Techniki - kolokwium2.docx

(20 KB) Pobierz

TECHNIKI SZTUK PLASTYCZNYCH – PYTANIA

 

1.       Na czym oparta jest technika tempery?

Technika tempery oparta jest na spoiwach emulsyjnych (naturalnych i sztucznych) i  jest pośrednia między farbami  olejnymi a wodnymi.  Farby zachowują właściwości farb wodnych, wpływ składników olejnych występuje dopiero o wyschnięciu. Nazwa pochodzi od łac. temperae - mieszać

2.       Co to jest emulsja?

Emulsja – układ rozproszony, dyspersyjny jednej cieczy w innej. Warunkiem powstania emulsji są emulgatory.

Naturalne emulsje: mleko (mało oleju), żółtko jaja (dużo oleju), całe jajko.

3.       Emulgatory – definicja:

Emulgatory – substancje ułatwiające przejście z niemieszających się ze sobą substancji w trwały stan rozproszony, czyli emulsje.

4.       Naturalne spoiwa emulsyjne:

-żółtko z jajka

-klej zwierzęcy

-gumy roślinne

-białko z jajka

5.       Historia stosowania spoiw temperowych – przykłady.

- zaczątki tempery już w malarstwie naskalnym.

- dominująca technika od antyku do późnego średniowiecza.

- stosowana w malowidłach bizantyjskich i w ruskim malarstwie ikonowym.

-Giotto słynął z tempery, stosował naturalną lub sztuczną technikę tempery jajowej.

6.       Zaprawy malarskie i ich rola w strukturze obrazu.

Zaprawa:

- nosi inaczej nazwę gruntu.

- występowała na wszystkich podłożach organicznych (drewno, płótno, papier itp.) i   mineralnych (tynk, kamień itp.).

- składa się ze spoiwa zmieszanego z wypełniaczem.

- kiedy farby tracą kolor krycia wtedy zaprawa stanowi kolor.

Rola:

- wyrównanie powierzchni podłoża.

- spojenie warstwy malarskiej z podłożem.

- amortyzacja pracy podłoża (niwelowanie nadmiernego rozciągania się i kurczenia).

- nadaje koloryt i świetlistość obrazowi.

- pozwala na strukturalne kształtowanie obrazu, gdy wycinamy w niej ornamenty.

7.       Białe zaprawy malarskie – skład i historia stosowania.

- podstawowe grunty w malarstwie europejskim do późnego średniowiecza.

- o ich wykonaniu pisze Mnich Teofil (zaleca zaprawę kredową z klejem glutynowym nakładaną w wielu warstwach, wypełniaczem również gips).

- traktat Herakliusza – opis gruntów z bieli ołowianej (Rembrandt XVII i XVIII).

Skład:

a) spoiwa

- oparte głównie na spoiwach wodnych: kleje glutynowe (skórny, kostny, rybi)

- w malarstwie ściennym kazeina, oleje schnące

- jako dodatki żywice: mastyks (ze śródziemnomorskich krzewów), damara (z drzew indyjskich), kalafonia (z sosny), sandarak (z cyprysów)

- aby zwiększyć elastyczność dodawano miód i skrobię.

b) wypełniacze:

* kreda

- stosowano najczęściej kredy naturalne (pochodzenia organicznego lub mineralnego)

- chemicznie kredą nazywamy węglan wapnia CaCo3

- malarskie nazwy: biel paryska (drobno zmielony marmur), biel perłowa (drobno zmielone skorupy małży), biel wiedeńska (otrzymywana ze karbonizowanego ciasta wapiennego), kreda strącana (drobna, pozyskiwana chemicznie)

* gips

- materiał otrzymywany z naturalnych złóż (z kamienia gipsowego CaSo4 × 2H2O, a także z bezwodnych skał andryhydowych CaSo4)

- Vasari pisze o gruntach dwuwarstwowych składających się w dolnej warstwie z gipsu grubego (gesso grosso), a w drugiej warstwie z cienkiego (gesso sottile)

* biel ołowiana

- najstarsza biel otrzymywana sztucznie

- zasadowy węglan ołowiu (2PbCO3 × Pb(OH)2)

- otrzymywana przez trzymanie blaszek nad octem

- Brunatniała na powierzchni (tworzył się siarczek ołowiu PbS)

8.       Barwne zaprawy malarskie w aspekcie historycznym.

- pojawiają się w malarstwie włoskim od 2 poł. XVI w.

- oparte na bazie żelazowych glinek (czerwone, brązowe).

- wymuszały odmienny sposób malowania (tło było ciemne).

- na gruntach ciemnych często stosowano imprimiturę (we Włoszech szare, np. Tycjan).

- regres jakości w XVII w.

- przygotowywano je seryjnie w warsztatach.

- w XIX w. gruntowano fabrycznie.

- dodawano tłuszcze, woski, przez co proces schnięcia źle zachodził.

9.       Co to jest gesso grosso?

gesso grosso – grubo zmielony, uzyskiwany przez mielenie gipsu lub andryhydu lub wypalany w temp. 800⁰C (gips martwopalony, bezwodny), nieaktywny 

10.   Co to jest gesso sottile?

gesso sottile – cienko zmielony, pozyskiwany z gipsu dwuwodnego przez wypalanie go w temp. 180-200⁰C, w wyniku czego uzyskiwano gips półwodny, bardzo aktywny (szybko wiązał wodę), pławiono (4-6 tyg.), a następnie mieszano z wodą klejową.

11.   Techniki wapienne – rodzaje technik.

- fresk mokry (al fresco)

- fresk suchy (al secco)

- fresk pakułowo-wapienny

- technika pompejańska

- sgraffito

12.   Fresco secco – charakterystyka.

- technika chronologicznie starsza niż al fresco.

- malowano na suchym tynku.

- wymagał przygotowania farby ze spoiwem (spoiwo organiczne: jajowe, kazeinowe, kleje roślinne).

- malowano też mieszając pigmenty z mlekiem wapiennym lub krowim (uzyskiwano spoiwo kazeinowe).

- efekt malarski bardziej rozbielony, brak świetlistego koloru jak w al fresco.

- mniejsza trwałość.

- można było malować ze wszystkimi pigmentami.

13.   Techniki al fresco.

- technika bardzo stara (wg. niektórych już w grotach skalnych)

- warsztatowe użycie wiąże się z zaprawą wapienną.

- stosowany już w antyku

- malowano na świeżej zaprawie (w postaci dniówek).

- malowano od góry do dołu.

- brak spoiwa organicznego (rolę spoiwa pełniła świeża zaprawa wapienna)

- nie wszystkie pigmenty nadawały się do al fresco (na powierzchni występuje silnie alkaliczne środowisko, a nie wszystkie pigmenty są na nie odporne, mogą zmieniać barwy).

- technika mieszana, dodawano substancji organicznych, technika jajowa lub kazeinowa do partii z azurytem (błękit)

- Ważne jest dobre wymieszanie ciasta wapiennego, proporcje, dobry piasek.

Warstwy :

1) ceglana lub kamienna ściana, oczyszczona i przygotowana, zwilżona wodą (cegła wymagała większego nawilżenia)

2) arriciato (wg. Witruwiusza opus tectorium) – spodnia, gruboziarnista warstwa tynku z wypełniaczem (piasek, okruchy ceramiczne, tufy wulkaniczne) wodoodporna, o właściwościach hydraulicznych, ciasto 1:1,5 woda

3) intonaco - (wg. Witruwiusza opsis) – kolejna warstwa tynku z drobnym wypełniaczem (przesiany piasek kwarcowy, okruchy marmurowe). Witruwiusz jako wypełniacz zaleca piasek kopalny ostrokrawędzisty (dobra struktura), nie zaleca piasku rzecznego (słabsze wiązanie), ciasto 1:1 woda

14.   Co to jest giornato?

giornato - dniówka, fragment malowidła ściennego w technice fresku mokrego al fresco, nakładano tyle tynku ile malarze zdążyli zamalować w ciągu 1 dnia. Na ścianie możemy odnaleźć granice dniówek.

15.   Technika pompejańska.

Technika pompejańska (ganosis) - technika mieszana, woskowo-żywiczna, do wykańczania powierzchni malowideł ściennych, rzeźb, elementów architektonicznych, opisał ją Witruwiusz w „O architekturze ksiąg 10”. Gorący wosk stapiano z olejem lub żywicą, płynna masa dała nakładać się na zimno. Po stwardnieniu ogrzewano specjalnym żelazkiem (ogrzewanym w koksownikach), wosk wsiąkał i po wypolerowaniu była gładka lustrzana powierzchnia – powierzchnia stiuku.

16.   Historia technik fresku i jej mistrzowie.

- starożytny Rzym – podłoża  w al fresco i fresco secco, dopracowano jakość, opisał je Witruwiusz, tynki monolityczne.

- Europa i wschód do XII w. tradycja rzymska.

- wschodnie tynki bizantyjsko-ruskie, od XII w. przemieszczały się na zachód w kierunku Europy.

- od XII-XIV wieku zaczęto stosować składniki organiczne, ale w arriciato znajdował się z pociętą słomą, intonaco z pociętymi pakułami.

- od XIVw tynki tylko z wypełniaczami organicznymi, słoma, pakuły lniane, np. w Polsce na południu i na wschodzie.

- Giotto

  1. Tradycja wschodnia tynków z wypełniaczem organicznym.

a) przygotowanie materiałów.

b) przygotowanie podłoża do fresku w technice al fresco i fresco secco.

c) techniki malarskie.

- techn. Mieszana

- al fresco

18.   Przykłady malowideł bizantyjsko-ruskich w Polsce.

- kaplica zamkowa p.w. Św. Trójcy w Lublinie XV w.

- kościół kolegiacki p.w. Panny Marii w Wiślicy XIV/XV w. (sceny maryjne, w prezbiterium Chrystus Pantokrator).

- kaplica św. Krzyża w kościele katedralnym w Krakowie, ok. 1470 r.

- kościół kolegiacki p.w. Narodzenia Panny Marii w Sandomierzu

  1. Podstawowe mineralne spoiwa sztukatorskie i sposób ich przygotowania.
  2. Wymień po 3 kruszywa i wypełniacze stosowane w dawnych zaprawach.
  3. Otrzymywanie gipsu sztukatorskiego i sposoby opóźniania jego wiązania.
  4. Techniki kształtowania sztukaterii (przynajmniej 3).
  5. Włoska tradycja w sztukateriach z połowy XVII wieku na ziemiach polskich – podstawowe cechy.
  6. Jaką rolę w zaprawie pełniły tufy wulkaniczne?
  7. Jaką rolę w zaprawie pełniły okruchy metaliczne i kiedy je stosowano?

- zendra kowalska

- tradycja wywodzi się z terenów północnych Włoch, z początku XVI w.

- okruchy metaliczne powstałe podczas kucia metalu, w postaci cienkich blaszek długości ok. 2 mm

- dosypywane do ciasta wapiennego obok innych wypełniaczy mineralnycg

  1. Przykłady dekoracji sztukatorskich wykonywanych w tradycji włoskiej w XVI, XVII wieku.

 

 

·         Rysunki sztyftem metalowym – charakterystyka techniki.

·         Rysunek sangwiną – materiały i przykłady.

·         Płótna malarskie o splotach skośnych – definicja, historia, przykłady.

·         Wymień oleje schnące stosowane w dawnym malarstwie.

lniany, słonecznikowy, orzechowy

·         Charakterystyka wodnych spoiw malarskich o charakterze białkowym i ich wykorzystanie w różnych technikach malarskich. 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin