

aktywność i opanowuje nowe umiejętności dopiero wówczas, gdy ma zaspokojone w

wystarczającym stopniu potrzeby psychospołeczne, głównie bezpieczeństwa, miłości i

przynależności osobowej [Twardowski 1991]. Dlatego też program postępowania

terapeutycznego dla dzieci niepełnosprawnych obejmuje między innymi pomoc w

kształtowaniu więzi emocjonalnej

w rodzinie między dzieckiem i znaczącymi dlań osobami od urodzenia dziecka. Więź

emocjonalna kształtuje się w wyniku bezpośredniego kontaktu matki i dziecka już po

porodzie, dzięki bliskości dotykowej i zdolności noworodka do fiksowania wzroku na

twarzy ludzkiej oraz odbioru płynących od niej sygnałów. Działania opiekuńcze we

wczesnym dzieciństwie skierowane w stronę dziecka powinny zawierać wysoki

stopień empatii, która pozwala matce, czy innej znaczącej dla dziecka osobie,

wczuwać się w aktualne przeżycia dziecka[Sadowska i Ożarowska , 2004]

Czas po narodzinach jest trudny i dla dziecka, i dla jego matki. Oboje muszą się do

siebie na nowo przystosować i ustalić nowe wzajemne relacje. Gdy obraz dziecka, jaki

stworzyła sobie matka, jest znacząco różny od tego, jakie ono jest i jak się zachowuje,

mogą pojawić się problemy. Szczególnie trudna sytuacja powstaje wtedy, gdy dziecko

rodzi się z bardziej czy mniej widocznymi wadami. Jeżeli jeszcze ponadto matka

dowiaduje się o nich w sposób nagły i nie doświadcza od razu wsparcia ze strony

kogoś bliskiego, budowanie wzajemnych więzi może być jeszcze bardziej utrudnione[

Pueschel 1996].

Współobecność matki i dziecka w pierwszych godzinach po porodzie ma istotne

znaczenie dla tworzącej się w tym okresie nowej jakości więzi. Bezpośredni kontakt

matki ze swym nowonarodzonym dzieckiem w pierwszych godzinach po porodzie ma

istotne znaczenie dla rozbudzenia i rozwoju uczucia miłości macierzyńskiej, bowiem

jest to u kobiet okres zwiększonej gotowości hormonalnej i emocjonalnej na kontakt z

dzieckiem [ Maurer i wsp. 1994, Odent 1997, Prekop 1993].

W pierwszych tygodniach życia noworodka główną drogą docierania informacji są

jego doznania dotykowe, kinestetyczne i węchowe, stąd wzięcie dziecka na ręce,

przytulenie, pokołysanie wywołują wyraźną zmianę w jego stanie emocjonalnym, jako

bodźce „znane od zawsze”, zapewniają poczucie bezpieczeństwa [Olechnowicz 1999].

Duże znaczenie przywiązuje się do karmienia naturalnego, bowiem najpełniejszą

formą kontaktu dotykowego noworodka z matką jest ssanie jej piersi – umiejętność

ćwiczona przez wiele miesięcy życia wewnątrzmacicznego. Pierwszy szczyt odruchu

ssania występuje w 20-30 minut po wejściu w nowy świat. Jest to najbardziej

naturalna, prosta i niepowtarzalna droga wzmacniającej wzajemny związek matki i

dziecka.

194

Przywiązanie dziecka do dorosłego pojawi się tylko wtedy, gdy dorosły będzie wobec

niego aktywny, gdy będzie się nad nim pochylał, przybliżał i oddalał swą twarz,

dotykał je, głaskał, brał na ręce, podnosił i przytulał do siebie, gdy będzie uśmiechem

odpowiadał na uśmiech dziecka, będzie szybko reagował na różne zachowania, a

przede wszystkim płacz. Osobą najpełniej rozumiejącą potrzeby dziecka i w czynny

sposób dostosowującą się do nich jest matka [Winnicott 1993, Skórczyńska 1996].

Trwałe przywiązanie dziecka do matki chroni je przed lękiem. Poczucie

bezpieczeństwa, jakie daje obecność obiektu przywiązania, wyzwala potrzebę zabawy

i eksploracji otoczenia. U dziecka, którego podstawowe potrzeby, takie jak poczucie

bezpieczeństwa, miłości i przynależności uczuciowej, są zaspokajane, kształtuje się

postawa ufności podstawowej, której zalążkiem jest ufność wobec matki. Tę postawę

dziecko przenosi z czasem na innych ludzi i przybiera ona postać życzliwości i

gotowości do obdarzania bliskich stałym, głębokim uczuciem. Stosunek małego

dziecka do matki jest zatem jakby prototypem późniejszych powiązań uczuciowych z

innymi osobami.

Prawidłowa opieka macierzyńska we wczesnym okresie życia oraz stały, bliski i czuły

kontakt ze swoją matka lub matką zastępczą jest kluczowym fundamentem zdrowia

psychicznego człowieka [Olechnowicz 1999].

Wczesna rehabilitacja wg Wrocławskiego Modelu Usprawniania (WMU)

rozumiana jest jako diagnostyka oraz stymulacja rozwoju od najwcześniejszych

miesięcy życia. WMU małych dzieci został opracowany dzięki doświadczeniu

zdobytemu podczas diagnozowania zaburzeń rozwoju psychomotorycznego

niemowląt, poszukiwaniu skutecznych sposobów stymulacji opóźnionego rozwoju lub

reedukacji wzorców zastępczych patologicznej motoryki. Realizowanie celów

usprawniania wg WMU jest prowadzone, zgodnie z indywidualnym planem

uwzględniającym bliższe i dalsze cele do osiągnięcia, przy pomocy różnych technik

stymulacji zmysłów wzroku, słuchu, smaku, zapachu, czucia powierzchniowego

(taktylnego) i głębokiego (proprioceptywnego) [Castillo-Morales 1991, Masgutowa i

in. 2004, Prusiecka i in. 2000, 2001, Pecyna i in. 2000, Kaczan, Regner 2004, Lohse-

Busch,1994].

W ramowym programie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego wg WMU

ogromną rolę odgrywa wczesna diagnostyka. Dziecko z obciążającym wywiadem już

przy wypisie z oddziału noworodkowego zgłoszone powinno być do poradni

specjalistycznej zajmującej się kontrolą rozwoju, gdzie weryfikuje się i analizuje

czynniki ryzyka, ocenia stan kliniczny dziecka i jego sytuację rodzinną.

Ogólnie wyróżnia się czynniki ryzyka anamnestyczne (ustalane na podstawie

wywiadu i danych z dokumentacji medycznej zapisanych w Książeczce Zdrowia

Dziecka) i symptomatyczne (na podstawie obrazu klinicznego w badaniu lekarskim),

wskazujące na zagrożenie patologią w rozwoju dziecka. Najczęściej występujące

czynniki ryzyka to: rodzinne występowanie schorzeń układu nerwowego, krwawienie

w ciąży, zagrażające poronienie, choroby matki w ciąży miedzy innymi zatrucie

ciążowe lub inne patologie związane z ciążą i przebiegiem porodu, zamartwica płodu,

słaba żywotność w skali Apgar po urodzeniu i po 10 min oraz wczesna i późna

patologia noworodka, odchylenia od normy w zakresie pomiarów masy i długości

ciała, obwodów głowy i klatki piersiowej noworodka, patologiczna żółtaczka, wady

wrodzone mózgu i innych narządów wewnętrznych, uraz okołoporodowy z

195

uszkodzeniem mózgu, nieprawidłowości stwierdzane w badaniu przedmiotowym

dziecka, opóźnienie rozwoju psychomotorycznego w profilu rozwojowym,

nieprawidłowe sterowanie ułożeniem ciała w przestrzeni stwierdzane w diagnostyce

neurokinezjologicznej metodą Vojty [Sadowska i in. 2000, Gomulska 2005]

.

Diagnostyka wg Wrocławskiego Modelu Usprawniania (WMU).

Pełna diagnostyka medyczna dziecka obejmuje pediatryczne badanie lekarskie,

uzupełnione pomiarami antropometrycznymi, oceną psychologiczną, pedagogiczną,

logopedyczną, fizjoterapeutyczną i wykresem profilu rozwoju psychomotorycznego

przy pomocy testów Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej

opracowanych pod redakcja profesora Theodora Hellbrugge [1994].

Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR) zawiera testy

służące do wykreślenia profilu rozwoju psychomotorycznego niemowląt i

oddzielnie testy dla dzieci w drugim i trzecim roku życia. W profilu rozwojowym

można dostrzec nawet niewielkie opóźnienia w rozwoju funkcji motorycznych

takich, jak: raczkowanie, siadanie, chodzenie, chwytanie oraz umiejętności

umysłowych: określenie wieku percepcji -miary postrzegania zmysłowego i

umiejętności pojmowania, wieku mówienia będącego miarą rozwoju umiejętności

wyrażania dźwięków mowy artykułowanej oraz ich rozumienia, a także

umiejętności komunikowania się z otoczeniem, będącej miarą dojrzałości

społecznej dziecka. Testy MFDR w 2 i 3 roku życia dzieci określają wiek

pojawienia się umiejętności samodzielnej lokomocji precyzję ruchu ciała, wiek

określonych sprawności manualnych, wiek percepcji zmysłowej rozumianej także

jako pojmowanie zależności, wiek pojawienia się aktywnego mówienia i

rozumienia mowy, ponadto ocenę samodzielności i komunikowanie się z

otoczeniem podczas codziennej aktywności [Hellbrügge i in.1994]. Opóźnienie

funkcji w pierwszym roku życia powyżej 3 miesięcy wymaga wprowadzenia

rehabilitacji dziecka uwzględniającej dysharmonię i deficyty oraz obliguje do

pogłębienia diagnostyki za pomocą testów neurokinezjologicznych opracowanych

przez Vojtę (1992).

Neurokinezjologiczna diagnostyka Vojty obejmuje: ocenę odruchów

prymitywnych i automatyzmów noworodkowych, obserwację motoryki

spontanicznej oraz ocenę reaktywności posturalnej przy pomocy 7 prób zmiany

położenia ciała w przestrzeni. Vaclav Vojta zwrócił uwagę, że rozwój motoryczny

zdrowych niemowląt przebiega równolegle z rozwojem posturalnym, a wrodzone

wzorce rozwijają się po urodzeniu w ściśle określonej kolejności i czasie. Zanikanie

odruchów pierwotnych i automatyzmów noworodkowych warunkujących życie i

rozwój dziecka po urodzeniu jest wyrazem wyższych form aktywności

motorycznej, kontrolowanej przez ośrodki korowe, którym podlegają niższe piętra

OUN. Zmiany położenia ciała w przestrzeni wywołują wzorce odpowiedzi

zmieniające się w pierwszym roku życia w sposób typowy, warunkowany

dojrzałością OUN. Vojta jako pierwszy zebrał je, określił dynamikę i

wystandaryzował według jednolitej koncepcji pod kątem ich praktycznego

196

zastosowania w neurologicznej diagnostyce. Odpowiedź niemowlęcia na próby

prowokacyjne zmiany położenia ciała w przestrzeni określają stopień zaburzeń

ośrodkowej koordynacji nerwowej (ZOKN) [Vojta i in.1992, Sadowska i in.

2000]. Obraz takich zaburzeń jest opisem stanu nieporządku OUN, który może ulec

spontanicznej normalizacji lub ewaluować w kierunku nieprawidłowego rozwoju

motorycznego, najczęściej opóźnienia. O prawdziwym zagrożeniu motorycznego

rozwoju MPD można mówić w przypadku średnio-ciężkich lub ciężkich ZOKN .

Znaczącym kryterium diagnostycznym jest dynamika zaburzeń, dlatego

neurokinezjologiczną diagnostykę należy przeprowadzić tak wcześnie jak to tylko jest

możliwe i kontrolować kilkakrotnie w czasie obserwacji. Według koncepcji autora

niemowlęta z lekką postacią, u któr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin