Wykład 8.rtf
(
31 KB
)
Pobierz
OKRES DORASTANIA
Wykład 8.
OKRES DORASTANIA
CZAS BURZY I NAPORU?
1.
MOŻLIWOŚCI POZNAWCZE
- Wzrost refleksyjności i krytycyzmu;
- Uniezależnienie się od sądów innych ludzi
- Formułowanie własnych ocen ludzi i zdarzeń
-
Egocentryzm młodzieńczy:
EGOCENTRYZM A STADIUM ROZWOJU
1. Egocentryzm dziecka ma
poziomie sensomotorycznym
(0-2) - nie odróżnia przedmiotów od siebie czyli nie odróżnia przedmiotów od swoich wrażeń zmysłowych;
2. Egocentryzm
stadium przedoperacyjnego
(2-7) - niezdolność odróżnienia własnego punktu widzenia, własnych myśli od punktu widzenia, myśli innych osób;
3. Egocentryzm
stadium operacji konkretnych
(7-11) - niezdolność rozróżnienia spostrzeganych zdarzeń od konstrukcji umysłowych.
Dziecko nie potrafi myśleć niezależnie od percepcji
. Nie zdaje sobie sprawy z różnic między myślą a spostrzeżeniem. Nie potrafi zweryfikować hipotezy opartej na założeniach niezgodnych z percepcją (np. biały węgiel);
d.c. egocentryzmu
4.
EGOCENTRYZM OKRESU DORASTANIA:
- niezdolność rozróżnienia własnego świata od świata istniejącego w rzeczywistości;
- upojenie mocą logicznego rozumowania;
- przyznawanie słuszności racjom wynikającym z logicznego rozumowania;
- przekonanie, że świat
powinien
podporządkować się raczej schematom logicznym niż rzeczywistości - prowadzi to do
idealistycznego krytycyzmu społecznego
: w rozumowaniu i ocenie świata brane są pod uwagę zasady logiki, nie uwzględniane są rzeczywiste ludzkie zachowania i realne ich powody, które często nie mają nic wspólnego z logiką, np. nie zabijaj, nie pal, nie pij; brak zrozumienia, że dylematy ludzkie są czymś więcej niż tylko logicznymi problemami.
d.c. egocentryzmu
- Idealizm egocentryczny
(fałszywy) okresu dorastania stopniowo zmienia się w
idealizm nieegocentryczny
: oznacza to, że egocentryzm zostaje zaadaptowany do rzeczywistości i uznaje logiczną i nielogiczną złożoność problemów.
-- Ale może to nastąpić, gdy dorastający włączy się w realne stosunki społeczne (praca!). Wtedy staje się możliwe dopasowanie swojego rozumowania i inteligencji do świata jakim jest, a nie do świata, jaki powinien być.
-
Idealistyczne reformatorstwo
: skłonność do reformowania społeczeństwa - społeczeństwo poddawane jest surowej krytyce i formułowane są marzenia o lepszym, bardziej logicznym świecie, a także podejmowane są działania reformatorskie.
d.c. egocentryzmu
- - -
Fazy rozwoju idealizmu młodzieńczego:
1.
Poszukiwanie idealnego wzorca
wśród konkretnych obiektów (chłopcy - kult bohatera, dziewczęta - adoracja.
2.
Koncepcja doskonałej rzeczywistości
: twórcza wizja świata i swojej w nim roli (wrażliwość na krzywdę, solidaryzowanie się ze słabymi i krzywdzonymi).
d.c. egocentryzmu
-
Nowe typy myślenia egocentrycznego wg Elkinda
-
ZŁUDZENIE WIDOWNI
: przeświadczenie jednostki, że inni ludzie są zaabsorbowani jej wyglądem i zachowaniem (np. wandalizm);
-
MIT O WŁASNEJ OSOBIE
: wiara w to, że normalne prawa natury, które odnoszą się do innych, nie mają zastosowania do siebie (wynika to z przeświadczenia o własnej nieśmiertelności i niezwykłości) - skłonność do zachowań ryzykownych.
2.
ROZWÓJ MORALNY
TEORIA ROZWOJU MORALNEGO L.KOHLBERGA
- Teoria ontogenetyczna;
- Zmiany w strukturze sądu moralnego dają podstawę do opisu rozwoju rozumowania moralnego;
- Centralne pojęcie z dziedziny moralności wg Kohlberga to
sprawiedliwość
(Sokrates, Platon, Arystoteles);
- Moralność jako sprawiedliwość najlepiej odzwierciedla uniwersalne aspekty tej dziedziny rzeczywistości;
-
Dwa komponenty w ocenie rozumowania
:
1.
Komponent treści moralnej
: odpowiedź na pytanie, co bohater historyjki powinien zrobić. Treść odpowiedzi uzależniona od doświadczeń w sytuacjach moralnych;
2.
Komponent perspektywy społecznej
: odpowiedź na pytanie,
dlaczego.
Wskazuje, jaki punkt widzenia został przyjęty przy podejmowaniu decyzji moralnej. Ta odpowiedź ujawnia poziom rozumowania moralnego.
- PERSPEKTYWA WŁASNA
- PERSPEKTYWA INNYCH
- PERSPEKTYWA SPOŁECZEŃSTWA JAKO
CAŁOŚCI
I. POZIOM PRZEDKONWENCJONALNY (do 12 r.ż.)
¨
Rozumowanie moralne opiera się na założeniu, że
jednostki muszą zaspokajać swoje potrzeby.
Stadium 1
.
Unikanie kary i posłuszeństwo
- sądy na temat tego, co jest poprawne bądź naganne, bazują na fizycznych skutkach działania;
- jeśli po czynie nastąpi kara, czyn był niedopuszczalny, jeżeli kara nie nastąpiła - czyn jest poprawny;
- posłuszeństwo wobec dorosłych jest zachowywane dla własnego dobra, gdyż dorośli dominują nad dzieckiem.
MORALNOŚĆ WYWODZI SIĘ WŁADZY I AUTORYTETU
c.d. Rozwój moralny
Stadium 2
.
Własny interes, indywidualizm
, cel instrumentalny, wymiana.
- dziecko przestrzega zasady, że powinno się robić to, co zostanie nagrodzone, a unikać tego, za co spotka kara - NAIWNY HEDONIZM: jeżeli czyn przynosi przyjemne efekty, pozytywne uczucia - to czyn ten jest dobry;
- początek zainteresowania innymi osobami, ale z perspektywy przewidywanych korzyści osobistych: „pomóż mi, więc ja ci też pomogę”.
MORALNOŚĆ TO TROSZCZENIE SIĘ O SIEBIE
c.d. Rozwój moralny
II.
POZIOM KONWENCJONALNY (13-16 R.Ż.)
Rozumowanie moralne odchodzi od uwzględniania zewnętrznych skutków i osobistych korzyści na rzecz
sądów opartych na regułach i normach grupy.
- Widzenie sytuacji z perspektywy innych: dobre lub złe jest to, co grupa uważa za dobre lub złe;
- Działanie moralne to takie, które odpowiada oczekiwaniom grupy.
Stadium 3
. Konformizm interpersonalny, harmonia interpersonalna, stadium dobrego chłopca i dobrej dziewczyny.
- przekonanie, że porozumienie między dwiema osobami jest ważniejsze niż korzyść każdej z nich;
- właściwe zachowanie to takie, które większość ludzi uważa za właściwe;
- dobre zachowanie to takie, które cieszy innych ludzi;
- cenione jest zaufanie, lojalność, podtrzymywanie wzajemnych relacji;
-
osąd moralny dokonywany jest tak na podstawie zachowania, jak i intencji.
MORALNOŚĆ OZNACZA ROBIENIE TEGO, ZA CO JEST SIĘ LUBIANYM.
Stadium 4
. Prawo i porządek społeczny.
- zwrot ku większej grupie społecznej;
- działanie moralne to działanie zgodne z prawami zdefiniowanymi przez większą grupę społeczną czy społeczeństwo;
- ważniejsze jest utrzymanie porządku społecznego niż potrzeby jednostek;
- moralność opiera się na ścisłym przestrzeganiu praw i wywiązywania się z obowiązków;
- zasady obowiązują wszystkich i zawsze (poza wyjątkami);
- reguły nie są kwestionowane
DOZWOLONE JEST TO, CO JEST ZGODNE Z PRAWEM.
c.d. Rozwój moralny
III.
POZIOM POSTKONWENCJONALNY
(16-20 r.ż.)
Rozumowanie moralne opiera się na założeniu, że wartości, status i prawa każdej jednostki
muszą być chronione;
- Osądy moralne bazują na
zasadach wybranych
przez jednostkę.
Stadium 5
. Umowa społeczna
- początki indywidualnie dobranych zasad;
- reguły, prawa i normy są postrzegane jako istotne, aby zagwarantować sprawiedliwość;
- przyjmowany jest punkt widzenia wszystkich jednostek żyjących w danym systemie społecznym;
- każdy ma prawo do istnienia;
- prawo ma chronić jednostkę, a nie ograniczać jej praw;
- zachowanie, które szkodzi społeczeństwu jest złe, nawet jeśli jest legalne.
PRAWA CZŁOWIEKA SĄ WAŻNIEJSZE OD INNYCH PRAW.
Stadium 6
. Uniwersalne zasady etyczne
- sądy moralne dokonywane są z perspektywy własnych zasad uczciwości i sprawiedliwości;
- przyjmuje się, że istnieją uniwersalne zasady moralne:
sprawiedliwość i godność człowieka
, które są poza prawem;
- życie ludzkie jest
wartością najwyższą.
MORALNOŚĆ JEST SPRAWĄ WŁASNEGO SUMIENIA
c.d. Rozwój moralny: ETYKA TROSKI I OPIEKI C.Gilligan a problem płci.
1. Etyka sprawiedliwości cechująca mężczyzn;
2. Etyka troski i opieki cechująca kobiety.
Przyczyny: odmienne wzorce socjalizacji
- kobiety zachęcane są do odpowiedzialności i opieki
-
a
mężczyźni socjalizowani w kierunku moralności praw, autonomii, wolności oraz szacunku dla praw;
- męskość definiowana jest przez separację;
-
a
kobiecość przez przywiązanie;
- tożsamość płciowa mężczyzn zagrożona jest przez bliskość;
- tożsamość kobieca zagrożona jest przez separację.
Etapy rozwoju moralnego wg Gilligan
Poziom 1. Przetrwanie (troska o siebie)
Poziom 1,5. Przejście od przetrwania do odpowiedzialności
Poziom 2. Konwencjonalne dobro i troska o innych
Poziom 2,5. Przejście od perspektywy konwencjonalnej opieki do perspektywy refleksyjnej prawdy o wzajemnych relacjach
Poziom 3. Etyka opieki - opiekowanie się tak sobą, jak innymi.
Szerszy opis stadiów w koncepcji Gilligan
POZIOM 1
: Przyjęta perspektywa: troska o siebie dla zapewnienia przetrwania i osobistego szczęścia. Brak dowodów na troskę o innych.
POZIOM 1,5
: Przejście od przetrwania do odpowiedzialności. Pojawia się pewne zainteresowanie innymi ludźmi, ale przetrwanie jest najważniejszym celem.
POZIOM 2
: Konwencja dobroci, troski o innych. Przyjęta perspektywa: odpowiedzialność, obowiązek, zobowiązanie. Wyznaczana przez: społeczne wartości i konwencjonalnie definiowaną dobroć jako: samopoświęcanie się dla dobra innych.
POZIOM 2,5
: Przejście od perspektywy konwencjonalnej opieki do perspektywy refleksji i prawdy o wzajemnych relacjach. Przejście od koncentracji na dobroci do szczerości i prawdy. Rozważenie relacji pomiędzy dobrocią wobec innych a własnymi kosztami.
POZIOM 3
: Etyka opieki - opiekowanie się zarówno sobą, jak i innymi. Osiągana jest równowaga pomiędzy egoizmem a odpowiedzialnością. Dokonywany jest samodzielny wybór pod wpływem wewnętrznych kryteriów dobra.
INNE TEORIE ROZWOJU MORALNEGO
- teorie biologiczne (natywistyczne):
moralność wyrasta z wrodzonych dyspozycji emocjonalnych cechujących gatunek ludzki. EMPATIA - zdolność współdoznawania radości i smutku drugiej osoby, występuje już w pierwszym tygodniu życia; przed 2 r.ż. dzieci potrafią pocieszać innych; wcześnie pojawia się wstyd, poczucie winy i oburzenie; dzieci wyposażone są w życzliwość wobec bliskich i gotowość do negatywnego reagowania na niesprawiedliwość.
-
teorie akcentujące rolę uczenia się
dzieci przyswajają normy i wartości rządzące zachowaniem poprzez obserwację, naśladowanie i system nagradzania
.
Zachowania moralne zależą od kontekstu, w którym występują i zmieniają się wraz ze zmianą kontekstu, niezależnie od deklarowanych przekonań (np. nieuczciwe zachowania dzieci występowały w zależności od przypuszczenia, czy zostaną przyłapane).
-
teorie wiążące rozwój moralny z intelektualnym
: cnota i występek to sprawa świadomego wyboru (Piaget, Kohlberg)
Podejście do moralności Wiliama Damona
- Zasady moralne wykorzystywane przez jednostkę do określenia samej siebie to TOŻSAMOŚĆ MORALNA.
Tożsamość moralna
wyznacza:
-
co dana osoba uważa za właściwe postępowanie;
-
z jakich powodów zdecydowałaby o danym postępowaniu.
- Wiara w te same podstawowe ideały jest wspólna wszystkim dorosłym; różnica między ludźmi pojawia się przy ich
wcielaniu
.
- Świadomość moralna nie wystarcza do podjęcia działań moralnych.
Inne problemy związane z rozwojem moralnym
KONFORMIZM
- podporządkowanie się gotowym wzorom i schematom postępowania, dopasowywanie się do grupy i opinii większości.
Rygoryzm moralny
- ujmowanie określonych powinności jako bezwyjątkowych, od których nie należy odstępować:
- najwyższy poziom rygoryzmu moralnego -
7-11
r.ż.
- obniżanie się poziomu rygoryzmu do 20 r.ż.
- od 20 r.ż. - rygoryzm wzrasta
...
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
Wykład 10.rtf
(17 KB)
Wykład 9.rtf
(42 KB)
Wykład 8.rtf
(31 KB)
Wykład 7.rtf
(41 KB)
Wykład 6.rtf
(29 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin