Zarzadzanie_projektami_IT_Przewodnik_po_metodykach_proinf.pdf
(
577 KB
)
Pobierz
Zarz¹dzanie projektami IT.
Przewodnik po metodykach
Autor: Adam Koszlajda
ISBN: 978-83-246-1804-0
Format: 158235, stron: 360
Przewodnik po metodykach, które musisz poznaæ!
• Jak wybraæ metodê dzia³ania odpowiedni¹ dla konkretnych projektów i
organizacji?
• Co pozwala skutecznie zrealizowaæ stworzone plany dzia³ania?
• Gdzie szukaæ wiedzy tajemnej z zakresu metodyk zarz¹dczych, wytwórczych
i organizacyjnych?
W³aœciwe zaplanowanie i doprowadzenie do koñca du¿ego projektu informatycznego
nie jest rzecz¹ ³atw¹. Czêsto dzia³anie takie wymaga wspó³pracy wielu ludzi, zespo³ów,
a nawet ca³ych firm, precyzyjnego okreœlenia celów i struktury produktu koñcowego,
jak równie¿ œrodków i czasu niezbêdnych do realizacji projektu. W zale¿noœci od jego
przeznaczenia oraz specyfiki projekt taki zmusza do wdro¿enia odpowiedniego planu
dzia³ania, obejmuj¹cego wszystkie etapy, metody oraz techniki, pozwalaj¹ce doprowadziæ
do satysfakcjonuj¹cego wszystkich fina³u prac. W³aœnie temu s³u¿y wybór konkretnej
metodyki, zapewniaj¹cej sensowny podzia³ zadañ oraz zakresu odpowiedzialnoœci
poszczególnych osób i p³ynne przechodzenie miêdzy kolejnymi etapami projektu.
Przekrojowy opis takich metodyk, stosowanych w bran¿y IT, znajdziesz w³aœnie na
kartach ksi¹¿ki, któr¹ trzymasz w rêkach.
„Zarz¹dzanie projektami IT. Przewodnik po metodykach” to poradnik dla wszystkich
tych, którzy chcieliby dowiedzieæ siê, czym ró¿ni¹ siê kompleksowe podejœcia do
rozwi¹zywania konkretnych problemów i jak dobraæ metodykê odpowiedni¹ dla ich
w³asnych projektów. Oprócz ogólnych wskazañ oraz starannie opracowanych opisów
kolejnych etapów dzia³ania, technik czy procesów znajdziesz tu tak¿e:
• przyk³adowe realizacje projektów IT wed³ug konkretnych metodyk,
• praktyczne wskazówki i rady,
• wywiady z osobami wykorzystuj¹cymi na co dzieñ te rozwi¹zania.
Ca³oœæ urozmaicaj¹ sentencje „Wujka dobra rada”, podkreœlaj¹ce najistotniejsze aspekty
prezentowanych zagadnieñ, oraz przejrzyste, czêsto humorystyczne ilustracje. Czytaj¹c
tê ksi¹¿kê, poznasz:
• metodyki zarz¹dcze – Prince2 oraz PMBoK4
• metodyki wytwórcze – RUP i MSF
• metodyki adaptacyjne – eXtreme Programming i SCRUM
• metodyki organizacyjne – CMMI, Six Sigma, ITIL lub COBIT
• kilka przyk³adów sposobów ³¹czenia tych metodyk
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 7
Część I
Metodyki zarządcze a praktyka ..................................... 11
Szczypta historii ............................................................................................................. 13
Procesy ........................................................................................................................... 14
Komponenty ................................................................................................................... 17
Techniki .......................................................................................................................... 21
Zarządzanie dokumentacją ............................................................................................. 24
Dostosowywanie do potrzeb organizacji ........................................................................ 25
Certyfikacja .................................................................................................................... 25
Podsumowanie ................................................................................................................ 26
Rozmowa z... .................................................................................................................. 27
Rozdział 1. PRoject IN Controlled Environment — Prince2 ................................ 13
Rozdział 2. Project Management Body of Knowledge — PMBoK ....................... 31
Szczypta historii ............................................................................................................. 31
Obszary wiedzy .............................................................................................................. 33
Procesy i techniki ........................................................................................................... 39
Dostosowanie do potrzeb organizacji ............................................................................. 66
Certyfikacja .................................................................................................................... 66
Podsumowanie ................................................................................................................ 67
Część II
Metodyki wytwórcze a praktyka ................................... 69
Szczypta historii ............................................................................................................. 73
Proces ............................................................................................................................. 74
Dyscypliny RUP ............................................................................................................. 76
Abecadło metodyki RUP ................................................................................................ 79
Adaptacja RUP do potrzeb organizacji ........................................................................... 80
Podsumowanie RUP ....................................................................................................... 81
Rozmowa z... .................................................................................................................. 82
Przykład Prince2 i RUP — BlogSerwis .......................................................................... 85
Rozdział 3. Rational Unified Process (RUP) ...................................................... 73
4
Zarządzanie projektami IT. Przewodnik po metodykach
Rozdział 4. Microsoft Solution Framework (MSF) ............................................ 105
Szczypta historii ........................................................................................................... 105
Proces ........................................................................................................................... 106
Model zespołu .............................................................................................................. 107
Faza Wizji ..................................................................................................................... 108
Faza Planowania ........................................................................................................... 109
Faza Konstrukcji ........................................................................................................... 112
Faza Stabilizacji ............................................................................................................ 116
Faza Wdrożenia ............................................................................................................ 120
MSF > MOF ................................................................................................................. 121
Trójkąt negocjacyjny .................................................................................................... 123
Dyscypliny zarządcze ................................................................................................... 125
Certyfikacja .................................................................................................................. 126
Podsumowanie — MSF a RUP .................................................................................... 126
Rozdział 5. Przykład PMBoK i MSF — wdrożenie systemu BI ........................... 129
Część III Metodyki adaptacyjne a praktyka ............................... 177
Rozdział 6. eXtreme Programming .................................................................. 179
Szczypta historii ........................................................................................................... 179
Role .............................................................................................................................. 180
Proces ........................................................................................................................... 180
Wdrożenie .................................................................................................................... 186
Rozdział 7. Scrum .......................................................................................... 189
Szczypta historii ........................................................................................................... 190
Role .............................................................................................................................. 190
Proces ........................................................................................................................... 191
Podsumowanie .............................................................................................................. 196
Rozmowa z... ................................................................................................................ 197
Rozdział 8. Joel o oprogramowaniu ................................................................. 205
Rozdział 9. Przykład — Scrum BlogSerwis ...................................................... 209
Część IV Metodyki organizacyjne a praktyka ............................. 223
Rozdział 10. Capability Maturity Model Integration (CMMI) .............................. 225
Szczypta historii ........................................................................................................... 226
Poziomy CMMI ............................................................................................................ 228
Procesy ......................................................................................................................... 229
Podsumowanie .............................................................................................................. 235
Rozdział 11. Six Sigma .................................................................................... 239
Szczypta historii ........................................................................................................... 240
Wdrożenie .................................................................................................................... 241
Certyfikacja .................................................................................................................. 245
Podsumowanie .............................................................................................................. 245
Rozdział 12. Information Technology Infrastructure Library (ITIL) ....................... 247
Szczypta historii ........................................................................................................... 247
Role .............................................................................................................................. 249
Procesy ......................................................................................................................... 251
Wdrożenie .................................................................................................................... 254
Spis treści
5
Certyfikacja .................................................................................................................. 256
Podsumowanie .............................................................................................................. 257
Rozmowa z... ................................................................................................................ 258
Rozdział 13. Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) 263
Szczypta historii ........................................................................................................... 264
Role .............................................................................................................................. 265
Procesy ......................................................................................................................... 266
Certyfikacja .................................................................................................................. 273
Podsumowanie .............................................................................................................. 274
Część V
Rozwiązania kombinowane ......................................... 275
Podsumowanie ............................................................................. 281
Dodatki ..................................................................................... 283
Dodatek A Lista wszystkich procesów PMBoK ............................................... 285
Dodatek B Specyfikacja dyscyplin RUP z Rational Method Composer (RMC) ... 321
Dodatek C Lista wszystkich procesów ITIL ..................................................... 325
Dodatek D Lista wszystkich procesów COBIT ................................................. 331
Spis rysunków .............................................................................. 335
Spis tabel .................................................................................... 337
Źródła
.......................................................................................... 339
Skorowidz .................................................................................... 343
Rozdział 2.
Project Management
Body of Knowledge
— PMBoK
Podejście PMBoK jest często przedstawiane jako „metodyka PMI”, czyli metodyka
organizacji Project Management Institute zrzeszającej specjalistów z dziedziny zarzą-
dzania projektami. PMBoK koncentruje się na zebraniu i przedstawieniu dobrych praktyk
związanych z zarządzaniem projektami w ramach zdefiniowanych obszarów wiedzy.
W pewnym sensie PMBoK jest podejściem konkurencyjnym w stosunku do Prince2
i ze względu na nieco większą swobodę implementacji jest częściej stosowany przez
duże korporacje z sektora prywatnego. Dodatkowo PMBoK wkracza w obszary, których
Prince2 nie obejmuje, takie jak zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zaopatrzeniem.
PMBoK w wersji czwartej definiuje pięć grup procesów, takich jak procesy rozpoczęcia,
planowania, realizacji, kontroli i zakończenia. Każdy z tych procesów należy również
do jednego z dziewięciu obszarów wiedzy, takich jak zarządzanie integralnością pro-
jektu, zakresem, czasem, kosztami, jakością, zasobami ludzkimi, komunikacją, ryzykiem
i zaopatrzeniem.
Szczypta historii
Organizacja PMI powstała w USA w 1969 roku jako organizacja non profit zrzeszająca
profesjonalistów różnych specjalności w celu wyspecyfikowania standardowych prak-
tyk zarządczych. W 1987 roku opublikowana została pierwsza edycja PMBoK, która była
rezultatem prac wykonanych we wczesnych latach 80. W roku 1998 American National
Standards Institute (ANSI) zaakceptował to rozwiązanie jako narodowy standard zarzą-
dzania projektami, a Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) zaadaptował
Plik z chomika:
dida1979
Inne pliki z tego folderu:
Jak_stac_sie_lepszym_projektantem_UX_e_b14g.pdf
(3640 KB)
AgileHints_twarde_aspekty_pracy_zwinnej_s_00hz.pdf
(1628 KB)
Budowanie_zespolu_Mlotek_Scrum_Mastera_budzem.pdf
(1412 KB)
Architektura_Lean_w_projektach_Agile_arlean.pdf
(738 KB)
Efektywne_zarzadzanie_projektami_Wydanie_VI_efzap4.pdf
(774 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
@Książki do pracy dyplomowej
@Studia - Zarządzanie
==Metoda Silvy==
▼ Numerologia ▼
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin